F-35 Lightning II

EOTS päivitys tai vaihtaminen maksaa ylimääräistä, samoin kaiken muunkin päivittäminen. Järjestelmän vaihtamisen ei pitäisi olla ylivoimaisen vaikeaa, modulaarisuuteenhan (tarkoittipa se nyt sitten mitä hyvänsä) tämäkin kone perustuu. Softapuoli täytyy myös päivittää. Hinta, se on sitten toinen juttu. Yksi asia on kuitenkin varma, ostajan lompsassa käy pyörre. Siitä ei pääse yli eikä ympäri.

Ilmeisesti eri järjestelmien tuottaman tiedon integrointi muodostaa jo nykyisellään suuren ongelman, joten ihan helpolla yksittäisi komponentteja ei varmaan päivitetä.

Vanha juttu, mutta kun nyt kehitin järkevän vastineen, niin...

Maalinosoitussäiliön päivittäminen ei varmastikaan ole ilmaista, mutta en usko sen olevan ylitsepääsemättömän kallista. Kokonaiset maalinosoitussäiliöt ovat suhteellisen halpoja kehittää yksikköhintojen perusteella. Puhuttaneen joistakin sadoista miljoonista euroista.

EOTS toiminee osapuilleen niin, että se siirtää raaka-dataa (eli kuvaa) ylempään järjestelmään (keskustietokoneeseen), joka yhdistää sen tutkalta, ELSO-järjestelmältä ja EO DAS:lta tulevan raaka-datan kanssa. Se, missä EOTS näillä näkymin vanhenee, on rautapuoli: markkinoille puskee koko ajan herkempää ja suurempiresoluutioista tekniikkaa entistä pienemmällä hintalapulla varustettuna. Jos EOTS ja sensorifuusio on rakennettu järkevästi, ei rautapuolen muutos aiheuta massiivista ohjelmiston uudelleenkirjoitusta. Ohjelmistoa jouduttaneen tarkistamaan EOTS:n ohjaamisen kannalta, mutta ohjelmiston kalleimpien osien (kohteentunnistus, eri sensorien antamien maalien yhdistäminen yhdeksi ja samaksi jne.) luulisi toimivan lähes sellaisenaan.

Täytyy muistaa, että ulkoisiin maalinosoitussäiliöihin kehitetään yleensä joitakin sellaisia ominaisuuksia (maalintunnistusalgoritmit), jotka EOTS:n tapauksessa lienevät keskustietokoneessa. Näin ollen voi olettaa, että EOTS:n päivittäminen huomattavasti parempaan versioon on enintään suunnilleen samanhintaista kuin vastaavan ulkoisen maalinosoitussäiliön kehittäminen, jopa halvempaa. Jos taas puhutaan 500 miljoonan euron kehitystyöstä, niin se ei ole paljon, jos ko. kehityskulu jakautuu esimerkiksi 1000 koneen erän kesken.

Yllä olevan perusteella odotan yhä, että F-35 saa "uuden" EOTS:n seuraavan 10-15 vuoden kuluessa.
 
http://www.reuters.com/article/2015/05/21/lockheed-martin-fighter-idUSL1N0YC2VS20150521

The U.S. Air Force is concerned that a squadron of F-35 fighter jets scheduled for combat in August 2016 will face delays in getting some capabilities that are expected to be delivered in a 2018 software package, a two-star Air Force general said Thursday.

He said issues had arisen during development that could affect certain capabilities but declined to comment further since those capabilities are classified.
 
Oletan siksi, että Litening ja Sniper (johon EOTS perustuu) ja muut vastaavat systeemit on tarkoitettu ilmarynnäköintikäyttöön jolloin niillä on yleensä tietyt ominaisuudet jotka tekevät niistä huonompia jos niitä pitää käyttää ilmataistelusensorina, ja päinvastoin. Verrataanpa Skywardin ja Sniper XR:n katselukulmia:
Sniper XR:
Kapeakulma: 1x1 astetta
Laajakulma: 4x4
Navigaatio: En löytänyt tätä mistään mutta Liteningillä se on 18x24 astetta ja Sniperillä lienee samaa luokkaa.

Skyward:
Kapea: 8x6.4
Keski: 16x12.8
Laaja: 30x24

Kuten näkyy, Skywardin kapein katselukulma skannaa yli kolminkertaisen alan verrattuna Sniperin laajakulmaan. "Pillin läpi katsominen" vaikuttaa osuvalta vertaukselta. En ole nähnyt missään EOTSin katselukulmia, mutta ne lienevät aika lailla (ellei täysin) samat Sniperin kanssa, koska sensorien päätarkoitus on sama, eli rynnäköintiapu. En ole ainakaan missään nähnyt että sitä olisi muutettu.

