F-35 Lightning II

Eikös Gripeniin apumeisseli teekään moottorinvaihtoa kenttäolosuhteissa viidessä minuutissa (keulan ilmanottoaukon kautta ja ilman työkaluja) kun joutuivat muutaman demon takia tuomaan rissalaan varakoneen. Aika surkeata, raakkaa kyllä minun mielestäni Jasin meidän kisasta pois. E-malli vielä on heikompi esitys. Ei pysty kantamaan ainoatakaan ilmataisteluohjusta ja sortie rate 0 prosenttia. :rolleyes:
http://www.lentoposti.fi/uutiset/kolme_gripenia_kesan_paalentonaytokseen_rissalaan
Rissalaan saapuu kolme Gripeniä, joista yksi lentää näytöksessä, yksi on maanäyttelyssä ja yksi toimii lentävän varakoneena.

Ai niitä oli kaksi! Ja minä onneton pistin sokeria vain toisen tankkiin...
 
Pieleen menee vieläkin, 2500m ei ole minkäälainen "ehdoton minimi" lentoonlähtöön vaadittavasta kiitoradasta. Sillä tarkoitettiin matkaa jolla kone pystytään kiihdyttämään lentoonlähtönopeuteen ja pysäyttämään paikalleen jos jokin menee lähdössä pieleen.

Niin, se on RAAF:n edellyttämä minimi kiitoradanpituus F-35:n tukikohdille. F-35 voi toki nousta ilmaan lyhyemmältäkin kiitotieltä jos hyväksytään siihen liittyvät riskit, mutta se on semantiikkaa: F-35 vaatii RAAF:n mukaan yksiselitteisesti vähintään 2 500m kiitoradan turvallista operointia varten. Koulutuskäyttöön 3 000m.
 
Niin, se on RAAF:n edellyttämä minimi kiitoradanpituus F-35:n tukikohdille. F-35 voi toki nousta ilmaan lyhyemmältäkin kiitotieltä jos hyväksytään siihen liittyvät riskit, mutta se on semantiikkaa: F-35 vaatii RAAF:n mukaan yksiselitteisesti vähintään 2 500m kiitoradan turvallista operointia varten. Koulutuskäyttöön 3 000m.

Rauhan aikana on tiukat turvajärjestelyt käytössä. Liittyy nousun tai laskun turvalliseen keskeyttämiseen missä tahansa olosuhteissa. Ei tuossa mitään ihmeellistä ole.
 
@Panssarikorpraali oikeassa olet, semantiikkaa tosiaan, mainostamallasi saitilla kirjoitetaan näin:
"Britannian ilmavoimien julkistamien tietojen perusteella tiedetään, että muihin verrattuna painava ja alitehoinen F-35 vaatii minimissään 2500 metriä päällystettyä kiitorataa noustakseen ilmaan täydessä kuormassa."
Kuten @tiedotusosasto jo kommentoikin, yllä oleva lainaus sekä koko artikkeli on sitä itseään.
Edit unohtui linkki
http://www.portstephensexaminer.com.au/story/2326998/new-plan-for-williamtown-raaf-base-runway/
WILLIAMTOWN RAAF Base's runway could be extended by 600 metres as part of the defence force's plan to curb excess noise from the yet-to-arrive Joint Strike Fighter aircraft.
The extended runway allows the majority of F-35A take-offs at Williamtown to be conducted without the use of afterburner, which will reduce noise impacts to the base and surrounds. The longer runway will also increase the safety margin for F-35A operations at RAAF Williamtown."
 
Viimeksi muokattu:
Video by Lance Cpl. Jessica Lucio 3D Marine Aircraft Wing Combat Camera

U.S. Marine Corps F35B Lighting II assigned to Marine Fighter Attack Squadron 121, Marine Aircraft Group 13, 3d Marine Aircraft Wing(MAW),particpate in aerial refueling missions with KC130J Super Hercules assigned to Marine Aerial Refueler Transport Squadron 352, Marine Air Group 11, 3d MAW at Marine Corps Air Station Yuma, Ariz, June 21, 2016. The mission was to show aerial refueling capabilities for the F35B Lighting II. (U.S Marine Corps vidoe by Lance Cpl. Jessica Y. Lucio/Released)
 
Tietääkös joku, montako silppu- tai soihtupatruunaa F-35:n omasuojaheittimiin mahtuu? Simujen näytöllä on muistaakseni usein näkynyt määrät 10 ja 20 aika usein, mutta olettaisin sen olevan vain esimerkinomainen luku. Onko tieto kenties vielä salaista?

