F-35 Lightning II

Eilen se oli vielä joka asiassa heikoin, nyt niissä ei sitten niin isoja eroja olekkaan

Ei noissa ole mitään ristiriitaa. Maratonilla kolmanneksi tullut on silti aika kovakuntoinen.

"Kaikki tankit ovat about yhtä painavia - jotkut vain painavampia kuin toiset"...

Tulkitsetko tekstiäni niin, että F-35 ei edes pysy ilmassa tmv? Eihän se niin mene.
 
Toki MADL säteilee mutta ero Link 16:n tai ruotsalaiseen TIDLS:n on valtava tuossa suhteessa. Nehän säteilevät joka suuntaan samalla teholla joten ne voidaan suht helposti "kuulla" hyvillä järjestelmillä. MADL on suunnattu linkki, jonka hajasäteily on vähintään kymmeniä kertoja pienempi (melkein missä tahansa suunnatussa linkissä on parempi) eli havaitsemisetäisyys on moninkertaisestilyhyempi. Lisäksi se käyttää paljon korkeampia taajuuksia, jotka vaimenevat ilmakehässä paljon nopeammin eli lyhentää entisestään havaintoetäisyyttä. Lisäksi suurempi taajuus tarkoittaa että lähetykset voivat olla paljon lyhyempiä mikä tarkoittaa entisestään vaikeampaa havaittavuutta.

Tutka säteilee toki myös mutta siinäkin pätee sama kuin tuossa linkissä. Modernissa AESA-tutkassa sivukeilat ovat satoja tai tuhansia kertoja heikkotehoisemmat kuin parhaimmissakin samankokoisissa PESA- tai MSA-tutkissa. Tarkoittaa siis sitä, että havaitsemisetäisyys on paljon lyhyempi kuin perinteisiä tutkia vastaan.
Koska en ole asiaan perehtynyt niin eikös se linkki ole tuossa tapauksessa häiriö herkempi (jos häirintä pääsee väliin) ja toisaalta tehon pieneneminen varmasti lyhentää tehokasta tiedon välitys etäisyyttä. Varsinkin jos taajuus on korkeampi.
 
Ei noissa ole mitään ristiriitaa. Maratonilla kolmanneksi tullut on silti aika kovakuntoinen.

"Kaikki tankit ovat about yhtä painavia - jotkut vain painavampia kuin toiset"...

Tulkitsetko tekstiäni niin, että F-35 ei edes pysy ilmassa tmv? Eihän se niin mene.
Eli siis esimerkiksi Gripen E on mielestäsi sekä liikehtimiskykyisempi ja suorituskykyisempi? En tarkoita nyt mitään lentonäytös demoa, vaan ohjukset ripustimissa ja lisäsäiliö ja maalinosoituspodi mahan alla
 
Tupla
 
Ohjukset ripustimissa 4+2 ja yksi lisätankki kiinni Gripenin pitäisi päästä mach 1.2 ilman jälkipolttoa. Kiihtyvyys todennäköisesti huonompi.
 
Eli siis esimerkiksi Gripen E on mielestäsi sekä liikehtimiskykyisempi ja suorituskykyisempi? En tarkoita nyt mitään lentonäytös demoa, vaan ohjukset ripustimissa ja lisäsäiliö ja maalinosoituspodi mahan alla

En nyt tarkoita pelkästään tuota, mutta monilta osin kyllä, kun puhutaan ilmataistelusta.
 
  • Tykkää
Reactions: ctg
Eli siis esimerkiksi Gripen E on mielestäsi sekä liikehtimiskykyisempi ja suorituskykyisempi? En tarkoita nyt mitään lentonäytös demoa, vaan ohjukset ripustimissa ja lisäsäiliö ja maalinosoituspodi mahan alla

Vielä täydennys. Tuo juuri on niitä F-35den suunnittelusta juontuvia ominaisuuksia. Se rahtaa aina kaikkea lastia mukanaan. Siihen nähdenhän sen suorituskyky on ihan kohtuullinen.
 
