F-35 Lightning II

Eri kirjoittaja, vaikka blogi onkin sama.

Mutta tuo 3 000 metrin vaatimus on peräisin RAAF:ltä, joka pitää sitä pienimpänä turvallisena matkana uusien F-35-lentäjien koulutuksessa. Kokeneemmilla lentäjillä vaatimus tippuu RAAF:n mukaan noin 2 500 metriin, mutta se onkin sitten ehdoton minimi. Jälkipoltolla kone toki pystyy nousemaan lyhyemmältäkin kentältä, mutta nuo olivat RAAF:n vaatimukset.
LM:n neljän tähden kenraalin (evp.) mukaan A:lla onnistuu kuitenkin tietukikohtatoiminta siinä missä Horneteilla. Joten 3km ja 2,5km voi unohtaa.
 
Eri kirjoittaja, vaikka blogi onkin sama.

Mutta tuo 3 000 metrin vaatimus on peräisin RAAF:ltä, joka pitää sitä pienimpänä turvallisena matkana uusien F-35-lentäjien koulutuksessa. Kokeneemmilla lentäjillä vaatimus tippuu RAAF:n mukaan noin 2 500 metriin, mutta se onkin sitten ehdoton minimi. Jälkipoltolla kone toki pystyy nousemaan lyhyemmältäkin kentältä, mutta nuo olivat RAAF:n vaatimukset.
Pieleen menee vieläkin, 2500m ei ole minkäälainen "ehdoton minimi" lentoonlähtöön vaadittavasta kiitoradasta. Sillä tarkoitettiin matkaa jolla kone pystytään kiihdyttämään lentoonlähtönopeuteen ja pysäyttämään paikalleen jos jokin menee lähdössä pieleen. Seuraavasta videosta voit ihmetellä miten JSF nousee ilman poltinta:
 
http://www.tyndall.af.mil/News/tabid/6600/Article/808248/10-questions-on-the-f-35a-lightning-ii.aspx

160621-F-EA289-002.JPG
 
http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/213960#.V2pVG6LsEpk
Eli USA:n palkkaamat alihankkijat huoltavat konetta Nevatimin tukikohdassa, näin Israelilla on "itsenäinen" huoltokyky.

Kannattaa mennä kokeilemaan Nevatimin tukikohdassa... Olen kokeillut jopa IDF:n panssarieverstin seurassa. Tulos ei ollut oiken toimiva. Tuli putkaa ja muuta paskaa.

Tiedän tasan, että "USA:n palkkaamat alihankkijat" eivät tasan aseta varvastakaan yhteenkään IAF:n tukikohtaan.

Jos, kuten epäilen, et ole Israelissa koskaan käynytkään..mutta voihan se olla toisinkin....
 
Julkisesti on sanottu, että Sveitsin/RUAG:n kanssa tehdään yhteistyötä komponenttikorjauksissa. Sanamuoto antaa myös ymmärtää, että molemmilla olisi sellaisia kykyjä, joita ei toisella ole. Eli ilmeisestikään ihan kaikkea ei pystytä korjaamaan. Tosin tuntuisi erikoiselta, jos omavaraista huoltoa suunniteltaessa Suomi ja Sveitsi olisivat priorisoineet kyvyt eri järjestykseen siten, että maat pystyvät täydentämään toistensa puutteita. Mutta ehkä minä nyt ylitulkitsen, ja kyse on esimerkiksi kapasiteetista. Jos Suomessa on huono päivä ja kahdesta koneesta on yhtä aikaa jokin osa rikki samalla kun Sveitsissä on vapaata kapasiteettia, niin yksi osa voidaan lähettää korjaukseen sinne. Ja vice versa. En tiedä.

http://www.lentoposti.fi/uutiset/patria_ja_ruag_yhteistyosopimukseen_fa_18_hornetien_yllapidosta

Eipä Sveitsissä huollattaminen olisi kummoinen parannus vaikkapa Italiassa tapahtuvaan verrattuna?
 
http://aviationweek.com/awindefense/pentagon-working-back-main-f-35-server

Varapalvelinta pukkaa.