Siis noissa podeissa on jatkuva tarkennus. Suurin kuvakulma tuolla Liteningillä on 18x24 astetta ja se voidaan portaattomasti tarkentaa alle tuon 1x1. Ei siellä ole mitään 3 porrasta jota pitää käyttää. Se voi sitten olla toteutettu ohjelmallisesti (digitaalinen zoom). "Pillin läpi katsominen" kuvausta käytetään vähän turhan paljon nykyvehkeistä. Liteningiä kuten muitakin podeja voi käyttää A-A tilanteissa, mutta niissä ei ole automaattista etsintää, joten homma on vähän hankalaa.
 
Missä ihmeessä Saab on edes vihjannut suunnattaviin datalinkkeihin? Tuossa heidän sivuiltaan ladattavassa brosyyrissä mainitaan että:

BATTLEFIELD NETWORK

Gripen’s Data Link System (TIDLS), along with a Link 16 or National Data Link provide the following capabilities:

  • Data link within the Tactical Air Unit
  • Data link between Gripen, AEW&C and C2 centres on ground or at sea
  • Data link with Forward Air Controller

http://saab.com/globalassets/commer...gripen-ng---performance-facts-and-figures.pdf

Tuo National Data Link on ruotsalaisten oma vanha datalinkkijärjestelmä. Missään ei edes mainita mitään kehittynyttä häivekoneissa tärkeätä suunnattua datalinkkiä, ja jos nyt totta puhutaan niin ei siitä suurta hyötyä olisikaan ei-häivekoneessa joka kuitenkin näkyy tutkassakin hyvin.
 
Siis noissa podeissa on jatkuva tarkennus. Suurin kuvakulma tuolla Liteningillä on 18x24 astetta ja se voidaan portaattomasti tarkentaa alle tuon 1x1. Ei siellä ole mitään 3 porrasta jota pitää käyttää. Se voi sitten olla toteutettu ohjelmallisesti (digitaalinen zoom). "Pillin läpi katsominen" kuvausta käytetään vähän turhan paljon nykyvehkeistä. Liteningiä kuten muitakin podeja voi käyttää A-A tilanteissa, mutta niissä ei ole automaattista etsintää, joten homma on vähän hankalaa.

Ymmärtääkseni kyllä niissä nimenomaan on erilliset suurennosmoodit: ei kait niitä muuten olisi mainittu erikseen. TV-kanavilla (eli näkyvän valon) on useimmiten noissa erilliset kameransa joka suurennosasteelle, FLIRissä kai käytetään optiikkaa.
"Digitaalinen zoomi" ei lisää kuvan tarkkuutta, joten siitä on hyötyä vain suurilla pikselimäärillä.
 
Kuten sanoin: mielestäni se on aika yksiselitteinen. Saat olla ihan vapaasti eri mieltä. Saab nyt tuskin kuitenkaan ihan selkeästi valehtelemaan ryhtyy siitä millaisia ratkaisuja koneessa on.

Voit vapaasti kuvitella mitä haluat mutta Saab ei ole kyllä tuossa tai missään muuallakaan yksiselitteisesti kertonut että JAS Gripen NG:ssä olisi suunnattuja datalinkkejä. Ainoat mainoksissa ja kaikkialla muuallakin mainitut datalinkit ovat TIDLS, Link 16 ja mahdollisuus integroida omia kansallisia datalinkkejä.

Odotan edelleen innolla sinulta lisätietoja kuten missä vaiheessa kehitys on, mahdollista käyttöönottovuotta tai edes nimeä tälle suunnatulle datalinkille.

Oletan siksi, että Litening ja Sniper (johon EOTS perustuu) ja muut vastaavat systeemit on tarkoitettu ilmarynnäköintikäyttöön jolloin niillä on yleensä tietyt ominaisuudet jotka tekevät niistä huonompia jos niitä pitää käyttää ilmataistelusensorina, ja päinvastoin. Verrataanpa Skywardin ja Sniper XR:n katselukulmia:
Sniper XR:
Kapeakulma: 1x1 astetta
Laajakulma: 4x4
Navigaatio: En löytänyt tätä mistään mutta Liteningillä se on 18x24 astetta ja Sniperillä lienee samaa luokkaa.

Skyward:
Kapea: 8x6.4
Keski: 16x12.8
Laaja: 30x24

Kuten näkyy, Skywardin kapein katselukulma skannaa yli kolminkertaisen alan verrattuna Sniperin laajakulmaan. "Pillin läpi katsominen" vaikuttaa osuvalta vertaukselta. En ole nähnyt missään EOTSin katselukulmia, mutta ne lienevät aika lailla (ellei täysin) samat Sniperin kanssa, koska sensorien päätarkoitus on sama, eli rynnäköintiapu. En ole ainakaan missään nähnyt että sitä olisi muutettu.

