Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Itsekin olen ollut aina YF-23-fani. Mutta vasta nyt huomasin, että tuo koneen nokka on varsin pieni. Mahtuisiko tuonne yhtä iso tutka kuin esim. F-22:een? Vai olisikohan tuota jouduttu suurentamaan tuotantoversioissa?
F-35 on 1,1. Typhoon ja F-15 1,35.
Tämä vain kun kaikissa on 50% polttoainetta säiliöissä ilman aseita tai muuta ulkoista kuormaa. Tuolloin F-35 kykenee taistelemaan paljon pidempään tai käyttämään jälkipolttoa paljon suruttomammin kuin Typhoon tai F-15 koska polttoainetta on käytössä paljon enemmän. Jos kaikissa on polttoainetta saman verran suhteessa jäljellä olevaan toiminta-aikaan/matkaan ja laitetaan aseet alle, erot pienenevät merkittävästi. Lisäksi F-35 kantaa pääosan aseista sisäisesti joten ne ja niiden ripustimet eivät lisää ilmanvastusta, joka jo 4-6 ohjuksella ja ripustimella alkaa olla merkittävä tekijä. Laskin teho/painosuhteet koneille siten, että F-35:llä on 50% polttoainetta jäljellä ja 1000 kg aselasti ja muilla vastaavasti suunnilleen yhtä pitkälle riittävä polttoainekuorma (saman verran polttoainetta suhteessa painoon) ja sama aselasti. Lopputulos on, että F-35:llä T/W on 1,07, Typhoonilla 1,17 ja F-15C:llä sama 1,07 kuin F-35:llä (USAF:n virallisten tietojen mukaan). JAS Gripen E muuten on silloin lukemissa 0,86 ja Su-30MKI 0,99. F-22 menee suunnilleen samaan kuin Typhoon. F-35A siis on ilmataisteluvarustuksessa teho/painosuhteessa erittäin kilpailukykyinen erityisesti kun ottaa huomioon tuon ilmanvastusasian. Kiihtyvyysarvoista ei voi sanoa mitään koska ei tiedetä millä kuormalla ja missä tilanteessa arvot on arvioitu ja mitattu. Pilottien mukaan F-35 kiihtyy paremmin kuin F-16, joka kiihtyy vain vähän heikommin kuin esim. Typhoon.
Mitä mitä, pitihän
Väitin näin alunperin: "F-35A 50% bensoilla teho-painosuhde näyttäisi olevan suurin piirtein samaa luokkaa kuin F-15 tai Typhoonilla. Onko se nyt sitten vain kohtuullinen?Voi toki olla, että ymmärsin väärin, mitä tarkoitit tai miten laskit. Mutta, siihen vastasin.
90-luvun teknisillä spekseillä ei kuuhun mennäSen IRST-järjestelmät ovat omaa luokkaansa muihin verrattuna määrällisesti ja laadullisesti.
Väitin näin alunperin: "F-35A 50% bensoilla teho-painosuhde näyttäisi olevan suurin piirtein samaa luokkaa kuin F-15 tai Typhoonilla. Onko se nyt sitten vain kohtuullinen?
Sitten sinä vastasit esittämääni väittämään näin:
"F-35 on 1,1. Typhoon ja F-15 1,35."
Ensinnäkin sama suuruusluokka ei ole yhtä kuin sama.
Toiseksi, nimenomaan sinä otit lähtökohdaksi, se siis ei ollut minun lähtökohta eikä kuulunut esittämääni väittämään mitenkään, että kaikissa koneissa on 50% bensat. En minä niin tarkoittanut. Enkä muuten sanonut, vihjannut, impikoinut tai antanut ymmärtää, että kaikissa koneissa tulisi olla 50% polttoaine. Se on ihan sinun oma keksintösi.
Eihän ole mitään järkeä verrata esim. autoa jossa on 20 litran tankki ja auto jossa on 100 litran tankki ja jotka ovat molemmat puolillaan.
