Juke kirjoitti:
koha kirjoitti:
Se on hienoa kunpompottaa aiheita eri maiden forumien välillä.
Et ole vastannut yksinkertaiseen kysymykseeni: Juke, kuis kovaa on 750KT IAS eli mittarinopeus tosi-ilmanopeutena 40.000ft korkeudessa?
Noin 1500 kts ?
http://en.wikipedia.org/wiki/Equivalent_airspeed
Sanoppa sinä mitä TAS 750 kts on IAS samassa korkeudessa ( tämä on helppo ).
Ei ihan, uusi yritys.
Mutta tuolta niitä voi laskea: http://www.luizmonteiro.com/altimetry.aspx#EquivalentAirspeed
Vastaus Juken kysymykseen n419KT.
Siinä mielessä oikeaan suuntaan että laittamassani kuvassa on F104 max nopeus EAS 750KT. Se, kuinka paljon se on tosi-ilmanopeutena ja mach-lukuna vaihtelee suuresti. Mutta kovaa se on. Ja taulukoissa nimenomaan kerrotaan IAS tai EAS. Se mikä se on, on mainittu taulukossa.
Toisekseen, NF-104 on todellakin eri kone kuin YF104 millä on F104 nopeus- ja korkeusennätykset tehty, YF104 on liki sama kone kuin F104A. Ennätykset ovat vuodelta 1958 ja absoluuttisen korkeuden ennätys 1959 mihin tuo Juken juttu viittaa. NF104 ensilento oli vasta 1963.
Tuo analyysidokkari tuntuu lähinnä kertovan että moottoritehon laskeminen ei onnistunut.
Juken kanssa väitteleminen on varsin hauskaa, mutta itse pitäydyn faktoissa. Vastapuolen ollessa mielikuvituslinjalla taidan jäädä seuraamaan savolaisella mallilla.
ps en tunne henk koht "Motorglider" tai "Winsu"