F-35 Lightning II

Danish government OKs $3 billion purchase of 27 F-35 fighter jets

http://www.star-telegram.com/news/business/article82722107.html

Denmark’s parliament agreed to a deal with Lockheed Martin to spend $3 billion, or 20 billion kroner, to buy 27 F-35 Joint Striker Fighter jetson replacing its aging fleet of fighter planes.

The total cost for the lifespan of the deal, assuming some planes last as long as 30 years, would be 55 billion kroner, said Henrik Dam Christensen, defense speaker for the opposition Social Democrats. The F-35s will replace old Lockheed Martin F-16s, which Denmark has used since the early 1980s.

Denmark is revamping its fleet at a time when the “world security map has changed,” Prime Minister Lars Loekke Rasmussen said last month, when his minority government proposed going with Lockheed Martin over Boeing’s F-18.

In a statement, Lockheed said it’s honored by Denmark’s decision to go with the F-35. “We stand ready to accommodate Denmark’s decision and will continue to work with the U.S. government and the F-35 Joint Program Office to support the procurement of the F-35,” the company said.

Denmark, a member of NATO, would be the 11th country to buy the F-35, which is equipped with radar-evading technology. The nation is been a development partner in the F-35 program along with the United States and seven other countries: Australia, Canada, Britain, Italy, the Netherlands, Norway and Turkey. Israel, Japan and South Korea are also foreign military customers.
 

Hollanissa on ollut huolenaiheita F-35:n meluisuudesta. Tehdyissä ensimmäisissä kokeissa on kaiketi todettu ettei ole aihetta sen suurempaan huoleen. Tässä startataan vähemmällä melulla. Hyvin näyttää nousevan ilman jälkipoltintakin.
Katoin samaa toisesta videosta. Hyvin nousee ilman jälkipolttoa.
 
Hollanissa on ollut huolenaiheita F-35:n meluisuudesta. Tehdyissä ensimmäisissä kokeissa on kaiketi todettu ettei ole aihetta sen suurempaan huoleen. Tässä startataan vähemmällä melulla. Hyvin näyttää nousevan ilman jälkipoltintakin.

Koneen piti maksaa puoli miljardia mutta maksoikin saman verran tai vähemmän kuin muut. Koneen piti olla niin meluisa, että sillä ei voi lentää "missään". Ei ollutkaan.

Mites toi korpikenttä? Senhän ei pitänyt kyetä nousemaan maantietukikohdista ja "korvesta", kuis tän kanssa? Oliko jo busted?

Saas nähdä kuinka paljon näiden Gripen4Canada ym. blogien jutut vielä kusee... Näyttää siltä, että mikä tahansa ilkeämielinen juoru otetaan tosissaan, sitä hehkutetaan ja muut samanmieliset muodostavat negatiivisen hypen joka sitten uskotaan ilman kritiikin häivää. Nyt kun koneita on toimitettu ulkomaille ja porukka mittailee sekuntikellosta aikoja ihan itse niin aika huonosti nämä nojatuoli-ilmamarskalkoiden jutut näyttäisivät pitävän paikkansa. Hyvin harva silti tulee kertomaan, että "oho, olinkin väärässä..."

just saying
 
Koneen piti maksaa puoli miljardia mutta maksoikin saman verran tai vähemmän kuin muut. Koneen piti olla niin meluisa, että sillä ei voi lentää "missään". Ei ollutkaan.

Mites toi korpikenttä? Senhän ei pitänyt kyetä nousemaan maantietukikohdista ja "korvesta", kuis tän kanssa? Oliko jo busted?

Saas nähdä kuinka paljon näiden Gripen4Canada ym. blogien jutut vielä kusee... Näyttää siltä, että mikä tahansa ilkeämielinen juoru otetaan tosissaan, sitä hehkutetaan ja muut samanmieliset muodostavat negatiivisen hypen joka sitten uskotaan ilman kritiikin häivää. Nyt kun koneita on toimitettu ulkomaille ja porukka mittailee sekuntikellosta aikoja ihan itse niin aika huonosti nämä nojatuoli-ilmamarskalkoiden jutut näyttäisivät pitävän paikkansa. Hyvin harva silti tulee kertomaan, että "oho, olinkin väärässä..."

just saying
Ei koneesta ole missään vaiheessa sanottu että se maksaisi 500milj. On ollut vahvoja viitteittä, että se kone maksaa sen tai enemmän elinkaarensa aikana. Mikä sekin on todella paljon laskee sitä miten päin tahansa. Nythän on spekulaatioita ollut, että koneen yksikkö hinta laskee mutta kustannuksia siirretäänkin taskusta toiseen eli elinkaari hinta nousisi.
 
Koneen piti maksaa puoli miljardia mutta maksoikin saman verran tai vähemmän kuin muut. Koneen piti olla niin meluisa, että sillä ei voi lentää "missään". Ei ollutkaan.

Mites toi korpikenttä? Senhän ei pitänyt kyetä nousemaan maantietukikohdista ja "korvesta", kuis tän kanssa? Oliko jo busted?

