F-35 Lightning II

Olet nyt muutaman kerran vihjannut tästä kansainvälisestä salaliitosta, olisi kiva tietää mihin perustat. Onko laittaa vaikka jotain linkkejä?
Kaiva linkit itse... Löytyy joko ilmavoimien tulevaisuus vitjasta tai täältä. Voi sille mitään jos ei niitä lueta. Lyhyesti on esitetty arvioita, että käyttökustannukset olisivat nousussa ei siis lentotunninhinta vaan muutoin. Kyllähän tuotakin konetta on päivitettävä.
 
Katsoitko sen linkatun videon? 180 asteen käännös 7-8 sekunnissa. Noin 22-25 astetta sekunnissa. Haluatko jonkun prenikan myös noista sun vanhoista liikehtimiskyky postauksista? ;):)

Jep, flankerit liikkuu nätisti, paremmin kuin länsikoneet. Avioniikassa ja ohjuksissa sitten onneksi länkkäreitä jäljessä. Kyse oli nyt kuitenkin siitä että tuota rynnäkköpommari/pommari/cant turn/cant climb/cant run läppää täällä kuultu niin pa, että kiva olla vähän vahingoniloinen kun ei se nyt ihan niin ollutkaan. :)

Se on mukava, että löytyy iloa elämään :)

On kuitenkin ollut aikaisemminkin, ja myös näistä viesteistä on huomattavissa, että Gyllis on todennäköisesti lueskellut muita saitteja kuin maanpuolustus.nettiä. Se on hienoa asia, että Gyllis on liittynyt mukaan myös tähän joukkoon, mutta hän on tuonut ehkä mukanaan jotain vanhaa "baggagea", kuten sanonta englannin murteella kuuluu.

Eli ei, en nähnyt videossa (jonka olin postannut jo aikaisemmin), mitään ihmeellistä.

Kuten olen muutamaan kertaan todennut, F-35 suorituskyky suunniteltiin olemaan kompromissi/keskiarvo F-16 & F-18 -koneista, raskaasti lastattuina. Siitä on pikkuisen jouduttu joustamaan, mutta ei se silti tarkoita, että F-35 ei kääntyisi ollenkaan.

Voisin melkein kysyä, että mitä olet olettanut meikäläisen tarkoittaneen?

Tuossa vielä yksi linkki, jonka olen aikaisemminkin postannut.

https://www.flightglobal.com/news/a...ions-may-have-significant-operational-381683/

F-35 ylläpidetty kaartokyky on jotain ~ 10 astetta sekunnissa. Esim. Rafale ja Typhoon vetävät 20 ja enemmän.

Hyvä vai huono? Se riippuu aina mistä roikkuu.
 
Se on mukava, että löytyy iloa elämään :)

On kuitenkin ollut aikaisemminkin, ja myös näistä viesteistä on huomattavissa, että Gyllis on todennäköisesti lueskellut muita saitteja kuin maanpuolustus.nettiä. Se on hienoa asia, että Gyllis on liittynyt mukaan myös tähän joukkoon, mutta hän on tuonut ehkä mukanaan jotain vanhaa "baggagea", kuten sanonta englannin murteella kuuluu.

Eli ei, en nähnyt videossa (jonka olin postannut jo aikaisemmin), mitään ihmeellistä.

Kuten olen muutamaan kertaan todennut, F-35 suorituskyky suunniteltiin olemaan kompromissi/keskiarvo F-16 & F-18 -koneista, raskaasti lastattuina. Siitä on pikkuisen jouduttu joustamaan, mutta ei se silti tarkoita, että F-35 ei kääntyisi ollenkaan.

Voisin melkein kysyä, että mitä olet olettanut meikäläisen tarkoittaneen?

Tuossa vielä yksi linkki, jonka olen aikaisemminkin postannut.

https://www.flightglobal.com/news/a...ions-may-have-significant-operational-381683/

F-35 ylläpidetty kaartokyky on jotain ~ 10 astetta sekunnissa. Esim. Rafale ja Typhoon vetävät 20 ja enemmän.

