Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oh shit... Huono kuukausi häivekoneille. Ensin poistovana-sensorit, sitten satelliittitutkat ja nyt tämä.China’s claim it has ‘quantum’ radar may leave $17 billion F-35 naked
http://www.news.com.au/technology/i...d/news-story/207ac01ff3107d21a9f36e54b6f0fbab
Havaitsemisen osaltakin pitäisi pystyä erottamaan häivekoneista aiheutuvat osumat kaikista muusta mahdollisesta.Todellinen ongelma on maalittaminen, ei havaitseminen.
Jep. Se vakavasti otettava työ tehdään kuitenkin joidenkin muiden kuin foorumin sisävesimurtaja-suunnittelutiimin toimesta. Eikä tuollainen termi ja asiavirheitä täynnä oleva raapustus saa minua vielä huolestumaan, muutenkaan en näe miten minun ylimielisyyteni vaikuttaisi ase/vasta-ase kehitykseen millään lailla. Ei yhtään sen enempää kuin joidenkin haaveilut noista häiveen turhaksi tekevistä ihmesensoreista.Pointti varmaan yrjön postauksessa olikin se, että maailmalla tutkitaan ja tehdään työtä aseen ja vasta-aseen parissa myös häive rintamalla. Ylimielisyys on todella vaarallinen ominaisuus ihmisessa ja se kostautuu helposti.
Ei niistä haaveilla tarvitse. On luonnollista että jollain aikavälillä sellainen sensori syntyy.Jep. Se vakavasti otettava työ tehdään kuitenkin joidenkin muiden kuin foorumin sisävesimurtaja-suunnittelutiimin toimesta. Eikä tuollainen termi ja asiavirheitä täynnä oleva raapustus saa minua vielä huolestumaan, muutenkaan en näe miten minun ylimielisyyteni vaikuttaisi ase/vasta-ase kehitykseen millään lailla. Ei yhtään sen enempää kuin joidenkin haaveilut noista häiveen turhaksi tekevistä ihmesensoreista.
Kokonaan tarpeettomaksi tekevä? Saanen epäillä. Häiveestä saatava hyöty ei nähdäkseni tule mihinkään häviämään sensoritekniikankaan kehittyessä. Häivekoneen entistä paremmin havaitsemaan tai maalittamaan kykenevä sensori kaiken järjen mukaan havaitsee ja maalittaa häivettä hyödyntämättömän koneen vieläkin kauempaa.Ei niistä haaveilla tarvitse. On luonnollista että jollain aikavälillä sellainen sensori syntyy.
näitä pohtiessa on myös muistettava, että niitä häiveominaisuuksiakin kehitetään jatkuvasti.
Melko varmasti tulee ennen 24/7 kattavaa häiveentappaja sateellitutkaverkostoa...Kehitetään, mutta tulevatko ne kiinni f35n on aivan toinen kysymys. Alusta on pitkällä tuotannossa.
30 vuotta on jumalattoman pitkä aika kun kyse on teknologiasta ja sen kehittämisestä. Verratkaa vaikka 1987 vuotta, vuoteen 2017. Aika paljon on muuttunut. Tuota härveliä meinataan pitää käytössä 40 vuotta ja jopa 60 vuotta. Ei mahdotonta mutta kyllä siinä välissä kone rakennetaan uusiksi aika monta kertaa. 8000 lentotuntia on toki paljon ja tokihan se on enemmän mitä vaikkapa 4000 tai 6000. Kyse ei ole pelkästään noista tunneista joilloin toki saadaan elinkaari hinta näyttämään halvemmalta kun voidaan samalla hankitulla alustalla lentää pidempään. Kyse on siitä mikä suoritusarvo on 30 vuoden kuluttua. Paljonko rahaa on jouduttu käyttämään sen yllä pitämiseen ja paljonko joudutaan käyttämään. Nuo luvut ovat täysin auki eikä vastausta tulla saamaa.
Toki Gyllis1 on oikeassa siinä että jos häivekone havaitaan 100km päästä niin häiveetön havaitaan vielä kauempaa. Onko sillä merkitystä Suomen kannalta? Taistelutila jossa toimitaan on muutoinkin pieni. Johan täälläkin on kerrottu, että naapurin S-400 järjestelmä ei ole vaarallinen hävittäjälle kuin 100km saakka ja isommat puikot on tarko
Mihin helvetin omaan uskoon ripustautuen? Eikös se nyt ole ihan kiistaton fakta että nyt ja nähtävillä olevassa tulevaisuudessa häivekoneiden havaitseminen ja maalittaminen on vaikeampaa kuin esimerkiksi muiden HX:ssä mukana olevien koneiden.Palaan vielä tuohon ylimielisyyteen. On mielestäni ylimielistä nostaa yksi asia ylitse muiden vain omaan uskoon ripustautuen.
