F-35 Lightning II

No se ero siinä on että Rovalla ei lennellä varmaan tusinalla hävittäjiä niin että kansalaiset pääsevät näytöstä katselemaan? Rovalla lienee myös hieman vapaampaa panostella kun olla lentokenttä-alueella.
Ideana noissa on minusta näyttää kansalaisille mihin rahat menevät ja näyttää voimaa myös vähän muillekin.

No joo, pakko kai tuollaista isänmaallista propagandaa on esittää. :) Se kuuluu jokaiseen yhteiskuntaan. Jos halutaan näyttää voimaa ja osoittaa kansalaisille, mitä koneilla tehdään, niin ne kannattaisi ehkä lähettää ISIS:n vastaiseen taistoon. Sieltä sitten pääuutisiin videomateriaalia, kuinka pommi lähtee putoamaan asekuilusta ja räjäyttää ISIS:n asevarikon suurena tulipallona. :uzi:
 
Tämä on vähään aikaan yksi mielenkiintoisimpia lipareita johon olen törmännyt.
Rusin 33 sivuinen pohdiskelma siitä miten RAF saisi uusista koneistaan parhaan hyödyn.
https://rusi.org/sites/default/files/20160201_whp_maximum_value_from_the_f-35_web.pdf

Muutama poiminta:
"The US Red Flag exercises have consistently proven that the key determining factors in air-to- air combat are situational awareness, persistence in terms of fuel and missile stores, and pilot experience. Aircraft kinematic performance is a secondary aspect that only becomes critically important in a post-merge situation"

"From the outset, the F-35 will give British pilots a level of situational awareness, independent of supporting ISTAR assets, greater than that which has been possible with any other tactical fighter."

image.webp image.webp
 
Viimeksi muokattu:
Tämä on vähään aikaan yksi mielenkiintoisimpia lipareita johon olen törmännyt.
Rusin 33 sivuinen pohdiskelma siitä miten RAF saisi uusista koneistaan parhaan hyödyn.
https://rusi.org/sites/default/files/20160201_whp_maximum_value_from_the_f-35_web.pdf

Muutama poiminta:
"The US Red Flag exercises have consistently proven that the key determining factors in air-to- air combat are situational awareness, persistence in terms of fuel and missile stores, and pilot experience. Aircraft kinematic performance is a secondary aspect that only becomes critically important in a post-merge situation"

"From the outset, the F-35 will give British pilots a level of situational awareness, independent of supporting ISTAR assets, greater than that which has been possible with any other tactical fighter."

Katso liite: 10193 Katso liite: 10192

Pikaisesti vilkaisin, pitää perehtyä tarkemmin ajan kanssa.

Jos Justin on vasta uusi tuttavuus, niin kannattaa googletella, mitä muuta kaveri on kirjoitellut.

Esim. tämä Typhoonia koskien

https://www.eurofighter.com/news-and-events/2015/07/eurofighter-ceo-welcomes-rusi-report-on-airpower
https://www.rusi.org/downloads/assets/WHR_1-15_Maximising_European_Combat_Air_Power.pdf
 
Tämä on vähään aikaan yksi mielenkiintoisimpia lipareita johon olen törmännyt.
Rusin 33 sivuinen pohdiskelma siitä miten RAF saisi uusista koneistaan parhaan hyödyn.
https://rusi.org/sites/default/files/20160201_whp_maximum_value_from_the_f-35_web.pdf

Muutama poiminta:
"The US Red Flag exercises have consistently proven that the key determining factors in air-to- air combat are situational awareness, persistence in terms of fuel and missile stores, and pilot experience. Aircraft kinematic performance is a secondary aspect that only becomes critically important in a post-merge situation"

"From the outset, the F-35 will give British pilots a level of situational awareness, independent of supporting ISTAR assets, greater than that which has been possible with any other tactical fighter."

Katso liite: 10193 Katso liite: 10192
samantyyliset kuvat taisi löytyä kesän Siivet lehdestä, ja jos konetta on haukuttu rynnäkkökoneeksi, niin kuvien perusteellahan sen voisi tituleerata myös tiedustelukoneeksi. Se mikä kuvakielestä jää pois, on se, että taisteluparissa voisi olla myös F35 kone joka jättäytyy kauemmaksi kantaen ulkoista kuormaa..
 
https://www.flightglobal.com/news/a...engine-enters-final-phase-of-developm-426886/

Adaptive cycle engine enters final phase of development

The US Air Force has awarded two five-year development contracts to GE Aviation and Pratt & Whitney worth up to $1 billion each to continue development of a next-generation military jet engine and prepare for an anticipated competition in the early 2020s for the chance to power a new combat aircraft and possibly re-engine the Lockheed Martin F-35.
.......
The AETP programme continues development of a technology that could make supersonic engines 25% more fuel-efficient, thus extending the range of a fighter by as much as 30%, according to GE.
 
http://insidedefense.com/daily-news...block-buy-contract-savings-downward-2-billion

DOD: RAND revises potential F-35 'block-buy contract' savings downward to $2 billion

A notional three-year Joint Strike Fighter "block-buy contract" between the United States and foreign buyers could net $2 billion in savings, according to a revised assessment of the potential agreement that is lower than a previous $3 billion tally but also accounts for reduced U.S. military participation in such a deal.

