Juuri se mittakaava on olennainen. Oikeastaan ei vain olennainen, vaan ratkaiseva.
Jos Hornetista hajoaa kerran 1000 lentotunnissa jokin osa, joka joudutaan lähettämään ulkomaille korjattavaksi, niin kyseessä ei ole big deal. Mutta jos F-35:stä joudutaan lähettämään suunnilleen kaikki hajonneet osat ulkomaille korjattaviksi ja sen lisäksi koneet ulkomaille määräaikaishuoltoihin parin sadan tunnin välein, niin kyse on aika merkittävästä jutusta. Tuota keskitettyä brosyyri-huoltojärjestelyä tällä foorumilla on pelätty ja kritisoitu.
Sen sijaan
LM:n lausunnot viime aikoina ovat antaneet ymmärtää, että he olisivat valmiita samantyyppiseen huoltojärjestelmään kuin Suomella on ollut Hornetin kanssa. Jos näin on, niin siinä tapauksessa mitään ongelmaa ei ole. Enkä usko, että sitä ovat muutkaan täällä kritisoineet. On huomattava ero, voiko hommat lähtökohtaisesti hoitaa kotimaassa tai joutuuko hommat hoitamaan lähtökohtaisesti ulkomailla.