F-35 Lightning II

Raytheon Pitches Jpals Precision Landing For F-35A
18 Sep 2017 James Drew

NATIONAL HARBOR, Maryland—Raytheon has proposed an expeditionary version of the U.S. Navy’s GPS-based Joint Precision Approach and Landing System (Jpals), which was developed to securely guide Lockheed Martin F-35s onto carrier decks and Marine Corps amphibious assault ships. Brooks Cleveland, the company’s business development consultant for Jpals, says the landing system could support distributed basing of U.S. Air Force fighters and rotorcraft, beginning with the conventional takeoff and landing F-35A.

...

“If they wanted to do dispersed basing, maybe a small unit of F-35s in a remote location instead of having everybody together, we could put an expeditionary or mobile version Jpals at any airfield or any site,” Cleveland says. “It will give you precision landing to 20 cm [8 in.] on the runway and can control up to 50 airplanes with one system out to 20 nm.”

He says the system has a demonstrated reliability rate greater than 99% for automatic landings, including in harsh weather on pitching ships. The mobile version for land applications is based on a single Humvee with four GPS antennas and four UHF antennas. It can be air dropped from a Lockheed C-5M or Boeing C-17 and set up within 1 hr., Raytheon claims. The company will also pitch the concept to Army aviators at next month’s Association of the U.S. Army conference in Washington.

http://aviationweek.com/afa-national-convention/raytheon-pitches-jpals-precision-landing-f-35a

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: PSS

Oi juma! Toivottavasti tämä tulee hankituksi, jos F-35 meille valitaan. :cool:

Vaikka ei sillä, meillä ei ole tainnut tapahtua onnettomuuksia maantietukikohtiin laskeuduttaessa aiemminkaan. Mutta jos ajatellaan jotakin kapeampaa tienpätkää, joka olisi hypoteettisesti tehty kestämään F-35:n renkaiden pintapaine, niin tämä olisi oiva järjestelmä!
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
OFF TOPIC

Mutta jos ajatellaan jotakin kapeampaa tienpätkää, joka olisi hypoteettisesti tehty kestämään F-35:n renkaiden pintapaine, niin tämä olisi oiva järjestelmä!

Nyt kun öljy on aika halpaa niin lienee aika kummastella sitä, että minkähän hintaista on muuttaa joku tavallinen pitkä suora vähän jykevämmällä asfaltilla (routa ja rekat, nääs) varustetuksi ohitus- tai leveäkaistatieksi ihan vain liikenneturvallisuus- ja aluepoliittisista syistä?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Oi juma! Toivottavasti tämä tulee hankituksi, jos F-35 meille valitaan. :cool:

Vaikka ei sillä, meillä ei ole tainnut tapahtua onnettomuuksia maantietukikohtiin laskeuduttaessa aiemminkaan. Mutta jos ajatellaan jotakin kapeampaa tienpätkää, joka olisi hypoteettisesti tehty kestämään F-35:n renkaiden pintapaine, niin tämä olisi oiva järjestelmä!
"Augments GPS" eli täydentää GPS:ää. Eipä ole hyötyä jos GPS ei toimi.

Venäjä harjoitteli GPS:n häirintää pohjopisella jäämerellä Zapad17 aikana omia osastojaan vastaan. Sen verran häirintäsignaali häiritsi Ruijan aluetta, että norjalaiset alueelle liikennöivät siviilikoneet menettivät viikon ajan GPS signaalin 2-3 000 jalan yläpuolella. Maan pinnalla GPS toimi, mutta tuskin toimii jos ollaan häirintäsignaalin aiotulla kohdealueella.
 
"Augments GPS" eli täydentää GPS:ää. Eipä ole hyötyä jos GPS ei toimi.

Venäjä harjoitteli GPS:n häirintää pohjopisella jäämerellä Zapad17 aikana omia osastojaan vastaan. Sen verran häirintäsignaali häiritsi Ruijan aluetta, että norjalaiset alueelle liikennöivät siviilikoneet menettivät viikon ajan GPS signaalin 2-3 000 jalan yläpuolella. Maan pinnalla GPS toimi, mutta tuskin toimii jos ollaan häirintäsignaalin aiotulla kohdealueella.

