No....saahan niihin podit...mutta mitä se sitten tekee stealthille....
Ne ovat "stealth-podeja". Mutta tietysti toki heikentävät stealthia, erityisesti sivusektoreista.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
No....saahan niihin podit...mutta mitä se sitten tekee stealthille....
Jaahas. Vietnamkortti vedetty...Ovat luottaneet aiemminkin ja kuinkas kävikään...
No....saahan niihin podit...mutta mitä se sitten tekee stealthille....
Luetun ymmärtäminen? Laivaston phantomit lensivät sodan 6:1 pudotussuhteella. Ilmavaivojen tykilliset phantomit saivat saldoksi 3:1 ja integroidulla tykillä varustettu E sai 6kpl pudotuksia tykillä.Niin no, Vietnamin sotaan tultaessa vallalle oli noussut myös käsitys siitä, että ilmataistelut käytäisiin puhtaasti ohjuksilla ja että tykki on vanhentunut ase. Ohjukset olivat siis Wunderwaffe eikä tykkivääntöihin pitänyt joutuman. Varsin pian kävi selväksi että eri syistä Vietnamin ilmatilassa ajauduttiin Phantomeillakin tilanteisiin, joissa tykkiaseesta olisi varmuusvälineenä hyötyä. Seuraavan sukupolven jenkkikoneissa oli poikkeuksetta tykkiaseistus. Miksihän?
Luetun ymmärtäminen? Laivaston phantomit lensivät sodan 6:1 pudotussuhteella. Ilmavaivojen tykilliset phantomit saivat saldoksi 3:1 ja integroidulla tykillä varustettu E sai 6kpl pudotuksia tykillä.
Tykistä on vieläkin hyötyä, mutta ei sen puute (F-35B ja C, Gripen D ja F) tee koneesta kyllä hyödytöntä hävittäjääkään. Ei tehnyt Vietnamissakaan kuten ylläolevista luvuista voi päätellä, joten eiköhän sen kortin käytön voisi jo lopettaa.
Alkuperäinen viestini oli vastaus @huhda:n silmienpyörittelyyn ja Vietnam-korttiin. "Mitä Vietnamista opittiin" tai jotain muuta vastaavaa paskaa. Oppivat tosiaankin sen että tykin integroimisen jälkeen sillä saatiin 6 ilmapudotusta.Hmm. Sama kysymys. Muotoilen ytimen uudelleen ja koetetaan päästä yhdessä Macho Granden yli tällä kertaa.
F-35A, Gripen E, Tornado, Rafale, F-18E jne. Mikä on pääasiallinen käyttötarkoitus ja miksi integroitu tykki? En tainnut väittää, että tykitön hävittäjä olisi täysin hyödytön? Kaksipaikkaisissa Gripeneissä kuorman määrä ja koneessa oleva fyysinen tila on kortilla, pieni ja kevyt kun koneena muutenkin on. F-35:n alatyyppien B ja C tapauksessa taustalla on varmaankin osin samoja syitä vaikka selästi tuhdimpi tytsy onkin?
Kokonaan oma asiansa on lentäjien koulutus ja sen vaikutus ilmataisteluosaamiseen. Siitä ei ole kahta puhetta. Edes huippuässä ei voi kuitenkaan ampua alas viholliskoneita jos ei ole kuulia tai puikkoja millä ampua.
Luetun ymmärtäminen? Laivaston phantomit lensivät sodan 6:1 pudotussuhteella. Ilmavaivojen tykilliset phantomit saivat saldoksi 3:1 ja integroidulla tykillä varustettu E sai 6kpl pudotuksia tykillä.
Tykistä on vieläkin hyötyä, mutta ei sen puute (F-35B ja C, Gripen D ja F) tee koneesta kyllä hyödytöntä hävittäjääkään. Ei tehnyt Vietnamissakaan kuten ylläolevista luvuista voi päätellä, joten eiköhän sen kortin käytön voisi jo lopettaa.
