http://www.defensenews.com/story/de...ket-israel-italy-eurofighter-rafale/74455726/
"But
one fighter-industry executive in the UK, who asked not to be named, said the F-35's problems went deeper than a possible price hike caused by any Canadian withdrawal.
"If the only problem the F-35 had was that the aircraft was $1 million more expensive, they wouldn't have a problem," he said. "The problem is the aircraft is tens of millions of dollars more than they originally told people it would be, and that's just the acquisition price.
It's the sustainment cost that will destroy air forces." "
Milleköhän yhtiölle edustaja työskenteli? Briteistäkin löytynee ainakin Eurofighter-, jos ei peräti Gripen-väkeä.
Oletetaan nyt kuitenkin, että tieto on oikeaa ja luotettavaa, ja tarkastellaan sitä siitä perspektiivistä. Jos mietimme hävittäjän käyttökustannusten osatekijöitä, niin niitähän on käytännössä kolme: polttoaine, varaosat ja työvoima. Tukikohtafasiliteetit ovat tietysti oma lukunsa, mutta kaikki koneet tarvitsevat niitä. Keskityn siis tässä mainitsemaani kolmeen tekijään.
Polttoaineen kulutuksesta tuskin on kyse, koska ei F-35 ole sen raskaampi kuin esim. Super Hornet. Moottoriteknologiakin on uudempaa, joten kulutuksen pitäisi olla vähän pienempi.
Työvoima on sitten toinen tekijä. On sanottu, että F-35 viettää paljon aikaa pajalla. Väite ei ole täysin vailla pohjaa, mutta ei sen kyllä voi sanoa olevan tottakaan. F-35 on vielä keskeneräisen konetyyppi, jonka kaikkia kikkoja ja parhaita työtapoja ei varmastikaan ole vielä opittu.
Edelliseen liittyen pitää huomata, että F-35:n luotettavuus on kasvanut jatkuvasti. Konetyyppi ei enää vikaannu yhtä usein kuin ennen. Olen itsekin kirjoittanut aiheesta
tämän linkin takana. Lisäksi pitää huomata, että trendi vikojen suhteen on ollut laskeva; F-35 lentää vuosi vuodelta yhä pidempään kriittisten vikojen välillä. Jossakin vaiheessa raja tulee toki vastaan, mutta parantamisen varaa on vielä.
Jäljelle jää siis lähinnä kolmas tekijä: varaosat. Julkisuudessa on esiintynyt väitteitä, että F-35 kuluttaisi niitä toivottua enemmän. Tämä ajatus on ilmeisesti lähtöisin GAO:n käyttämästä raportointitavasta, jossa käytetään synonyymeinä
osan irroittamista ja
osan korvaamista. Osan irroittaminen suunniteltua useammin voi kertoa tarpeesta korvata se. Osan irroittaminen voi myös kertoa tarpeesta korjata osa. Osan irroittaminen voi myös kertoa tarpeesta päästä käsiksi johonkin osan takana olevaan erilliseen komponenttiin.
Voi tosiaan olla, että osia on jouduttu korvaamaan suunniteltua useammin. Tuskin kuitenkaan puhutaan 16-kertaisesta tarpeesta, joka mainitaan mm.
tässä GAO:n raportissa sivulla 28 (PDF-tiedosto s. 33/60). Lisäksi konetyypin kypsyminen on yhä kesken. On mahdollista, että osien rakenteeseen, materiaaleihin ja valmistustapoihin tulee muutoksia, jotka lisäävät osien kestoa ja/tai laskevat niiden hintoja.
Lopputulos: Huhut F-35:n ilmavoimien rahoituksen tuhoavista vaikutuksista ovat vahvasti liioiteltuja.
Kiinnostuneille kommentaaria linkittämästäni GAO:n raportista:
http://elementsofpower.blogspot.ch/2014/10/hello-gao-about-that-f-35-report.html