F-35 Lightning II

Syyn voi arvailla olevan vihollisten ELSO-kyvyssä, nykyisessä tai tulevassa sellaisessa. Tietyt lähteet ovat visertäneet, notta keltapunalippuisten DRFM-jammerit olisivat uhka Amraamin osumatodennäköisyyksille.

Tiedä sitten totuutta. Sidewinderin kolmos-blockin luiskaus tuntuisi oudolta, jos peloissa olisi perää. Vaikka hitostako sitä tietää, kun loppupeleissä tehokkuudet ja tehottomuudet selviävät vasta kansainvälisissä kovapanosammunnoissa.

BTW, haluaako joku selittää, miten on mahdollista asentaa ELSO-järjestelmät koneen rungon sisään toiminnan kärsimättä huomattavasti? Vaikka nykykoneiden rungoissa on melko paljon komposiittia, niin kai siellä metalliakin on seassa, ja takasektorissa olevien uhkien ja lähettimen välissä on vielä moottorit. Miten homma pelittää?

Jep, BVR-tutkaohjusten osumatodennäköisyydet saattaisivat "isoos soraas" jäädä yllättävän alhaisiksi. Eiköhän se x-Block 3 tule sieltä vielä, vastahan kakkonen hyväksyttiin tuotantoon.

Koneen pintaan asennettuja antennejahan ne käyttävät.

Slammerin vastaus oli tyhjentävä, mutta sen verran lakoninen, että ehkä hyvä täydentää.

Eli, metallihäkin sisältä ei tosiaan lähetetä tai vastaanoteta. Siksi tutka, radiot ja EW-antennit ovat koneen pinnalla, tai sähkömagneettista säteilyä läpäisevien muotopeitteiden takana. Ei-stealth-koneissahan monet antennit suorastaan pistävät ulos koneen rungosta.

WebPicsF-18B0008_V.jpg


aperturecount.jpg
 
Syyn voi arvailla olevan vihollisten ELSO-kyvyssä, nykyisessä tai tulevassa sellaisessa. Tietyt lähteet ovat visertäneet, notta keltapunalippuisten DRFM-jammerit olisivat uhka Amraamin osumatodennäköisyyksille.

Tiedä sitten totuutta. Sidewinderin kolmos-blockin luiskaus tuntuisi oudolta, jos peloissa olisi perää. Vaikka hitostako sitä tietää, kun loppupeleissä tehokkuudet ja tehottomuudet selviävät vasta kansainvälisissä kovapanosammunnoissa.


BTW, haluaako joku selittää, miten on mahdollista asentaa ELSO-järjestelmät koneen rungon sisään toiminnan kärsimättä huomattavasti? Vaikka nykykoneiden rungoissa on melko paljon komposiittia, niin kai siellä metalliakin on seassa, ja takasektorissa olevien uhkien ja lähettimen välissä on vielä moottorit. Miten homma pelittää?

Kyllähän r*yssien koneet tippuu, ainakin turkissa?
Eikös tuo huhun mukaan amraamilla tullut kenttään?
 
Kyllähän r*yssien koneet tippuu, ainakin turkissa?
Eikös tuo huhun mukaan amraamilla tullut kenttään?

Tietääkseni viimeisin tieto on, että kone ammuttiin alas AIM-9X:llä. Joka tapauksessa siitä ei kannata tehdä mitään johtopäätöksiä, että laskeutumassa ollut yksittäinen kone ammuttiin alas.
 
Syyn voi arvailla olevan vihollisten ELSO-kyvyssä, nykyisessä tai tulevassa sellaisessa. Tietyt lähteet ovat visertäneet, notta keltapunalippuisten DRFM-jammerit olisivat uhka Amraamin osumatodennäköisyyksille.

Tiedä sitten totuutta. Sidewinderin kolmos-blockin luiskaus tuntuisi oudolta, jos peloissa olisi perää. Vaikka hitostako sitä tietää, kun loppupeleissä tehokkuudet ja tehottomuudet selviävät vasta kansainvälisissä kovapanosammunnoissa.