Tuo sis vain periaatteen esiintuomiseksi, miksi ei edes kuulukaan lähteä siitä lähtökohdasta, että koneita tulisi verrata 50% polttoainekuormalla toisiinsa. Koska siinä ei ole järkeä syistä mistä RistoJ tuossa kirjoittaa. Asiaa muutenkin, kuten hän selvästi tämän aihepiirin parhaana kirjoittajana aina tekee. Pakko ihailla tuota viitseliäisyyttä vääntää rautalankaa. Siinä on pantu jauhot moneen suuhun kymmeniä kertoja ilman pottuilua ja asiallisesti.
Muoks. Kiihtyvyyttä käsiteltiin jo. F-16 kiihtyy erinomaisesti sileänä, mutta raskaassa kuormassa paljon heikommin. Jälleen pitää tunnistaa, mistä asiasta aina puhutaan.
Sama pätee kaikkiin koneisiin, F-16 ei ole mikään poikkeus. Paino on yksi osatekijä, toinen on suuresti lisääntyvä ilmanvastus ja se vaikuttaa vielä enemmän. Esim. F-16 jossa on kaksi 2000 paunan pommia (eli 4000 paunaa painoa) kiihtyy selvästi huonommin kuin F-16 jossa on 5000 paunan verran enemmän sisäistä polttoainetta eli siis enemmän painoa mutta pienempi ilmanvastus. Sama pätee kaikkiin koneisiin. F-35 on täysin ylivoimainen mihin tahansa koneeseen jos verrataan ilmasta-maahan varustuksessa eli pommien, ohjusten, maalinosoitusjärjestelmien ja lisäpolttoainetankkien kanssa koska se kantaa kaiken noista sisäisesti normaalisti. Sileänä se saattaa vähän kärsiä tuosta kiihtyvyyttä ja huippunopeutta ajatellen mutta mitä merkitystä sillä on sota-ajan toimintaa ajatellen? Pelkät ilmataisteluohjukse nostavat ilmanvastusta sen verran että kiihtyvyys ja huippunopeus putoaa selvästi muilla kuin F-22:lla ja ehkä MiG-25/31:llä. Esim. Super Hornet ja F-16 jäävät jonnekin Mach 1.3-1.5:n tasolle ilmataisteluvarustuksessa ilman lisätankkeja ja yliääninopeudella kiihtyvyys putoaa reippaasti. F-15 maksiminopeudeksi on saatu Mach 1.78 ilmataisteluohjuksin varustettuna ilman lisäpolttoainetankkeja ja se on todennäköisesti nopein länsimainen hävittäjä suuresta koosta, tehosta ja muuttuvageometrisesta ilmanotosta johtuen. Onhan se vähän nopeampi kuin F-35:n Mach 1.6 mutta ero on melkoisen pieni. Sileänä se toki on nopeampi ja varmasti kiihtyykin paremmin yliääninopeudella, mutta edelleen: mitä merkitystä tuolla on hävittäjäkoneelle tositilanteessa?
Ei supercruise-kykyä, lentää matalammalla kuin muut, suuri siipikuormitus, vain kohtuullinen teho-painosuhde, ohjainpinnat, ilmoitetut suoritusarvot.
Se on siis muita huonompi sekä "korkealla ja kovaa" BVR-suoritusarvoissa että perinteissä hitaamman vauhdin kurvatappeluissa.
90-luvun teknisillä spekseillä ei kuuhun mennä
https://www.flightglobal.com/news/a...ls-advanced-eots-targeting-sensor-for-416631/
"Even though the company’s current targeting systems, which combines forward-looking infrared and infrared search and track for precise air-to-air and air-to-ground targeting, was considered revolutionary in the 2000s, more than 15 years have passed since"
Pieni esimerkki F-35:n lämmönhallinnasta:
http://www.dote.osd.mil/pub/reports/FY2015/pdf/dod/2015f35jsf.pdf
"As a result, during ground operations, fleet pilots are restricted from keeping the weapons bay doors closed for more than 10 cumulative minutes prior to take-off when internal stores are loaded and the outside air temperatureis above 90 degrees Fahrenheit(32c). In flight, the 10-minute restriction also applies when flying at airspeeds equal to or greater than 500 knots at altitudes below 5,000 feet; 550 knots at altitudes between 5,000 and 15,000 feet; and 600 knots at altitudes between 15,000 and 25,000 feet. Above 25,000 feet, there are no restrictions associated with the weapons bay doors being closed, regardless of temperature."