30 vuotta on jumalattoman pitkä aika kun kyse on teknologiasta ja sen kehittämisestä.
Verratkaa vaikka 1987 vuotta, vuoteen 2017. Aika paljon on muuttunut.
Tuota härveliä meinataan pitää käytössä 40 vuotta ja jopa 60 vuotta. Ei mahdotonta mutta kyllä siinä välissä kone rakennetaan uusiksi aika monta kertaa.
8000 lentotuntia on toki paljon ja tokihan se on enemmän mitä vaikkapa 4000 tai 6000.
Kyse ei ole pelkästään noista tunneista joilloin toki saadaan elinkaari hinta näyttämään halvemmalta kun voidaan samalla hankitulla alustalla lentää pidempään. Kyse on siitä mikä suoritusarvo on 30 vuoden kuluttua.
Paljonko rahaa on jouduttu käyttämään sen yllä pitämiseen ja paljonko joudutaan käyttämään.
Nuo luvut ovat täysin auki eikä vastausta tulla saamaa.
Toki Gyllis1 on oikeassa siinä että jos häivekone havaitaan 100km päästä niin häiveetön havaitaan vielä kauempaa.
Onko sillä merkitystä Suomen kannalta? Taistelutila jossa toimitaan on muutoinkin pieni. Johan täälläkin on kerrottu, että naapurin S-400 järjestelmä ei ole vaarallinen hävittäjälle kuin 100km saakka ja isommat puikot on tarkoitettu tutka ja sodanjohto koneita vastaan. Eli siihen koneeseen ei pystytä vaikuttamaan vaikka se havaittaisiinkin. Näin nykyään. Tulevaisuudessa ei tiedä millaista puikkoa on olemassa. Saattaa olla hyvinkin, että hävittäjiä ammutaa alas 400km päästä.
Siinä mielessä olet mielestäni väärässä, että jos häive menettää ns. merkityksensä sensorille niin sen mittausetäisyys säilyy mielestäni samana myös häiveettömään koneeseen. Jos häive menettää merkityksensä niin silloin se koneen koko on ratkaisevaa näkymisessä. Se pinnoite käsittääksen loistaa kvantti tutkaan samalla tavalla. Jos toimii niin kuin sen on kerrottu toimivan. Toki se torjunta on vielä ongelmallinen mutta kaipa siihenkin ratkaisuja etsitään.
Puhut pinnoitteesta kuin olisi selvä tieto, että koneessa on pinnoite? Onko siinä? Yhtä hyvin spekuloidaan, että ne edut joita pinnoite toi aiempiin koneisiin on "leivottu" rakenteeseen sisään. Koska kukaan ei tiedä, eikä kukaan voi toteen näyttää, molemmat näkemykset on silkkaa arvailua. Tosin arvio siitä, että kehitystä olisi tapahtunut on loogista.
Niin ja suorituskyky on jokaisella koneella hiukan erilainen.On sanottu, että kaikki koneet mahtuvat 7-10 miljardin haarukkaan, ei ole sanottu, että kaikilla koneilla on sama hintalappu. Eli samalla konelukumäärällä yksi konetyyppi voi maksaa n. 7 miljardia ja toinen n. 10 miljardia.
Ne vaaleanharmaat kohdat koneessa ovat ymmärtääkseni vain erilaista RAM-pinnoitetta. Usein avattavien huoltoluukkujen reunat, jotkin paneelit ja ohjainpinnat ovat sillä päällystettyjä. Tuon harmaan tavaran etuna on, että sitä ei tarvitse uusia luukun avaamisen jälkeen. Harvemmin avattavat luukut on päällystetty "tavallisella" pinnoitteella joka täytyy uusia sen jälkeen kun luukku on avattu. Eli harmaalla kamalla haetaan säästöä huollon kustannuksista."Baked in" on termi, jota Lockheed/JPO käyttävät koneen markkinoinnissa, ei siis spekulointia. Sen sijaan arvailut voivat olla hyvin perusteltujakin, esimerkiksi pinnoitteen käytöstä. Jos tuotantolinjan kuvia tai videoita katsoo tarkasti, niistä voi päätellä yhtä ja toista.
