F-35 Lightning II

Teoriassa kai tuollainen "lentävä monipaikkatutka" olisi mahdollista, mutta mutta. Maalla tuo on aikaslailla helpompi toteuttaa kun vastaanottimella on lähettimen sijainti tarkasti tiedossa. Ilmassa se on luonnollisesti paljon vaikeampaa (molemmat ovat jatkuvassa liikkeessä itsekin), ja vaatisi järjettömästi laskentatehoa ja latenssiltaan olemattoman ja supernopean datalinkin koneiden väliin.
Ymmärtääkseni tuollaista ei kukaan ole onnistunut toteuttamaan. @Mustaruuti @tutka @BarrelNut osaavat varmaan kommentoida enemmän.
Silmäilin vanhaa datalinkkivitjaa, ja sieltä löytyi tällainen:
Kyllä. Uuden Gripenin idea on se, että koneet voivat lentää laajana hajaantuneena parvena, käyttää pelkästään passiivisia sensoreita maalien havainnointiin, trianguloida tarkat sijainnit ja laukaista ohjukset ilman aktiivista emittointia. Tarvittaessa myös yksi kone voi käyttää tutkaansa, ja jakaa kuvan muille, ja lisäksi muiden koneiden tutkat pystyvät keräämään yhden koneen lähettämää kohteesta heijastuvaa tutkasäteilyä eri kulmista.
Tästä olisi mielenkiintoista kuulla lisää.
Teorian todistaminen käytännössä toki vaatisi kahden Gripen E:n samaan aikaan ilmassa olon. No ehkä sitten joskus.
 
En vieläkään ota kantaa missä on paras linkki Mutta eikös link16 ole ns ympäri säteileveä ja tidls on suunnattu ? Joten jo siinä tulee erittäin suuri ero
En kauheasti käyttäisi f-16 nettiä lähteenä on siellä hyvää juttua mutta on se niin raskaasti ns rinkirunkkausta ja amerikka paras skeidaa.
Tidls on puolisuuntaava. MADL on suuntaava.
Tämä foorumi on sitten välillä tätä svedut on kurkoja runkkausta, tuo F-16.net vaan tuo mukavaa vastanäkökulmaa siihen.
 
Link-16 perustuu siihen, että osallistuville asseteille jaetaan aikasloteja, jotka sitten kiertävät.

TIDLS on myös TDMA-periaatteella toimiva, tuon PDF:n mukaan.

En vieläkään ota kantaa missä on paras linkki Mutta eikös link16 ole ns ympäri säteileveä ja tidls on suunnattu ?

Näin olen kuullut sanottavan, mutta en ole mistään tätä onnistunut varmistamaan. Onko tälle jotain lähdettä?
 
Näin olen kuullut sanottavan, mutta en ole mistään tätä onnistunut varmistamaan. Onko tälle jotain lähdettä?
Ei ole kuin hatara muistikuva jostain ja en ole kyllä löytänyt varmennusta asialle sen takia olikin kysymysmerkki perässä.
 
TIDLS on myös TDMA-periaatteella toimiva, tuon PDF:n mukaan.

Jep. Kaikki viestiliikenne on joko aikaerotettua tai taajuuserotettua (tai sekä että). Muuten ei viesti kulje.

Ei se kuitenkaan tarkoita mitään. Esim. 4G LTE verkko, joka tarjoaa millisekuntien viiveet ja kymmenien megabittien siirtonopeudet on mahdollista toteuttaa sekä TDD että FDD-tekniikalla.
 
Sekä Link-16 että TIDLS ovat samalla UHF/L-Band taajuusalueella toimivia TDMA-pohjaisia järjestelmiä joissa on ympärisäteilevät antennit.

F-35:n (ja tulevaisuudessa B-2:n, B-21:n yms.) MADL on Ku-aaltoalueella toimiva suunnattavilla Phased Array Antenna Assembly antenneilla varustettu point-to-point järjestelmä jolla voidaan antennin keila suunnata tiukasti ja tarkasti kuten [P|A]ESA tutkan keilakin.

Edes Saab ei väitä Gripenissä olevan suunnattavaa datalinkkiä, ja mitäpä hyötyä siitä olisikaan? Ei Gripen ole mikään häivekone. Siinä vaiheessa kun Gripen-parvi loistaa kuin joulukuusi ilmavalvontatutkan näytöllä satojen kilometrien päästä on datalinkin havaittavuus mitätön murhe.
 
Siltä varalta, että foorumilaiset yleisesti eivät ole tietoisia, äärimmäinen suunnattavuus on siis vain yksi datalinkin ominaisuus. Ja se on nimenomaan tärkeä häivekoneelle. Se tarvitaan häivettä varten.
 
Sekä Link-16 että TIDLS ovat samalla UHF/L-Band taajuusalueella toimivia TDMA-pohjaisia järjestelmiä joissa on ympärisäteilevät antennit.