Hyvä vai huono? Se riippuu aina mistä roikkuu.
Jep, hyvä analyysi jos baggagella tarkoitat etten lähde mukaan ihan ehdoitta tuohon F35:n dissaukseen ja gripenin ylistykseen. :) Tämän saitin F-35 kriitikoista sinä olet virkistävä poikkeus, pystyt yleensä perustelemaan väitteitäsi ja valmis keskustelemaan. Pojot siitä!
 
...kunnes käyttökulutkin osoittautuvat edullisiksi. Mistäköhän sitten lallatetaan? :D

Kaikki ne ovat pirun kalliita ostaa ja myös käyttää. Ilmankaan ei oikein ole hyvä olla, joten voevoe, matti vahvistaa asemiaan kukkarossa. Nälkämaan laulua sitä lallatellaan, kävi miten kävi.
 
F-35:n edelleen kehittelyssä saattaa suomalaisillakin olla roolia ja ainakin pyrkimystä soveltaa osaamista koneen järjestelmiin. Tampereella niin huhu kertoo - johtuen varmastikin siitä, että täällä tehdään mm ilmavoimien tulenjohtojärjestelmät, täällä on mm Insta ja Teknillinen korkeakoulu joten jotain pöhinää julkisuuteen on lipsunut.

Lainaus sivu 5:
TKK:n signaalinkäsittelyryhmän kiitetyissä esityksissä. Lupaavia ratkaisuja odotetaan mm. kohteiden tunnistukseen erityisesti häivetekniikan vastakeinona. Suomen vahva osaaminen MIMO-tietoliikenteessä on siis kontribuutio myös tutkasovelluksiin.

http://docplayer.fi/9448191-P-v-t-t...-u-k-s-e-s-t-a-s-u-o-r-i-t-u-s-k-y-k-y-a.html
Laitoksen vuosikirja on myös mielenkiintoinen. Mm tämä lainaus:
Toimintakyky elektronisella taistelukentällä -projektissa to- teutetaan neljä demonstraattoria. Elektro-optisen sokaisun

työpaketissa tutkitaan kuvanmuodostavien, optisten hakupäi- den harhauttamista laserhäirinnän avulla. Häirintää tarvitaan esimerkiksi silloin, kun vihollinen on ampunut tällaisella ha- kupäällä varustetun ilmatorjuntaohjuksen lentokonettamme kohden. Ohjus hakeutuu maaliinsa hakupään tuottaman ku- van perusteella käyttäen hyväksi kohteen muotoa ja paikkaa. Häirinnän tavoitteena on ohjata ohjus lentokoneemme ohi. Häirintätilanne vastaa samanlaista sokaisua, joka tapahtuu, kun joku ajaa vastaan pimeällä pitkät valot päällä. Kyseessä on siis omasuojajärjestelmän tutkimus hakeutuvia ohjuksia vastaan. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät häirintäprosessissa ovat keskeisiä häirinnän onnistumisen kannalta ja mitkä ovat niiden raja-arvot.

Häivetekniset materiaalit -työpaketissa tutkitaan hybridi- rakenteita, joissa yhdistyvät optisen alueen ja tutka-alueen häiveominaisuudet. Optisella alueella häivekeinona käytetään lehtivihreää, joka pyritään siirtämään valmistusprosessissa maaliin. Tällöin kaluston naamiomaali sisältäisi luontaisesti samat heijastusominaisuudet kuin luonnon tausta ja toimisi erinomaisesti esim. hyperspektrikuvaustiedustelua vastaan. Tutka-absorptiomateriaaleja kehitetään mm. anisotrooppis- ten ilmiöiden avulla. Tällöin materiaalin neliöpaino voidaan pienentää puoleen ilman tutkavaimennuskyvyn heikkene- mistä. Käytännössä anisotropia saadaan aikaan litistämällä absorboivat magneettiset partikkelit kaksiulotteisiksi. Kol- mantena tutkittavana kohteena on vaiheistettujen pintojen eli passiivisten antennirakenteiden käyttö. Tällaiset pinnat muokkaavat siihen osunutta tutkasäteilyä ja heijastavat ta- kaisin halutun muotoisen keilan haluttuun suuntaan. Vai- heistettuja pintoja, jotka eivät vaadi ulkoista virtalähdettä, voidaan käyttää myös valemaaleina SAR-tiedustelua vastaan.

http://docplayer.fi/storage/25/5421898/1465909063/8pMwO39ZTy8iezeL8q0BbQ/5421898.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Jep, hyvä analyysi jos baggagella tarkoitat etten lähde mukaan ihan ehdoitta tuohon F35:n dissaukseen ja gripenin ylistykseen. :) Tämän saitin F-35 kriitikoista sinä olet virkistävä poikkeus, pystyt yleensä perustelemaan väitteitäsi ja valmis keskustelemaan. Pojot siitä!

