Totta noissa on joku muu ratkasu eniten auottujen luukkujen kohalla. Eihän siinä ole mitään järkeä, että esimerkiksi lentotallennetietokoneiden luukkut/polttoaineluuukut pitää joka aukasukerran jälkeen teipata/lakata.
Tietokonejutut voisi hoitaa ihan hyvin ohjaamon kautta, mutta polttoaineen käsittelyä en sinne suunnalle toisi. Sen voisi varmaankin hoitaa laskeutumisteluneiden luukun kautta?
Hornetissa lentotallenteet ovat kuskin penkin takana olevassa suuressa tilassa ohjaamon kuomun alla.
Hornetin tankkaus on koneen kyljestä. Drakenin oli toisesta päälaskutelinetilasta. Drakenin ratkaisu oli fiksumpi.
F-35 tankkaus on koneen kyljestä. Ergonomia on hyvän näköinen, mutta erillinen luukku siinä on. Ohessa iso kuva: http://www.eglin.af.mil/shared/media/photodb/photos/2013/09/130821-F-oc707-409.jpg
Hornetissakin luukkujen reunoilla oli ohut metalliverkko, jonka ideana oli estää, ettei tutkasäteily pääse luukun reunan välistä tilaan ja heijastu sieltä takaisin.