F-35 Lightning II

Ps. Ennen kuin innostutte, äijä on eläkkeellä merijalkaväestä ja katoin linkedinistä, ei ole lämärillä duunissa...

Luonnollisesti täytyy huomioida, että tämä artikkeli itsessään on psykologista sodankäyntiä, jolla luodaan ja amplifoidaan juurikin jutussa kuvattua pelotevaikutusta. Hänet esitellään merijalkaväestä eläköityneenä, mutta rooli on F-35-kehityksessä ja markkinoinnissa aktiivinen. Jos ei palkalla, niin isänmaallisuuttaan. (Mutta ilman muuta mielenkiintoinen ja avaava artikkeli.)
 
Hänet esitellään merijalkaväestä eläköityneenä, mutta rooli on F-35-kehityksessä ja markkinoinnissa aktiivinen.
???
Nopealla haulla tuo oli toinen kyseisen kaverin antama haastattelu F-35:een liittyen.
Millä perusteella hän mielestäsi on edelleen aktiivisesti kehityksessä ja markkinoinnissa mukana?
 
Nopealla haulla tuo oli toinen kyseisen kaverin antama haastattelu F-35:een liittyen.
Millä perusteella hän mielestäsi on edelleen aktiivisesti kehityksessä ja markkinoinnissa mukana?

Kehityksessä mukana siinä roolissa, että antaa haastatteluja operoimansa F-35:n ominaisuuksista; hän toteuttaa asejärjestelmän psykologista ominaisuutta eli pelotevaikutuksen rakentamista.

Markkinoinnissa mukana siinä roolissa, että on käytettävissä tämänlaisiin artikkeleihin. Ei se organisoimatta tai ilman virallista lupaa tapahdu. Ei noin salassapidettävää järjestelmää voi mikään majuri kuvailla lehdistössä ilman todella tarkkaa valtiollista ennakkotarkstelua siitä, millä tavalla ja millä tarkkuudella voi kuvailla a) lavetin ominaisuuksia tai varsinkaan b) toisten osallistujien kokemuksia harjoituksissa. Molemmat ovat salassapidon luonnollista ydinaluetta ja sanat harkittuja.

Ei tuossa mitään kummallista ole, ihan luonnollista toimintaa. Ei sillä ole merkitystä, missä työsuhde on juuri nyt. Lojaliteetti omaa isänmaata ja sen asejärjestelmiä kohtaan on varmasti ehdoton, koska on uskottu kantamaan raskasta vastuuta salaisen ja julkistettavan salaisen tiedon rajamailla.

EDIT: Lisään vielä, että JPO/USAF/JSF/jne toimisivat todella kummallisesti, ellei jokaiselle hankkeen pilotille ja muulle osallistujalle jaettaisi hyvin yksityiskohtaista luetteloa siitä, mistä asioista saa ulkopuolisille (ml. lehdistö) puhua ja mistä ei, ja toisaalta ohjeita siitä millä tavalla kustakin asiasta on hankkeelle edullista puhua. Tämä ihan silkan työsuojelunkin kannalta; lisäksi salassapidon teho vaarantuu, jos osa tavarasta on julkisena mediassa, mutta osallistujalla ei itsellään olisi käytettävissä selkeää tietoa siitä, mitkä osat omasta työstä ovat sitä kautta muutettu avoimiksi, ja mitkä sellaisia joista ei edelleenkään saa ilmaista mitään. Salassa pidettävissä asioissa on aina salassapito-olettama. Eli jos ei ole osoitettu selkeästi jotakin osiota julkiseksi, mitään ei saa sanoa. Näin ollen kaikkeen mitä sanotaan, täytyy olla erillinen lupa siltä joka salassapidosta on alunperin määrännyt. Kuvittelisin, että sama periaate on USA:ssa.
 
Viimeksi muokattu:
Isrealin ilmavoimat osoittavat kiinnostusta B-mallia kohtaan:

for the remaining 25 aircraft pre-approved for Israel by Washington, Israel Air Force officials are beginning to speak openly about its desire for the F-35B-Short Takeoff and Landing (STOVL) model.

“We understand that [STOVL] brings a different concept for fighter planes in general and for the F-35 in particular… I expect we will be involved in this here in Israel as we go forward,” Brig. Gen. Eyal Grinboym, commander of the F-35’s home base at Nevatim, told the same air power gatherin


Lähde: http://www.defensenews.com/articles/lockheed-vp-theres-a-part-of-israel-in-every-f-35
 
Isrealin ilmavoimat osoittavat kiinnostusta B-mallia kohtaan:

for the remaining 25 aircraft pre-approved for Israel by Washington, Israel Air Force officials are beginning to speak openly about its desire for the F-35B-Short Takeoff and Landing (STOVL) model.