Perustuu samoihin teknologioihin mutta eivät ole ollenkaan samoja sensoreita. Kuten huomaat, että esim. Sniper kykenee näkemään 8 kertaa pidemmälle kuin Skyward pienimmillä katselukulmilla. Jos oletetaan että molemmissa olisi tavanomainen 1M sensori niin Skyward kykenee juuri ja juuri havaitsemaan sellaisen kohteen joka Sniperilla voidaan helposti tunnistaa.

Kantorakettien laukaisut ovat hyvissä olosuhteissa nähtävissä paljain silmin satojen kilometrien, jopa yli 1000 kilometrin etäisyydeltä. En ole vaikuttunut.

Suurimmat kantoraketit kyetään näkemään hyvissä olosuhteissa lähes 1000 kilometrin päästä mutta tuossa seurattiin Falcon 9:ä, joka on vain keskikokoinen raketti. Paljain silmin se voisi olla parhaissa olosuhteissa nähtävissä muutaman sadan kilometrin päästä päämoottorin käydessä. Olet varmaan tietoinen, että DAS seurasi tuon raketin lentoa koko lennon ajan ja se onnistuisi paljain silmin kenties 100-200 km etäisyyksiltä parhaissa olosuhteissa.

Odotan edelleen sinulta luotettavia lähteitä siitä, että UV-perustaiset MAW:t olisivat parempia kuin IR-perustaiset. Ei taida tulla?

Sikäli kun minä ymmärsin, DASsin sensorit eivät enää edes edusta mitään alan ehdotonta huippua koska kennojen kehitys on ollut niin nopeaa. Onko tuo pikselimäärä muuten varma tieto? Olen nähnyt myös 1024x1024 ja 640x512 -mainintoja.
Laajakulmanäkymät on noissa IR-sensoreissa tarkoitettu pääasiassa lento- ja laskeutumisavuksi. Maalit (niin ilma- kuin maakohteetkin) etsitään isommalla suurennoksella. PIRATEn erottelukyky on keskisuurennoksella moninkertainen verrattuna DASsiin. Ajanmukaisemmalla kennolla ero kasvaa.

http://www.wpafb.af.mil/news/story_print.asp?id=123066261

hero_AN-10133.jpg


Ainoa tuon tietojen ja kuvien kanssa yhteensopiva sensori L3 Cincinnati Electronicsin tuotannossa on tämä:
http://www.cinele.com/images/Documents/Datasheets/ir2013/2k_x_2k.pdf

Samalla firmalla on 16M sensori mutta se ei välttämättä sovi koska päivitysnopeus on puolet hitaampi ja sensorilla on isommat vaatimukset. Kilpailijoilla ei ole kuin 1M sensoreita tällä hetkellä tarjolla vaikka jotkut ovat kehittämässä 4M sensoreita eli kyllä kyseessä on aika lailla tämän hetken huippua oleva sensori.

EODAS is composed of six IDAs, each with 90° field-of-view optics pointed in the different cardinal directions. A seventh unit resides in the Electro-Optic Targeting System (EOTS), a high-resolution gimbaled targeting system positioned under the nose of the aircraft. Researchers have identified several key roles for EODAS and EOTS, including missile threat warning, infrared search and track, target detection and recognition/identification, battle damage assessment, and piloting and navigation, in all weather situations, both day and night.

Eli EOTS:ssa on myös samanlainen sensori kuin DAS:ssa, joten EOTS:ssa on aika lailla varmuudella erittäin hyvä tarkkuus ja erittäin laaja katselukulma.

RWR onkin hyödyllinen myös (ja etenkin) vielä pitkän matkan päässä olevia uhkia vastaan. Pointtini on se että siinä vaiheessa jos tilannetieto on niin kuralla ettei vihollisen tulosuunnasta ole mitään hajua ja joudutaan nojaamaan DASsin useimmissa tilanteissa rajoitettuun kantamaan, niin välttämättä sekään ei enää siinä tilanteessa auta.
Mitä on sitten nämä muut tehtävät mitä DAS tekee? Muiden omien koneiden sijainti - luulisi että datalinkit pitävän huolen tästä? Yölentäminen? Ok, mutta sitä varten on jo EOTS. BDA? No tämä on varmaan kyllä hyödyllinen jos pommittaa paljon savimajoja ja haluaa tietää mikä meni pieleen kun osui taas orpokotiin. Välttämättä kaikille loppukäyttäjille tuollainen ominaisuus ei ole niin olennainen joten miksi maksaa siitä.

Kuten todettua esim. ohjuslaukaisujen havainnointi kaikista suunnista on kyllä erittäin oleellista. Ohjuksia kun voi tulla niin maalta, mereltä ja ilmasta ja aina ei voida tietää tarkkaan missä kaikki mahdolliset vihollisen yksiköt missäkin tilanteessa ovat. Sitäpaitsi jos DAS kykenee havaitsemaan ja seuraamaan Falcon 9 kantorakettia yli 1300 km päästä, niin se kykenee tekemään saman esim. S-300 pitkän kantaman ohjuksille varmasti satojen kilometrien päästä.