Ja nykyiset WVR-ohjukset kypärätähtäimineen ovat jo aika tappavia verrattuna Vietnamiin.
Ei ampua mutta Korkkarissa muuan ässä pudotti viholliskoneen kolauttamalla laskutelineen pyörällä hunnia päähän!Edes huippuässä ei voi kuitenkaan ampua alas viholliskoneita jos ei ole kuulia tai puikkoja millä ampua.
Viime kerrallakin F-16 nautti ilmeisen suurta suosiota ilmavoimien sisällä, joten miksipä tälläkin kertaa ei olisi jotakin vastaavaa konetyyppiä?
LOL
Jos nämä Israelista kantautuneet huhut pitävät paikkaansa, F-35:set ovat pistäneet jo S-300 järjestelmiä turpaan Syyriassa:
http://www.airforcesmonthly.com/2017/03/07/have-israels-new-f-35s-seen-combat/
According to a French journalist, Israel’s newly received F-35A Adir stealth fighters have already seen combat. Reportedly, a first air strike was flown against targets in Syria in January – less than a month after the jets first touched down in Israel....
...Certainly, there was an air strike against Mezzeh airfield on the date specified. At the time, Syrian authorities put the blame for the attack on the Israel Defense Forces.
No siinä ei sitten kauaa ihmetelty. Nyt sitten viimeistään ne Gilmoren jutut saunan sytykkeeksi...
Siitä vaan analysoimaan.On aika pähkähullu ajatus.
Tuohan olisi käytännössä Grand Slam F-35 osalta kun pelinrakentajan rooliin sitä on alkuvuosina pitkälti ajateltukin.Eräs teoria on, että F-35 olisi ollut ilmassa muiden koneiden ohessa, mutta ei olisi käyttänyt mitään aseita.
On aika pähkähullu ajatus, että konetyyppi, jonka koulutus on kesken, kehitystyö on kesken(mm.kypärän tarkkuus yöllä, max G, max nopeus kysymysmerkit), integroiminen ja tarvittavien maakohtaisten järjestelmien asentaminen on kesken, heitettäisiin vihollisen ilmatilaan ilman mitään operatiivista tarvetta. Israel on tähän asti ja voi jatkossakin käyttää pitkän kantaman asejärjestelmiä ympäri Syyriaa. Israel on toki maa, joka voi viitata kintaalla tyyppihyväksyntä sun muu paperityölle, mutta riski/hyöty-suhde ei nyt tässä täsmää. Israel on vielä erityisen tarkka, että pommit menevät juuri sinne minne pitääkin kirurgisen tarkasti.
Eräs teoria on, että F-35 olisi ollut ilmassa muiden koneiden ohessa, mutta ei olisi käyttänyt mitään aseita.
Nyt kiinnostaisi tietää, että miten tämä suosio ilmeni? Itse en ole tällaista havainnut.
Tykkikeskusteluun on sanottava, että tällaisessa keskustelussa on mahdotonta löytää "oikeaa" vastausta. On tietenkin olemassa tilanteita joissa tykistä on hyötyä ja tykkien puolestapuhujat nostavat tietenkin ne heti esiin. Toisaalta tykistä on myös väistämättä jotain haittaa, mutta sen käytännön vaikutus on vaikeammin mitattavissa.
Väitän, että ihan ihmisen psykologia johtaa siihen, että tykki päädytään todennäköisemmin asentamaan vaikka sen käytännön hyöty olisi hyvin vähäinen. Ihmiset eivät tykkää tehdä kompromisesseja, joissa joku jää avuttomaan tilaan tai avutta, vaikka se olisi tilastollisesti järkevää. Vrt. lääkärihelikopterit, joiden hyödyllisyyttä hyvin harvoin arvioidaan tilastollisesti vaan yksittäistapausten kautta.