///

http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/809970/acc-f-35-on-track-for-ioc.aspx

"At the time we declare IOC we will focus on three mission sets that will concentration on the number and type of weapons the aircraft can carry. Those weapons include two GBU-31s and two GBU-12s (guided bomb units), or two (advanced medium-range air-to-air missiles)."

Koneen ilmasta-ilmaan IOC aseistus on siis ilmeisesti max 2 AMRAAM ohjusta?
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa mennä kokeilemaan Nevatimin tukikohdassa... Olen kokeillut jopa IDF:n panssarieverstin seurassa. Tulos ei ollut oiken toimiva. Tuli putkaa ja muuta paskaa.

Tiedän tasan, että "USA:n palkkaamat alihankkijat" eivät tasan aseta varvastakaan yhteenkään IAF:n tukikohtaan.

Jos, kuten epäilen, et ole Israelissa koskaan käynytkään..mutta voihan se olla toisinkin....

Kaikkea ei ehkä kannata yleistää, jos ei itse päässyt kuokkimaan tukikohta-alueelle vuonna nakki ja kirves. Kun amerikkalaiset yritysjohtajat astuvat tukikohtaan, niin miksei sitten heidän alaisensa, etukäteisjärjestelyin ja asianmukaisesti valvottuina?

http://www.jpost.com/Israel-News/Po...andiose-welcome-for-Google-out-of-line-457351

Eipä Sveitsissä huollattaminen olisi kummoinen parannus vaikkapa Italiassa tapahtuvaan verrattuna?

En ymmärrä, mitä haet.

Kyllä me varmaan lähempänä huollattaisimme Hornetien osia, ja toki kotimaassa paljon huolletaankin, mutta kun Sveitsi on lähin Hornet-käyttäjä meiltä katsoen. Jos sieltä saa huoltopalvelua, jota ei kotimaasta saa, niin miksi mennä kauemmaksi? Osa korjauksista taas lienee sellaisia, että niihin ei ole osaamista/kykyä kuin valmistajalla Yhdysvalloissa.
 
En ymmärrä, mitä haet.

Kyllä me varmaan lähempänä huollattaisimme Hornetien osia, ja toki kotimaassa paljon huolletaankin, mutta kun Sveitsi on lähin Hornet-käyttäjä meiltä katsoen. Jos sieltä saa huoltopalvelua, jota ei kotimaasta saa, niin miksi mennä kauemmaksi? Osa korjauksista taas lienee sellaisia, että niihin ei ole osaamista/kykyä kuin valmistajalla Yhdysvalloissa.

Sitä haen että F-35:n huolto tulisi oletettavasti osittain ulkomailla teetettäväksi ja tämä on jatkuvasti esitetty ERITTÄIN merkittävänä ongelmana muihin tarjokkaisiin verrattaessa. Jos jo tällä hetkellä Hornetit joudutaan osin huollattamaan ulkomailla niin muutos ei välttämättä olisikaan kovin suuri. Toki kysymys mittakaavasta jää auki.
 
http://aviationweek.com/awindefense/pentagon-working-back-main-f-35-server

Varapalvelinta pukkaa.

///

http://www.af.mil/News/ArticleDisplay/tabid/223/Article/809970/acc-f-35-on-track-for-ioc.aspx

"At the time we declare IOC we will focus on three mission sets that will concentration on the number and type of weapons the aircraft can carry. Those weapons include two GBU-31s and two GBU-12s (guided bomb units), or two (advanced medium-range air-to-air missiles)."

Koneen ilmasta-ilmaan IOC aseistus on siis ilmeisesti max 2 AMRAAM ohjusta?