Minun arvaukseni niistä on, että valmiissa koneessa (ja tuotantolinjalla) näkyvät vaaleammanharmaat ja mattapintaiset kohdat ovat sitä "baked in"-osastoa, eli mahdollisesti hiilinanoputkipinnoitetta, joka a) vaimentaa valittujen taajuusalueiden heijasteita ja muuttaa ne lämmöksi/sensoridataksi ja b) on sijoiteltu siten, että muuta pintamateriaalia pitkin johtuva säteily aina parkkeeraa niihin eikä päädy takaisin taivaalle. ne on valmistettu jo ennen kokoonpanoa, ja ovat siten suunniteltuja, että niiden kohdalla voidaan käyttää ruuvejakin paneelien kiinnittämiseen (ainakin huoltovideoiden perusteella). Näiden alueiden välissä oleva pinta voi olla aivan tavallista komposiittia, kunhan pinnoite on hyvin johtava. Tuotantolinjalla (keltaisena/vihreänä näkyvät) paljaat pintaelementit ovat aivan yhtä täynnä saumoja, ruuveja ja niittejä kuin muissakin koneissa. Lockheedin turvaluokitellussa maalaamossa koneisiin tulee "stealth", kuten jossakin markkinointijutussa mainitsivat. Se siis peittää ja eristää nämä konventionaaliset rakenteet pois ottamasta vastaan pintaa pitkin johtuvia säteilyjä.
EDIT: http://www.compositesworld.com/articles/skinning-the-f-35-fighter
EDIT2: "Baked in" voi tarkoittaa myös minimaalisia toleransseja reunamateriaalien lisäksi/sijaan: http://www.mmsonline.com/articles/composites-machining-for-the-f-35
EDIT3: Pannaan nyt vielä mukaan tuorein juttu, jonka lukemisesta nuo yllä olevat v.2010 artikkelit tulivat alunperin mieleen: https://www.flightglobal.com/news/a...s-and-scanners-illuminate-f-35-ramp-u-432983/
Koko artikkeli on maksuseinän takana mutta tässä vähän juttua F-35:n RAMista:
Köh köh ei muutan taida olla L-taajuuskaan F-35:n tappaja.
http://aviationweek.com/aircraft-design/magic-behind-radar-absorbing-materials-stealthy-aircraft
But during development, something happened. First, program officials began hinting the F-35 might be stealthier than the F-22; hard to believe, given its less-disciplined shape. Then officials started referring to a material secret, a “conductive layer . . . where the magic happens.” In May of 2010, Tom Burbage, then executive vice president for the F-35 program, disclosed the incorporation of “fiber mat” technology, describing it as the “biggest technical breakthrough we’ve had on this program.”
The fiber mat would replace many RAM appliques by being cured into the composite skin, making it durable. Burbage further specified the mat featured a “non-directional weave”— which would ensure EM properties do not vary with angle. Baked into the skin, this layer could vary in thickness as necessary. Lockheed declined to provide further details, citing classification. Without further evidence, fiber mat would imply use of fibers, rather than particles, which would make for stronger surfaces and the word “conductive” points to carbon-based RAM.
But only a month before Burbage’s disclosure, Lockheed filed a patent claiming the first method of producing a durable RAM panel. The patent details a method for growing carbon nanotubes (CNT) on any kind of fiber—glass, carbon, ceramic or metal—with unprecedented precision in control of length, density, number of walls, connectivity and even orientation. The CNT-infused fibers can absorb or reflect radar, and connectivity among the CNTs provides pathways for induced currents.
Significantly, the CNTs can be impregnated with iron or ferrite nanoparticles. Fibers can have differing CNT densities along their lengths and homogenous fibers can be layered or mixed. The embodiments described include front layers with impedance matching air, use of quarter-wavelength depths for cancellation, stepped or continuous CNT-density gradients and continuously varying densities at specific depths for broadband absorption. The fibers can be disposed with “random orientation” in materials including “a woven fabric, a non-woven fiber mat and a fiber ply.”
The patent claims composites with CNT-infused fibers are capable of absorbing EM waves from 0.1 MHz to 60 GHz, a bandwidth unheard of in commercial absorbers, with particular effectiveness in L- through K-band. The patent does not quantify the absorptivity, but does say the panels would be “nearly a black body across . . . various radar bands.” Also, interestingly, a layer can be composed so an attached computer can read the induced currents in the fibers, making the layer a radar receiver.
While the patent mentions stealth aircraft, it does not mention the F-35 specifically, and the manufacturing readiness level of the material at the time it was granted is not known. But the proximity in timing and technology of the filing to the “fiber mat” disclosure is hard to ignore. Asked to comment on whether CNT-infused fiber RAM is in use on the F-35 and whether it is the technology to which Burbage had referred, Lockheed Martin spokesman Mike Rein stated only, “We have nothing to add to what was outlined in the patent submittal.”