F-35 Lightning II

Aika moni ei-kumppanimaa on halukas ostamaan. Näiden osalta voinee unohdella vientipohdinnat.
Samasta maasta tulevan Super Hornetin kun muistaa kaivaa vielä viereen niin huomaa, että painostuksen ja polittiset intressit joutunee myös unohtamaan laskuista.

Luulen, että asia menee jotenkin niin, että F-35 yksikkötuotteena tulee olemaan kalliimpi. Koska lentokone on melkein kilotuote. Enemmän kiloja, enemmän rahaa. Pieni kone maksaa hyvin todennäköisesti enemmän kuin iso. F-35 ei ole kaksimoottorinen mutta jo järkyttävän kokoinen polttoaineen veto takaa, että se on isoimmasta päästä. Mutta muutettaessa vertailu kappalemäärästä "suorituskyky-yksiköiksi" voi niiden välille edullisuus näyttäytyä erilaisena.

Vaikka jossakin tilanteessa asia voisi näin ollakin, niin tässä taitaa olla typo? Tai sitten tarkoitat, että pieni kone on hyvin todennäköisesti kilohinnaltaan kalliimpi?
 
Lockheed says in talks with Spain, Belgium, others on buying F-35s

http://www.reuters.com/article/us-airshow-australia-lockheed-idUSKBN16A0DW

Lockheed Martin Corp said on Friday it was talking to the governments of Spain, Switzerland and Belgium about selling its F-35 fighter jets to the European nations.

Bringing new customers could help significantly reduce the cost of the military aircraft after several blowouts and production delays. The United States and 10 allies are clients of the F-35 currently.

"We are talking to several other countries - Switzerland, Belgium, Spain," Jeff Babione, Lockheed Martin's F-35 program leader, told reporters at the Avalon Airshow in Australia.

"There are quite a few other European nations that are looking at perhaps having the F-35 as an opportunity," Babione said. "We are starting to see other customers think about the F-35 being added to their fleet."

Another person familiar with the discussions, who was not authorized to speak on the record, said that Finland was also in talks.
 
Vaikka jossakin tilanteessa asia voisi näin ollakin, niin tässä taitaa olla typo? Tai sitten tarkoitat, että pieni kone on hyvin todennäköisesti kilohinnaltaan kalliimpi?

Olisi tosiaan erikoista jos koneen kaikilla osilla olisi sama kilohinta.
 
Aika outo sanamuoto. "Another person familiar with the discussions, who was not authorized to speak on the record, said that Finland was also in talks." Ikään kuin kenellekään olisi epäselvää, että on mukana Suomen kisassa? Joten miksi "in talks" anonyyminä?

Hypetystä uutisissa vain, njormal njormal.

Suomi ei keskustele mahdollisesta hankinnasta verhon takana vaan on suoraan ja avoimesti pyytänyt valmistajalta tietoja, joita on toimitettu tutkittaviksi. Tutkijat ja asiaa selvittävät eivät anna lausuntoja eivätkä keskustele firman edustajien kanssa. He eivät myöskään anna lausuntoja medialle. Mutta totta kai meillä on ja täytyy olla muita kanavia pitkin olemassa oleva keskusteluyhteys koneiden valmistajaan. Ja jos halukkaita keskustelijoita kysyttäisiin, foorumisteistakin sellaisia löytyisi. :D
 
Aika outo sanamuoto. "Another person familiar with the discussions, who was not authorized to speak on the record, said that Finland was also in talks." Ikään kuin kenellekään olisi epäselvää, että on mukana Suomen kisassa? Joten miksi "in talks" anonyyminä?
Sen takia että tuolla kyseiseisellä, haastatellulla työntekijällä ei ollut lupaa puhua tiedotusvälineille, kuten artikkelissakin sanotaan? Ei minunkaan työnantajani katsoisi hyvällä jos omin päin antaisin haastatteluja lehdille, sen hoitavat eri ihmiset organisaatiossa.
 
Sen takia että tuolla kyseiseisellä, haastatellulla työntekijällä ei ollut lupaa puhua tiedotusvälineille, kuten artikkelissakin sanotaan? Ei minunkaan työnantajani katsoisi hyvällä jos omin päin antaisin haastatteluja lehdille, sen hoitavat eri ihmiset organisaatiossa.
Joo, se on ymmärrettävää. Mutta en ymmärrä miksi siihen viitattiin ikään kuin kyseessä olisi joku tieto, josta tarvitsee etsiä epävirallisia lähteitä. Virallisia on vaikka kuinka.
Joten oletin, että se olisi vihjaus jostain spesifimmästä.
 
Miettikää hyvät veljet sitäkin vaihtoehtoa, että meikäläinen hankintakilpailu on samanlainen kuin Norjassa ja Tanskassa. Tosin tiettyä konetta ei tässä tapauksessa hingu niinkään poliitikot vaan lentoupseerit.

Haluaako ilmavoimat lentää Greipillä, Super Ötökällä, Rafaelin Enkelillä, Eurohäätäjällä vai Nivel Isku Häätäjällä? Veikkaanpa, että F-35 on ilmavoimien upseerien märkä uni, Ylen propagandaohjelmia lainatakseni. Viime kerrallakin F-16 nautti ilmeisen suurta suosiota ilmavoimien sisällä, joten miksipä tälläkin kertaa ei olisi jotakin vastaavaa konetyyppiä?

Kaikki konetyypit evaluoidaan, josko tulisi viimekertaisen valinnan kaltaisia yllätyksiä, mutta joidenkin konetyyppien osalta yhteydenpito on luultavasti tiiviimpää kuin toisten. Vaikka sitten epävirallisesti hankintaprosessin ulkopuolisten taholta.

