F-35 Lightning II

Kannattaa katsoa tämä video (Heppu on lentänyt Hornetilla, Super Hornetilla, F-16:lla, F-22:lla ja F-35:lla):

 
En ruvennut katsomaan videota puhelimella joten en ota kantaa sisältöön mutta yleisesti voisin sanoa, että ei kai kukaan tosissaan kuvittele, että kukaan aktiivi palveluksessa oleva pilotti haukkuisi F-35:sta? Varsinkaan maasta joka on koneen kehitykseen osallistunut..
 
"Information makes you survive. More information, better." Millä helvetillä me saadaan aikaan jenkkien satelliittiverkko aikaiseksi?
 
Kiitokset @Sardaukar mielenkiintoisesta videosta! Vilkaisin pikaisesti lävitse.

Voin tiivistää sisällön muille:

Net Centric Fighter
A truly Network Centric fighter. It has the world’s most highly developed secure and multi-frequency data links systems that provides total situation awareness for the pilot in all modes of operation.

Superior Sensor Fusion
It features a mission system with seamlessly integrated avionics, which provides a full sensor fusion resulting in an outstanding combat capability that assures extremely accurate launching of intelligent weapons.

Smart Digital Cockpit
An advanced fully digital cockpit layout with large colour Multi-Functional Displays (MFD) and Hands-On-Throttle-And-Stick (HOTAS) and Helmet Mounted Display (HMD).

See First – Hit First
A combination of low radar, IR and visual signatures, a smart digital cockpit, along with a state-of-the-art AESA radar, an Infra Red Search and track (IRST) sensor and superior sensor fusion, including world leading new generation weapons integration and the electronic warfare suite, ensure a high probability of victory in any engagement.

Future Development
Built to be adaptable to changing threats and operational requirements that a modern Air Force faces.

Nuo olivat tosin Gripenin mainosmateriaalista, mutta tuossa oli videon keskeinen sisältö.

Tarkoitan tällä sitä, että verratessa amerikkalaisten 4. sukupolvea ja viidettä, on siinä arvioitavissa olevan sukupolven ero. Mutta, euroopassa on kehitetty erittäin nykyaikaisia hävittäjiä samalla kun jenkeissä on kehitetty F-22 ja F-35. Mielenkiintoinen kysymys sitten onkin, että mikä on 4++ ja 5. sukupolven ero, ja mihin esim. Gripen NG ja F-35 kuuluvat.

Liittyen muuten vielä tuohon rooliin, mitä F-35:delle on kaavailtu, niin juuri sitä esim. Gripen toteutti Libyassa.

The Gripen aircraft and the Swedish pilots and support staff proved outstanding
in the reconnaissance role and outstripped other combat assets with the quality
of its tactical ISR (intelligence, surveillance and reconnaissance).

Gripen’s technical systems had certain advantages over other coalition partners. For example, the recce pod not only allowed the possibility of taking off with pre-planned and programmed recce targets like all other contingents, but also could receive new targets while on the mission. This meant that once the initial task was completed, Gripens could wait in a stand-by position after air-to-air refueling in order to either execute time-sensitive follow-up missions or to cover recce tasks that other contingents had failed to complete.
 
http://www.reuters.com/article/2015/08/28/lockheed-fighter-netherlands-idUSL1N11310720150828

"De Smit said most of the problems with the complex F-35 helmet, which fuses all sensor data from the aircraft and displays it on a pilot's visor, had been worked out in a new model that is slated for operational testing next year."

Kyllä, juuri näin. Ensimmäiset uudet Gen III kypärät on jo luovutettu asiakkaalle, ja LRIP 7 koneiden myötä integroidaan konelaivastoon.

https://www.rockwellcollins.com/Data/News/2015_Cal_Yr/GS/FY15GSNR47-F35.aspx
 
f-35-f-16-edwards-news__main.jpg


Hollantilaiset ovat harjoitelleet yhteistoimintaa kombinaatiolla 2*F-35A, 6*F-16 ja KC-10 tankkeri. Harjoitusvastustajina ovat toimineet mm. A-4 Skyhawkit. Harjoituksen aiheena on siis yhteistoiminta, tietovuo koneiden kesken yms.

http://aviationweek.com/blog/f-35s-and-f-16s-go-dutch

Tällä hollanninkielisellä sivulla on videomateriaalia harjoituksesta:

https://www.defensie.nl/actueel/nieuws/2015/08/28/jachtvliegers-pionieren-in-de-vs
 
Viimeksi muokattu:
http://time.com/4019393/military-planes-a10-f35/

"...The Air Force, Marines and Navy all had to compromise to come up with a design they could share. Outfitted to perform several missions—it can fly off aircraft carriers, drop bombs and shoot at other airplanes—it can’t excel at any of them. “The idea that we could produce a committee design that is good for everybody is fundamentally wrong,” declares retired general Merrill McPeak, a fighter pilot who served as Air Force chief of staff..."

Sopimusten puro jatkuu:
http://www.janes.com/article/53954/lockheed-martin-contracted-to-deliver-block-3f-software-for-f-35
 
An F-16C from the 419th Fighter Wing, Hill AFB, UT, escorts two F-35A Lightning II aircraft to Hill AFB on September 2, 2015. The two Lightning II aircraft are the Air Force's first combat-coded F-35As to be permanently assigned to the 34th Fighter Squadron under Air Combat Command's 388th Fighter Wing.
 
