Aina ei voi väistellä ja siiloin joutuu epämiellyttävän lähelle. Pohditaan vähän asiaa ketjun koneen vahvuuksien näkökulmasta:
F-35 hyötyy siitä, että ohjuksella on datalinkki. Linkitön ohjus F-35:n asekuilussa on lähes yhtä järkevä ajatus kuin koneen käyttäminen ns. mattopommituksiin free fall -pommeilla (tyyliin WW2). Helmiä sioille.
Koneessa on ympärinäkevä kypärätähtäin ja monipuoliset sensorit, jotka mahdollistavat sen, että lentäjä voi maalittaa ja lukita kohteen ohjukselle käytännössä mihin suuntaan hyvänsä. Ohjus saa maalitiedon linkin kautta ja kuilusta tehdyn laukaisun tapahduttua suuntaa maaliin. Ohjuksen hakupää voi ottaa ohjat käsiin kun saa lukituksen tai linkki voi jatkaa ohjaamista. Jos ohjuksen linkki on kaksisuuntainen, F-35 saa dataa vastustajasta myös sitä kautta. Jos ohjus on kyllin vikkelä ja tiitterä lähikahinaa ajatellen, ovat mahdollisuudet selvitä tilanteesta hyvät tai ainakin keskivertoa paremmat.
Sitä, onko AIM-9X paras, hyvä tai toimiva ohjus tähän tarkoitukseen, en loihe lausumaan. Hyviä tarjokkaita on olemassa myös muualla.
Kaikki koneen ominaisuudet eivät taida toimia vielä nyt ihan täysin, mutta suunta on tuo ja kehitys jatkuu.
---
Hieman hämmästyttää täällä tämä viha/rakkaus -akselin käyttö fooruminokittelussa. Kovasti tunnepitoista. Siihen vastaan samalla tasolla: lällänlällänlieru, joltakulta pääsi ***** ja sanoudun irti viha - rakkaus -akselista. Ketjun koneessa on mielestäni lukuisia huippuominaisuuksia, mutta myös paljon puolitiehen jätettyä tai tarpeettoman oloista kompromissia. Koneen vihaaminen ei ole kuitenkaan loogista. Mitä pahaa se on tehnyt? "
Mää ihmettelen oikke kauhiast tämmöst ja ole niinkun klapil päähä lyöty."
The Answer to Life, Universe and Everything eli F-42 "mielikuvitushävittäjä", kuten
@Gyllis1 sitä osuvasti kuvasi, on vielä tuolla ulkona.