Saas nähdä kuinka paljon näiden Gripen4Canada ym. blogien jutut vielä kusee... Näyttää siltä, että mikä tahansa ilkeämielinen juoru otetaan tosissaan, sitä hehkutetaan ja muut samanmieliset muodostavat negatiivisen hypen joka sitten uskotaan ilman kritiikin häivää. Nyt kun koneita on toimitettu ulkomaille ja porukka mittailee sekuntikellosta aikoja ihan itse niin aika huonosti nämä nojatuoli-ilmamarskalkoiden jutut näyttäisivät pitävän paikkansa. Hyvin harva silti tulee kertomaan, että "oho, olinkin väärässä..."

just saying

Hyvä mies, pipo on jäänyt selkeästi kiristämään päätä pahemman kerran.

Relaa vähän...
 
http://www.janes.com/article/61166/...ering-boneyard-hornets-to-plug-capability-gap

USA:n merijalkaväki on tehnyt tilauksen 30 Hornetin uudelleen käyttöönotosta ja kunnostuksesta. Olen useamman kerran yrittänyt vääntää rautalangasta miten F-35:n myöhästyminen tiputtaa väistämättä tuotannon kokonaismäärää kun tilauksia jää tekemättä tai
tilauksia tehdään muista koneista.

///

http://www.defense-aerospace.com/ar...ly-21-f_35s-as-final-six-are-conditional.html

Tanskan F-35 hankinta on näillä näkymin tippumassa 21:een.
 
^Tuo USMC:n kunnostusohjelma ei varmaan juuri F-35:een vaikuta kun ne ovat vain vanhoja koneita (tai voihan sieltä muutama kone pudota kun rahaa menee muuhun).
Tanskan hankinnassa on siis varaus että jos kone maksaa luvattua enemmän niin lukumäärää leikataan. Toisissa yhteyksissä on mainittu ilmavoimien ehdottomaksi minimitarpeeksi 15-18 konetta.
 
Tanskan hankinnassa on siis varaus että jos kone maksaa luvattua enemmän niin lukumäärää leikataan. Toisissa yhteyksissä on mainittu ilmavoimien ehdottomaksi minimitarpeeksi 15-18 konetta.
15-18 konetta kuulostaa aikas vähältä, melkein minkä vain suvereenin toimijan taholta.
 
15-18 konetta kuulostaa aikas vähältä, melkein minkä vain suvereenin toimijan taholta.

Kyllähän tuolla Tanskan omaa ilmatilaa valvoo rauhantilassa ja käy tunnistamassa Bornholmia kohti lentävät venäläiskoneet. Neljän koneen lähettäminen maailmalle operaatioihinkin pitäisi vielä onnistua joten kuten.
 
Hollantilaiset järjestivät F-35 kunniaksi oikein näyttävän rynnäkön, omalle lentokentälleen tosin, mutta pyrotekniikassa ei ainakaan oltu säästelty.

Tuollaista meille kanssa.

:solthum: :uzi:

 
Minä odotan enemmän sitä päivää, kun nähdään F-35:n avaavan möhömahansa ja tiputtavan pommit ISIS:n niskaan. :uzi: Epäselvyyksien välttämiseksi: odotan siis positiivisessa hengessä, en siinä mielessä, että koko konetyyppiä ei koskaan nähdä taistelussa. :)
 
Hollantilaiset järjestivät F-35 kunniaksi oikein näyttävän rynnäkön, omalle lentokentälleen tosin, mutta pyrotekniikassa ei ainakaan oltu säästelty.

Tuollaista meille kanssa.

:solthum: :uzi:

Omg.. onks toi rynnäkkökone? :p

No ehkä puolitosissaan voisi sanoa, että oman nojatuoliteettini voisi olla helpompi sulattaa kone jos siihen jo nyt mahtuisi sisään 6 bvr ohjusta.

Mutta muistan kuinka itsekkin tuli käytyä katsomassa hornettia lentonäytöksessä kun kone oli tuore tapaus suomessa. Kai tuollasellakin toiminnalla on merkitystä yleisen mielipiteen kannalta.
 
Transsooniset efektit tulevat kostealla kelillä mukavasti näkyviin.
Kone kaartaa ihan mukavan jyrkästi, kallistuksissa sen sijaan on Strike Eagle-maista massan hitautta. Toisaalta ehkä kaikkea ei vielä otettu irti. Lentonäytösonnettomuuksia on viime aikoina ollut aika paljon...
 
Transsooniset efektit tulevat kostealla kelillä mukavasti näkyviin.
Kone kaartaa ihan mukavan jyrkästi, kallistuksissa sen sijaan on Strike Eagle-maista massan hitautta. Toisaalta ehkä kaikkea ei vielä otettu irti. Lentonäytösonnettomuuksia on viime aikoina ollut aika paljon...
Ei takuulla oteta vielä kaikkea irti tai haluta vielä näyttää kaikkea, mikä on toisaalta täysin ymmärrettävää.
 
Lockheed Martinin puhemiehen Jack Crislerinmukaan lentovalmiin F-35 hävittäjän hinta on vuoteen 2019 mennessä 85 miljoonaa dollaria eli yli 75 miljoonaa euroa.

- Tuolla hinnalla saa viidennen sukupolven hävittäjän neljännen sukupolven hävittäjän hinnalla. Hinta on laskenut vuodesta 2010 saakka jo 57 prosenttia. Ohjelma jatkuu edelleen, joka laskee myös hintaa, Crisler huomautti.

Yhden F-35 hävittäjän käyttöikä on 8 000 tuntia.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016061321720926_uu.shtml
 
Back
Top