Datalinkit eivät kykene välittämään niin tarkkaa tietoa kuin optinen järjestelmä (mitä jos vaikka GPS on pois pelistä?) ja lisäksi niiden viiveet ovat väistämättä suuremmat.

Yölentäminen onnistuu paremmin kun kykenee näkemään koko koneen ympäri koko ajan. Mikään normaali IRST ei kykene näkemään koneen taakse, sivuille, ylös ja alle. Lisäksi mikään tavanomainen IRST ei kykene yhtä aikaa kunnolla etsimään maaleja ja toimimaan navigointiapuna. Esim. Piratessa ja Skywardissa on oma navigointimoodinsa. DAS+EOTS yhdistelmällä tuo onnistuu helposti.

Sikäli kun olen nähnyt niin lämpökameroista on meritoiminnassa erikseen varoitettu etteivät ne välttämättä toimi sumussa tai sateessa. Osa UV-spektristä läpäisee veden paremmin kuin näkyvä valo tai IP.
Tietysti kun katsoo missä useimmat länsimaiden sodat on viime aikoina käyty niin on aika ymmärrettävää ettei jäätä, sadetta tai sumua pidetä kovin merkittävänä vaikeutena.

Eli sinulla ei ole mitään kokemusta lämpökameroista. Fakta on että lämpökamera näkee yleisesti ottaen selvästi paremmin sateen ja sumun läpi kuin paljaalla silmällä on mahdollista, joissain oloissa paljon paremmin.

Pistänpä lähteen tällekin väitteelleni: http://www.flir.com/uploadedFiles/FOG_techNote_LR.pdf

Huomattavaa on, että havaintoa varten tarvittavaksi lämpötilaeron erottelukyvyksi on tuossa taulukossa valittu 0,15K, mikä saavutetaan tavanomaisella jäähdyttämättömällä lämpökameralla. Nykyisissä jäähdytetyissä sensoreissa erottelukyky on huomattavasti parempi joten havaintoetäisyydetkin ovat jotain ihan muuta, myös sumussa ja sateessa.

Voit katsoa esimerkkejä vaikka Youtubesta:




Ei, muttei se myöskään ole jotain niin käsittämätöntä että vaadittaisiin Roswellin alieneilta Delta Forcen kaappaamaa teknologiaa jonka jälkikehittelyyn on upotettu miljardi biljardi dollaria - millaisen kuvan näistä F-35-keskusteluista joskus saa. Kaikki on parasta koska Amerikka eikä muiden kannata edes yrittää...todennäköisesti 1Mb/s väylännopeus ei ole ollut mikään pullonkaula kuin aivan vasta ehkä viime aikoina. Vaihtoehtoja on muitakin, esimerkiksi 1773b jota käytetään Super Hornetissa ja Desert Falconissa, ehkä joissain muissakin.
Se että IEEE1394:n teoreettinen väylännopeus on jotain ei tarkoita että koko järjestelmä olisi samassa suhteessa tehokkaampi. Luultavasti väylännopeuden koko kapasiteettia ei käytetä likipitäenkään hyväksi vielä nykyisellä teknologian tasolla. Ihmettelen myös pakkomiellettäsi raakadataan. Se data pitää kuitenkin joka tapauksessa kompressoida sellaiseen muotoon että se voidaan lentäjälle esittää mahdollisimman helposti pureksittavassa muodossa.

Raakadataon oleellista jos halutaan tehdä todellista sensorifuusiota jossa sensorien tuottama data fuusioidaan eikä vain yhdistellä sensorien muodostamia seurantoja. Tuossa siis yhdessä tietokoneessa käsitellään kaikki sensoridata ja tuo data yhdistetään ja muodostetaan seurannat kaikesta tuosta datasta. Tällöin yhdenkään sensorin ei tarvitse kyetä muodostamaan yhtään omaa seurantaa ja silti maalia voidaan seurata kun eri sensoreiden tuottama data yhdistetään. Tuo lisää suorituskykyä erityisesti ELSO:n alaisuudessa ja häivemaaleja vastaan huomattavasti.

Kuka vain voi yrittää mutta edelleenkin F-35 ja F-22 ovat ainoat koneet joissa väyläratkaisu riittää kunnon sensorifuusioon. Esim. F-35:n kaikki 7 IR-sensoria tuottaa dataa laskujeni mukaan pakkaamattomana yli 1,5 gigatavua sekunnissa. AESA tutka ja ELSO-järjestelmä tuottavat molemmat dataa vähintään satoja megatavuja sekunnissa ja päälle vielä datalinkit niin mikään MIL-STD 1553 tai 1773 -perustainen järjestelmä ei olisi riittävä. Toki kun lasketaan suorituskykyvaatimuksia oleellisesti ja tehdään vain seurantojen korrelointi niin vaadittava väylänopeus putoaa radikaalisti ja vanhat ratkaisut ovat riittäviä. Pointtini olikin, että jo pelkästään väyläratkaisu takaa sen, että muissa koneissa ei sensorifuusio voi olla edes likimainkaan samaa tasoa kuin F-35:ssä.