RAND Project Air Force has updated an assessment the F-35 joint program office commissioned to explore the possibility of a block-buy contract beginning as soon as fiscal year 2018 for low-rate production lots number 12, 13 and 14, according to Pentagon officials.

"RAND completed the first of a series of cost savings assessments for LOT 12-14 Block Buy," Mark Wright, a spokesman for Pentagon acquisition executive Frank Kendall, said in a June 30 statement to Inside Defense. "Estimated savings in excess of $2 billion were possible as a result of allowing the contractors to utilize Economic Order Quantity purchases, enabling suppliers to maximize production economies of scale through batch orders for those three lots of aircraft."

The Defense Department plans to use these updated figures in discussions this summer with international F-35 partners and foreign military customers to craft options for a collective buy, according to Wright.

DOD and international F-35 customers "will be discussing a potential series of Block Buy options this summer," he added.
 
samantyyliset kuvat taisi löytyä kesän Siivet lehdestä, ja jos konetta on haukuttu rynnäkkökoneeksi, niin kuvien perusteellahan sen voisi tituleerata myös tiedustelukoneeksi. Se mikä kuvakielestä jää pois, on se, että taisteluparissa voisi olla myös F35 kone joka jättäytyy kauemmaksi kantaen ulkoista kuormaa..

F-35 on rynnäkkökone yhtä paljon kuin F/A-18. Täysin samanlaisiin rooleihin koneet ovat suunniteltu.
 
F-35 on rynnäkkökone yhtä paljon kuin F/A-18. Täysin samanlaisiin rooleihin koneet ovat suunniteltu.

Totta. Termi "Strike Fighter" ymmärretään usein todella väärin rynnäkkökoneeksi, vaikka sillä todellisuudessa tarkoitetaan monitoimihävittäjää. Tismalleen sama asia kuin termit "Multirole", "Swing-Role" tai "Omnirole". Termillä erotellaan vain puhtaat ilmaherruushävittäjät, jotka eivät kykene kuin ilmasta-ilmaan taisteluun, monitoimihävittäjistä jotka kykenevät sekä ilmasta-ilmaan että ilmasta-maahan toimintaan. Rynnäkkökoneistahan käytetään USA:ssa termiä "Attack Aircraft", joita ovat esim. A-10, A-6, A-7. Ne kykenevät vain ilmasta-maahan toimintaan vaikka voivatkin kantaa itsepuolustukseksi ilmasta-ilmaan aseita. Tosin nämä jaottelut ovat nykypäivänä jo harhaanjohtavia koska käytännössä kaikki koneet ovat monitoimikykyisiä ainakin jossain määrin. Esim. F-22 ja F-15C kykenevät ilmasta-maahan toimintaan vaikkakaan eivät yhtä monipuolisesti kuin vaikka F-15E, F-16 Block 50/52 tai F-35.
 
F-35As Land at RAF Fairford
https://www.f35.com/news/detail/f-35as-land-at-raf-fairford
After an almost 8-hour journey from Langley AFB, Virginia, three F-35As from Luke AFB’s Heritage flight team landed at RAF Fairford on June 30 at 8:26 p.m. local time, marking the first time an F-35 A variant has landed on UK soil.


a-touchdown-news__main.jpg
 
@Panssarikorpraali oikeassa olet, semantiikkaa tosiaan, mainostamallasi saitilla kirjoitetaan näin:
"Britannian ilmavoimien julkistamien tietojen perusteella tiedetään, että muihin verrattuna painava ja alitehoinen F-35 vaatii minimissään 2500 metriä päällystettyä kiitorataa noustakseen ilmaan täydessä kuormassa."
Kuten @tiedotusosasto jo kommentoikin, yllä oleva lainaus sekä koko artikkeli on sitä itseään.

Asiavirhehän siinä on noin esitettynä. Teksti ei ole minun, mutta korjataan.
 
http://insidedefense.com/daily-news...block-buy-contract-savings-downward-2-billion

DOD: RAND revises potential F-35 'block-buy contract' savings downward to $2 billion

Paino sanalla "potential". Markkinointikoukku tämäkin. Se on kyllä totta, että suurien sarjojen valmistaminen mahdollistaa säästöjen synnyttämisen (kaikki nämä vehkeethän ovat kaikista alennuksista huolimatta pirun kalliita hankkia ja käyttää merkkiin ja malliin katsomatta). Jos suuri sarja ei toteudu, niin hintakin on kovempi. Pitääköhän noiden tuotantoerien koneita päivittää, jotta ne saadaan kaikin puolin täysin taistelukuntoisiksi vai joko ne ovat valmiita syömähampaita? Sitä ei tuossa taidettu kertoa. Millon nuo blokit valmistuvat eli olisiko meidän mahdollinen kauppamme jossain mainitussa blokissa mukana?