“We understand that [STOVL] brings a different concept for fighter planes in general and for the F-35 in particular… I expect we will be involved in this here in Israel as we go forward,” Brig. Gen. Eyal Grinboym, commander of the F-35’s home base at Nevatim, told the same air power gatherin

Lähde: http://www.defensenews.com/articles/lockheed-vp-theres-a-part-of-israel-in-every-f-35

Joskus sitä miettii, että tuo B-malli voisi sittenkin olla Suomelle hyvä valinta. A on edullisempi, suorituskykyisempi ja varmaan helpompi huollettava, mutta jotenkin tuo STOVL voisi tuoda taktisia etuja etenkin hajauttamisen suhteen. Olisi kiinnostava lukea joku paperi, missä tuota kysymystä on pohdittu.
 
Joskus sitä miettii, että tuo B-malli voisi sittenkin olla Suomelle hyvä valinta. A on edullisempi, suorituskykyisempi ja varmaan helpompi huollettava, mutta jotenkin tuo STOVL voisi tuoda taktisia etuja etenkin hajauttamisen suhteen. Olisi kiinnostava lukea joku paperi, missä tuota kysymystä on pohdittu.

F-35B:n G-rajoitus on vain 7G, kun A-malli vetää 9G. Lisäksi B-mallin toimintamatka on lyhyempi, ja konetykki tulee erillisessä podissa. Viimeistään tämänhetkinen melkein 30 miljoonan dollarin hintaero kumoaa mahdolliset F-35B:n hajautusmahdollisuuksien tuomat edut.
 
Joskus sitä miettii, että tuo B-malli voisi sittenkin olla Suomelle hyvä valinta. A on edullisempi, suorituskykyisempi ja varmaan helpompi huollettava, mutta jotenkin tuo STOVL voisi tuoda taktisia etuja etenkin hajauttamisen suhteen. Olisi kiinnostava lukea joku paperi, missä tuota kysymystä on pohdittu.
@Huhta tuossa toikin jo ansiokkaasti suorityskykykyyn ja kustannuksiin liittyviä seikkoja.
Hajauttamisen suhteen Israelilaiset ovat kuitenkin aika lailla suurempien haasteiden edessä kuin me, joilla lääniä riittää. Israel vastaa pinta-alaltaan Kainuuta! :eek: Tuota seikkaa vasten peilattuna voivat hyvinkin olla valmiita elämään B-mallin kompromissien kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
@Huhta tuossa toikin jo ansiokkaasti suorityskykykyyn ja kustannuksiin liittyviä seikkoja.
Hajauttamisen suhteen Isrealilaiset ovat kuitenkin aika lailla suurempien haasteiden edessä kuin me, joilla lääniä riittää. Isreal vastaa pinta-alaltaan Kainuuta! :eek: Tuota seikkaa vasten peilattuna voivat hyvinkin olla valmiita elämään B-mallin kompromissien kanssa.

Ehkä sitten, kun USA alkaa sponsoroida Suomenkin puolustustusta yhtä paljon kuin Israelin.
 
US Air Force F-35 fighter jets have started training over continental Europe for the first time. So far, they have landed at bases in Bulgaria and Estonia. The deployment is part of the European Reassurance Initiative, implemented by the United States to provide effective deterrence and assurance measures in Eastern Europe in the wake of a more aggressive Russia.
 

Tuli yksi asia mieleen. Tuon videon kuvissa F-16-koneet lentävät AMRAAM-ohjukset siivenkärjissä ja Sidewinderit sisemmissä ripustimissa.... Mikähän tuohon on syynä?
 
  • Tykkää
Reactions: PSS
Tuli yksi asia mieleen. Tuon videon kuvissa F-16-koneet lentävät AMRAAM-ohjukset siivenkärjissä ja Sidewinderit sisemmissä ripustimissa.... Mikähän tuohon on syynä?

Alhaisempi siipikuormitus, vähentää siiven tärinää ja lisäksi muistaakseni voi parantaa myös aerodynamiikkaa muutenkin.
 
Alhaisempi siipikuormitus, vähentää siiven tärinää ja lisäksi muistaakseni voi parantaa myös aerodynamiikkaa muutenkin.

Arvelinkin, että siihen on jokin syy. :) Kiitokset!
 
Back
Top