Toteutuksesta riippuen tuo A-GPS pystyy kyllä ehkäisemään häirintää. Sen sijainti on kiinteä, tiedossa ja se on vahva ja läheltä tuleva signaali.
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Toteutuksesta riippuen tuo A-GPS pystyy kyllä ehkäisemään häirintää. Sen sijainti on kiinteä, tiedossa ja se on vahva ja läheltä tuleva signaali.
En nyt tiedä oikein mistä puhut.

Videolla mainittiin eppä JPALS "augments GPS" eli täydentää GPS:ää.

Kuvaus järjestelmästä
https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Precision_Approach_and_Landing_System

A-GPS (assisted GPS) taas yleensä tarkoittaa että kun laite (kuten puhelin tai muu) käynnistää GPS paikannuksen, se käy ensin tarkastamassa paikallisesta puhelinverkosta summittaisen sijaintinsa ja hakee sitten vain oikeita satellitteja.

Tosin
https://fi.wikipedia.org/wiki/A-GPS
löytyy myös variantti, jossa

"Tunnetaan myös A-GPS -ominaisuus, jossa GPS-vastaanotin lähettää A-GPS -palvelimelle "jatkuvasti" tietoa omasta satelliittinäkymästään, jolloin palvelin voi tarkemmin kohdistaa A-GPS -tietoa tai jopa avustaa paikan laskemisessa."

Mutta jos signaali on häiritty, niin miten se saisi omaa satelliittinäkymää?
 
Tässä tuosta JPALSista:


JPALS is a differential GPS-based precision landing system that guides aircraft to carriers and amphibious assault ships in all weather conditions and in surface conditions to sea state 5 using an encrypted, jam-proof datalink. The system makes use of software and receiver hardware on the aircraft and an array of GPS sensors, mast-mounted antennas and processing/datalink equipment racks on the ship. The Navy plans to declare early operational capability on two amphibious assault ships in 2018 to support Marine Corps F-35Bs, Raytheon executives said. Initial operational capability is planned in 2020.


https://www.google.fi/amp/s/www.ain...on-advances-jpals-landing-system-f-35b/cs?amp
 
En nyt tiedä oikein mistä puhut.

Videolla mainittiin eppä JPALS "augments GPS" eli täydentää GPS:ää.

Kuvaus järjestelmästä
https://en.wikipedia.org/wiki/Joint_Precision_Approach_and_Landing_System

A-GPS (assisted GPS) taas yleensä tarkoittaa että kun laite (kuten puhelin tai muu) käynnistää GPS paikannuksen, se käy ensin tarkastamassa paikallisesta puhelinverkosta summittaisen sijaintinsa ja hakee sitten vain oikeita satellitteja.

Tosin
https://fi.wikipedia.org/wiki/A-GPS
löytyy myös variantti, jossa

"Tunnetaan myös A-GPS -ominaisuus, jossa GPS-vastaanotin lähettää A-GPS -palvelimelle "jatkuvasti" tietoa omasta satelliittinäkymästään, jolloin palvelin voi tarkemmin kohdistaa A-GPS -tietoa tai jopa avustaa paikan laskemisessa."

Mutta jos signaali on häiritty, niin miten se saisi omaa satelliittinäkymää?

Tuosta Wikipedia-sivulta asia ja tekninen toteutuskin selviää ihan suoraan.

Siellä on lentokentän vieressä yksi tai useampia gps-vastaanottimia. Niiden sijainti tiedetään erittäin tarkasti. Järjestelmä saa tiedon, mitä GPS esittää niiden sijainniksi. Ja järjestelmä sitten lähettää lentokoneelle tiedon, että GPS näyttää, että olet tässä, mutta tarkka oikea sijaintisi on tässä. Eli tuo ehkäisee myös häirinnän erittäin tehokkaasti.


