Itse asiassa löysin vanhasta ketjusta jotain sveitsiläisten laskelmia lentotunnin hinnasta.
http://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-tulevaisuus.39/page-93
http://maanpuolustus.net/threads/ilmavoimien-tulevaisuus.39/page-93
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
F-35:n moottorin päivityssuunnitelmista. Motiivia kehitykseen on muutenkin kuin F-35 koneiden lukumäärän ja päivityspotentiaalin puolesta.
P&W ottaa mittaa GE:sta. Kehitys tapahtunee U.S. Air Force Research Laboratoryn (AFRL) Adaptive Engine Transition Program (AETP):n ja sen jatkon Adaptive Engine Technology Development (AETD):n puitteissa.
https://www.reddit.com/r/LessCredib..._unveils_sixthgeneration_fighter_engine_f135/
Eli hinta putoaa kohisten selkeästi eurooppalaisia koneita halvemmaksi ja uusi moottorikin tullee vielä samoihin aikoihin kun konekin tulee full rate -tuotantoon.
Block 2 tuo 15 prossaa lisää työntövoimaa ja 20 vähennystä polttoaineen kulutukseen.
Joo hieman epäuskottavalta vaikuttaa roima lisäteho alentuvalla kulutuksella.Tämä olisi aika vallankumouksellinen parannus. Vertailun vuoksi P&W F100:n työntövoiman kasvattaminen 25% -220 ja -229 versioiden välillä nosti polttoaineen kulutusta 30%. Jo pelkän ominaiskulutuksen pitäminen edes samana samalla kun työntövoima kasvaa olisi todella merkittävä saavutus.
Edes vaihtuvalla ohivirtaussuhteella en usko tuollaisiin parannuksiin päästävän.
https://www.scribd.com/doc/269303020/AIR-US-NG (pitempi aikakausilehtiartikkeli Air Internationalissa)F135 Block Upgrade
Programme: Block 2
Pratt & Whitney’s proposed Block 2 upgrades for the F135 would be more complex than those in Block 1. The manufacturer can see a potential path by which it could introduce into the F135 engine, for production from the early 2020s, some of the advanced technologies it has developed for the compressor and turbine in its high-pressure AETD core.
The F135 has the same dimensions as the AETD demonstrator upon which P&W is now working. But while that is a three-stream engine, at this juncture P&W does not view redesigning the F135 into a three-stream, adaptive-cycle engine – which may be theoretically possible.
However, Kenyon said there is an “exciting opportunity we’ve identified, which is unique to Pratt & Whitney’s position, to take some of the key technologies of the three-stream AETD architecture into the F135 to get lots of benefits”.
This opportunity could rely on a potential evolution of the company’s engine-control software for its AETD demonstrator.
Kenyon said: “For example, if you can modulate the [existing] bleed air using the three-stream control laws, rather than using an actual third stream of air,” this could produce substantial benefits from an enhanced capability to use cooling air flexibly at different places in the engine’s hot section. “The trade is really around the re-use of current learning,” he said.
In addition to incorporating a series of AETD- derived hardware and software upgrades, as well as other cooling and design technologies,a future Block 2 upgrade of the F135 might also incorporate the improvements already provided under Block 1. P&W isn’t sure yet of the scale of the fuel-burn reduction and thrust increase a Block 2 upgrade would offer, but they would certainly be more substantial than those provided in Block 1. It’s possible Block 2 modifications could produce benefits even greater than the AFRL’s AETD project targets of a 25% fuel-burn improvement and 10% thrust increase over today’s F135 engine.
The F-35’s advantages were evident even in the routine domestic scenarios the Canadian Forces examined. For example, the F-35 would be significantly faster at locating a hijacked airliner or an intruding hostile aircraft. These were largely driven by the aircraft’s extremely high-resolution sensor and sensor fusion package, which typically accounts for 50% of a fighter’s cost.
Älä aina palauta turhaan tähän samaan yksinkertaistukseen. Ei ole väitetty kykenevän puhtaan F-16:n liikehtimiskykyyn. F-18 on yleisin vertaus.F-35 on ilmassa kineettisesti vähintään hyvä kuin F-16 vai mitenkäs se menikään.
“Assisted human operations, wearable electronics, making sure that our warfighters have combat apps that help them in every single possible contingency -- we can do this.”
The fourth building block is human-machine combat teaming and the fifth is autonomous weapons, the deputy secretary said.
Take those five building blocks and put them on a single network where everything is learning at the speed of light, and that is the reconnaissance strike complex of the 21st century, Work said.
F-35 on ilmassa kineettisesti vähintään hyvä kuin F-16 vai mitenkäs se menikään.
Tarkalleen ottaen se sitaatti löytyi niistä aiemmista puheenvuoroista: http://ottawacitizen.com/news/natio...-f-35-the-best-option-for-canada-says-analystKanadassa käydään lehdistön välityksellä kiivasta keskustelua F-35:sta ja maan hankintaprojektista. http://ottawacitizen.com/news/natio...jets-cant-match-the-f-35-says-defence-analyst
Mielenkiintoista luettavaa, ja sieltä löytyi sitaatti tunnistustehtäviin liittyen:
No, oli tai ei, niin kyllä se aina Gripeniä parempi on joka tapauksessa.
Gripen on todennäköisesti karkeasti yhtä hyvä tai parempi kuin F-16, joten vähän vaikea yhtälö.
Ota laskin käteen, ja laske tehopainosuhde ensiksi ja mieti sitten että onko Gripenillä mitään mahdollisuutta olla kineettisesti edes lähellä vaikkapa F-16C Block 50/52 konetta.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_JAS_39_Gripen
https://en.wikipedia.org/wiki/General_Dynamics_F-16_Fighting_Falcon
Eipä se nyt niin haastavalta yhtälöltä minusta vaikuta, paitsi jos ei fysiikan lait vaikuta ruotsalaisten tekemiin koneisiin samalla tavoin kuin muihin...
EDIT: Lasketaanpa sitten nämä:
Gripen C: 80,5 kN, 6800 kg : 1,18
F-16 Block 52: 129,7 kN, 8570 kG : 1,51
Nämä siis ilman aseita, polttoainetta tai lisäpodeja. Kun lisäät aseita tai podeja noihin niin Gripenin suhteellinen asema heikkenee koska se on pienempi ja kevyempi.
Todella asiantuntevasti ja hyvin perustellusti kirjoitettu artikkeli.F-35D tulee korvaamaan A-10.
http://militarynations.com/2015/10/f-35d-variant-eyed-as-replacement-for-a-10-warthog/
Duffelblogissa on paremmat vitsit.F-35D tulee korvaamaan A-10.
http://militarynations.com/2015/10/f-35d-variant-eyed-as-replacement-for-a-10-warthog/
No, oli tai ei, niin kyllä se aina Gripeniä parempi on joka tapauksessa.