BTW, haluaako joku selittää, miten on mahdollista asentaa ELSO-järjestelmät koneen rungon sisään toiminnan kärsimättä huomattavasti? Vaikka nykykoneiden rungoissa on melko paljon komposiittia, niin kai siellä metalliakin on seassa, ja takasektorissa olevien uhkien ja lähettimen välissä on vielä moottorit. Miten homma pelittää?
En tunne lippua mutta Amraamissa ja varmaan muissakin moderneissa, aktiivista tutkahakua käyttävissä ohjuksissa on myös häirintäänhakeutuva ominaisuus. Tätä varten ainakin lännessä on kehitetty vedettäviä häirintälähettimiä kuten US AN/ALE-50/55 jotka houkuttelevat tutka-ja häirintämoodeillaan ohjuksia puoleensa hävittäjän sijaan. En usko mihinkään venäläisiin ihmeaseisiin vaikka elektronisella häirinnällä voidaan toki saavuttaa tuloksia mutta mikään tae se ei yksinään ole. Oikealla taktiikalla on myös vaikutusta eli taidolla ja tietysti puhtaasti sillä kuinka moderneja aseet ovat.

Olisin mieluusti nähnyt mm.vedettävän jammerin kuuluvan meidän HN-kaluston MLU-päivitykseen.
 
En tunne lippua mutta Amraamissa ja varmaan muissakin moderneissa, aktiivista tutkahakua käyttävissä ohjuksissa on myös häirintäänhakeutuva ominaisuus. Tätä varten ainakin lännessä on kehitetty vedettäviä häirintälähettimiä kuten US AN/ALE-50/55 jotka houkuttelevat tutka-ja häirintämoodeillaan ohjuksia puoleensa hävittäjän sijaan. En usko mihinkään venäläisiin ihmeaseisiin vaikka elektronisella häirinnällä voidaan toki saavuttaa tuloksia mutta mikään tae se ei yksinään ole. Oikealla taktiikalla on myös vaikutusta eli taidolla ja tietysti puhtaasti sillä kuinka moderneja aseet ovat.

Tarkoitin lippu-retoriikallani kiinalaisia (puna-keltainen lippu).

Olen myös tietoinen siitä, että ECCM-kykyjä kehitetään. Varmasti Amraam hoitaa hommat hyvin, jos vastassa on jokin vanhempi 1980-luvun häirintälähetin, joka yrittää huutaa kaistan täyteen. Mutta juuri nämä uudemmat, "älykkäämmät" DRFM-häirintälaitteet ovat huolestuttavia. Tilanne on kuitenkin se, että ohjus on suunniteltu kertakäyttöiseksi, joten mitään kovin laadukasta (ja sitä myöten kallista) ECCM-kykyä siihen ei oikein voi kehittää. Ohjelmistoilla on tietysti suuri merkitys, mutta ohjuksen "hardwarellakin" on oma merkityksensä häirinnänsietoon.

Taktiikoilla on toki vaikutusta, kuten itsekin kirjoitat. Tilanne on silti hyvin vaikea, jos joudutaan ampumaan kerralla yhtä maalia kohti esimerkiksi 5 ohjusta häirintäjärjestelmän kyllästämiseksi.

Olisin mieluusti nähnyt mm.vedettävän jammerin kuuluvan meidän HN-kaluston MLU-päivitykseen.

Kuten myös. Nähtävästi kaikkea ei kuitenkaan voi saada.

Uskoisin, että se olisi tullut aika kalliiksi. Vaikka hinattavia häirintälähettimiä onkin saatavilla moneen konetyyppiin (mm. F-16, Super Hornet, Eurofighter Typhoon), niin alkuperäiseen Hornetiin kukaan ei sellaista ole tainnut asentaa. Näin ollen koko integraatiolasku olisi jäänyt taas kerran Suomen harteille.