"Many pilots consider the Electro-Optical Targeting System (EOTS) on the F-35 to be inferior to those currently on legacy systems, in terms of providing the pilot with an ability to discern target features and identify targets at tactical ranges, along with maintaining target identification and laser designation through out the attack. Environmental effects, such as high humidity, often forced pilots to fly closer to the target than desired in order to discern target features and then engage for weapon employment, much closer than needed with legacy systems"
EOTS:ista on jo päivitysversio Block 4:aa varten.
https://www.flightglobal.com/news/a...ls-advanced-eots-targeting-sensor-for-416631/

“Our investment in Advanced EOTS is consistent with the timeline set forth by the F-35 Joint Program Office, which includes follow-on development for F-35 software and hardware in Block 4.”

The announcement comes as the Pentagon beds down what new technologies and weapons should be included in the Block 4 upgrade – set to roll in increments from 2019 to 2025.

Tuota se concurrency tarkoittaa hyvänä puolena. Samoihin kehikkoihin päivittyy sisuskalut mutkatta matkan varrella, ei vasta jälkikäteen. Tietysti maksaa, muttei tarvitse sen "90-lukulaisen" kanssa esittää viihtyvänsä.
 
Viimeksi muokattu:
F-35:n moottorissa on ainakin luvatun mukaan ihailtavasti tehoa, siitä ei varmaan ole kahta puhetta? Kone on möhkälemäinen (asekuilut vievät väkisinkin tilaa) ja painava, mutta tehoa on siihenkin nähden melko hyvin.

Taas kun aletaan höpistä sukupolvista ja vuosikymmenten takaisesta teknologiasta, lukija alkaa kaivata hieman lisätietoa ja faktapohjaista aineistoa väitteille, että esim. 2020 tuotantolinjalta tuleva Pirate tai sen seuraaja tai derivatiivi (Gripenissä) on = kymmeniä vuosia sitten valmistettu laite.

Muutaman kommentin perusteella voisi kuvitella, että EOTS valmistetaan tulevaisuudessa ja lähetetään aikakoneella tänne ja muut on valmistettu menneisyydessä neukkujen nyrkkipajassa ja kaivetaan vain naftaliinista esiin. Mistä lähteestä on peräisin Saabin halpiskomponenttien käyttö IRST:ssa ja mitä nämä halpisosat ovat? Poimittu vanhasta telkkarin kaukosäätimen vastaanottimesta? :D

Vertailtaessa "piraattien" osien hintoja EOTS komponenttien hintoihin voi toki löytyä eroa, mutta valmistussarjojen koko ja kate, joka osista otetaan, vaikuttanevat asiaan, samoin se, onko komponentit tehty vain ja ainoastaan ko. laitetta varten. Järjestelmät ovat toki hieman erilaisia ja osin eri tehtäviin suunniteltuja, joten suora vertailu tässä suhteessa on hieman hankalaa. EOTS on monipuolisempi, tarjoten erityisesti rynnäköintiin sellaista, mitä Piratesta ei löydy. Ilmataistelupuolesta en juurikaan osaa sanoa, mutta alaspäin tähyävä pääsensori ei taida nähdä kovin hyvin koneen yläpuolelle? Tietysti koneet voisivat lentää niin, että toinen lentää selällään, jolloin sensoreilla muodostuu täydellinen havaintopallo, sillä koneet jakavat sensoritiedon. Problem solved.

Sekä F-35 että sen kilpailijat voivat saada päivitettyjä, kulloisenkin ajan ja vaatimusten mukaisia vermeitä. Päivittämisessä on kyse sen aiheuttamista kustannuksista ja päivitysfrekvenssistä. Joillakin konevalmistajilla päivitykset tulevat usein pienempinä pompseina ja joillakin harvemmin suurina pläjäyksinä. Kumpi lie notkeampi tapa pysyä ajassa kiinni, kukkarolla käyvät kyllä molemmat. ;)
 
F-35:n moottorissa on ainakin luvatun mukaan ihailtavasti tehoa, siitä ei varmaan ole kahta puhetta? Kone on möhkälemäinen (asekuilut vievät väkisinkin tilaa) ja painava, mutta tehoa on siihenkin nähden melko hyvin.