Tai 2 Amraamia kahden GBU-31:n lisäksi. Tuon voi ymmärtää ainakin kahdella tavalla. Suunniteltujen tehtävien listassa ei ollut ilmasta ilmaan-kykyä joten tuo on lähinnä omasuoja-aseistus. Neljässä ei oikein olisi tuossa kohdin ideaakaan koska kaikki ajatellut tehtävät kuitenkin edellyttävät ilmasta maahan-kykyä ja sitä kautta myös aseita jolloin tilaa ei missään olosuhteissa voi olla kuin kahdelle Amraamille.

Meille on tietysti olennaista tilanne noin vuonna 2028 ja siihen mennessä varustusta varmaan ehditään vielä viilata.
 
Kertooko tämä F35 koneen ylivoimasta, vai siitä että F15 kone kaipaa seuraajan? Vaiko vain sen että konesukupolvet 4 ja 5 ovat totta?

Itse haluaisin nostaa hieman rimaa ja kuulla miten kone pärjäisi pew pewissä kun toisellakin puolen on viidennen sukupolven koneita.

Edit... miten tuota pomminkuvaa pitäisi kuvassa tulkita? Onko kyseessä perinteinen koira kähinä, vai kyky luikerrella rynnäköimään F15 koneen ohi?
 
Kai se on tulkittavissa, että kukaan ei ampunut ketään alas ja trendiä noudattaen, koneita ei edes yritetä korjata harjoituksissa vaan sitä varten on varakoneet.
 
Edit... miten tuota pomminkuvaa pitäisi kuvassa tulkita? Onko kyseessä perinteinen koira kähinä, vai kyky luikerrella rynnäköimään F15 koneen ohi?

88 tehtävää lennetty, mukana myös OCA/SEAD ja DCA.

OCA = Offensive Counter Air
SEAD = Suppression of Enemy Air Defenses
DCA = Defensive Counter Air

DCA:
http://www.thefreedictionary.com/defensive+counterair

All defensive measures designed to detect, identify, intercept, and destroy or negate enemy forces attempting to attack or penetrate the friendly air environment. Also called DCA. See also counterair; offensive counterair.
 
Kai se on tulkittavissa, että kukaan ei ampunut ketään alas ja trendiä noudattaen, koneita ei edes yritetä korjata harjoituksissa vaan sitä varten on varakoneet.
Nyyh nyyh
Tuleeko juhannukselta tuplapalkka? Luetko edes noita linkittämiäsi artikkeleita?
Tämä artikkelista jonka itse linkitit:

Having to move to a spare aircraft is not unusual, even during normal operations, Lyons said.

“We were able to make on-time takeoffs to be a part of the mission and do what we needed to do,” he said. "Those are minor problems that you experience with any sort of aviation operation, and I was very, very impressed with the airplane from a reliability and stability perspective,” he said.

Col. David Smith, commander of 419th Fighter Wing and currently an F-16 pilot, noted the two F-35 ground aborts are actually an improvement when compared to the failure rates of the F-16 and other 4th-generation aircraft.
 
Viimeksi muokattu:
Sitä haen että F-35:n huolto tulisi oletettavasti osittain ulkomailla teetettäväksi ja tämä on jatkuvasti esitetty ERITTÄIN merkittävänä ongelmana muihin tarjokkaisiin verrattaessa. Jos jo tällä hetkellä Hornetit joudutaan osin huollattamaan ulkomailla niin muutos ei välttämättä olisikaan kovin suuri. Toki kysymys mittakaavasta jää auki.

Juuri se mittakaava on olennainen. Oikeastaan ei vain olennainen, vaan ratkaiseva.

Jos Hornetista hajoaa kerran 1000 lentotunnissa jokin osa, joka joudutaan lähettämään ulkomaille korjattavaksi, niin kyseessä ei ole big deal. Mutta jos F-35:stä joudutaan lähettämään suunnilleen kaikki hajonneet osat ulkomaille korjattaviksi ja sen lisäksi koneet ulkomaille määräaikaishuoltoihin parin sadan tunnin välein, niin kyse on aika merkittävästä jutusta. Tuota keskitettyä brosyyri-huoltojärjestelyä tällä foorumilla on pelätty ja kritisoitu.