Ok, eli Boeingkin valehtelee...dämn.

Missä väitin Boeingin valehtelevan ja mistä?

Mihinköhän Super Hornettiin käytetyt 50 miljardia dollaria ovat sitten menneet. Ilmeisesti ei ole ainakaan avioniikkoja kehitetty?
JSF:n avioniikka- ja suorituskykyvaatimukset lyötiin lukkoon jo 90-luvun alkupuolella JAST-projektissa ja Boeing pääsi mm. perinpohjaisesti tutustumaan F-22:n avioniikkaan (joka käytti samaa IEEE1394-väylää). Sen jälkeen molemmat yhtiöt saivat yhtä paljon aikaa ja rahaa(!) sekä koneen että avioniikan kehittelyyn. F-35 voitti käsittääkseni lähinnä paremman suorituskykynsä (etenkin VTOL) ansiosta, en ole nähnyt missään mitään kommentteja avioniikkojen toiminnasta.

Pääasiassa nuo miljardit ovat menneet koneiden rakentamiseen. Pelkästään F-35:n kehityskulut ovat olleet tuota suuremmat. Super Hornetin kehityskulut ovat olleet vain kymmenesosa tuosta koko potista.

X-32:ssa tai X-35:ssä ei ollut kovinkaan kummoiset avioniikat ja pääosa F-35:n avioniikasta on kehitetty vasta tuon 15 vuotta sitten tehdyn valinnan jälkeen. Sitäpaitsi kuten itsekin totesit, ei Super Hornetissa ole IEEE 1394 väylää, eikä sellaista ole edes luvattu.
 
Hmm. Miten tämän nyt ilmaisisi... Kokenut lentäjä on firmalle mainosmies vailla vertaa ja Berkellä on chipit L&M:n ruudussa. Luennoi usein. :rolleyes: Katselkaa luennot ja lukekaa materiaali. Sitten käsi sydämelle ihan aikuisten oikeesti. (Huom! Berke ei toimi väärin eikä epäeettisesti eikä muutenkaan arvelluttavalla tavalla. Ja hänellä on kiistatonta kokemusta sotilaslentämisestä.)

Suunnittelulle asetetuille lähtökohdille ei voi jälkikäteen mitään. Jälkiviisaana voisi ehkä todeta, että hieman vähemmän maailmaa syleilevän laajalla tehtäväspeksillä olisi saatu käyttöön jo toimiva kone tuolla panostuksella. F-35 tulee joka tapauksessa olemaan merkittävä virstanpylväs matkalla seuraavan sukupolven koneisiin ja sen takkuisesta kehittämisestä saadut opit saattavat jopa nopeuttaa seuraavan sukupolven koneiden kehittämisprosessia.

Tekniikka kehittyy melkoista vauhtia. Pitelin tänään käsissäni 90-luvun mageeta maagista Sonyn digikameraa, joka tallensi kuvat korpulle (2,5" levyke). Oli aikanaan kähy peli. Tänään saat samalla ostohinnalla kohtalaisen hyvän digijärkkärin, jonka ominaisuudet ja kuvan laatu ovat tuohon verrattuna kuin toiselta planeetalta. Samainen kehitys ja kilpajuoksu jatkuu sotilaspuolella. F-35 ei ole enää tämän päivän teknologiamittapuulla samalla tavalla käänteentekevä tai erityinen kuin kehitystyön alkaessa. Edistyksellinen se on erityisesti häiveen ansiosta ja kaikkea muuta asennettua härpäkettähän voidaan päivittää, jos vain ostajan ja käyttäjän lompsasta löytyy pätäkkää. F-42 -kastiin nousua haittaavat ja hidastavat lähinnä kompromissispeksit, jotka tylsyttävät sen parhaimman terän.

Eli meidän ei kannata kuunnella koneilla lentäviä hävittäjälentäjiä ollenkaan koska kuitenkin Gripen-pilotit yrittävät päästä Saabille hommiin ja Su-35 ja PAK-FA-pilotit Sukhoille tai muuten vain Putinin kavereiksi?