Taas kun aletaan höpistä sukupolvista ja vuosikymmenten takaisesta teknologiasta, lukija alkaa kaivata hieman lisätietoa ja faktapohjaista aineistoa väitteille, että esim. 2020 tuotantolinjalta tuleva Pirate tai sen seuraaja tai derivatiivi (Gripenissä) on = kymmeniä vuosia sitten valmistettu laite.

Muutaman kommentin perusteella voisi kuvitella, että EOTS valmistetaan tulevaisuudessa ja lähetetään aikakoneella tänne ja muut on valmistettu menneisyydessä neukkujen nyrkkipajassa ja kaivetaan vain naftaliinista esiin. Mistä lähteestä on peräisin Saabin halpiskomponenttien käyttö IRST:ssa ja mitä nämä halpisosat ovat? Poimittu vanhasta telkkarin kaukosäätimen vastaanottimesta? :D

Vertailtaessa "piraattien" osien hintoja EOTS komponenttien hintoihin voi toki löytyä eroa, mutta valmistussarjojen koko ja kate, joka osista otetaan, vaikuttanevat asiaan, samoin se, onko komponentit tehty vain ja ainoastaan ko. laitetta varten. Järjestelmät ovat toki hieman erilaisia ja osin eri tehtäviin suunniteltuja, joten suora vertailu tässä suhteessa on hieman hankalaa. EOTS on monipuolisempi, tarjoten erityisesti rynnäköintiin sellaista, mitä Piratesta ei löydy. Ilmataistelupuolesta en juurikaan osaa sanoa, mutta alaspäin tähyävä pääsensori ei taida nähdä kovin hyvin koneen yläpuolelle? Tietysti koneet voisivat lentää niin, että toinen lentää selällään, jolloin sensoreilla muodostuu täydellinen havaintopallo, sillä koneet jakavat sensoritiedon. Problem solved.

Sekä F-35 että sen kilpailijat voivat saada päivitettyjä, kulloisenkin ajan ja vaatimusten mukaisia vermeitä. Päivittämisessä on kyse sen aiheuttamista kustannuksista ja päivitysfrekvenssistä. Joillakin konevalmistajilla päivitykset tulevat usein pienempinä pompseina ja joillakin harvemmin suurina pläjäyksinä. Kumpi lie notkeampi tapa pysyä ajassa kiinni, kukkarolla käyvät kyllä molemmat. ;)
Ensin teet tuon viiltävän analyysin koneen aerodynamiikasta, sitten jatkat vaatimalla lähteitä muiden esittämille väitteille? Jep... :solthum::D
 
Vielä täydennys. Tuo juuri on niitä F-35den suunnittelusta juontuvia ominaisuuksia. Se rahtaa aina kaikkea lastia mukanaan. Siihen nähdenhän sen suorituskyky on ihan kohtuullinen.
Totta, olisihan se mukavampaa jos koneesta voisi riisua turhat roinat kuten aseet ja polttoaineet pois, ja sitten brassailla mahtavalla suorityskyvyllä ;)
 
Ensin teet tuon viiltävän analyysin koneen aerodynamiikasta, sitten jatkat vaatimalla lähteitä muiden esittämille väitteille? Jep... :solthum::D

Pulleakin voi olla muodoltaan sulava. Vrt. sinivalas. Havainto oli tehty noin optisesti katsottuna, kuten Keke Rosberg kommentoi JJ:n renkaita (jotka näyttivät hänen mielestään hyvältä). Pitäisikö F-35:ta sanoa varreltaan siroksi? :rolleyes:

Värikästä muodon kuvaamista en tainnut liittää aerodynamiikka-sanaan. Nojatuolin pohjalta oletan, että sen kanssa on tehty melko paljon työtä.

