Sarek1
Ylipäällikkö
Liekö joku väliraportti vai esimakua Gilmoren pian tulevasta vuosittaisesta raportista.
http://www.defensenews.com/story/de...concerned-f-35-software-development/79191890/
Nojoo löysinkin sen googlella, joku lyhyt tiivistetty väli-esi-raportti:
http://aviationweek.com/site-files/aviationweek.com/files/uploads/2016/01/12-11-15 Concerns with the Plans for F-35 System Development and Follow-On Development (10201).pdf
"Puolustusuutisissa" huomio kiinnittyi tähän:
"Until Air Force Secretary Deborah Lee James certifies that the F-35s delivered in fiscal year 2018 will have full combat capability — including “Block 3F hardware, software, and weapons carriage” — Congress will limit procurement funds for the plane, according to the fiscal year 2016 National Defense Authorization Act. With the reduced funding, the Air Force can only purchase 34 aircraft, not the 44 in the service’s fiscal 2016 budget request, or the extra three F-35As added to this year's appropriations, according to one congressional source.
If the aircraft are not fully combat capable for the fiscal 2018 deliveries, it may be too early to begin ramping up production due to future potential retrofit costs, the source said. Right now, the program is preparing for a steep increase in deliveries over the next few years."
Eli vuonna 2016 hankittavien koneiden määrää saatetaan leikata ja lisäkoneiden hankinta voidaan perua. Päivityskustannukset ovat kipeä paikka ostajalle (viittaan aiempaan kirjoitteluuni kauppatavan erikoisesta luonteesta). Kirkossa leikkauksia ei liene vielä kuulutettu ja ratkaisu on kuitenkin lopulta US poliittisten päättäjien käsissä, joten giljotiinin terä ei ole vielä putoamassa. Se on varmaa, että LM:n lobbareilla ei lomapäivistä tarvitse lähiaikoina haaveilla.
Ja tähän:
"Gilmore’s memo also raised concern about the Autonomic Logistics Information System, the F-35’s integrated maintenance and management system, particularly regarding cyber deficiencies.
“(ALIS) continues to struggle in development with deferred requirements, late and incomplete deliveries, high manpower requirements, multiple deficiencies requiring work-arounds, and a complex architecture with likely (but largely untested) cyber deficiencies,” Gilmore wrote.
Gilmore’s memo also raised concern about the Autonomic Logistics Information System, the F-35’s integrated maintenance and management system, particularly regarding cyber deficiencies.
"(ALIS) continues to struggle in development with deferred requirements, late and incomplete deliveries, high manpower requirements, multiple deficiencies requiring work-arounds, and a complex architecture with likely (but largely untested) cyber deficiencies,” Gilmore wrote."
Provokatorisesti voisi kommentoida tuota vaikkapa näin:
Olisikohan kannattanut kysyä ruotsalaisilta, kuinka tehdään helposti huollettava ja päivitettävä kone.