F-35 Lightning II

Ja itseasiassa Britit aikovat laittaa kättä taskuun oikein kunnolla, 178 miljardia puntaa seuraavan vuosikymmenen aikana jolla tehdään tärkeitä hankintoja (F-35, P-8 Poseidon, kaksi uutta iskuvoimaista prikaatia kalustoineen jne).

http://www.telegraph.co.uk/news/ukn...brigades-to-take-the-fight-to-terrorists.html

F-35:n osalta Britit hankkivat 138 F-35B konetta, joista 24 olisi operatiivisena uusilla tukialuksilla vuoteen 2023 mennessä.

http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/Defence/article1636215.ece
 
Myös Typhoonin Tranche 1:stä ei poistetakaan joten ainakaan vielä RAF ei ole hankkimassa F-35A:ta. Myös AESA-hankinnoille luvattiin rahoitus.
 
Myös Typhoonin Tranche 1:stä ei poistetakaan joten ainakaan vielä RAF ei ole hankkimassa F-35A:ta. Myös AESA-hankinnoille luvattiin rahoitus.

Itse asiassa osa noista 138 koneesta voi olla myös A-malleja, mutta päätös siitä tehdään vuoden 2020 puolustuselonteossa.
 
F-35:n osalta Britit hankkivat 138 F-35B konetta, joista 24 olisi operatiivisena uusilla tukialuksilla vuoteen 2023 mennessä.

http://www.thesundaytimes.co.uk/sto/news/uk_news/Defence/article1636215.ece

Miksi noin hidas tahti? Ensimmäinen lentotukialus on kuulemma tulossa 2017 ja toinen 2020. Pari vuotta menee ilmeisesti lentotukialusta testaillessa, mutta siitä huolimatta kuulostaa hitaalta tahdilta, jos jopa 2023 on vasta 24 konetta valmiudessa. Vai onko huomattava osa konekannasta "harjoituskäytössä", josta ne siirtyvät sodan syttyessä operatiiviseen käyttöön?
 
Tukialuksista vain toinen on varsinaisessa tukialuskäytössä, toinen on koulutus- tai maihinnousualusroolissa. Samaan tapaan kuin ennen ranskiksilla silloin kun heillä oli kaksi tukialusta.
 
2023 Briteillä on tarkoitus olla 42 F-35B konetta, joista 24 on jatkuvasti valmiudessa ja loput koulutuskäytössä tms. Todennäköisesti varustavat tosiaan vain yhden tukialuksen verran koneita valmiuteen, ainakin alkuun.
 
No voi hyvä ihme, ei taida oikein millään hävittäjällä riittää toimintasädettä Kanadan alueelle.

Juuri tuo oli viestini ydin! Sen takia pitäisi olla riittävä määrä hävittäjiä, tukikohtia ja erinäköistä muuta tarpeellista (esim. tankkerit).

Nyt Kanadassa ei olla hankkimassa kuin suunnilleen puolet siitä mitä edellisellä kerralla, vaikka Neuvostoliitto onkin sittemmin hajonnut. Nähtävästi sielläkin puolustetaan lähinnä pääkaupunkiseutua (ihan ok sodassa), mutta onhan se nyt vähän hassua, että maan pohjoisosissa saa pommikoneet lentää ihan vapaasti, jopa syvässä rauhassa. Kilpailu arktisesta alueesta ei nimittäin ole ainakaan vähenemässä.
 
Tukialuksista vain toinen on varsinaisessa tukialuskäytössä, toinen on koulutus- tai maihinnousualusroolissa. Samaan tapaan kuin ennen ranskiksilla silloin kun heillä oli kaksi tukialusta.

Jotenkin hölmön tuntuista. Rakentaisivat eri alukset eri tarkoituksiin. Tosin toinen alus voi olla huollossa kriittisellä hetkellä, joten ehkä tuo on ihan hyvä ratkaisu. Jotenkin vain tuntuu, että joitakin vihollisia vastaan kaksikin lentotukialusta voisi olla tarpeen.

2023 Briteillä on tarkoitus olla 42 F-35B konetta, joista 24 on jatkuvasti valmiudessa ja loput koulutuskäytössä tms. Todennäköisesti varustavat tosiaan vain yhden tukialuksen verran koneita valmiuteen, ainakin alkuun.

Kiitos, tämä selvensi tilannetta. Varmaan noista lopuistakin koneista osa pistetään lentotukialuksen kyytiin, jos tulee oikeasti kova paikka ja lähdetään taas häätämään argentiinalaisia Falklandinsaarilta. ISIS:n kiusaamiseen riittänee hyvin 24 konettakin.
 
Jotenkin hölmön tuntuista. Rakentaisivat eri alukset eri tarkoituksiin. Tosin toinen alus voi olla huollossa kriittisellä hetkellä, joten ehkä tuo on ihan hyvä ratkaisu. Jotenkin vain tuntuu, että joitakin vihollisia vastaan kaksikin lentotukialusta voisi olla tarpeen.