F-35:n (ja tulevaisuudessa B-2:n, B-21:n yms.) MADL on Ku-aaltoalueella toimiva suunnattavilla Phased Array Antenna Assembly antenneilla varustettu point-to-point järjestelmä jolla voidaan antennin keila suunnata tiukasti ja tarkasti kuten [P|A]ESA tutkan keilakin.

Edes Saab ei väitä Gripenissä olevan suunnattavaa datalinkkiä, ja mitäpä hyötyä siitä olisikaan? Ei Gripen ole mikään häivekone. Siinä vaiheessa kun Gripen-parvi loistaa kuin joulukuusi ilmavalvontatutkan näytöllä satojen kilometrien päästä on datalinkin havaittavuus mitätön murhe.

Hyöty olisikin siinä tilanteessa missä Gripen ei ole minkään tutkan keilassa mutta ympärisäteilevä lähete on ELTI-järjestelmän poimittavissa...
 
Hyöty olisikin siinä tilanteessa missä Gripen ei ole minkään tutkan keilassa mutta ympärisäteilevä lähete on ELTI-järjestelmän poimittavissa...
Gripenissä on erinäisillä suunnitteluratkaisuilla varmistettu, että tuollaista tilannetta tulee harvoin vastaan... :D
 
Jep. Kaikki viestiliikenne on joko aikaerotettua tai taajuuserotettua (tai sekä että). Muuten ei viesti kulje.

Ei se kuitenkaan tarkoita mitään. Esim. 4G LTE verkko, joka tarjoaa millisekuntien viiveet ja kymmenien megabittien siirtonopeudet on mahdollista toteuttaa sekä TDD että FDD-tekniikalla.

No, on myös koodijakokanavointia, ja valtuudenvaraus- ja kilpavarausmenetelmiä. TDMA ja TIDLS:n yhteydessä mainittu 1s latenssi viittaa siihen että kyseessä on samalla tavalla staattiseen aikajakoon perustuva järjestelmä kuin Link 16, eli teknologisesti samankaltainen. Jo tuo viittaa siihen että kyseessä on ympärisäteilevä datalinkki.

Siinä (Gripenissä) on datalinkille ilmeisesti 4 antennia per kone, F-22:ssa ja F-35:ssa on kuusi.
https://aerospace.honeywell.com/en/...-secure-communications-for-military-platforms

Edelleenkin kaipaisin jotain lähteitä tuolle. En ole löytänyt Gripenistä kuin kaksi tiedonsiirtoon käytettävää UHF-antennia, eli samat kuin vaikka Hornetista. Muut antennit on ESLO/IFF/TACAN ym. käyttöön määriteltyjä. Saabin markkinointimateriaaleissakaan ei ole puhuttu suuntaavuudesta, tai puolisuuntaavuudesta, tai edes LPI/LPD:stä.
 
Edelleenkin kaipaisin jotain lähteitä tuolle. En ole löytänyt Gripenistä kuin kaksi tiedonsiirtoon käytettävää UHF-antennia, eli samat kuin vaikka Hornetista. Muut antennit on ESLO/IFF/TACAN ym. käyttöön määriteltyjä. Saabin markkinointimateriaaleissakaan ei ole puhuttu suuntaavuudesta, tai puolisuuntaavuudesta, tai edes LPI/LPD:stä.
Lähteenä oli meidän mustis, en ole muualla törmännyt.
 
Heat is up. No, vaihdetaan vähän näkökulmaa ja hypätään pois F-35 vs Gripen -ottelun tuoksinasta eli erätauolla jäniskevennykseksi Lämärin nurkkauksessa minkkien sjasta ”tektiks bai gopniks”:

Ja pistetään tänne vielä disclaimeriksi, että älkää nyt sitten ampuko suoralta kädeltä viestin postaajaa; videoissa esitetyt näkemykset ja mielipiteet eivät ole allekirjoittaneen näkemyksiä tai mielipiteitä. Vastustaja on näissä skenaarioissa kuitenkin todenmukaisempi, siitä lienemme jossain määrin samaa mieltä?
 
Havaittavuuden ja tiedusteltavuuden pienentämisestä on silti etua ihan kaikille koneille.

Koetin ihan mielenkiinnosta selvitellä, miten F-22 IFLD toimii. Siitä on valitettavan vähän tietoa saatavilla, mutta ilmeisestikään se ei ole myöskään suuntaava. Siinä alhaisempaan havaittavuuteen on pyritty sillä, että pusketaan eetteriin vain sen verran tehoa, että kaverit sen kuulevat. Säteily hajaantuu ja vaimenee avaruuteen.

Tätä ei ole kovin hankala toteuttaa.
 
Kijoitit datalinkki-ketjussa siinä olevan neljä antennia. En ole muualla nähnyt mainintaa antennien lukumäärästä.

Okei. Olisit vain laittanut alunperin jo lähteen. Se on ylipäänsä hyvä tapa, selventää ja auttaa ymmärtämään asioita.

Siellä se oli sivumaininta osana pidempää juttua ja siinä edellä oli sana 'ilmeisesti'.

Katsoin myöskin läpi C-gripenin teknisiä räjäytys/kaaviokuvia ja siellä on mielestäni vain kaksi.
 
Back
Top