Meinaatko ettei F-22:ssa ole kompromisseja? Kone oli liian kallis jopa Yhdysvalloille ja sillä ei voida iskeä maamaaleja vastaan kuin rajoitetusti. Koneen päivitys on osoitautunut hyvin kalliiksi samoin kuin käyttö. Toki se on nopea ja hyvin liikehtivä mutta muuten ei sisällä mitään ihmeellistä F-35:n verrattuna. F-22 voi olla parempi ilmataistelukoneena yksittäin, mutta muuten ei. Maailmassa on alle 200 F-22:sta eikä lisää tule koskaan, mutta F-35:a tehdään erittäin todennäköisesti 3000 tai yli. Sanoisin että 15 F-35:ttä hakkaa kevyesti 1 F-22:n eli kyllä F-35 on erittäin käänteentekevä.
 
Raakadataon oleellista jos halutaan tehdä todellista sensorifuusiota jossa sensorien tuottama data fuusioidaan eikä vain yhdistellä sensorien muodostamia seurantoja. Tuossa siis yhdessä tietokoneessa käsitellään kaikki sensoridata ja tuo data yhdistetään ja muodostetaan seurannat kaikesta tuosta datasta. Tällöin yhdenkään sensorin ei tarvitse kyetä muodostamaan yhtään omaa seurantaa ja silti maalia voidaan seurata kun eri sensoreiden tuottama data yhdistetään. Tuo lisää suorituskykyä erityisesti ELSO:n alaisuudessa ja häivemaaleja vastaan huomattavasti.

Kuka vain voi yrittää mutta edelleenkin F-35 ja F-22 ovat ainoat koneet joissa väyläratkaisu riittää kunnon sensorifuusioon. Esim. F-35:n kaikki 7 IR-sensoria tuottaa dataa laskujeni mukaan pakkaamattomana yli 1,5 gigatavua sekunnissa. AESA tutka ja ELSO-järjestelmä tuottavat molemmat dataa vähintään satoja megatavuja sekunnissa ja päälle vielä datalinkit niin mikään MIL-STD 1553 tai 1773 -perustainen järjestelmä ei olisi riittävä. Toki kun lasketaan suorituskykyvaatimuksia oleellisesti ja tehdään vain seurantojen korrelointi niin vaadittava väylänopeus putoaa radikaalisti ja vanhat ratkaisut ovat riittäviä. Pointtini olikin, että jo pelkästään väyläratkaisu takaa sen, että muissa koneissa ei sensorifuusio voi olla edes likimainkaan samaa tasoa kuin F-35:ssä.

Ei kai ne nyt sentään F-35:dessäkään tunge ihan kaikkea raakadataa johonkin keskustietokoneeseen pureskeltavaksi? Vaikka prosessointikyky voisi juuri ja juuri riittää, niin kuka on se koodarivelho, joka sen kudelman punoo nätiksi paketiksi.

Olettaisin, että eri järjestelmät tekevät itse alustavia havaintoja ja sanovat muille, että "katsopa säkin tuohon suuntaan" ja sitten eri järjestelmien havainnot yhdistetään.
 
Missä ihmeessä Saab on edes vihjannut suunnattaviin datalinkkeihin? Tuossa heidän sivuiltaan ladattavassa brosyyrissä mainitaan että:

BATTLEFIELD NETWORK

Gripen’s Data Link System (TIDLS), along with a Link 16 or National Data Link provide the following capabilities:

  • Data link within the Tactical Air Unit
  • Data link between Gripen, AEW&C and C2 centres on ground or at sea
  • Data link with Forward Air Controller

http://saab.com/globalassets/commer...gripen-ng---performance-facts-and-figures.pdf

Tuo National Data Link on ruotsalaisten oma vanha datalinkkijärjestelmä. Missään ei edes mainita mitään kehittynyttä häivekoneissa tärkeätä suunnattua datalinkkiä, ja jos nyt totta puhutaan niin ei siitä suurta hyötyä olisikaan ei-häivekoneessa joka kuitenkin näkyy tutkassakin hyvin.

En ole ihan varma, miten iso merkitys noilla datalinkkien suunnattavuuksilla on. F-35 joutuu joka tapauksessa myös käyttämään Link-16.

Oleellista on, että Gripen pystyy myös käyttämään hyvin kehittynyttä viestintää ja sensorien yhdistelmiä parven sisällä.

http://www.airvectors.net/avgripen.html

The Flygvapnet was a pioneer in the development and deployment of datalinked combat systems, secretly fielding an initial version of a national defense datalink network with the SAAB 35 Draken fighter in the mid-1960s. The service has continued to refine the network.

The Gripen is fitted with the "Tactical Information Datalink System (TIDLS)", which gives the fighter four high-bandwidth, two-way datalinks with a range of about 500 kilometers (310 miles) and very high resistance to jamming. The datalinks allow the Gripen to engage in combat using another aircraft's sensors or from targeting data provided by other defense systems. Data acquired from remote sources is fused and displayed on the fighter's main MFD. The link is fully operational when the aircraft is on the ground, allowing a pilot on standby to have high situational awareness of the battle environment.