Tällä palstalla on kyllä mielestäni Gripenin kohdalla enemmän dissausta kuin ylistystä. Se "pilaisi ilmavoimat" jne. Mutta se taitaa päteä vähän kaikkiin. Kaikki vaihtoehdot ammutaan alas :)

Suurin toiveeni on, että Suomi saa hyvän hävittäjän. Yksikään vaihtoehto ei ole kuitenkaan täydellinen. Kaikissa on omia hyviä ja huonoja puoliaan. F-35 kohdallakin harmittaa se, että se olisi voinut olla merkittävästi parempi.

F-35 saa osakseen palstalla niin agressiivista fanittamista, että jos ei sitä ylistä kuorossa mukana, niin heti tulee hirveän kriitikon leima. Myönnettäköön sen verran, että nimenomaan se agressiivinen fanittaminen sitten vaikuttaa kyllä myös siihen, että tulee sitten esitettyä myös kritiikkiä.

Toinen toiveeni on, että riippumatta siitä, mikä kone valitaan, voisimme yhdessä käydä mielenkiintoista keskustelua asiasta ja kaikki oppia enemmän.

Tähän liittyen tahdon myöskin vielä lausua kiitokset siitä, että teikäläisen F-35-fanittaminen on pääasiassa positiivista ja myös huumori pysyy kareena suupielessä mukana. Pointsit siitä :)
 
Tällä palstalla on kyllä mielestäni Gripenin kohdalla enemmän dissausta kuin ylistystä. Se "pilaisi ilmavoimat" jne. Mutta se taitaa päteä vähän kaikkiin. Kaikki vaihtoehdot ammutaan alas :)

Suurin toiveeni on, että Suomi saa hyvän hävittäjän. Yksikään vaihtoehto ei ole kuitenkaan täydellinen. Kaikissa on omia hyviä ja huonoja puoliaan. F-35 kohdallakin harmittaa se, että se olisi voinut olla merkittävästi parempi.

F-35 saa osakseen palstalla niin agressiivista fanittamista, että jos ei sitä ylistä kuorossa mukana, niin heti tulee hirveän kriitikon leima. Myönnettäköön sen verran, että nimenomaan se agressiivinen fanittaminen sitten vaikuttaa kyllä myös siihen, että tulee sitten esitettyä myös kritiikkiä.

Toinen toiveeni on, että riippumatta siitä, mikä kone valitaan, voisimme yhdessä käydä mielenkiintoista keskustelua asiasta ja kaikki oppia enemmän.

Tähän liittyen tahdon myöskin vielä lausua kiitokset siitä, että teikäläisen F-35-fanittaminen on pääasiassa positiivista ja myös huumori pysyy kareena suupielessä mukana. Pointsit siitä :)

Itse suhtaudun Gripeniin melkeimpä ainoana F-35:n potentiaalisena haastajana. Gripeniä ei tosin ole vielä nähty lentävän ja teknisiä haasteita luultavasti matkan varrella tulee niin kuin kaikissa muissakin hävittäjissä. Tämä taas aiheuttaa pientä epävarmuutta siitä, että onko Gripen valmis, kun Ilmavoimat ryhtyy valitsemaan ehdokkaista parasta.
 
Itse suhtaudun Gripeniin melkeimpä ainoana F-35:n potentiaalisena haastajana. Gripeniä ei tosin ole vielä nähty lentävän ja teknisiä haasteita luultavasti matkan varrella tulee niin kuin kaikissa muissakin hävittäjissä. Tämä taas aiheuttaa pientä epävarmuutta siitä, että onko Gripen valmis, kun Ilmavoimat ryhtyy valitsemaan ehdokkaista parasta.

Jep näin on.

