F-35 Lightning II


"Puolustusuutisissa" huomio kiinnittyi tähän:

"Until Air Force Secretary Deborah Lee James certifies that the F-35s delivered in fiscal year 2018 will have full combat capability — including “Block 3F hardware, software, and weapons carriage” — Congress will limit procurement funds for the plane, according to the fiscal year 2016 National Defense Authorization Act. With the reduced funding, the Air Force can only purchase 34 aircraft, not the 44 in the service’s fiscal 2016 budget request, or the extra three F-35As added to this year's appropriations, according to one congressional source.

If the aircraft are not fully combat capable for the fiscal 2018 deliveries, it may be too early to begin ramping up production due to future potential retrofit costs, the source said. Right now, the program is preparing for a steep increase in deliveries over the next few years."

Eli vuonna 2016 hankittavien koneiden määrää saatetaan leikata ja lisäkoneiden hankinta voidaan perua. Päivityskustannukset ovat kipeä paikka ostajalle (viittaan aiempaan kirjoitteluuni kauppatavan erikoisesta luonteesta). Kirkossa leikkauksia ei liene vielä kuulutettu ja ratkaisu on kuitenkin lopulta US poliittisten päättäjien käsissä, joten giljotiinin terä ei ole vielä putoamassa. Se on varmaa, että LM:n lobbareilla ei lomapäivistä tarvitse lähiaikoina haaveilla.

Ja tähän:

"Gilmore’s memo also raised concern about the Autonomic Logistics Information System, the F-35’s integrated maintenance and management system, particularly regarding cyber deficiencies.

“(ALIS) continues to struggle in development with deferred requirements, late and incomplete deliveries, high manpower requirements, multiple deficiencies requiring work-arounds, and a complex architecture with likely (but largely untested) cyber deficiencies,” Gilmore wrote.
Gilmore’s memo also raised concern about the Autonomic Logistics Information System, the F-35’s integrated maintenance and management system, particularly regarding cyber deficiencies.

"(ALIS) continues to struggle in development with deferred requirements, late and incomplete deliveries, high manpower requirements, multiple deficiencies requiring work-arounds, and a complex architecture with likely (but largely untested) cyber deficiencies,” Gilmore wrote."

Provokatorisesti voisi kommentoida tuota vaikkapa näin:
Olisikohan kannattanut kysyä ruotsalaisilta, kuinka tehdään helposti huollettava ja päivitettävä kone. ;) ;)
 
@Sarek1

Laitetaanpas välillä juttua tännekin.

Tämän lähteen mukaan F-35 tuotanto ei ala kunnolla kuin aikaisintaan 2019 puolessa välissä. Silloin testauksen pitäisi olla valmista. Syynä jenkkien hankintalainsäädäntö.

Hiljaisella tahdilla ollaan tosin siihen mennessä saatu ilmeisesti jo n. 500 aikaiseksi. Sitten alkaa niiden päivittely lopulliseen varustukseen.

http://www.defense-aerospace.com/articles-view/feature/5/170291/2015-was-another-<i>annus-horribilis<§i>-for-the-f_35.html

Viitaten tähän laittamaani linkkiin, tuossa taustalla on se, että ilmeisesti jenkkien hankintalainsäädäntö estää sen, että hankittaisiin "isoissa määrin" sotavermettä, jota ei ole todettu valmiiksi.
 
http://www.airtattoo.com/news/2016/jan/26/f-35-confirmed-for-2016

"Aviation history is set to be made in the UK this summer when, in a major airshow 'first', the Lockheed Martin F-35 Lightning II, the Joint Strike Fighter, makes its much-anticipated international display debut.
Visitors to the Air Tattoo at RAF Fairford will be the first outside the US to see the stealthy, supersonic aircraft's state-of-the-art capabilities when it displays on all three days of the airshow (July 8-10)."

Mielenkiintoista nähdä uskalletaanko kone lentää Atlantin yli.


(ja bonus-klippi)
 
Viimeksi muokattu:

Tälläkin foorumilla on haukuttu IR -hakupäiset AIM-9X jne. ohjukset vanhanaikaisiksi, tarpeettomiksi ja tehottomiksi mitä tulee F-35:lle tarjolla olevaan ja kehitettävään asearsenaaliin. Vain AIM-120 on se Oikea, 'alle lujaa!

No, jostain merkillisestä syystä tätä foorumin paaria -luokan ohjusta integroidaan ja kehitetään vimmatusti F-35:n alle parantamaan koneen ilmasta ilmaan -ominaisuuksia. Samalla käynnistellään SACM- ja MSDM -hankkeita, joten jonkinasteisen riskin sisältävänä sijoitusvinkkinä voisi suositella Raytheonin osakkeiden hankintaa. (Kimmo Sasikin osti niitä jo ennen ensimmästä Persianlahden sotaa eikä hymy ole vieläkään hyytynyt.)

MSDM vaikuttaa jonkin verran samankaltaiselta kuin erään toisen firman kehittelemä ja jonkin aikaa ilmeisesti vähemmän parrasvaloissa ollut CUDA ;). (AIM-120 derivatiivi) Edit: "parrakuutan" nimi oli jäänyt pois. Kirotusvihre.

Ja lainaus tuon linkin lopusta:

Separately, under a $14 million contract awarded on 20 January, Raytheon will begin exploring new missiles under a research and development programme called Small Advanced Capability Missile (SACM).

A second project, called Miniature Self-Defense Munition (MSDM), is perhaps more game-changing – giving fighter aircraft the ability to target incoming missiles, like a ballistic missile defence system.

The air force has said that these small self-protection munitions could be a bridging capability as it develops 360° laser shields for future fighters and bombers, targeted for rollout in the late 2020s.