One Gripen can provide radar sensing for four of its colleagues, allowing a single fighter to track a target, while the others use the data for a stealthy attack. TIDLS also permits multiple fighters to quickly and accurately lock onto a target's track through triangulation from several radars; or allow one fighter to jam a target while another tracks it; or allow multiple fighters to use different radar frequencies collaboratively to "burn through" jamming transmissions. In addition, TIDLS gives the Gripen transparent access to the SAAB-Ericsson 340B Erieye "mini-AWACs" aircraft, as well as the overall ground command and control system. This system provides Sweden with an impressive defensive capability at a cost that, though still high, is less than that of comparable systems elsewhere.
 
Ei kai ne nyt sentään F-35:dessäkään tunge ihan kaikkea raakadataa johonkin keskustietokoneeseen pureskeltavaksi? Vaikka prosessointikyky voisi juuri ja juuri riittää, niin kuka on se koodarivelho, joka sen kudelman punoo nätiksi paketiksi.

Olettaisin, että eri järjestelmät tekevät itse alustavia havaintoja ja sanovat muille, että "katsopa säkin tuohon suuntaan" ja sitten eri järjestelmien havainnot yhdistetään.

No se on aikalailla tuon sensorifuusion pointti että käsiteltävä data on raakadataa! Sieltä sitten yritetään louhia tietoja esille seurantojen muodostamiseen käyttäen kaikkien sensoreiden hankkimaa dataa hyväksi prosessissa.

Ja juuri siksi F-35:ssä on nopeat dataväylät ja nopeat tietokoneet. Ja nuo tietokoneet on myös suunniteltu vaihdettavaksi nopeampiin säännöllisin väliajoin.
 
En ole ihan varma, miten iso merkitys noilla datalinkkien suunnattavuuksilla on. F-35 joutuu joka tapauksessa myös käyttämään Link-16.

"Häivemoodissa" F-35 ei käytä Link-16 datalinkkiä. Sitä varten on tulossa jonkinlainen silta joka välittää tietoja MADL -> Link-16 järjestelmien välillä, onko se sitten AWACS/JSTARS vai mikä jää nähtäväksi.
 
No se on aikalailla tuon sensorifuusion pointti että käsiteltävä data on raakadataa! Sieltä sitten yritetään louhia tietoja esille seurantojen muodostamiseen käyttäen kaikkien sensoreiden hankkimaa dataa hyväksi prosessissa.

Ja juuri siksi F-35:ssä on nopeat dataväylät ja nopeat tietokoneet. Ja nuo tietokoneet on myös suunniteltu vaihdettavaksi nopeampiin säännöllisin väliajoin.

Aika hankala uskoa. Kun miettii, mitä määriä dataa vaikka tutka tuottaa. Se kerää vielä käsittääkseni kumulatiivista dataa puskuriin ja analysoi sitä lävitse. Todennäköisesti siellä käytetään myös ihan dedikoituja piirejä, jotka on optimoitu juuri tietyn tyyppiseen singaalin analysointiin. Ei olisi mitään järkeä puskea sitä kaikkea raakadataa keskustietokoneelle, jossa sitä sitten yleiskoneella ohjemallisesti pyrittäisiin työstämään. Se tukehtuisi siihen.

Toki. Kaikki aina mahdollista... Jos tästä löytyy lähteitä, niin tutustun mielelläni. Mutta, riittävällä detaljitasolla todennäköisesti ei löydy.
 
Ymmärtääkseni kyllä niissä nimenomaan on erilliset suurennosmoodit: ei kait niitä muuten olisi mainittu erikseen. TV-kanavilla (eli näkyvän valon) on useimmiten noissa erilliset kameransa joka suurennosasteelle, FLIRissä kai käytetään optiikkaa.
"Digitaalinen zoomi" ei lisää kuvan tarkkuutta, joten siitä on hyötyä vain suurilla pikselimäärillä.

Usko pois ei ole... Voit käydä läpi noita videoita netistä ja niissä todellakin on jatkuva tarkennus. Maalien löytäminen/seuraaminen/tunnistaminen tuollaisilla 3 tarkennus vaihtoehdolla olisi lähes mahdotonta. Se miksi ne on tuolla mainittu en osaa sanoa. Siihen toteutekaanko se lentäjän näkymä sitten digitaalisesti vai optisesti en osaa sanoa.
 
Eli meidän ei kannata kuunnella koneilla lentäviä hävittäjälentäjiä ollenkaan koska kuitenkin Gripen-pilotit yrittävät päästä Saabille hommiin ja Su-35 ja PAK-FA-pilotit Sukhoille tai muuten vain Putinin kavereiksi?

