F-35 Lightning II

Vaikea sanoa paljonko Suomi maksaisi F-35:stä, taatusti vähemmän kuin Norja, joka kirjaimellisesti maksaa siitä että on päässyt kehitysvaiheen yhteystyökumppaniksi hankkeeseen. Koneen todellinen hinta Suomelle pitäisi olla melko selvää sitten kun ostopäätös tulisi tehdä, sillä tulevien blokkien ostopäätökset on jo siihen mennessä tehty. Kuvassa suhteellisen tuore ennuste yksikkökustannusten kehittymisestä:

Davies2.png


Norjan tilanteeseen vaikuttaa se, että vallassa oleva Sosialistinen Vasemmistopuolue haluaa leikata puolustusmenoja kun muut hallituspuolueet kannattavat lisäbudjetointia. Norjassa on myös paineita osoittaa puolustusmäärärahoista entistä suurempi osuus merivoimille arktisen alueen lisääntyneiden jännitteiden vuoksi.

Veikkaan kyllä että konetyypistä riippumatta to 5-10 miljardin kauppa toteutuu ja nuijitaan läpi kaikessa hiljaisuudessa, kuten tehtiin Hornetienkin kanssa. Nehän hankittii pahimman laman aikana ja siihen aikaan aivan järkyttävällä summalla. Koneita tuskin sitä 60 kpl tulee, vaan pienemmällä määrällä mennään ja täydennetään kapasiteettia keskipitkänmatkan ilmatorjuntahankinnalla. Näin ainakin HX-hankinnan esiraportista saattoi rivien välistä tulkita.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea sanoa paljonko Suomi maksaisi F-35:stä, taatusti vähemmän kuin Norja, joka kirjaimellisesti maksaa siitä että on päässyt kehitysvaiheen yhteystyökumppaniksi hankkeeseen. Koneen todellinen hinta Suomelle pitäisi olla melko selvää sitten kun ostopäätös tulisi tehdä, sillä tulevien blokkien ostopäätökset on jo siihen mennessä tehty. Kuvassa suhteellisen tuore ennuste yksikkökustannusten kehittymisestä:

Davies2.png


Norjan tilanteeseen vaikuttaa se, että vallassa oleva Sosialistinen Vasemmistopuolue haluaa leikata puolustusmenoja kun muut hallituspuolueet kannattavat lisäbudjetointia. Norjassa on myös paineita osoittaa puolustusmäärärahoista entistä suurempi osuus merivoimille arktisen alueen lisääntyneiden jännitteiden vuoksi.

Veikkaan kyllä että konetyypistä riippumatta to 5-10 miljardin kauppa toteutuu ja nuijitaan läpi kaikessa hiljaisuudessa, kuten tehtiin Hornetienkin kanssa. Nehän hankittii pahimman laman aikana ja siihen aikaan aivan järkyttävällä summalla. Koneita tuskin sitä 60 kpl tulee, vaan pienemmällä määrällä mennään ja täydennetään kapasiteettia keskipitkänmatkan ilmatorjuntahankinnalla. Näin ainakin HX-hankinnan esiraportista saattoi rivien välistä tulkita.

Hornetit maksettiin kokonaisuudessaan puolustusbudjetista jota samanaikaisesti myös leikattiin. Hyvä jos nyt päästään sillä että budjetin taso säilyy.

Edit

Miten minä muistelen että Norjassa on kylläkin vallassa konservatiivinen oikeisto. Pelsepuupista seuraava eli Naton pääsihteeri on muuten norjalainen demari. Vasemmistopuolue on täysin marginaalissa oleva oppositioryhmä jolla on alle kymmenen edustajaa n. 150-paikkaisessa parlamentissa.
 