The Joint Precision Approach and Landing System (JPALS) is a military, all-weather landing system based on real-time differential correction of the Global Positioning System (GPS) signal, augmented with a local area correction message, and transmitted to the user via secure means. The onboard receiver compares the current GPS-derived position with the local correction signal, deriving a highly accurate three-dimensional position capable of being used for all-weather approaches via an Instrument Landing System-style display.

796px-LAAS_Architecture.svg.png
 
Ja jos oikein tuota esittelyä pikaisesti tulkitsin, maan tasossa ei häirintä näy ja siihen liittyvää tietoa tämä reppukokoinen paikallinen tukiasema juuri lähettää. Näinollen tulkitsen siitä olevan hyötyä gps-häirinnänkin alla.
 
Tuosta Wikipedia-sivulta asia ja tekninen toteutuskin selviää ihan suoraan.

Siellä on lentokentän vieressä yksi tai useampia gps-vastaanottimia. Niiden sijainti tiedetään erittäin tarkasti. Järjestelmä saa tiedon, mitä GPS esittää niiden sijainniksi. Ja järjestelmä sitten lähettää lentokoneelle tiedon, että GPS näyttää, että olet tässä, mutta tarkka oikea sijaintisi on tässä. Eli tuo ehkäisee myös häirinnän erittäin tehokkaasti.


The Joint Precision Approach and Landing System (JPALS) is a military, all-weather landing system based on real-time differential correction of the Global Positioning System (GPS) signal, augmented with a local area correction message, and transmitted to the user via secure means. The onboard receiver compares the current GPS-derived position with the local correction signal, deriving a highly accurate three-dimensional position capable of being used for all-weather approaches via an Instrument Landing System-style display.

796px-LAAS_Architecture.svg.png

Nyt mulla ei kyllä mene jakeluun.. Jos ne satelliitista tulevat signaalit on häiritty tehokkaasti,

a) se lentovehje ei saa sitä GPS signaalia jota pitäisi korjata
b) nuo maassa olevat joiden paikka tiedetään tarkaan häiritsemättömän GPS-signaalin aikana, eivät saa sitä GPS-signaalia, jota voisi sitten syöttää sille lentovehkeelle.
 
Nyt mulla ei kyllä mene jakeluun.. Jos ne satelliitista tulevat signaalit on häiritty tehokkaasti,

a) se lentovehje ei saa sitä GPS signaalia jota pitäisi korjata
b) nuo maassa olevat joiden paikka tiedetään tarkaan häiritsemättömän GPS-signaalin aikana, eivät saa sitä GPS-signaalia, jota voisi sitten syöttää sille lentovehkeelle.

Jaa, sori, luin viestisi huolimattomasti. No, jos GPS ei toiminut ollenkaan, niin sitten ei.

Mutta, ja kuten viestistäsikin kävi ilmi, häirintä kauaksi onnistuu vain korkealle. Lähempänä maanpintaa ja laskeutumista pitäisi taas toimia.
 
Jaa, sori, luin viestisi huolimattomasti. No, jos GPS ei toiminut ollenkaan, niin sitten ei.

Mutta, ja kuten viestistäsikin kävi ilmi, häirintä kauaksi onnistuu vain korkealle. Lähempänä maanpintaa ja laskeutumista pitäisi taas toimia.
Niin, jos maanpinnalta häiritsevät tulee tietysti se maapallon pyöreys mukaan, mikäli se nyt on pyöreä..

Tiedä sitten onko noilla joissakin isommissa lentovehkeissään laitteistoa jolla suunnatusti laitetaan GPS häirintää jollekin alueelle?
 
Siellä on lentokentän vieressä yksi tai useampia gps-vastaanottimia. Niiden sijainti tiedetään erittäin tarkasti. Järjestelmä saa tiedon, mitä GPS esittää niiden sijainniksi. Ja järjestelmä sitten lähettää lentokoneelle tiedon, että GPS näyttää, että olet tässä, mutta tarkka oikea sijaintisi on tässä. Eli tuo ehkäisee myös häirinnän erittäin tehokkaasti...

