F-35 Lightning II

Tuo Norjan puolustusselvitys julkaistaan kai 1. lokakuuta. Sittenhän tuon näkee, itse en usko että F-35 hankinnat joutuvat leikkauslistalle, tai ylipäätään pitäisin outona jos Norjassa oikeasti leikattaisiin maanpuolustuksesta kun naapurimaa Venäjä on muuttunut käytökseltään arvaamattomaksi ja uhkaavaksi.

Norjahan on tehnyt päätöksen hankkia 46 F-35 konetta (joista hankinta on valtuutettu tällä hetkellä 22 koneesta), ja sen lisäksi 6 konetta on ollut optionaalisena hankintana jos tilanne näyttää uhkaavalta. Viime aikoina kuitenkin pikemminkin väläytelty kaikkien 52 koneen hankkimista (46+6) nimeomaan Venäjän tilanteen vuoksi.

Nyt tuo puolustusselvitys (ja ehdotus parlamentille) sitten on julkaistu, lyhyt versio täältä:

https://forsvaret.no/fakta_/ForsvaretDocuments/EtForsvariEndring_Kortversjon-Nett.pdf

VG on myös eilen julkaissut selvityksen pohjalta artikkelin:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...hvis-forsvarssjefen-faar-bestemme/a/23534007/
Defence Chief Haakon Bruun-Hanssen will cut 12,000 HV soldiers, 800 chief positions, six maritime patrol, Coastal Ranger Command, two submarines and two coast guard ships.

Chief of Defence's proposed new defenses would cost 175 billion more over 20 years, beyond the current defense budget, according to the document to the Chief of Defence presented Thursday morning, and that the government will use to work on the proposal to defend the new long-term plan.
F-35:n osalta:
The 48 new F-35 fighter jets are purchased as planned, the same with four trainers who will be stationed in the United States. The main base for Norwegian fighter squadron being in Orland. On Evenes shall be established a forward base, where among other fighters on NATO contingency will be stationed
 
Näitä katsellessa pelottaa minkälaisia rymylistoja meillä aikanaan laitetaan panokseksi F-35 lisäbudjetista päätettäessä.
 
http://www.koreatimes.co.kr/www/news/nation/2015/09/116_187734.html

"National Security Office (NSO) chief Kim Kwan-jin may face an investigation over his role in the controversial decision to buy F-35 stealth fighters from Lockheed Martin.
The office of the senior presidential secretary for civil affairs began its probe last week amid growing allegations that the Defense Acquisition Program Administration (DAPA) lied about the terms of the contract in order to help Lockheed win the bid."

Näin se kuvio alkaa rakentua miten Etelä-Korea laittaa kaupat jäihin, ensin haetaan syyllinen.

http://www.defensenews.com/story/de...eat-fears-ground-lightweight-pilots/73102528/

Kaikkein kevyimmillä naislentäjillä ei ole asiaa F-35 ohjaamoon.
 
Kaikkein kevyimmillä naislentäjillä ei ole asiaa F-35 ohjaamoon.

Ei tässä pidä naisia höyhensarjalaiksi alkaa haukkumaan, joku miespuolinen sintti siellä on ;)

At least one F-35 pilot is affected by the weight restriction, according to Joint Program Office spokesman Joe DellaVedova, who added that the rule was announced Aug. 27. The issue does not affect the first and only female F-35 pilot, Lt. Col. Christina Mau, 33rd Operations Group deputy commander, he noted.
 
Northrop Grumman Completes Center Fuselage for First F-35 Aircraft to Be Assembled in Japan

ngc-japan-fuselage-news__main.jpg


Northrop Grumman Corporation has completed – on budget and on schedule – the center fuselage for the first F-35 Lightning II aircraft to be assembled in Japan’s F-35 Final Assembly and Checkout (FACO) facility in Nagoya, Japan. The center fuselage, designated AX-5, will be integrated into an F-35A conventional takeoff and landing variant.

https://www.f35.com/news/detail/nor...ter-fuselage-for-first-f-35-aircraft-to-be-as
 
Lasers Could Be Coming To The F-35
Lockheed Martin’s new modular fiber lasers now convert fully 40 percent of input energy to output, which means that — along with advances in manufacturing, targeting, and size-weight-power minimization — the company’s now talking about putting a laser weapon on the F-35 Joint Strike Fighter.