Joo, se on ymmärrettävää. Mutta en ymmärrä miksi siihen viitattiin ikään kuin kyseessä olisi joku tieto, josta tarvitsee etsiä epävirallisia lähteitä. Virallisia on vaikka kuinka.
Joten oletin, että se olisi vihjaus jostain spesifimmästä.

Jos tietolähde on joku vastauksia tietopyynnön tekniseen osaan kirjoittanut insinööri, niin hänellä ei välttämättä ole tietoa kokonaisuudesta. Eli siitä, että Suomen HX-hanke on suhteellisen avoin ja läpinäkyvä. Mikäli toimittajakaan ei ole perehtynyt HX-hankkeeseen sen enempää, niin "salainen tieto" voi hyvin päästä printtiin asti.
 
Olen törmännyt kritiikkiin, että Reuters toimii osana F-35:n markkinointikoneistoa ja havainnut itse hiukan sen suuntaista aika ajoin. Tai sitten se on vain heidän tapansa copypasteta tuutista ulos, se mitä heille annetaan ilman sen suurempaa journalismia. Reuters on yleensä kanava jos halutaan ylläpitää pitkäkestoisesti esim. hypeä F-35:n sopparineuvotteluista. Bloombergiltä taas tulee päinvastaiset jutut, negatiiviset vuodot jne...

Tottakai on yritykselle edullisempaa antaa kuva, että heillä on suorat neuvottelut käynnissä useiden valtioiden kanssa, sen sijaan, että he olisivat samalla viivalla muiden valmistajien kanssa, kuten asian laita on Suomessa ja ilmeisesti myös Belgiassa. Sveitsin suhteen ei mitään mahdollisuuksia, ALIS ja muut sulkevat ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Olen törmännyt kritiikkiin, että Reuters toimii osana F-35:n markkinointikoneistoa ja havainnut itse hiukan sen suuntaista aika ajoin. Tai sitten se on vain heidän tapansa copypasteta tuutista ulos, se mitä heille annetaan ilman sen suurempaa journalismia. Reuters on yleensä kanava jos halutaan ylläpitää pitkäkestoisesti esim. hypeä F-35:n sopparineuvotteluista. Bloombergiltä taas tulee päinvastaiset jutut, negatiiviset vuodot jne...

Tottakai on yritykselle edullisempaa antaa kuva, että heillä on suorat neuvottelut käynnissä useiden valtioiden kanssa, sen sijaan, että he olisivat samalla viivalla muiden valmistajien kanssa, kuten asian laita on Suomessa ja ilmeisesti myös Belgiassa. Sveitsin suhteen ei mitään mahdollisuuksia, ALIS ja muut sulkevat ulos.

Eihän ALIS ole mikään hirmuinen kynnyskysymys. Muuten Israel ei olisi ostanut (ja on ostamassa lisää) F-35-koneita. Omakin huoltojärjestelmä on sen vuoksi jo esimerkinkin mukaan mahdollinen.
 
Eihän ALIS ole mikään hirmuinen kynnyskysymys. Muuten Israel ei olisi ostanut (ja on ostamassa lisää) F-35-koneita. Omakin huoltojärjestelmä on sen vuoksi jo esimerkinkin mukaan mahdollinen.

Sveitsistä puheenollen, miksiköhän F-35 ei ole ollut siellä järin suosittu vaihtoehto? Tai jenkkikoneet ylipäätään?

Edellisen kisan aikaan mukaan kelpuutettiin paperilennokki-Gripen, mutta F-35 ei kelvannut osallistumaan skabaan. Eikä tainnut Super Hornetkaan olla mukana.

Yritetäänkö Sveitsissä estää riippuvuussuhteen syntyminen Yhdysvaltoihin vai miksi ihmeessä näin? Voisi kuvitella, että Super Hornet olisi ollut aika ihanteellinen valinta Hornetin rinnalle.

Tosin Keypublishingin foorumeilla on jotakin juttua aiheesta, ja ilmeisesti vaatimukset ovat muuttuneet, nyt kun Hornetkin on tarkoitus korvata:

http://forum.keypublishing.com/show...er-competition-in-2017-so-who-will-win/page11
 
Siis onko Lightningin tykille asennettava tykkipodi aina erikseen?

F-35B-mallille kyllä, koska tykki ei mahdu sisälle pystysuoran (VTOL) nousun mahdollistavan moottoriversion takia. F-35A ja C-malleissa se on sisäisenä.
 
F-35B-mallille kyllä, koska tykki ei mahdu sisälle pystysuoran (VTOL) nousun mahdollistavan moottoriversion takia. F-35A ja C-malleissa se on sisäisenä.

Korjaus. C-mallissa on ulkoinen podi.
 
US Navy ilmeisesti luottaa siihen, että tykkitaistoihin ei enää nykyään jouduta. ;)

Saivat tykin tilalle runsaan 10% enemmän polttoainetta verrattuna A-malliin. Tarpeen "sinisen meren" taivailla.
 
US Navy ilmeisesti luottaa siihen, että tykkitaistoihin ei enää nykyään jouduta. ;)

Ovat luottaneet aiemminkin ja kuinkas kävikään... :rolleyes:

USAF on selvästi varautunut ylläpitämään myyttiä sankarilentäjistä ja tykkitaisteluista. :cool:
 
No....saahan niihin podit...mutta mitä se sitten tekee stealthille....
 
Back
Top