Sen sijaan LM:n lausunnot viime aikoina ovat antaneet ymmärtää, että he olisivat valmiita samantyyppiseen huoltojärjestelmään kuin Suomella on ollut Hornetin kanssa. Jos näin on, niin siinä tapauksessa mitään ongelmaa ei ole. Enkä usko, että sitä ovat muutkaan täällä kritisoineet. On huomattava ero, voiko hommat lähtökohtaisesti hoitaa kotimaassa tai joutuuko hommat hoitamaan lähtökohtaisesti ulkomailla.
 
Juuri se mittakaava on olennainen. Oikeastaan ei vain olennainen, vaan ratkaiseva.

Jos Hornetista hajoaa kerran 1000 lentotunnissa jokin osa, joka joudutaan lähettämään ulkomaille korjattavaksi, niin kyseessä ei ole big deal. Mutta jos F-35:stä joudutaan lähettämään suunnilleen kaikki hajonneet osat ulkomaille korjattaviksi ja sen lisäksi koneet ulkomaille määräaikaishuoltoihin parin sadan tunnin välein, niin kyse on aika merkittävästä jutusta. Tuota keskitettyä brosyyri-huoltojärjestelyä tällä foorumilla on pelätty ja kritisoitu.

Sen sijaan LM:n lausunnot viime aikoina ovat antaneet ymmärtää, että he olisivat valmiita samantyyppiseen huoltojärjestelmään kuin Suomella on ollut Hornetin kanssa. Jos näin on, niin siinä tapauksessa mitään ongelmaa ei ole. Enkä usko, että sitä ovat muutkaan täällä kritisoineet. On huomattava ero, voiko hommat lähtökohtaisesti hoitaa kotimaassa tai joutuuko hommat hoitamaan lähtökohtaisesti ulkomailla.

Kyllähän tuo ulkomailla huollattaminen on ollut kärkiteemoja vastustajien liturgiassa. Muuta niin kauan kuin lauseet alkavat JOS on asiaa ehkä turha enemmälti vatvoa. Uusi kalusto voi tuoda ison muutoksen huollon järjestelyihin tai sitten ei.
 
Nyyh nyyh
Tuleeko juhannukselta tuplapalkka? Luetko edes noita linkittämiäsi artikkeleita?
Tämä artikkelista jonka itse linkitit:

Having to move to a spare aircraft is not unusual, even during normal operations, Lyons said.

“We were able to make on-time takeoffs to be a part of the mission and do what we needed to do,” he said. "Those are minor problems that you experience with any sort of aviation operation, and I was very, very impressed with the airplane from a reliability and stability perspective,” he said.

Col. David Smith, commander of 419th Fighter Wing and currently an F-16 pilot, noted the two F-35 ground aborts are actually an improvement when compared to the failure rates of the F-16 and other 4th-generation aircraft.

Eikö meilläkin ole suunniteltu kv-hommiin lähteväksi kuusi konetta jotta neljää pystytään oikeasti lennättämään. Millään kalustolla ei ole 100% käyttöastetta.
 
Eikö meilläkin ole suunniteltu kv-hommiin lähteväksi kuusi konetta jotta neljää pystytään oikeasti lennättämään. Millään kalustolla ei ole 100% käyttöastetta.
Eikös Gripeniin apumeisseli teekään moottorinvaihtoa kenttäolosuhteissa viidessä minuutissa (keulan ilmanottoaukon kautta ja ilman työkaluja) kun joutuivat muutaman demon takia tuomaan rissalaan varakoneen. Aika surkeata, raakkaa kyllä minun mielestäni Jasin meidän kisasta pois. E-malli vielä on heikompi esitys. Ei pysty kantamaan ainoatakaan ilmataisteluohjusta ja sortie rate 0 prosenttia. :rolleyes:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/kolme_gripenia_kesan_paalentonaytokseen_rissalaan
Rissalaan saapuu kolme Gripeniä, joista yksi lentää näytöksessä, yksi on maanäyttelyssä ja yksi toimii lentävän varakoneena.
 
Back
Top