“SACM will support affordable, highly lethal, small size and weight ordnance with advanced air frame design and synergistic control capabilities for air dominance, enabling high air-to-air load-out,” the contract notice says.

“The MSDM will support miniaturised weapon capabilities for air superiority by enabling close-in platform self-defence and penetration into contested anti-access/area denial environments with little to no impact to payload capacity.”
 
Viimeksi muokattu:
Despite recent successful testing of missiles on the F-35, a DoD weapons expert has expressed concerns over the fighter’s software development. A recently reported December memo from Michael Gilmore, the Defense Department’s director of operational test and evaluation, expresses worry that plans to finish work on the F-35’s Block 3F software by July 2017 are unrealistic. Rushing the testing schedule for the software could result in a failure for the crucial IOC testing before the decison is made to put the jet into full production. The Joint Program Office, however, has dismissed the concerns, maintaining that the program is on track and that IOC dates for the Navy and Army will be met.
http://www.defenseindustrydaily.com/f-35-lightning-the-joint-strike-fighter-program-07501/
 
Australia’s former top weapons tester has warned of serious problems with the country’s $24 billion share of the F-35 stealth fighter program.

The ex-official, Keith Joiner, issued the warnings in a Jan. 4 letter to the Australian Senate’s formal inquiry into the Joint Strike Fighter project. Joiner’s biggest criticisms involve the F-35’s repeated delays, lack of Australian input in the project and the fighter’s powerful computer brain.

The retired official wrote that Canberra must either speak out about the stealth warplane’s problems orpull out of the project. He also favors delaying Australia’s commitment until developer Lockheed Martin and the Pentagon prove the F-35 will deliver on its promises.

“Put simply — get in or get out!” Joiner declared. “Stop being naive that just because something should work it will work.”
http://warisboring.com/articles/aussie-who-led-weapons-tests-knocks-f-35/
 
Hollantilaisten kokemuksia F-35 koneista ja testauksesta:

http://airheadsfly.com/2016/01/26/dutch-lightning-testers/

Netherlands_f-35_Edwards_up.jpg
 
F35B:n kaartotaistelukyky livenä;

Mainiota! Olinkin odottanut kiinnostuksella. Tuo taitaa olla ensimmäinen?

Ei millään pahalla, mutta täytyy sanoa, että tuo oli aika laimea suoritus. Verrattavissa Drakenin esiintymiseen ja kaukana siitä, mihin muut modernit hävittäjät pystyvät.

Toki, sanotaan, ettei liikehtimiskyvyllä ole enää sellaista merkitystä, vaan kyse on stealthista, sensoreista ja informaatiosta. Niissä F-35 on toki hyvä.
 
Siis ette kai te oikeesti vedä mitään päätelmiä tuon @Mikoyan videon perusteella? Kyseessä oli lentonäytös!

Esitys oli heikko, mutta vielä heikompaa on kuvitella että tuossa laitettiin kaikki peliin.
 
Lentonäytökset ovat lentonäytöksiä, niistä on turha vetää mitään johtopäätöksiä koneen kyvyistä. Pidempään seuranneet tietävät ihan hyvin, että nykyiset Hornetienkin sarjat ovat jotain ihan muuta kuin ne olivat 1996.
 
Laitetaanpas välillä juttua tännekin.

Tämän lähteen mukaan F-35 tuotanto ei ala kunnolla kuin aikaisintaan 2019 puolessa välissä. Silloin testauksen pitäisi olla valmista. Syynä jenkkien hankintalainsäädäntö.

Hiljaisella tahdilla ollaan tosin siihen mennessä saatu ilmeisesti jo n. 500 aikaiseksi. Sitten alkaa niiden päivittely lopulliseen varustukseen.

http://www.defense-aerospace.com/ar...her-<i>annus-horribilis<§i>-for-the-f_35.html
Tätä jatketaan jutussa jossa on myös kooste kehityskohteista:
http://www.bloomberg.com/politics/a...ding-500-f-35s-before-completing-combat-tests
 
Lentonäytökset ovat lentonäytöksiä, niistä on turha vetää mitään johtopäätöksiä koneen kyvyistä. Pidempään seuranneet tietävät ihan hyvin, että nykyiset Hornetienkin sarjat ovat jotain ihan muuta kuin ne olivat 1996.

Vuonna 98 ero Drakenilla ja Hornetilla oli kuin yöllä ja päivällä. Sen näki ilman lentonäytöstäkin. En ole havainnut merkittävää eroa Hornetin liikehtimiskyvyn kehityksessä.

Se on silti totta, että ei tuo varmastikaan lopullista kuvaa antanut.

Mutta taas F-22 oli vaikuttava alusta lähtien. Esim. Tämä 2007.

Mutta, ei hutkita. Odotellaan lisää.

Ja kuten todettua F-35 on sitten muita avuja.

 
Mainiota! Olinkin odottanut kiinnostuksella. Tuo taitaa olla ensimmäinen?

Ei millään pahalla, mutta täytyy sanoa, että tuo oli aika laimea suoritus. Verrattavissa Drakenin esiintymiseen ja kaukana siitä, mihin muut modernit hävittäjät pystyvät.

Toki, sanotaan, ettei liikehtimiskyvyllä ole enää sellaista merkitystä, vaan kyse on stealthista, sensoreista ja informaatiosta. Niissä F-35 on toki hyvä.
Etsin kyseistä videota kauan, eilen löysin sen vahingossa.

Onhan tuosta olemassa teoria, jonka mukaan F35 lihava runko ja pienet siivet aiheuttavan sen, ettei kone käänny kovin paljoa, toisin kuin isoveljensä F22.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top