Meinaatko ettei F-22:ssa ole kompromisseja? Kone oli liian kallis jopa Yhdysvalloille ja sillä ei voida iskeä maamaaleja vastaan kuin rajoitetusti. Koneen päivitys on osoitautunut hyvin kalliiksi samoin kuin käyttö. Toki se on nopea ja hyvin liikehtivä mutta muuten ei sisällä mitään ihmeellistä F-35:n verrattuna. F-22 voi olla parempi ilmataistelukoneena yksittäin, mutta muuten ei. Maailmassa on alle 200 F-22:sta eikä lisää tule koskaan, mutta F-35:a tehdään erittäin todennäköisesti 3000 tai yli. Sanoisin että 15 F-35:ttä hakkaa kevyesti 1 F-22:n eli kyllä F-35 on erittäin käänteentekevä.

Heh, en tainnut asetella sanojani aivan noin. No, jokainen ymmärtää asiat miten haluaa ja miten mieli tekee. Juju on siinä, että kokenut lentäjä on erinomainen markkinamies mille tahansa koneelle. Kommentissani mainitsin toisen foorumikirjoittajan mainitseman henkilön, joka oli kirjoittelussa esitetty riippumattomana ja objektiivisena asiantuntijana (mikä ei kuitenkaan taida olla totta muilta osin kuin asiantuntijuuden osalta jota en kiistänytkään millään tavalla).

Huom. Mainitsin kirjoituksessani F-42:n (The Answer to Life, Universe and Everything), en F-22:ta. Si comprende? ;)

F-22 ei ole ollut mukana kirjoittelussani F-35:n yhteydessä, sillä sitä ei enää valmisteta eikä sitä myydä muille. Asetelma, jossa on 1 vs 15 on haastava myös muille nykykoneille, olivatpa nämä mitä hyvänsä olemassa olevia rasseja.
 
Heh, en tainnut asetella sanojani aivan noin. No, jokainen ymmärtää asiat miten haluaa ja miten mieli tekee. Juju on siinä, että kokenut lentäjä on erinomainen markkinamies mille tahansa koneelle. Kommentissani mainitsin toisen foorumikirjoittajan mainitseman henkilön, joka oli kirjoittelussa esitetty riippumattomana ja objektiivisena asiantuntijana (mikä ei kuitenkaan taida olla totta muilta osin kuin asiantuntijuuden osalta jota en kiistänytkään millään tavalla).
Kenties samasta syystä Jarmo Lindberg asetettiin puolustusvoimien komentajaksi. Vaikeassa lamassa kieriskelevä kansa ei osaa epäillä että Suomen megaluokan hävittäjäkaupat tehdään enemmän ulkopoliittisista syistä, kuin niinkään ilmavoimien omasta tarpeesta, kun valinnasta mukamas päättää kokenut Hornet-pilotti. :D
 
Viimeksi muokattu:
^Jarmo Lindberg suomalaisena lentoupseerina ei siis ajattele Ilmavoimien ja Suomen puolustuksen parasta vaan ajaa Suomen ulkopolitiikkaa? Todella monesti on tullut ilmi, että valintaa ei ole tehty, mutta kirjoitat toistuvasti kuin valinta olisi jo päätetty eli puhut pehmoisia.
 
^Jarmo Lindberg suomalaisena lentoupseerina ei siis ajattele Ilmavoimien ja Suomen puolustuksen parasta vaan ajaa Suomen ulkopolitiikkaa? Todella monesti on tullut ilmi, että valintaa ei ole tehty, mutta kirjoitat toistuvasti kuin valinta olisi jo päätetty eli puhut pehmoisia.
Enhän minä voi sellaista tietää, jatkoin vain tarinaa sarek1 viestin pohjalta. :) On sitä muutkin ehdottaneet, kuin minä. Enkä minä ole haudan vakavissani.
 
Viimeksi muokattu:
Meinaatko ettei F-22:ssa ole kompromisseja? Kone oli liian kallis jopa Yhdysvalloille ja sillä ei voida iskeä maamaaleja vastaan kuin rajoitetusti. Koneen päivitys on osoitautunut hyvin kalliiksi samoin kuin käyttö. Toki se on nopea ja hyvin liikehtivä mutta muuten ei sisällä mitään ihmeellistä F-35:n verrattuna. F-22 voi olla parempi ilmataistelukoneena yksittäin, mutta muuten ei. Maailmassa on alle 200 F-22:sta eikä lisää tule koskaan, mutta F-35:a tehdään erittäin todennäköisesti 3000 tai yli. Sanoisin että 15 F-35:ttä hakkaa kevyesti 1 F-22:n eli kyllä F-35 on erittäin käänteentekevä.

Yhden F-22:n hinnalla ei kuitenkaan saa 15 F-35:ttä. Tämähän on ollut juurikin Carlo Koppin pointti (en sano olevani samaa mieltä) että kone joka on 50% kalliimpi mutta kaksi kertaa tehokkaampi, tulee kustannustehokkaammaksi.
 
Back
Top