Jos ei ole varmuutta siitä, miten järjestelmä toimii, niin voi ehkä olettaa, että fiksut ihmiset ovat tehneet sen reippailla resursseilla fiksusti. Jos näin on, niin kysymyshän kuuluu että miksi ihmeessä Mustaruudin kuvaamat asiat olisi jätetty pois? Näin ollen tuntuisi aika todennäköiseltä, että Mustaruuti kuvasi laitteen vähimmäissuorituskykyä.
 
Jos ei ole varmuutta siitä, miten järjestelmä toimii, niin voi ehkä olettaa, että fiksut ihmiset ovat tehneet sen reippailla resursseilla fiksusti. Jos näin on, niin kysymyshän kuuluu että miksi ihmeessä Mustaruudin kuvaamat asiat olisi jätetty pois? Näin ollen tuntuisi aika todennäköiseltä, että Mustaruuti kuvasi laitteen vähimmäissuorituskykyä.

Jos katsoit sen videon, se oli vuodelta 2008. Silloin ei ollut päälimmäisenä near peer tai p2p taistelu jossa vihollinen voi poistaa GPS:än käytön.

Venäläisten elektronisen sodankäynnin keinot ovat tulleet ikävänä yllätyksenä jenkeille, jotka ovat vuosikymmeniä taistelleet teknisesti alivoimaisia vastustajia vastaan Afghanistanissa ja Lähi-Idässä ja muualla.

Jenkkilälässä on kyllä kyky nopeasti tehdä korjausliikkeitä, mutta ei se tee vanhoja järjestelmiä jotka on tehty eri olosuhteisiin, toimiviksi uusissa olosuhteissa.
 
Jos katsoit sen videon, se oli vuodelta 2008. Silloin ei ollut päälimmäisenä near peer tai p2p taistelu jossa vihollinen voi poistaa GPS:än käytön.

Venäläisten elektronisen sodankäynnin keinot ovat tulleet ikävänä yllätyksenä jenkeille, jotka ovat vuosikymmeniä taistelleet teknisesti alivoimaisia vastustajia vastaan Afghanistanissa ja Lähi-Idässä ja muualla.

Jenkkilälässä on kyllä kyky nopeasti tehdä korjausliikkeitä, mutta ei se tee vanhoja järjestelmiä jotka on tehty eri olosuhteisiin, toimiviksi uusissa olosuhteissa.
Eiköhän tuo F-35 olisi hieman eri näköinen kone, ja ohjelman hintalappu hieman pienempi jos se olisi savimajasotimiseen suunniteltu.
Sehän on alusta asti suunniteltu mm venäjän parhaiden ilmatorjuntaohjusjärjestelmien vaikutuspiirissä operoivaksi koneeksi, joka lyö ne ekat koukut near peer vihun leukaan. Ja varmaan jollain on käynyt mielessä että sitä gepsiäkin voidaan häiritä.
 
Eiköhän tuo F-35 olisi hieman eri näköinen kone, ja ohjelman hintalappu hieman pienempi jos se olisi savimajasotimiseen suunniteltu.
Sehän on alusta asti suunniteltu mm venäjän parhaiden ilmatorjuntaohjusjärjestelmien vaikutuspiirissä operoivaksi koneeksi, joka lyö ne ekat koukut near peer vihun leukaan. Ja varmaan jollain on käynyt mielessä että sitä gepsiäkin voidaan häiritä.

Tässä keskustellaan nyt JPALSIsta. Ei F-35:destä.
 
Muotoillaan toisin, JPALSia ei käytettäisi F-35:ssa, jos se olisi vain savimajasotimiseen soveltuva

Tuo on argumentti, joka perustuu "sokeaan uskoon".

Ja Adam ihan oikein mainitsi että venäläisten ELSO-osaaminen tuli jenkeille yllätyksenä.

Voi tietysti mennä puhtaalla uskolla. Mutta, parempi on ehkä pyrkiä ymmärtämään miten tuo järjestelmä toimii, ja toisaalta miten GPS-häirintä tai esto toimii? Ja arvioimaan sitten sitä kautta asiaa?
 
Back
Top