Meillä on yksi kokenut rouva, joka ei enää ole välttämättä lisääntymiskykyinen, pari kolmekymppistä, joista toisen kauneusleikkauksiin ei ole kuitenkaan satsattu ja toinen on kovin ranskalainen luonteeltaan. Sitten on yksi kohta 18v täyttävä, mutta jolla oli toiveikkaan lapsuuden jälkeen ollut pitkä ja haastava murrosikä. Ja nyt on sitten tämä uusi nuori likka, josta ollaan nähty lähinnä kuvia, vaikka toki kovasti vanhempia sisaruksiaan muistuttaakin.

Ketä sitä pyytäisi saatille?
 
matti vahvistaa asemiaan kukkarossa


Vanhasmasa nyt onkin sellainen uhka kansalliselle turvallisuudelle, että parempi matti kukkarossa kuin presidentinlinnassa. ;)

Jep näin on.

Meillä on yksi kokenut rouva, joka ei enää ole välttämättä lisääntymiskykyinen, pari kolmekymppistä, joista toisen kauneusleikkauksiin ei ole kuitenkaan satsattu ja toinen on kovin ranskalainen luonteeltaan. Sitten on yksi kohta 18v täyttävä, mutta jolla oli toiveikkaan lapsuuden jälkeen ollut pitkä ja haastava murrosikä. Ja nyt on sitten tämä uusi nuori likka, josta ollaan nähty lähinnä kuvia, vaikka toki kovasti vanhempia sisaruksiaan muistuttaakin.

Ketä sitä pyytäisi saatille?

Noh, siihen nuoreen ruotsalaistyttöön ei ainakaan kannata (r)yhtyä, koska se olisi rikos ja sitä paitsi epänormaalia. Sen sijaan juuri ja juuri laillista lihaa (rautaa?) edustava nuori amerikkalaisnainen voisi olla meikäläiselle passeli. Hurja nuoruus takana tarkoittaa riittävää kypsyyttä, jotta miehen ei tarvitse itse kehitellä ja värkkäillä kuten Gnatin kanssa, mutta toisaalta vanhuuskaan ei vaivaa, vaan kestoa riittää painaa koko yö putkeen.
 
ESj3AYF.jpg
 
Ketä sitä pyytäisi saatille?
Vähän on samantyyliset fiilarit.

...pistetääs pikku edit tähän väliin, mielestäni suomen tulevan koneen pitäisi pystyä torjumaan viidennen sukupolven hävittäjien uhka, onko yhdestäkään ehdokkaasta tuohon torjunta tehtävään, tai onko meillä siihen varaa?...

Viimeaikoina olen leikkinyt tällaisella ajatusleikillä. Että kun kaikissa harjoituksissa keltainen hyökkää aina lännestä, ja heillä on tunnetusti uudet grippen E koneet, höystetään niitä tutkakoneella, ja taisivat kehua jotain maatutkastakin. Ja vastaavasti puolustajalle jokseenkin sama määrä F35 kalustoa.

Ajatusleikillä on hieman syvällisempi merkitys kuin keksiä, kumpi voittaa, silloin kun kumpi ja kampi tapelee. Enemmänkin pohdin filosofisia eroja kuinka ongelmaa on lähestytty ja sitä että keltainenkin kehittelee kalustoaan jatkuvasti, ja riittääkö F35 koneen häiveen etumatka?
 
Viimeksi muokattu:
filosofisia eroja kuinka ongelmaa on lähestytty ja sitä että keltainenkin kehittelee kalustoaan jatkuvasti, ja riittääkö F35 koneen häiveen etumatka?

Tämä on juuri se asia missä porukan näkökulmat eriävät eniten. Onko mieltä ostaa konetta joka lähtee jo valmiiksi takamatkalta? Gripen E ei ole 4+ generaation kone siksi että Ruotsalaisilla olisi jokin filosofinen ero ongelman lähestymiseen, syy on vain ja ainoastaan raha ja sen puute.
Kymmenen pisteen kysymys: vaihtaisiko Ruotsin ilmavoimat gripeninsä F-35:en jos saisivat siihen mahdollisuuden?
 
F-35 on meidän kilpailutuksessamme muhin nähden ylivoimainen häiveessä, huippu sensorifuusiossa ja ympärinäkevä kypärä on mahtava. (Nyt ei ajatella keskeneräisyyksiä vaan tarkastellaan konetta sellaisena, joksi se on tarkoitettu valmistuvan).