Miksi ihmeessä koneiden päälle ruiskutellaan vettä

Tuo näyttää siltä tervehdykseltä, joka järjestetään uuden konetyypin ko. kentälle ensilaskeutumisen kunniaksi. Tapa on käytössä siviili-ilmailussakin. Googlaamalla löytyy kuvia esim. Airbus 380:n ensivisiitistä Hki-Vantaalle.
 
Ilmavoimientulevaisuus viljassa yritin herätellä keskustelua jo huonolla menestyksellä aiheesta AA ohjuksen tuhoamistodennäköisyys BVR etäisyydellä... Koko F35 konseptihan perustuu häiveeseen, ylivoimaiseen tilannetietoisuuteen sekä AIM-120A/B/C/D ohjuksiin... Eli pyrkimys on tuhota vihollinen ennen kuin ajaudutaan lähitaistelu tilanteeseen...

On liikkunut juttua että oikeassa elämässä ohjuksella ei saavuteta >90% osuma todennäköisyyksiä kun muuttujia on matkassa aika tavalla... Jokainen kuitenkin tietää että F35:n sisäisiin kuiluihin mahtuu aika vähän ammuttavaa... Ja jos niitä puikkoja ripustetaan ulkoisiin ripustimiin niin Bye Bye stealth...

Näkeekö kukaan muu tässä ongelmaa?
 
Ilmavoimientulevaisuus viljassa yritin herätellä keskustelua jo huonolla menestyksellä aiheesta AA ohjuksen tuhoamistodennäköisyys BVR etäisyydellä... Koko F35 konseptihan perustuu häiveeseen, ylivoimaiseen tilannetietoisuuteen sekä AIM-120A/B/C/D ohjuksiin... Eli pyrkimys on tuhota vihollinen ennen kuin ajaudutaan lähitaistelu tilanteeseen...

On liikkunut juttua että oikeassa elämässä ohjuksella ei saavuteta >90% osuma todennäköisyyksiä kun muuttujia on matkassa aika tavalla... Jokainen kuitenkin tietää että F35:n sisäisiin kuiluihin mahtuu aika vähän ammuttavaa... Ja jos niitä puikkoja ripustetaan ulkoisiin ripustimiin niin Bye Bye stealth...

Näkeekö kukaan muu tässä ongelmaa?

Osittaista suorituskyvyn alenemaa suhteessa optimi tilanteeseen, ei välttämättä ylitsepääsemätöntä ongelmaa. Asioita ei pitäisi viedä ääripäästä toiseen.

>90% osumatodennäköisyys saavutetaan maaliin joka kulkee suoraa lentoreittiä ja ei omaa elektronisia vastatoimia. Käytännön tilanteessa niitä muttujia on paljon, kuten toteat, niin osumatodennäköisyyttä parantavia kuin heikentäviäkin. Tämä koskee myös niitä maalin/ohjuksen liikehtimistekijöitäkin, joista ollut puhetta.

On liioittelua ilmoittaa F-35 olevan jotenkin erityisen huonossa asemassa kilpailijoihin nähden jos siihen asennetaan ulkoista kuormaa, muut kuitenkin kuljettavat kaiken kuormansa ulkoisesti.
 
Kun tiedetään enemmän käyttökokemuksia osataan doktriinia sovittaa tarpeiden mukaisesti.
Esim. nykyisen tiedon pohjalla kun tiedetään, että taistelijapari voi F-35:n tapauksessa olla jopa 100km toisistaan ja vaihtaa tietoja niin ei ole amerikantemppu ajatella, että se takana oleva tulee isossa lastissa ja etummainen spottaa mukanaan vain sisäinen lasti.
Tai jopa ilmatorjunta maasta avustaa. Samoja amraamejahan sieltäkin paiskotaan. Tosin vähän harvemmin vihollisen kone on rajoitetumman peiton ilmatorjunnan kantamassa vrt. hävittäjät. Tuo maasta käsin suoritettava maalitus ei ole niin kantamarajoitettu, mutta lieneekö realistista että F-35:lle ko. data olisi maalinosoitukseen riittävä.
 
Oma veikkaus on että niitä heikentäviä on enemmän mitä parantavia...
 
Ilmavoimientulevaisuus viljassa yritin herätellä keskustelua jo huonolla menestyksellä aiheesta AA ohjuksen tuhoamistodennäköisyys BVR etäisyydellä... Koko F35 konseptihan perustuu häiveeseen, ylivoimaiseen tilannetietoisuuteen sekä AIM-120A/B/C/D ohjuksiin... Eli pyrkimys on tuhota vihollinen ennen kuin ajaudutaan lähitaistelu tilanteeseen...

On liikkunut juttua että oikeassa elämässä ohjuksella ei saavuteta >90% osuma todennäköisyyksiä kun muuttujia on matkassa aika tavalla... Jokainen kuitenkin tietää että F35:n sisäisiin kuiluihin mahtuu aika vähän ammuttavaa... Ja jos niitä puikkoja ripustetaan ulkoisiin ripustimiin niin Bye Bye stealth...

Näkeekö kukaan muu tässä ongelmaa?

Ainakin minä: Olen siis edelleen tätä mieltä...

http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-111#post-232838
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top