intternetsoturi
Majuri
Tätä on käyty läpi viimeksi muutama sivu sitten, ja noista luvuista ei voi laskea koneen yksikköhintoja ja nuo esiteyt hinnat ovat ihan hatusta vedettyjä. Tuohon kokonaishintaan sisältyy kymmeniä miljoonia erittelemättömiä oheiskustannuksia per kone, mm. tähän uusimpaan LRIP-erään kymmenittän simulaattoreita. Vähän kiinnostaa mistä tuo "ilman varaosia"-heitto on revitty, ei ainakaan tuossa dokumentista sitä ole eritelty, kuten ei niitä yksikkökustannuksiakaan.
Kun puhutaan F-35:n kustannuksista pitäisi ymmärtää kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että amerikkalaisessa käytännössä ilmoitetut kustannukset voivat sisällyttää hyvin eri asioita:
Toinen on se, että puolustushankkinoissa puhutaan usein then year-hinnoista, eli kohdevuoteen inflaatiokorjatuista hinnoista. Siinä puhutaan jossain tapauksissa moninkertaisista luvuista. Tämä pätee erityisesti niihin laajasti kauhisteltuihin elinkaarikustannushintoihin.
Mitä tulee F-35:n todellisiin yksikköhintoihin SAR-raportit antavat paremman kuvan. Tässä niistä otetun tiedon pohjalta tehtyä kuvaajaa (then year-hinnoilla):
Mitä tulee tuohon keskeneräisyyteen ja tuleviin päivityksiin, niin sen ei pitäisi yllättää ketään että tällä hetkellä rakennetaan kehityskappaleita, kun kyseessä on kone joka on low-rate initial production tuotannossa. Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka paljon nuo muutokset taistelukelpoiseksi koneeksi sitten tulisivat kustantamaan, kun ottaa huomioon että F-35B on jo IOC-kunnossa ja F-35A saavuttaa saman vuoden päästä.
Kun puhutaan F-35:n kustannuksista pitäisi ymmärtää kaksi asiaa. Ensimmäinen on se, että amerikkalaisessa käytännössä ilmoitetut kustannukset voivat sisällyttää hyvin eri asioita:
Toinen on se, että puolustushankkinoissa puhutaan usein then year-hinnoista, eli kohdevuoteen inflaatiokorjatuista hinnoista. Siinä puhutaan jossain tapauksissa moninkertaisista luvuista. Tämä pätee erityisesti niihin laajasti kauhisteltuihin elinkaarikustannushintoihin.
Mitä tulee F-35:n todellisiin yksikköhintoihin SAR-raportit antavat paremman kuvan. Tässä niistä otetun tiedon pohjalta tehtyä kuvaajaa (then year-hinnoilla):
Mitä tulee tuohon keskeneräisyyteen ja tuleviin päivityksiin, niin sen ei pitäisi yllättää ketään että tällä hetkellä rakennetaan kehityskappaleita, kun kyseessä on kone joka on low-rate initial production tuotannossa. Olisi mielenkiintoista kuulla kuinka paljon nuo muutokset taistelukelpoiseksi koneeksi sitten tulisivat kustantamaan, kun ottaa huomioon että F-35B on jo IOC-kunnossa ja F-35A saavuttaa saman vuoden päästä.