Viimeksi muokattu:
No jos noita ohjelmien läpijuoksuaikoja katselee niin tänään aloitettu ei ole välttämättä valmis 20 vuodessa.
"JSF development contract was signed on 16 November 1996"

Sitten kun tietää, että kenelläkään ei ole varaa F-35:n jälkeen tehdä samanlaista ostosta ennen kuin entiset on ajettu loppuun voi olla melko turvallisin mielin, että se on paras jota länsimaiselle ostajalle on tarjolla tuona aikana.
Ykkössataskappaleita myyvät koneet eivät tule olemaan vertailukelpoisia.

Hmm. Kohta on 2016. JSF-hanke ei tosiaan montaa juoksuaskelta ole ottanut. Aika ja raha ovat sen sijaan juosseet kiitettävästi eikä vieläkään ole valmista. ;)

Ja hirtehisesti jatkaen: kenelläkään ei ole F-35:n jälkeen varaa tehdä samaa ostosta pitkään aikaan eikä ostettujakaan ole vara ajaa loppuun kovin nopeasti, joten voi olla turvallisin mielin, että se on parhaiten sitouttava jota länsimaalaiselle ostajalle on tarjolla tuona aikana. Ykkössataskappaleita myyvät koneet eivät tule olemaan vertailukelpoisia.
 
Hornetit maksettiin kokonaisuudessaan puolustusbudjetista jota samanaikaisesti myös leikattiin. Hyvä jos nyt päästään sillä että budjetin taso säilyy.

Nythän on jo hyvissä ajoin varoiteltu että tulevat isot hankinnat tehdään erillisbudjetilla. Aika harva olisi paria vuotta aiemmin uskonut että Suomi ostaa 15 miljardilla markalla hävittäjiä pahimman laman keskellä, varsinkin kun hankkeen piti maksaa 6 miljardia. Ihan mielenkiinnosta laskin että tuo oli 2.7% BKT:sta, joka on tänä päivänä 7 miljardia euroa.

Miten minä muistelen että Norjassa on kylläkin vallassa konservatiivinen oikeisto. Pelsepuupista seuraava eli Naton pääsihteeri on muuten norjalainen demari. Vasemmistopuolue on täysin marginaalissa oleva oppositioryhmä jolla on alle kymmenen edustajaa n. 150-paikkaisessa parlamentissa.

Totta, muistelin edellisen koalitiohallituksen aikoja, jolloin Vasemmistopuolue oli hallituksessa ja kritisoi F-35 hankintoja. Pidän kyllä Norjan 52 hävittäjän määrää liian suurena maalle ja luulen että se tulee tippumaan, mutta ostivathan ne toisaalta 5 AEGIS-frigaattia joita ei ole varaa käyttää.
 
Nythän on jo hyvissä ajoin varoiteltu että tulevat isot hankinnat tehdään erillisbudjetilla. Aika harva olisi paria vuotta aiemmin uskonut että Suomi ostaa 15 miljardilla markalla hävittäjiä pahimman laman keskellä, varsinkin kun hankkeen piti maksaa 6 miljardia. Ihan mielenkiinnosta laskin että tuo oli 2.7% BKT:sta, joka on tänä päivänä 7 miljardia euroa.



Totta, muistelin edellisen koalitiohallituksen aikoja, jolloin Vasemmistopuolue oli hallituksessa ja kritisoi F-35 hankintoja. Pidän kyllä Norjan 52 hävittäjän määrää liian suurena maalle ja luulen että se tulee tippumaan, mutta ostivathan ne toisaalta 5 AEGIS-frigaattia joita ei ole varaa käyttää.

80-luvullakin kaavailtiin erillisbudjettia koska suunnitteilla ollut hävittäjäkauppa ei olisi muuten mahdollinen. Olipa kuitenkin. Itse uskon historian toistavan itseään ja juttujen taas rauhoittuvan kunhan päätöksen aika lähenee. Ei Suomesta löydy poliitikkoa jolla oikeasti olisi palleja ottaa tuollainen hanke nimiinsä kun kertakaikkisella rahanpuutteella jatkuvasti perustellaan kaikenlaisia sosiaalipuolen leikkauksia ja muita köyhälistön nöyryyttämisiä. Hornet-panostus oli tosiaan raju mutta se tehtiin lopulta maa-ja merivoimien eikä muiden ministeriöiden kustannuksella. Oli kuitenkin hyvä että puolustusbudjetin sisällä oli tuollainen jättihanke juuri 90-luvulla. Se nimittäin esti tehokkaasti silmittömät budjettileikkaukset.