Häiveen etumatkaa ja vaikutusta on vaikea arvioida 30-40 vuotta tulevaisuuteen. Nyt sille kehitetään mm. keltaisten toimesta ilmeisen hanakasti vastatoimia. F-35:n rakenteellinen häive (vaimikäseon) tuskin kummenee kovinkaan nykyisestä, mutta kuinka paljon elektroniset häivekeinot voivat vaikuttaa koneen havaittavuuteen tulevaisuudessa?

Sensorifuusio on varmasti hottia myös tulevaisuudessa. Se, millä tavalla toteutettuna se toimii parhaiten ja luotettavimmin, selviää aikanaan. Ympärinäkeviä kypärätähtäimiä voi hyvin ajatella tulevan saataville laajemminkin. Perusidea on hyvä ja teknistä kehitystä tapahtuu koko ajan.

F-35:ssa on tehokas moottori, mutta silti se kaipaisi jotain. Jossain tulevaisuudessa siintävä adaptive cycle -mylly voisi olla sitä jotakin. Saisiko sellaisella F-35:teen oikean supercruiseominaisuuden pyrähtelyn sijaan ja vaikka vähän lisää vauhtia vai tuleeko rakenteissa jokin tekijä vastaan?

Keltaista vaaraa ajateltaessa on hyvä muistaa, että me olemme lähtökohtaisesti se vastaanottava osapuoli. Operaatiot syvällä keltaisen alueella tuskin tulevat meidän resursseillamme kyseeseen muuten kuin kaukovaikutteisilla täsmäaseilla. Niitäkin on rajallinen määrä. Keltainen vastustaja kykenee oletettavasti lentämään kovaa ja korkealla ja tulee vastaan vauhdilla myös alemmissa ilmakerroksissa. Lukumääräisesti olemme todennäköisesti alakynnessä.

Sukupolviajattelu on hiukkasen perusmääritelmältään ja jaottelultaan hämärä. Koneiden ominaisuudet kehittyvät yleensä pienin portain kerrallaan, vaikka jollain osa-alueella otetaan suurempiakin harppauksia silloin tällöin. Kuka mainosmies vetää rajalinjat sukupolvien erottelemiseksi vai onko tälle olemassa jokin objektiivinen kriteeristö?

Se raha. Me olemme persaukisia, siitä ei päästä mihinkään. Olipa hankinta mikä hyvänsä, se on pirun kallis ja myös käyttäminen maksaa. Siksi rahalle pitää saada vastinetta, kilpailussa pitää tingata viimeiseen saakka ja pistää hymyilevät markkinamiehet ahtaalle. Hölösuupoliitikot vaietkoot seurakunnassa kun tehdään kauppaa. ;)

Teknisellä puolella Ilmavoimat tekevät asiantuntevasti tutkinnan eri vaihtoehdoista ja suosittelevat jotakin ratkaisua. Toivottavasti saadaan hankittua hyvä sellainen. F-35 on mukana kilpailussa varteenotettavana vaihtoehtona.
 
Olen mieltänyt asian niin, että nyt on ensimmäistä kertaa mahdollista tilanne, jossa ostetaan sellainen ratkaisu joka vie eniten kokonaisuuden kykyjä eteenpäin.
Tietysti tuo on tavallaan kuin F-35:n kuvaus, mutta itsensä ylittäviä ominaisuuksia on pakko hakea muistakin. Koska kaiken on pakko toimia hyvin yhteen kaluston määrän vähentyessä tuntuvasti. Ei riitä edes "paras ratkaisu Ilmavoimille".

Odotukset on pakko asettaa korkealle, koska jopa huomattavasti halvempaa ohjelmaa Laivue 2020:ta on selkeä halu rasittaa niillä (Kiianlinna yms.). Kuten on oikein, koska kumpikin on mankumassa lisäbudjettia.
 
Viimeksi muokattu:
Pahimapana ongelmanahan on koneen hinta kun se samaan aikaan ei hirveästi ylitä F/A-18:n suorituskykyä. Jos koneiden määrä puolitetaan ilman että uudet koneet voivat kantaa kaksinkertaisen asekuorman ja pääsevät samaan huoltotahtiin niin seurauksena on väistämättä tulivoiman heikkeneminen.
A2 lähtee ensimmäisenä tuhoamaan lentotukikohtia jos häivekoneen löytäminen on ongelma. F-35B auttaisi tuohon mutta niitä saa vielä vähemmän ja A2 lähtisi tuhoamaan tutkia, viestintää, polttoainehuoltoa jne.
 