Mainosuutinen on meidän tilannettamme ajatellen positiivinen signaali, tosin mehän toivomme tietysti saavamme tältäkin valmistajalta "ohittamattoman" tarjouksen, joka on vielä parempi.
 
Kotimaa 1.7.2016 klo 21:50
USA:n superhävittäjälle lisää vastatuulta – heittoistuin voi murtaa lentäjän niskan
Yhdysvaltain ilmavoimat harkitsee F-35-häivehävittäjän heittoistuinten vaihtamista. Hävittäjään suunniteltu heittoistuin saattaa aiheuttaa käytössä lentäjälle vakavan niskavamman. F-35 on tarjolla myös Suomen Hornetien seuraajaksi.

Martin-Baker Aircraft Company testaa heittoistuimet Englannissa. Kuva: Martin-Baker Aircraft Company Ltd/REX

Yhdysvaltain ilmavoimat saattaa vaihtaa F-35-hävittäjään suunnitellun brittiläisen Martin-Baker-heittoistuimen amerikkalaisen valmistajan istuimeen. DefenceNews-sivuston saamien tietojen mukaan nykyisen heittoistuimen käyttö voi aiheuttaa lentäjälle hengenvaarallisen niskavamman, varsinkin jos hän painaa alle 62 kg. Vaarassa ovat myös painavammat lentäjät.

Käytännössä heittoistuinten vaihtaminen merkitsisi uutta takaiskua koneelle, joka on muutenkin kärsinyt ongelmista. Viimeisten arvioiden mukaan F-35 saadaan sarjatuotantoon vuosikymmenen lopulla. Heittoistuinten mahdollinen vaihtaminen voi viivästyttää tuotantoa edelleen.

Aiemmin merkittäviä puutteita on havaittu muun muassa koneen aerodynamiikassa ja ohjelmistoissa.

F-35 lensi ensimmäinen kerran kymmenen vuotta sitten. Sen kehittäminen on tullut poikkeuksellisen kalliiksi. Heittoistuinongelman pelätään nostavan kustannuksia entisestään.

Varsinaiseen taistelukäyttöön F-35 hyväksytään aikaisintaan vuonna 2021.

Heittoistuin voi aiheuttaa vammoja
Vaaratilanteessa heittoistuin on lentäjän henkivakuutus. Sen käyttäminen aiheuttaa helposti vammoja mutta lähes aina pelastaa lentäjän hengen. Vuoden 1954 jälkeen heittoistuinta on käyttänyt Suomessa 26 lentäjää. Näistä 25 selvisi hengissä.

Esimerkiksi Juupajoella vuonna 2010 pudonneen Hornetin molemmat lentäjät saivat murtumia raajoihinsa pelastauduttuaan heittoistuinten avulla. Suomen Horneteissa on Martin-Baker Aircraft Companyn heittoistuimet. Ilmavoimien mukaan F-35:n heittoistuinongelma ei vaikuta Suomen F-18-koneisiin.

Koneita useiden maiden ilmavoimille
F-35 Lightning II on Yhdysvaltain ja Iso-Britannian yhteinen lentokoneprojekti. Koneesta on kolme eri mallia. Suurin asiakas on Yhdysvaltain ilmavoimat, joka aikoo hankkia yli 1 700 F-35A-hävittäjää.

Koneita on tulossa pohjoismaista ainakin Norjaan ja Tanskaan. Norja on jo saanut ensimmäiset koneensa. F-35 on tarjolla myös Suomen Hornetien seuraajaksi. Koneen valmistaja on Lockheed Martin -yhtymä.
 
YLE on näköjään ottanut tämän koneen silmätikuksi. Kaikki uutisoidaan negatiiviseen sävyyn. Kuka siellä mahtaa olla takajehuna?
 
Ennättäisiköhän tuo HX-hankeeseen? Laskisi polttoainekustannuksia ja kasvattaisi kaulaa Grippeniin ja Suhoihin.
Luultavasti ei, koska on eri valmistajan motti. Joku P&W:n F135:n parannus paljon helpommin.
AETP:n pohjalle on hyvä käynnistää 6gen ohjelma noin 10 vuotta sen jäljessä. Tämähän puoli Venäjällä (erit. PAK FA) ja Euroopassa kusee. Moottorit pitäisi kehittää ennakkoon eikä vasta sekoilla samaan aikaan uuden hävittäjähankkeen kanssa. Moottorin luottetavuus on niin tärkeä ominaisuus.

Jännä miten tuosta heittoistuinjutusta jaksavat kun se oli ajankohtainen muutama kuukausi sitten. Tämä vaihto liittyy enemmän T-X:ään, jonka kustannuksia USAF haluaisi painaa alas siten, että sinne tyrkytetty UTX:n heittoistuin tulisi myös muualle. Toisaalta occamin partaveitsen pohjalta se ei ole kuin teoreettinen ehdotus, jonka tarkoitus on painostaa Martin Bakeria pysymään aikataulussa ja budjetissa nykyisen suhteen.

F-35:een heittoistuminen vaihtaminen sotkisi täydellisesti sen tuotantoketjun ja siinä saavutetut työnjaot/skaalaedut.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top