Hätätilassa ehkä, mutta koska aluksia pitää huoltaa ja miehistöjä kouluttaa niin tukialusten saatavilla olo on kuitenkin reippaasti alle 100%. Jenkeillä karkeasti kolmannes tukialuksista on aina kerrallaan telakalla/satamassa. Yhdellä tukialuksella käy tosiaan helposti niin että se ei ole saatavilla kun tarvitsisi. Juuri nyt Kuznetsovilla on koulutusjakso käynnissä eikä pääse Syyriaan vaikka tarvetta olisi, ja Charles de Gaulle mm. missasi Operaatio Servaalin perushuollon takia.
Ranskalaisilla oli tosiaan aikaisemmin sellainen systeemi että toinen tukialus oli 'PA1' eli iskukunnossa, ja toinen 'PA2' koulutuksessa ja helikopterialuksena jos sellaista sattui tarvitsemaan. Ranskan laivasto onkin yrittänyt kerjätä uutta tukialusta CdG:n rinnalle mutta tuloksetta.

Tiemmä brittien uusien tukialusten maksimilasti olisi 36 F-35:ttä. Tämän päälle tarvitaan merkittävä konereservi, mutta kaavailtu 138 konetta tuntuu silti hiukan paljolta joten on mahdollista että osa niistä onkin sitten A-mallia (olettaen että hankinnat toteutuvat suunnitellussa laajuudessa).
 
http://www.thefiscaltimes.com/2015/11/23/Billions-Line-F-35-May-Get-Another-Chance-Canada

When it comes to the future of its involvement with the multibillion dollar F-35 Joint Strike Fighter program, Canada’s new government seems to want it both ways: remaining a partner in the costly effort but not fully committing to its future, either.

In October, Canada overwhelming elected the Liberal Party and its leader, Justin Trudeau, as prime minister. Trudeau vowed to kill Ottawa’s longstanding plan to buy 65 fighters for roughly $9 billion and find a cheaper aircraft to replace the country’s CF-18 Hornet fleet, rather than spend anywhere from $16 billion to $49 billion over the F-35 fleet’s projected lifetime.

Pentagon officials, left wondering about Trudeau’s intentions, received a tentative answer last week: Canada will stand by its pledge to invest $150 million in the F-35 effort’s development but will also hold a new fighter competition to examine alternatives.
 
USAF denies seeking more F-16 or F-15 combat jets
In his final press engagement at the Pentagon on 24 November, outgoing air force acquisition chief Bill LaPlante was dismissive of suggestions that another F-15 or F-16 fighter wing is being sought, but he agrees that the F-35 is difficult to afford.

“That story was news to me,” he quipped. “We’re always struggling to get the production rate as high as we can get it on F-35. That’s as true as saying it’s cold outside. It’s always true.”

https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-denies-seeking-more-f-16-or-f-15-combat-jets-419473/

Kuinka ollakaan, että Bill Sweetman oli taas hieman muunnellut totuutta kirjoittaessaan F-35:stä :rolleyes:
 
Kongressi haluaa riippumattoman tutkimuksen F-35:n moottorista, jossa selvitetään mm. syy 2014 posahtamiseen
http://thomas.loc.gov/cgi-bin/cpquery/?&sid=cp114IqD41&r_n=hr270.114&dbname=cp114&&sel=TOC_404489&

GAO:n taasen tulee toimittaa raportti ALIS-diagnostiikkatyökalusta.

Budjetista
http://thomas.loc.gov/cgi-bin/cpquery/?&sid=cp114IqD41&r_n=hr270.114&dbname=cp114&&sel=TOC_318505&

"Of the funds authorized to be appropriated by this Act or otherwise made available for fiscal year 2016 for aircraft procurement, Air Force, not more than $4,285,000,000 may be obligated for the procurement of F-35A aircraft until the Secretary of the Air Force certifies to the congressional defense committees that F-35A aircraft delivered during fiscal year 2018 will have full combat capability, as determined as of the date of the enactment of this Act, with Block 3F hardware, software, and weapons carriage."
 
Niin, nyt tämä keväällä taputeltu puolustusbudjetti nuijittiin läpi senaatissa. Ehkä voisi myös mainita sen, että F-35:lle myönnettiin lähes miljardin lisärahoitus ja ensi vuodeksi rahoitettiin 63 F-35 tilaus, mikä on 6 enemmän kuin mitä Pentagon oli pyytänyt.
 
Tätä jo jonkusen vanhaa asiakirjaa täällä ei taida olla ku ei haulla löytynyt:
http://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/fy2016/FY2016_Weapons.pdf

F-35:n kehitystyökustannukset USA:n hallinnon osalta per vuosi:
2014: 1445 miljoonaa dollaria
2015: 1630 miljoonaa dollaria
2016: 1854 miljoonaa dollaria

F-35A:n hankintahinta ilman varaosia ja oletettavasti ilman pakollisia muutos/korjaus-töitä:
2014: 175,5 miljoonaa dollaria
2015: 149 miljoonaa dollaria
2016: 131,6 miljoonaa dollaria (toive/arviohinta ?)
 