Pahimapana ongelmanahan on koneen hinta kun se samaan aikaan ei hirveästi ylitä F/A-18:n suorituskykyä. Jos koneiden määrä puolitetaan ilman että uudet koneet voivat kantaa kaksinkertaisen asekuorman ja pääsevät samaan huoltotahtiin niin seurauksena on väistämättä tulivoiman heikkeneminen.
A2 lähtee ensimmäisenä tuhoamaan lentotukikohtia jos häivekoneen löytäminen on ongelma. F-35B auttaisi tuohon mutta niitä saa vielä vähemmän ja A2 lähtisi tuhoamaan tutkia, viestintää, polttoainehuoltoa jne.
Ja kun tilannekuva on mennyt tai heikentynyt niin eipä niitä omia hävittäjiä saada oikeaan paikkaan oikeaan aikaan.
 
Jep näin on.

Meillä on yksi kokenut rouva, joka ei enää ole välttämättä lisääntymiskykyinen, pari kolmekymppistä, joista toisen kauneusleikkauksiin ei ole kuitenkaan satsattu ja toinen on kovin ranskalainen luonteeltaan. Sitten on yksi kohta 18v täyttävä, mutta jolla oli toiveikkaan lapsuuden jälkeen ollut pitkä ja haastava murrosikä. Ja nyt on sitten tämä uusi nuori likka, josta ollaan nähty lähinnä kuvia, vaikka toki kovasti vanhempia sisaruksiaan muistuttaakin.

Ketä sitä pyytäisi saatille?

Amerikan neito on vähän pulska, mutta jaksaa kantaa kaljakorit mökille. :)
 
Valmistaja lupaa laskea F-35-hävittäjän hintaa – Hinta Suomelle yhä kysymysmerkki



Amerikkalaisen asejätin Lockheed Martinin kaupallinen johtaja Jack Crisler lupaa, että F-35-hävittäjän hinta laskee pian. Suomen Hornet-hävittäjien korvaamisen odotetaan maksavan yli 10 miljardia euroa. Yksi vaihtoehto on kalliiksi moitittu F-35.

Lobbaus Suomen tulevan hävittäjähankinnan ympärillä käy kuumana. F-35-hävittäjää valmistava Lockheed Martin lennätti maanantaiksi Suomeen yhtiön kaupallisen johtajan Jack Crislerin, joka tapaa Suomessa hankinnan parissa työskenteleviä avainhenkilöitä.

F-35-hävittäjäohjelman kustannuksista ja ongelmista on uutisoitu usein. Siksi Crisler korosti maanantaina pitämässään lehdistötilaisuudessa, että tekniset ongelmat ratkaistaan ja hävittäjän hinta tulee laskemaan tuotannon edetessä.

– Hinta Yhdysvalloille on 85 miljoonaa dollaria (noin 75 miljoonaa euroa) konetta kohti vuonna 2019, hän toteaa.




Jack Crisler Kuva: Yle
Toisin kuin Yhdysvallat, Suomi ei ole ollut mukana koneen kehitystyössä. Tämän vuoksi hinta Suomelle ei ole välttämättä sama kuin Yhdysvalloille.
– Mainitun hinnan päälle tulee maksuja, joista maiden hallitukset neuvottelevat keskenään. Uskon että hinta on joka tapauksessa kilpailukykyinen, Crisler sanoo.

Tarjouskilpailun Suomen uusista hävittäjistä on tarkoitus alkaa vuonna 2018, ja hankintapäätöstä suunnitellaan vuodelle 2021. Hävittäjäkaupan yhteydessä asiakkaan on ostettava muutakin, kuten huoltojärjestelmiä, simulaattoreita, varaosia ja aseita.

Esimerkiksi Norjan puolustusministeriön tammikuussa julkaisemien laskelmien mukaan Norja maksaa 52:n F-35-koneen hankinnasta 69,7 miljardia kruunua eli 7,5 miljardia euroa. Jos hankintahinta ase- ja huoltojärjestelmineen jaetaan konekohtaisesti, on hinta noin 144 miljoonaa euroa lentokonetta kohti.