Hornet ei ollut kuulunut alkuperäiseen ehdokasjoukkoon, ja sen myöhäinen kilpailuun liittyminen tulkittiin hyvin yleisesti "sähköjänis"-luonteiseksi. Sitä pidettiin yleisesti suorituskykyisimpänä koneena, mutta mediaa vaivasi aivan sama epäilys kuin ilmavoimiakin oli vaivannut ehdokasasetelmaa laadittaessa siitä, että se oli liian kallis. Sen vuoksi Hornet ei esiintynyt ykkösnimenä julkisuus-spekulaatioissa.
Eniten voittajaveikkauksia olivat saaneet osakseen F-16 ja Gripen. Edellistä oli valmistettu suuri sarja, ja vaikka kilpailukoneeksi myöhemmin muutettu C/D-malli edustikin digitaalisuvkupolven konetta, olivat sen suunnittelukriteerit aina painottaneet enemmän lähitaisteluominaisuuksia kuin kaukotorjuntakykyä. Näin ollen sillä oli hyvät mahdollisuudet hintakilpailukykyyn ja sitä kautta ykkössijalle.
Itse olen keskustellut asiasta useiden 90-luvun alun evaluaatiossa mukana olleiden henkilöiden kanssa ja F-16 C/D tuli vaihtoehdoksi kyllä ihan riittävän ajoissa eikä mitään valintaa tai edes varsinaisia suorituskykytestejä ollut vielä tuossa vaiheessa tehty. Vaihto tapahtui jo ennen kuin F/A-18 C/D mallin tarjous edes tuli koska se tapahtui siinä vaiheessa kun Hornetista lähetettiin tarjouspyyntö kun oltiin saatu tietoa että sen hinta voisi sittenkin olla riittävän alhainen. Alun perinhän Hornetista ei edes pyydetty tarjousta koska ajateltiin sen olevan liian kallis. Itse asiassa se F-16:sta tuli tuossa kohtaa ennakkosuosikki myös Ilmavoimien sisällä johtuen ennakkokäsityksistä suorituskyvystä ja hinnasta. Gripen oli toinen ennakkosuosikki mutta lähinnä Ilmavoimien ulkopuolella. Vastaava valuuttakurssimuutoksesta johtuva hinnannousu olisi tapahtunut samanlaisena kaikilla kilpailijoilla, myös Gripenillä. Sitä vastaan olisi voinut suojautua, mutta se olisi myös ollut varsin kallis ratkaisu.
F/A-18C/D Hornet voitti 90-luvulla kilpailijansa evaluaatioissa useammiten koska suorituskyvyssä se ei antanut uuden moottoriversion myötä yhtään tasoitusta ja koska sen tutka ja ELSO-järjestelmät olivat kilpailijoita melko selvästikin paremmat. Esim. Sveitsin evaluaatio vuodelta 2009 osoittaa, että se on hyvinkin suorituskykyinen jopa verrattaessa Eurofighterin ja Rafalen kaltaisiin paljon uudempiin koneisiin ja joiltain osin jopa niitä vähän parempi. AMRAAM:t olivat tarjolla myös F-16 C/D malliin ja JAS Gripeniin vaikkakin viimeksimainitun osalta oli vähän epäselvyyksiä saatavuudessa. Gripenin osaltahan meni vuoteen 2005 ennen kuin palveluskäytössä olleet koneet päivitettiin täysin AMRAAM-kykyisiksi. Hornetin osalta tuo kyky oli jo hankittaessa 90-luvun alussa ja tuolla oli varmasti aika paljon merkitystä. Lisäksi Hornet+AMRAAM yhdistelmä todettiin selvästi suorituskykyisemmäksi yhdistelmäksi kuin kilpailijat+AMRAAM. Mirage 2000:n olisi tullut MICA-ohjus, joka on teknologisesti samalla tasolla AMRAAM:n kanssa, mutta kantama on lyhyempi koska ohjuskin on aika lailla pienempi ja Miragen tutka oli heikompi. Kuten VUps tuossa mainitsikin, AMRAAMilla ei ollut vielä mitään tekoa Aavikkomyrskyssä mutta toki sen kyvyt ja edut tiedettiin hyvin.