Mitä tuohon Norjan vasemmistoon tulee niin olit oikeilla jäljillä. Sillä oli jonkinmoinen vaa'ankieliasema aiemmin ja sitä myös hyödynnettiin muutamaan otteeseen menestyksekkäästi.
 
Tuo Norjan puolustusselvitys julkaistaan kai 1. lokakuuta. Sittenhän tuon näkee, itse en usko että F-35 hankinnat joutuvat leikkauslistalle, tai ylipäätään pitäisin outona jos Norjassa oikeasti leikattaisiin maanpuolustuksesta kun naapurimaa Venäjä on muuttunut käytökseltään arvaamattomaksi ja uhkaavaksi.

Norjahan on tehnyt päätöksen hankkia 46 F-35 konetta (joista hankinta on valtuutettu tällä hetkellä 22 koneesta), ja sen lisäksi 6 konetta on ollut optionaalisena hankintana jos tilanne näyttää uhkaavalta. Viime aikoina kuitenkin pikemminkin väläytelty kaikkien 52 koneen hankkimista (46+6) nimeomaan Venäjän tilanteen vuoksi.
 
Kanadalaista näkökulmaa:

http://news.nationalpost.com/full-comment/richard-shimooka-the-f-35-is-still-our-best-bet

Richard Shimooka: The F-35 is still our best bet
Over the past week, Canadians have been bombarded by claims about the cost and suitability of the F-35 aircraft and its various competitors. If the public is to make a decision, they deserve accurate, factual information to base it on. Many have touted the Boeing F/A-18E Super Hornet as the lowest-cost alternative to the F-35. However, to this date, there has not been an accurate comparison of the costs and capabilities published.

To start, it is important to understand that, much like an onion’s layers, there are different levels of cost. The most straightforward is the “flyaway” cost, which only includes the airframe, engine and avionics. This generally accounts for 75 per cent of the acquisition expenditure. The commonly cited $65 million price for the Super Hornet refers to its flyaway cost in 2012 U.S. dollars. This is a misleading comparison with the F-35’s flyaway and requires unpacking.

First, it is important to note that all fiscal figures are in 2012 U.S. Dollars, to eliminate inflation and exchange-rate variances. The last reliable cost data for the F/A-18E is from 2013, as the U.S. has only procured the electronic warfare variant (EA-18G) since then. Congressional reporting stated each aircraft’s cost as $62 million, but this has increased since. Boeing has cut the Super Hornet’s production rate from three aircraft to two, and it is currently slated to cease production in 2017. Consequently, its flyaway cost could be as high as $72 million.

Moreover, the Super Hornet’s flyaway price does not include several essential elements, such as sensor pods and external fuel tanks. These are all considered basic equipment for even our current CF-18s and the average cost for a set is $6.9 million. Finally, Canada would incur a $6.1 million Foreign Military Sales (FMS) charge on each aircraft. Added together, the Super Hornet’s true cost is between $75 million and $85 million.

The F-35’s flyaway cost is estimated to be approximately $77 million for an aircraft delivered in or after 2020 (the price for the bulk of Canada’s purchases), not $175 million as claimed. There is high confidence in these figures. The Join Strike Fighter (JSF) program has met its acquisition cost targets for the past five years, according to U.S. Congress documentation. This is partly due to large economies of scale. In the next three years, as many F-35s will be produced as all of its competitors combined; or one aircraft every four days in 2018.