YF-23 on kyllä muodokas. Dig it! :solthum:

EDIT: Niin, sivuhaaran kaivamisesta huolimatta toivoisin edelleen noita tietoja komponenttitoimittajista. Halpissellaisista. Eikö sitä saa edes kysyä?
 
Viimeksi muokattu:
Pulleakin voi olla muodoltaan sulava. Vrt. sinivalas. Havainto oli tehty noin optisesti katsottuna, kuten Keke Rosberg kommentoi JJ:n renkaita (jotka näyttivät hänen mielestään hyvältä). Pitäisikö F-35:ta sanoa varreltaan siroksi? :rolleyes:

Värikästä muodon kuvaamista en tainnut liittää aerodynamiikka-sanaan. Nojatuolin pohjalta oletan, että sen kanssa on tehty melko paljon työtä.

YF-23 on kyllä muodokas. Dig it! :solthum:

EDIT: Niin, sivuhaaran kaivamisesta huolimatta toivoisin edelleen noita tietoja komponenttitoimittajista. Halpissellaisista. Eikö sitä saa edes kysyä?
Blast from the past, voit aloittaa RistoJ:n viestistä #2020. Tämän ketjun voisi nimetä uudelleen, päiväni murmelina olisi osuva.
http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-101
 
Blast from the past, voit aloittaa RistoJ:n viestistä #2020. Tämän ketjun voisi nimetä uudelleen, päiväni murmelina olisi osuva.
http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-101

No, kaikkien osalta kiinni pultatut tai hienommin sanottuna integroidut jutut kyllä selvinnevät vuonna 2020. Ja se on back to the future. Murmelijuttu pitää paikkansa, tuskin varsinaista asiaa saataisiin aikaiseksi lähes 200 sivun ja ylii 3900 viestin verran mutta sisältö on pääosin selvää salkkarikamaa. "Tunteisiin..."

Sama vika Ranualla eli monissa muissa ketjuissa kaava toistuu aiheesta riippumatta. No, oltaisiinko iäneti seuraavat 3-4 vuotta? Ei taida onnistua, sillä "Es wird viel passieren".

Pistetään vähän kivoja kuvia aiheesta. Häive yhdistää näitä. Laatusanat kuvaavat vain optista ulottuvuutta.

Ruma
image.jpeg

Tuhti
image.jpeg

Viiltävä
image.jpeg

Muodokas
image.jpeg
 
Blast from the past, voit aloittaa RistoJ:n viestistä #2020. Tämän ketjun voisi nimetä uudelleen, päiväni murmelina olisi osuva.
http://maanpuolustus.net/threads/f-35-jsf-fighter.1114/page-101

Olisi kiinnostava kuulla perusteita sille, että Gripeniin olisi valittu IR-sensorit vain sen perusteella, että ne olisivat halvat. :rolleyes:

Eri infrapuna-taajuusalueet näyttävät eri asioita, eri tavalla. Gripenin LWIR-IRST toimii erittäin hyvin pitkän kantaman lentävien kohteiden tunnistamiseen.

Ehkäpä tämä artikkeli on tuttu?

http://aviationweek.com/awin/gripen-sensors-claim-counter-stealth-performance

The IRST is capable of detecting low-RCS targets at distances compatible with a beyond-visual-range missile launch, Mason says. “We have seen them,” he responds when asked if Selex IRSTs have tracked low-RCS targets. “We are looking at very small delta-Ts [temperature differences between the target and the background]. Some infrared absorbent paints cause more friction than standard surfaces, and that causes kinetic heating that the IRST will pick up.” Skyward-G does not depend on a supersonic target—“skin heating at 300-400 knots is significant”—and detects heat radiating through the aircraft's skin from the engine, as well as skin friction and the exhaust plume.