Hyvä kuitenkin, että saatiin edes niitä Saabin BOL-heittimiä (soihtu/silppu) Horneteihin. On vähän marginaalia soihtujen ja silpun suhteen, mikä kasvattanee selviytymiskykyä sekin ihan mukavasti.[/QUOTE]
 
@Slammer @Mustaruuti

No hittolainen, on ne antennit kyllä sitten pieniä, jos ne on tuotu koneen pintaan! Ei ole tullut aiemmin ajateltua sen kummemmin tällaisia minimaalisia kyhmyjä koneissa:

tiem-kich-ong-bap-cay-fa18cd-co-gi-dac-biet-.jpg


Onkohan turvallista olettaa, että häirintäjärjestelmät (/niiden lähettävät osat) ovat kunnolla suuntaavia? Vai onko suuntaus lähinnä luokkaa "uhka on koneen takasektorissa - koko takasektori ELSOtetaan"? Ympärisäteileviä häirintäjärjestelmiä ei pahemmin harrastettane, otaksun.
 
No hittolainen, on ne antennit kyllä sitten pieniä, jos ne on tuotu koneen pintaan! Ei ole tullut aiemmin ajateltua sen kummemmin tällaisia minimaalisia kyhmyjä koneissa:

tiem-kich-ong-bap-cay-fa18cd-co-gi-dac-biet-.jpg

Pieniä ovat juu. Lisää ECM-antenneja löytyy sivuvakaajien jättöreunoista, nimittäin tuo alin ja isoin pyöreäpäinen möhkäle.
 
@Huhta

Suomen Hornetien ALQ-165 ASPJ taitaa omata 4 (6?)+1 lähetintä. Siitä voit sitten laskea millaisen antennikeilan sen yhden lähettimen täytyy omata jotta katetaan suunnilleen joka nurkka. Uusissa järjestelmissä on sitten enemmän antenneja ja eri antennit myös eri taajuusalueille.

Ympärisäteilevä häirintälähetin on huono, koska silloin se estää kaikkia häirinnnän vaikutusalueella olevia käyttämästä kyseistä taajuutta. Taajuushallinta on tarkkaa puuhaa koska samojen järjestelmien käyttäjiä saattaa olla useita ja taajuusalueella ei välttämättä ole vapaita kanavia käytettäväksi. Koskee muutenkin esim kenttäradioiden käyttöä.

AMRAAM ei ole mikään yksinkertainen kertakäyttöväline vaan kallis monimutkainen kokonaisuus ja jos siellä se tutka jo valmiiksi on niin miten siihen ei pystyisi samalle taajuusalueelle tehdä myös Home On Jam ominaisuutta. Jos häirintä havaitaan voi siihen hakeutua, jos taas ei havaitse se ei myöskään häiritse. En tosin tiedä onko Home On Jam ominaisuus laukaisulavetin tutkan kautta vai ohjuksen. Oliskohan se kuitenkin niin että laukaisulavetin tutka havaitsee että sitä häiritään ja TJ-järjestelmä kytkee AMRAAMin HOJ-moodiin ja ohjuksen tutka aktivoituu heti laukaisun jälkeen, koska etäisyyttä maaliin ei tiedetä (vain suunta). Ohjus havaitsee maalin tutkallaan varsinkin jos juuri sen taajuutta ei häiritä tai sitten vasta lähempänä kun itse häirinnällä ei enää vaikutusta. Ohjus löytää maalin jos maalin kanssa oikeasssa suunnassa.
 
No hittolainen, on ne antennit kyllä sitten pieniä, jos ne on tuotu koneen pintaan! Ei ole tullut aiemmin ajateltua sen kummemmin tällaisia minimaalisia kyhmyjä koneissa:

Onkohan turvallista olettaa, että häirintäjärjestelmät (/niiden lähettävät osat) ovat kunnolla suuntaavia? Vai onko suuntaus lähinnä luokkaa "uhka on koneen takasektorissa - koko takasektori ELSOtetaan"? Ympärisäteileviä häirintäjärjestelmiä ei pahemmin harrastettane, otaksun.

Oikeastaan lähes kaikki muut kyhmyt hornetissa ovat erilaisia sähkömagneettiseen säteilyyn liittyviä juttuja, paitsi nämä tässä pienoismallissa alla:

Punaisella suojalla peitetty kohtauskulma-anturi, ja sen alapuolella pitot-putki.