The F-35 is also not subject to the same secondary costs as the Super Hornet. It carries all of its sensors and fuel internally and does not require external pods. Finally, as a JSF Partner Nation, Canada is not subject to FMS fees. Thus a true apples-to-apples comparison sees the F-35 at around $77 million and the Super Hornet at $75 million to $85 million. Other alternatives have been cited for even higher costs. Accordingly, no significant acquisition savings can be found by selecting another aircraft.

The life-cycle accounting and operational considerations tells a similar story. The largest cost driver for operations is personnel salaries and fuel costs, which are roughly equivalent for the various competitors. The United States military believes that any cost variance with the F-35 will be offset by lower sortie requirements to maintain readiness and conduct operations, due to new simulator technologies and advanced capabilities. This efficiency can be understood in a comparison with the Super Hornet.

Last year, a U.S. government report stated: “there are current, more stressing threat environments in which the (Super Hornet) remains not operationally effective.” CF-18 pilots participating in Operation Reassurance were exposed to those very threats while supporting NATO allies from Russian aggression. In order to remain viable, the F/A-18E must operate in conjunction with an EA-18G to suppress any threats. This requires the purchase and operation of a second, more costly version of the Super Hornet, where a single F-35 may have sufficed.

This also illustrates the serious long-term risk involved with selecting a more limited aircraft. The CF-18 has been among the most active and popular military instrument in the past 25 years, with operations in the Gulf War, Balkans, Kosovo, Libya, Eastern Europe and Iraq. Thus, limiting the replacements’ capability would mark a radical reorientation of Canada’s foreign policy for the next 30 years and constrain a future leader’s options, perhaps at a time of national crisis.

Finally, a competition would be a costly and largely pointless process. Based on previous experiences and the complexity of fighter capabilities, a proper competition will require 200 or more staff members working for at least three years. Their salaries alone would cost Canada at least $70 million, with the outcome likely to be the reselection of the F-35. Nor will a competition result in a “better deal”: U.S. law prevents American manufacturers from selling such equipment for lower than what the U.S. government pays.

After analyzing the available information detailed above, it is clear that cancelling the F-35 procurement will not result in tens of billions of dollars saved, nor serve any of Canada’s longstanding interests. The men and women who will operate Canada’s future fighter deserve better.
 
Toihan on usein ongelma Yhdysvaltojen kanssa että toimittaja (Lockheed) voi luvata yhtä sun toista, mutta hallinnon puolelta vientiluvat eivät sitten järjestykään, kuten esimerkiksi meidän JASSM-kaupoissa meinasi käydä.
 
Toihan on usein ongelma Yhdysvaltojen kanssa että toimittaja (Lockheed) voi luvata yhtä sun toista, mutta hallinnon puolelta vientiluvat eivät sitten järjestykään, kuten esimerkiksi meidän JASSM-kaupoissa meinasi käydä.

Tuossa on totuuden siementä kerrakseen. Kauppakumppanina olemme yhdysvaltalaisille liikeyrityksille varmasti toivottuja, mutta on otettava huomioon kulloinkin vallitsevan poliittisen virtauksen suunta. Obaman aikana meitä ei ole kovin hääppöisesti noteerattu poliittisten toimijoiden taholta. Globaalin avvostuksen tavoittelu nakersi jonkin verran kahdenvälisiä suhteita. Realismia on sekin, että maamme poliittinen painoarvo on maailman ja Euroopan tasolla verraten pieni. Bruce O. taisi ehkä lausua useasti asioita mieliksemme parhain päin, mutta voiko suurlähettiläältä muuta odottaakaan? Sotilaallisissa suhteissa ei ole vikaa, yhteistoiminnan harjoittelu NATOn kanssa on sujunut mellevästi ja hyvissä merkeissä.

JASSM -kauppojen läpi saamista voi pitää pienenä lottovoittona josta voi aidosti olla tyytyväinen. Kippis sille!
 
Back
Top