“We are absolutely looking at concepts for integration,” Robert Afzal, the company’s senior fellow of laser systems and sensors, told reporters yesterday.

Unlike solid-state bulk lasers that rely on crystal components, or powerful but unstable chemical lasers, fiber lasers generate their beams inside fiber optics, making the device more flexible and efficient. Afzal compared it to a prism that works in reverse. Whereas a prism takes light and fractures it into beams of different colors, a fiber laser merges several beams into one.

Moreover, Lockheed Martin has developed a way to adjust a laser weapon’s output by adding modules, allowing it to be tailored for missions or threats.

The company is under contract to deliver a 60-kilowatt fiber laser to the Pentagon next year. “The Army has the option to add more modules and increase power from 60kW to 120kW as a result of the laser’s modularity,” the company said in a press release.

http://www.defenseone.com/technology/2015/10/lasers-could-be-coming-f-35/122581/


Lockheed considering laser weapon concepts for F-35
Lockheed Martin’s F-35 has not yet seen combat, but already the defence manufacturer is exploring “concepts” for installing and employing a high-power fibre laser weapon on the new-generation combat jet for shooting down missiles and other airborne threats.

The company believes it finally has the right technology to produce modular and scalable fibre laser weapons for trucks, ships and aircraft, and a high-power, 60kW example will enter production for the US Army later this month.

The F-35 has been in development since 2001 and only recently was declared fit for combat with the US Marine Corps. However, Lockheed’s Rob Afzal says company engineers are already thinking about how a laser weapon system could fit onto the supersonic stealth fighter and its usefulness in combat.

“Absolutely, we’re looking at concepts for the integration of a laser weapon onto the F-35,” the Lockheed senior fellow for laser and sensor systems said at a media briefing 5 October.

https://www.flightglobal.com/news/a...dering-laser-weapon-concepts-for-f-35-417416/
 

F-35 kykenee kuljettamaan melkoisesti rompetta myös asekuilujen ulkopuolella. Mitenkähän paljon koneen RCS muuttuu erilaisilla ulkoisilla kuormilla? Luonnollisesti tutkaheijaste on paljon pienempi kuin ei-häivekoneilla, mutta suuruusluokkamuutos häiveen kannalta epäedullisella kuormalla on tässä se kiinnostava asia. Toki myös näiden kuljetettavien aseiden häiveominaisuuksilla on vaikutusta. (Esim. JASSM taitaa itsessään olla melko pieni kohde tutkalle?)
 
F-35 kykenee kuljettamaan melkoisesti rompetta myös asekuilujen ulkopuolella. Mitenkähän paljon koneen RCS muuttuu erilaisilla ulkoisilla kuormilla? Luonnollisesti tutkaheijaste on paljon pienempi kuin ei-häivekoneilla, mutta suuruusluokkamuutos häiveen kannalta epäedullisella kuormalla on tässä se kiinnostava asia. Toki myös näiden kuljetettavien aseiden häiveominaisuuksilla on vaikutusta. (Esim. JASSM taitaa itsessään olla melko pieni kohde tutkalle?)
Jassmin kohdalla RCS:llä ei pitäisi olla hirveästi väliä. Kantaman puolesta se pitäisi pystyä miltei joka tilanteessa laukaisemaan niin kaukaa, ettei olla vastustajan torjuntaetäisyydellä. Jassm tosin on vaikeasti havaittava sekin.

Jossain väitetään Harpoonin jne. RCS olevan 0.1, joten JASSM voipi olla 0.01 luokkaa. Ne ripustimet todennäköisesti lisäävät enemmän kuin JASSM.
 