Alankomaissa huviteltiin koko rahan edestä ja juhlistettiin F-35:n saapumista:

Hienoa, olet vain kaksi viikkoa myöhässä. @Mustaruuti kerkesi ensin.

Eikä voi sanoa, että olisi edes ollut hyvät erikoistehosteet, Rovajärvellä näkee paljon parempaa. Ainakaan tämä näytös ei vakuuttanut itseäni ilmasta maahan kyvyn tarpeesta, kun edes multa ei lentänyt.
 
Tietääkös joku, montako silppu- tai soihtupatruunaa F-35:n omasuojaheittimiin mahtuu? Simujen näytöllä on muistaakseni usein näkynyt määrät 10 ja 20 aika usein, mutta olettaisin sen olevan vain esimerkinomainen luku. Onko tieto kenties vielä salaista?

Hyvä kysymys. Ei löytynyt nopeella haulla oikein mitään. Jotain kuvia jossa mukamas omasuojaheittimet moottorin sivuilla koneen takaosassa ja jotain viittauksia hinattaviin harhamaaleihin. Hinatteisiin varmaan tutkahakuisten harhauttamisessa ollaan enempi menossa.
 
Kiva nähdä että puolustusalan sivustojen, lehdistön ja blogien JSF-artikkelit ovat pikkuhiljaa menossa positiivisempaan suuntaan. Kun kone pääsee tosielämän harjoituksissa näyttämään kyntensä, joutuvat epäilevät tuomaatkin tarkistamaan kantojaan.
https://theaviationist.com/2016/06/...s-in-8-dogfights-during-simulated-deployment/
"The fourth column shows something interesting: during the exercise, the F-35s were challenged by some F-15Es and suffered no losses.

Even though the graphic does not say whether the F-35s did shoot back at the F-15Es some analysts (noticing also the “pew pew pew” in the chart….) have suggested the JSFs achieved stunning 8:0 kill rate against the Strike Eagle.

However, the “zero losses” may simply mean that the F-35s were able to complete their assigned strikes without being shot down by the aggressors of the Red Air: considered that the F-15Es were probably equipped with the AN/APG-82 AESA radar and the Sniper ATP (Advanced Targeting Pod), the fact that the Strike Eagles performing DCA (Defensive Counter Air) were not able to “find” and/or “engage” the almost-IOC F-35s can be considered a huge achievement for the pricey, troubled5th generation multirole combat plane.

Actually, this is not the first time the F-35 proves itself able to fly unscathed through a fighter-defended area: not a single Lightning II was shot down during Green Flag 15-08, the first major exercise conducted, more or less one year ago, on the National Training Center at Fort Irwin, California, during which the F-35 flew as main CAS (Close Air Support) provider.

At that time, several analysts claimed the participation of two test aircraft in the exercise was just a PR stunt, since the aircraft was still quite far from achieving a combat readiness required to really support the troops at war.

Let’s see what happens this time…"
 
Realiteetti on se, että 3F versio on teknisesti valmis aloittamaan puolueettomat operatiiviset testit aikaisintaan kahden vuoden päästä. Tämän ilmaharjoituksen tapahtumia saatetaan kuvata Gilmoren seuraavassa raportissa tai muistiossa, joka voi tulla syksyllä tai viimeistään ensi vuonna.
 
Onko harjoitukset lennetty Lunebergin linssit päällä ja siten, että F15 ei saa käyttää tutkaansa?
 
Onko harjoitukset lennetty Lunebergin linssit päällä ja siten, että F15 ei saa käyttää tutkaansa?
Minkä takia linssi olisi mukana jos vastustaja ei saa käyttää tutkaa??
Eiköhän noi treenit lennetä ilman linssejä ja vastustaja käyttää tutkaa.