Vertailun vuoksi: kun Suomi hankki Hornet-hävittäjiä vuonna 1992, oli hankintahinta aseineen ja järjestelmineen noin 77 miljoonaa euroa koneelta nykyrahaksi muunnettuna.

Norja maksaa 30 miljardia euroa
Pelkkä hankintahinta on vain osa vuosien varrella hävittäjille kertyvistä elinkaarikuluista. Esimerkiksi Norjan puolustusministeriö laskee, että sen F-35-hävittäjien kulut koko elinkaaren ajalta ovat 261 miljardia kruunua eli 31 miljardia euroa. Summa sisältää paitsi hankintahinnan, myös kunnossapidon, päivitysten ja tukikohtien kustannukset 30 vuoden ajalta.

Kustannuksiin vaikuttaa merkittävästi myös koneiden huoltomalli. Puolustusvoimien mukaan Suomen nykyisen Hornet-kaluston huolloista yli 90 prosenttia voidaan nykyään tehdä Suomessa. Suurin osa koneen laitteista pystytään siis avaamaan ja huoltamaan Suomessa. Puolustusvoimat on pitänyt tätä hyvänä asiana kriisiajan huoltovarmuuden kannalta.

Sen sijaan F-35:n huolto ja kunnossapito taas perustuu malliin, jossa palvelun tarjoaja takaa koneiden kunnossapidon. Valmistaja siis varmistaa, että rikkoutuneen osan tilalle voidaan tarjota heti tai sovitussa ajassa toimiva osa. Tukikohtiin jää huomattavasti vähemmän töitä kuin Suomessa nykyään käytössä olevassa kunnossapitomallissa.

Crisler sanoo, että Lockheed Martin on valmis ottamaan huomioon Suomen toiveet huoltovarmuudesta.

– Ymmärrämme huoltovarmuusnäkökohdat. Israelilla oli samankaltaisia vaatimuksia, ja heillekin pystyimme tarjoamaan sopivan ratkaisun, hän sanoo.

Crisler kuitenkin myöntää, että muista F-35-hävittäjän käyttäjämaista poikkeavan huoltojärjestelmän pystyttäminen voi lisätä kustannuksia.

– Vähän kuin kotitaloudessakin; jos haluat luomuruokaa, maksat luomun hinnan, hän vertaa.


Suomalaisyrityksille lupaillaan töitä
Tänä keväänä Yhdysvaltain puolustusministeriön Pentagonin alainen asejärjestelmien arvioinnista vastaava yksikkö raportoi, että F-35-hävittäjän aerodynamiikassa ja ohjelmistoissa on merkittäviä ongelmia. Crislerin mukaan kaikki ongelmat kuitenkin korjataan pian.

– Kaikki raportissa olevat tiedot ovat meidän toimittamiamme, joten tunnemme nämä asiat hyvin. Olemme jo korjanneet lentokoneen ohjelmistossa ja tutkassa olleet ongelmat. Myös kunnossapitojärjestelmän ohjelmistoissa ongelmat korjataan ennen syksyä, hän lupaa.

Hävittäjähankinta tulee olemaan Suomen historian kallein asekauppa. Tämän vuoksi on tärkeää, kuinka paljon hankinta työllistää suomalaisia yrityksiä. Suomessa Patria ja Insta ovat ilmavoimien tärkeitä kumppaneita. Pelkästään Patrialla ilmavoimien tilaamat työt työllistävät noin 500 henkeä.

Norjalainen aseyhtiö Kongsberg hankki keväällä 49,9 prosenttia Patrian osakkeista. Kongsberg toimittaa osia F-35-hävittäjiin. Crisler sanookin, että Lockheed Martin on jo alkanut tutustua Patriaan ja Instaan.

– Seuraamme mielenkiinnolla Kongsbergin ja Patrian yhteistyötä, sillä Kongsberg on jo mukana F-35 hankkeessa. Odotamme, että Patria ja Insta ovat mukana tarjoamassamme ratkaisussa, hän sanoo.

Lähde: yle

http://yle.fi/uutiset/valmistaja_lu...taa__hinta_suomelle_yha_kysymysmerkki/8954212
 
Back
Top