Muoks. Eipä tuo minulle kuuluSiltikin F-35:n järjestelmät ovat hävittäjäkoneisiin asennetuista kaikkein uusimmat ja teknologisesti kehittyneimmät. Missään olemassaolevassa koneessa ei ole uudempaa tai edes samantasoista tekniikkaa asennettuna. Uusimmissa maalinosoituspodeissa on kenties jotain parempia ominaisuuksia osittain, mutta erot ovat pieniä ja lähinnä ilmasta-maahan toimintaan tehtyjä parannuksia eikä tuollaisia podeja ole vielä missään käytössä. Missään muussa koneessa ei ole mitään EO DAS:n kaltaista ympärinäkevää sensorijärjestelmää. Rafalen ja F-22:n ohjusvaroitusjärjestelmät ovat paljon yksinkertaisemmat eivätkä toimi muuten kuin ohjusvaroittimina. Sitä paitsi kuvitellaanko oikeasti että tuollaiset maalinosoituspodit on tehty tuosta vaan ja niiden vaatimukset on kirjattu vuosi-pari sitten? Ei todellakaan koska tuollaisten kehitystyö kestää vuosia ja on aloitettu melko lailla samaan aikaan kuin F-35:n järjestelmien kehitys. Ensimmäinen EOTS muuten lensi testikoneessa vain reilu 5 vuotta sitten ja niitä on kehitetty eteenpäin koko ajan. Esim. EF Typhoonin PIRATE on 15-20 vuotta vanhempaa teknologiaa ja sama pätee Gripen E:n tulevaan IRST:n koska se on suorituskyvyltään suunnilleen samaa tasoa kuin PIRATE mutta pienemmillä ja halvemmilla komponenteilla tehty. Venäläiset Sukhoiden IRST-järjestelmät ovat samankaltaisia kuin läntiset järjestelmät olivat 40-50 vuotta sitten, vähän parannellulla toteutuksella. Tietenkin F-35:n järjestelmiä tullaan uudistamaan sen elinkaaren aikana, ihan niin kuin kaikilla muillakin koneilla.
Tuo lämmönhallintaongelma ei liity millään tavalla koneen ulospäin näkyvään lämpöjälkeen ja on yksi kehitysaikaisista varotoimenpiteistä. Ongelmahan on kuulemma siinä, että joitain komponentteja asekuiluissa ei ole vielä testattu ja hyväksytty suuremmilla lämpötiloilla ja siksi rajoitukset ovat vielä voimassa. Sitäpaitsi kuinka usein ulkolämpötila on yli 32 Celsiusastetta noilla korkeuksilla?
Olen tietoinen se ei tarkoita etteikö se säteilisi ohitse. Vai meinaatko, että koneesta lähtee pieni "laser" säde jonka toinen nappaa tuosta vaan 1000km/h nopeudessa? Ja säteilee siinä koneessa tutka yms.
http://www.armed-services.senate.gov/imo/media/doc/Gilmore_04-26-16.pdfMissään olemassaolevassa koneessa ei ole uudempaa tai edes samantasoista tekniikkaa asennettuna. Uusimmissa maalinosoituspodeissa on kenties jotain parempia ominaisuuksia osittain, mutta erot ovat pieniä ja lähinnä ilmasta-maahan toimintaan tehtyjä parannuksia eikä tuollaisia podeja ole vielä missään käytössä.
Tämähän oli se sinun alkuperäinen väite, ei puhuttu mistään eurofighterin transsoonisista kiihtymisistä