Edittinä, avataan vielä hieman mistä puhutaan: Viidennen sukupolven koneisiin on usein asennettu luneburgin linssi eli tutkaheijastin joka tekee koneen tutkapoikkipinta-alasta isomman.
Kapine on asennettuna esimerkiksi tunnistuslennoilla, harjoituksissa ei niin läheisiä "liittolaisia" vastaan yms tilanteissa joissa koneen häiveominaisuudet halutaan pitää salaisuutena.
Kuvassa linssi ympyröitynä
image.webp
 
Viimeksi muokattu:
CmJd6DQUgAAbyFB.jpg
 
http://www.tyndall.af.mil/News/tabid/6600/Article/815006/f-35a-nearly-combat-ready.aspx

While at Mountain Home, Hill’s pilots and maintainers achieved a 100 percent sortie generation rate with 88 of 88 flights and a 94 percent hit rate with 15 of 16 bombs on target. Maintainers achieved 92.3 percent Mission Capable rate.

“As a longtime F-16 pilot, I can tell you these numbers are impressive,” said Col. David Smith, 419th FW commander. “The F-35 performed phenomenally.”

Hill’s F-35A pilots flew large-force exercises with F-15Es from Mountain Home’s 366th Fighter Wing and remained undefeated during air-to-air engagements against red air, or “enemy” aircraft.


http://www.defensenews.com/story/de...5-software-mountain-home-deployment/86191386/

"We cleared 88 of 88 sorties, and we were on time for 100 percent of those sorties for the large force exercises,” Maj. Brad Matherne, an F-35A pilot from the 34th Fighter Squadron, told reporters during a June 21 conference call. “We had zero losses due to any software stability issues that were previously out there.”

Seven F-35As and a total of 160 pilots, maintainers and other personnel from Hill Air Force Base, Utah, were sent to Mountain Home ahead of the F-35A’s initial operational capability, which could come as early as August. The deployment, which took place June 6-17, proved that the aircraft could successfully operate away from its home base against a variety of threats, said Col. David Lyons, commander 388th Fighter Wing and an F-35A pilot.

Spare F-35s were used twice due to minor hardware problems that kept jets grounded during takeoff, said Capt. Richard Palz, officer in charge of the 34th Aircraft Maintenance Unit. In one incident, an internal battery failed and had to be removed and replaced. During the second event, the plane’s initial navigation system failed, necessitating maintenance.

Both aircraft were returned to service after undergoing repairs and exhibited no additional issues, he said.

Having to move to a spare aircraft is not unusual, even during normal operations, Lyons said.

“We were able to make on-time takeoffs to be a part of the mission and do what we needed to do,” he said. "Those are minor problems that you experience with any sort of aviation operation, and I was very, very impressed with the airplane from a reliability and stability perspective,” he said.

Col. David Smith, commander of 419th Fighter Wing and currently an F-16 pilot, noted the two F-35 ground aborts are actually an improvement when compared to the failure rates of the F-16 and other 4th-generation aircraft.

Aika hyvin tuo harjoitus siis meni...
 
USMC:n VMA-221 (muutoksen jälkeen VMFA-221) siirtyy tänään virallisesti käyttämään F-35B kalustoa, kyseessa on siis järjestyksessään toinen USMC:n F-35 laivue.

CmEAQ2sXIAI_Hb01.jpg
 
Hienoa, olet vain kaksi viikkoa myöhässä. @Mustaruuti kerkesi ensin.
Hieno homma! Ylävitonen ruudille!
Eikä voi sanoa, että olisi edes ollut hyvät erikoistehosteet, Rovajärvellä näkee paljon parempaa. Ainakaan tämä näytös ei vakuuttanut itseäni ilmasta maahan kyvyn tarpeesta, kun edes multa ei lentänyt.
No se ero siinä on että Rovalla ei lennellä varmaan tusinalla hävittäjiä niin että kansalaiset pääsevät näytöstä katselemaan? Rovalla lienee myös hieman vapaampaa panostella kun olla lentokenttä-alueella.
Ideana noissa on minusta näyttää kansalaisille mihin rahat menevät ja näyttää voimaa myös vähän muillekin.
 
Back
Top