Viimeksi muokattu:
Ramping Up
Australialaisia varten pääasiassa kohdennettu haastattelu F-35 ohjelmajohtaja Lorraine Martinista.
http://imgur.com/a/OAd7F

Huomioita: "We have about 37,000 hours on the aircraft across all variants. Maturity is considered to be at 200,000 hours."
"if you open up a panel, you've got to cure it back" (tällä selittyy ne F-22:nkin tapauksessa nähdyt teippikorjaukset)
Ja käytännön kokemuksia eri komponenteista, joista osa tuntuu kestävän odotettua paremmin ja osa huonommin. Havaintojen pohjalta tehdään muutoksia ja varaudutaan paremmin huoltotarpeeseen.

Loppu onkin pitkälti sellaista, joka on moneen kertaan jauhettu.
 
Jassmin kohdalla RCS:llä ei pitäisi olla hirveästi väliä. Kantaman puolesta se pitäisi pystyä miltei joka tilanteessa laukaisemaan niin kaukaa, ettei olla vastustajan torjuntaetäisyydellä. Jassm tosin on vaikeasti havaittava sekin.


Hypoteettistahan tämä on mutta tilanne, jossa F-35 kuljettaa myös vaihtelevan kokoista ulkoista asekuormaa ja joutuu vihollisen vaikutuksen ja toiminnan piiriin omassa ilmatilassa jonka koko syvyyssuunnassa on rajoitettu, on mahdollinen ja uumoilen tätä kuorman vaikutusjuttua sitä silmällä pitäen. Häiveen ollessa koneen valtti on selvää, että ulkoista kuormaa ei haluta lähtökohtaisesti vilkutella muille kulkijoille.

JASSM ei tosiaan taida olla nykyaseista tässä skenaariossa se hankalin kuorma RCS:n kannalta.

Teippihommassa mietityttää se, kuinka se saadaan tehtyä kenttäoloissa esim. kun sataa vettä tai on reippaasti pakkasta ja mahdollisesti kova kiire jne. Tähänastiset teippauskuvat ovat esittäneet toimenpidettä lämpimissä ja kuivissa oloissa hallin sisällä. Jos teippaaminen ei syystä tai toisesta onnistu, RCS nousee jonkin verran riippuen siitä montako paneelia avattiin tai miten koneen pinnoite on muuten vaurioitunut. Tutkaheijaste on kuitenkn pienempi kuin koneella, jota ei ole suunniteltu vaikeasti havaittavaksi mutta tuo häiveen heikentyminen epäedullisissa olosuhteissa on kiinnostava juttu.
 
Muistaakseni pinnoitteiden huollon osuus korjaustöistä on ajallisesti prosentin luokkaa, on siinä sinäänsä menty eteenpäin vanhoista konemalleista, esim. Super Horneteissa huoltopaneelien saumat käsitellään jonkunlaisella lakalla avaamisen jälkeen RCS:n laskemiseksi.

Pinnoitteessa on muuten aika paljon toleranssia vaurioiden varalta:
file.php
 
Totta noissa on joku muu ratkasu eniten auottujen luukkujen kohalla. Eihän siinä ole mitään järkeä, että esimerkiksi lentotallennetietokoneiden luukkut/polttoaineluuukut pitää joka aukasukerran jälkeen teipata/lakata.
 
Totta noissa on joku muu ratkasu eniten auottujen luukkujen kohalla. Eihän siinä ole mitään järkeä, että esimerkiksi lentotallennetietokoneiden luukkut/polttoaineluuukut pitää joka aukasukerran jälkeen teipata/lakata.

Tietokonejutut voisi hoitaa ihan hyvin ohjaamon kautta, mutta polttoaineen käsittelyä en sinne suunnalle toisi. Sen voisi varmaankin hoitaa laskeutumisteluneiden luukun kautta?
 
Back
Top