Suuntaus on sektoriluokkaa. Suuntaavuus vaatisi tasomaista antennia, kuten tutkassa. (Lisäksi esim. F-35:dessä on ilmeisesti kohtuu suuntaavat datalinkkien antennit.)

fa18cws_1.jpg
 
The USAF will not be lifting weight restrictions on F-35 pilots until at least 2018. The push back comes as ejector seat manufacturer Martin-Baker needs more time to conduct additional testing on the ejector seat safety features in the fighters. The program has been experiencing problems with this specific aspect of the plane’s development since the summer of 2015, but this has just been one of many issues to have dogged the program amid increased delays and spiraling costs. The Pentagon hopes to make the aircraft’s European debut at the Farnborough Air Show in the UK this summer after engine issues forced it to be omitted from last year’s show. No doubt foreign partners in the program will be following with interest.
http://www.defenseindustrydaily.com...ch-mod-to-finalize-indias-rafale-deal-032399/
 
Laitetaanpas välillä juttua tännekin.

Tämän lähteen mukaan F-35 tuotanto ei ala kunnolla kuin aikaisintaan 2019 puolessa välissä. Silloin testauksen pitäisi olla valmista. Syynä jenkkien hankintalainsäädäntö.

Hiljaisella tahdilla ollaan tosin siihen mennessä saatu ilmeisesti jo n. 500 aikaiseksi. Sitten alkaa niiden päivittely lopulliseen varustukseen.

http://www.defense-aerospace.com/ar...her-<i>annus-horribilis<§i>-for-the-f_35.html
 

Vähän kuin automaailman takaisinkutsu sillä erotuksella, että artisti maksaa kaiken. Tämäkään kuluerä ei yksittäisenä varmaan maita ja mantuja kaada, mutta kuvaa omalta osaltaan hankkeen kauppatavan omituista ominaispiirrettä. Valmistetaan ja myydään solkenaan tuotetta, joka ei ole lähimaillekaan valmis. Myydään siihen päivityspaketteja ja korjauksia, jotka tekevät siitä aina vähän valmiimman, mutta ei aivan valmiin. Sitten kun tuote on kehitetty valmiiksi, myydään viimeinen päivityspaketti, tehtaan omassa huollossa tietenkin. Sekin special price just for you. Sitten myydään elinkaari-, lisäominaisuus- ja modernisointipaketit tai mtä niitä onkaan (tämä on tavanomaista).

Ja F-35 fanboyt älkööt vetäkö hirssiä henkeen: en moiti itse konetta (muutoin kuin suunnittelua varten annettujen speksien osalta ja sehän ei ole valmistajan vika), siitä tulee kyllä epäilemättä lentopeli, haahmu ja taivaan muuli joka kuskaa melkoisesti murkulaa - mutta se ei ole vieläkään valmis.
 

En ollut aiemmin kiinnittänyt asiaan huomiota, mutta näköjään F-35:nkin HMDS:n takana on israelilainen Elbit.(Amerikkalaisen yhteistyökumppani Rockwell Collinsin kanssa tietenkin: "The joint venture was established to pursue to establish fixed-wing helmet mounted display opportunities worldwide", kuten firman mainoksessa asiaa selitetään amerikkalaisille. ;)) Iipoilla taitaa olla aika kova tahtotila saada toimivaa kampetta ja bisneksen tekemisessä amerikkalaisten kanssa he ovat kokeneempia ja kovempi luu kuin Patr... siis esimerkiksi me suomalaiset. Eiköhän siellä saada bitit jonoon. Tom Collinsit siis sille.
 
Engine makers Pratt & Whitney will make engines for the F-35 program. Details of the agreement have yet to be finalized, but two contracts will be issued to produce 167 engines to power Lockheed Martin’s latest jet within the next month. Further details of the deals have yet to be realized, but sources close to the deal revealed that the production of the engines alongside engineering support, spare parts and program management, would be worth more than $3 billion to Pratt, a unit of United Technologies Corporation. The USAF said that the latest contracts will help drive down costs of the program which makes it affordable for customers.
http://www.defenseindustrydaily.com/f-35-lightning-the-joint-strike-fighter-program-07501/

(17 964 072 taalaa/kpl)
 
Back
Top