The IRST uses a long-wave focal plane array sensor (a dual-band system, adding mid-wave capability, is a potential upgrade) with three fields of view. In its long-range search mode, the system is an IR telescope with a fast-moving scanning mirror (located in a transparent dome in front of the windshield) and “step-scans” through its search sector. It also has a single-target track mode, and in wide-field mode it provides a night-vision image on the head-up display. As a passive system, IRST does not have inherent range data, but it can perform “kinetic ranging”—the aircraft performs a weaving maneuver and the range is determined by the change in azimuth angle to the target—or the IRSTs on two aircraft can triangulate the target over the TAU-Link.

IRST hardware—the optics, detector and processor—has been improved since the development of Pirate started, but (according to Mason and other industry sources) the most important change has been the development of algorithms, based on operational experience and the analysis of real-world imagery, that look at IR signatures in detail, including variations of color and brightness within the target, in order to filter out false alarms caused by everything from birds to barbecue grills.

The IRST can give the radar a very accurate azimuth and elevation to the target, which allows it to focus its energy and increase the probability of achieving detection and track on a low-RCS target, Mason says.
 
Tuon murmelioivallukseni myötä lopetan omalta osaltani tähän, jatkakaa :salut:
 
Ilmataistelupuolesta en juurikaan osaa sanoa, mutta alaspäin tähyävä pääsensori ei taida nähdä kovin hyvin koneen yläpuolelle? Tietysti koneet voisivat lentää niin, että toinen lentää selällään, jolloin sensoreilla muodostuu täydellinen havaintopallo, sillä koneet jakavat sensoritiedon. Problem solved.


Olen aika varma, että tämä myytti on debunkattu moneen kertaan, mutta miksipäs ei vielä kerran....

The-Business-End.jpg


EOTS ei todellakaan katso vain alapuolelle. Järjestelmä katsoo myös yläviistoon, kuten kuvasta voi havaita.

Jos kulma (yläsuuntaan) on 10 astetta ja etäisyys maaliin 30 kilometriä, niin tällöin EOTS näkee yli 5 kilometriä korkeammalle kuin missä F-35 on. Jos kulma on 10 astetta ja etäisyys 50 kilometriä, niin EOTS näkee jo liki 9 kilometriä korkeammalle kuin F-35:n lentokorkeus.

http://www.carbidedepot.com/formulas-trigright.asp
 
Tässä tuoretta analyysiä F-35-ohjelman nykyvaiheesta. Kannattaa lukea koko juttu linkin takaa. Lainaan tähän vain yhden kohdan, joka kiteyttää mielestäni asioita aika hyvin.

Are we there yet? Analysis of the F-35’s current effectiveness by the Royal United Services Institute’s Justin Bronk

https://hushkit.net/2016/05/18/are-...oyal-united-services-institutes-justin-bronk/


Is the F-35 cost effective?

“That remains to be seen when the type has several years of frontline operational service under its belt.

It also fundamentally depends on what a nation wants its air force to do. Switzerland, for example, which only uses its air force for QRA duties against airliners during weekdays and is not planning to participate in power projection activities overseas, would be mad to purchase F-35. However, for the UK which has Typhoon as a superb (albeit expensive) QRA, air superiority and soon to be multirole asset, but lacks the capacity to operate against modern integrated air defence systems (IADS); F-35 is not only cost effective but also the only option – assuming the UK wants to be able to project power abroad in this way in future.

The F-35 is fundamentally about allowing air forces to operate in areas covered by modern SAM systems and for that task it can be considered cost effective as there are precious few alternatives to compare it to apart from the B-2 Spirit which remains the most expensive airframe in history.”

---

Justin Bronk is Editor of RUSI Defence Systems, and Research Fellow at the Military Sciences at Royal United Services Institute. He has written articles on the RAF’s role in Syria, Rafale versus Typhoon and the Su-35.

Justin Bronk has previously worked on a Lockheed Martin sponsored research project on the F-35 – this article was not sponsored by Lockheed Martin.
 
Back
Top