F-35A:n hankintahinta ilman varaosia ja oletettavasti ilman pakollisia muutos/korjaus-töitä:
2014: 175,5 miljoonaa dollaria
2015: 149 miljoonaa dollaria
2016: 131,6 miljoonaa dollaria (toive/arviohinta ?)

Sellainen huomio että ne koneet jotka toimitetaan FY2016 (Oct 1, 2015 - Sep 30, 2016 ) aikana on tilattu parisen vuotta aikaisemmin ja kuuluvat ainakin kahteen LRIP Batchiin (7 & 8). Hinnat moottoreineen ovat siis jo tiedossa tässä vaiheessa.
 
Tätä jo jonkusen vanhaa asiakirjaa täällä ei taida olla ku ei haulla löytynyt:
http://comptroller.defense.gov/Portals/45/Documents/defbudget/fy2016/FY2016_Weapons.pdf

F-35:n kehitystyökustannukset USA:n hallinnon osalta per vuosi:
2014: 1445 miljoonaa dollaria
2015: 1630 miljoonaa dollaria
2016: 1854 miljoonaa dollaria

F-35A:n hankintahinta ilman varaosia ja oletettavasti ilman pakollisia muutos/korjaus-töitä:
2014: 175,5 miljoonaa dollaria
2015: 149 miljoonaa dollaria
2016: 131,6 miljoonaa dollaria (toive/arviohinta ?)

Sellainen huomio että ne koneet jotka toimitetaan FY2016 (Oct 1, 2015 - Sep 30, 2016 ) aikana on tilattu parisen vuotta aikaisemmin ja kuuluvat ainakin kahteen LRIP Batchiin (7 & 8). Hinnat moottoreineen ovat siis jo tiedossa tässä vaiheessa.


Onhan tästä varmasti keskusteltu jo aiemmin mutta oletetaan, että esim. @jokuvaan postaama hintalista pitäisi paikkansa. Ok. Koneitahan on sitten vielä tietysti päivitettävä että ne saadaan taistelukuntoon sitten kun kehitystyö saadaan sille tasolle. Ostohinta ei taitane kattaa noita päivityksiä, sillä softan lisäksi niissä taidetaan vaihtaa myös komponentteja ja moduleita, mahdollisesti myös järjestelmiä. Niin, sitä vain tuumailin että mitähän se sitten mahtaisi maksaa?
 
Kyseessä taitaa olla Program Acquisition Cost kuten otsikossakin todetaan. Se ei siis ole yksittäisen koneen hankintahinta, joka on 100 milj € paikkeilla tai jopa alle. Millä niitä sitten Suomeen hankitaan on toinen juttu, mutta pelkkä kone ei maksa noin paljoa.
 
^se nyt ei vaan ole niin kallis kuin alkukiihkossa silmät kiiluen kirjoiteltiin
 
Kyseessä taitaa olla Program Acquisition Cost kuten otsikossakin todetaan. Se ei siis ole yksittäisen koneen hankintahinta, joka on 100 milj € paikkeilla tai jopa alle. Millä niitä sitten Suomeen hankitaan on toinen juttu, mutta pelkkä kone ei maksa noin paljoa.

^se nyt ei vaan ole niin kallis kuin alkukiihkossa silmät kiiluen kirjoiteltiin

Ne kaikki hävittäjäkoneet ovat kalliita. Pirun kalliita. Aivan liian sellaisia. Mutta se ei ole tässä se asian ydin.

Yksittäisen koneen hankintahinta saadaan alas, kun jätetään esim. moottori pois tai jotakin oleellista mitä toimituspakettiin kuuluu jne. Nyt en tarkoittanut tätäkään.

Tarkoitin taisteluvalmista ja -kelpoista konetta, joka pystyy suorittamaan kaikkea sitä mitä siitä luvataan myyntibrosyyreissa.

Otetaan yksinkertaistettu esimerkki:
Pohdiskelin sitä, että jos geneerinen tuote maksaa eri aikoina ostettuna esim. jonkin verran ja sitä kuitenkin kehitetään ja modifioidaan matkan varrella (myös myytyjä tuotteita, sillä se ei ole valmis tuote toimintaan ennen kuin vaiheessa d), niin paljonko se maksaa?
a) 175 + x + y + z
b) 150 + y + z
c) 130 + z
d) 100

Niin paljonko nuo eri vaiheessa ostetut tuotteet tulevat maksamaan ostajille? Sitä vain halusin kysyä F-35:n osalta. Ja siitä voisikin sitten jatkaa siihen, mikä olikaan se luvattu täysvalmiusvuosi eli se kun kone on täydessä iskussa eikä nyt kaavailtuja moduli- tai järjestelmämuutoksia laitetasolla ole edessä. En tarkoita lasertuikuttimia yms. futuristisia juttuja vaan 2020- luvun peruskauraa. Silloinhan hinta pitäisi olla optimissa ilman + -riskiä?
 
Back
Top