F-35 Lightning II

F-16:lla on lennetty valtava määrä tunteja niin sodassa kuin rauhassa. Montako on tullut tonttiin siksi että kahva on sivussa ja kuskilta on oikea käsi muuttunut toimintakyvyttömäksi?

Todennäköisesti ei ole ollut yhtään tilannetta, jossa kuskin oikea käsi olisi muuttunut toimintakyvyttömäksi. F-16 on ammuttu alas vissiin yhden käden sormilla laskettava määrä.
 
Todennäköisesti ei ole ollut yhtään tilannetta, jossa kuskin oikea käsi olisi muuttunut toimintakyvyttömäksi.
Jep, eli voidaan kai todeta että tuo oikean käden halvaantuminen tai irti räjähtäminen on aika epätodennäköinen skenaario. :)

Olen itse nyt aikani kuluksi hiukan seikkaillut netin syövereissä, ja yllättävän paljon tuosta löytyi keskustelua. Vähemmän yllättäen F-16 kuskit kehuvat sivusauvaa, ja F-18:a lentäjät taas pitävät keskellä olevaa parempana.

Muutaman mielenkiintoisen argumentin löysin liittyen ilmataisteluihin (nämä ovat sellaisia joita ei osaa itse ajatella):
Hornet-kuski jolla kokemusta myös Viperista kommentoi että keskellä olevan sauvan kanssa taaksepäin kuikuilu on helpompaa. Viperillä paljon lentänyt kehui taasen sivusauvan olevan parempi kun lentäjään kohdistuu suuria voimia (korkeat G:t), sivusauvan käyttö vaatii pienempää fyysistä ponnistelua, eikä tahattomia liikkeitä tule yhtä paljon kuin keskellä olevan sauvan kanssa.
 
Voisi luulla, että nykykoneet eivät olisi kovin tiukkoja laskeutumisnopeuden suhteen. Ajellaan vähän isommalla tasakaasulla, kunnes ollaan maassa, ohjataan polkimilla konetta sivusuunnassa ja otetaan kaasu pois ehjällä kädellä. Eikä kaasua edes ole pakko käyttää laskeutuessa, jos asia nyt siitä jäisi kiinni. Aika paljon koneita on tuotu onnistuneesti laskuun moottori(t) sammuksissa.

Jos puhutaan nykyisistä taistelukoneista, niissä taitaa laskeutumismoodissa kaasukahvan funktiona olla halutun ilmanopeuden/AOA:n asettaminen (lue: vakionopeussäädin), eli kaasuun ei pitäisi tarvita koskea loppulaskussa juuri lainkaan ennenkuin heti kosketuksen jälkeen. Ohjaussauvalla taasen osoitetaan piste, jonne ko. ilmanopeudella halutaan mennä. Näitä ohjausmoodeja sitten on eri tilanteisiin erilaisia, kaikissa FBW-koneissa moodeja taitaa olla ainakin kolme tai useampia. EDIT: esim: Semper Lightning: F-35 Flight Control System


Yleisesti ottaen koneiden ohjainlaitteet taitavat olla mekaanisestikin aika high-tech kamaa nykyään, kuten Rampant Rafale -tekstistä voi myös päätellä:
In close formation, I initially found the Rafale over-sensitive in pitch, but telemetry informed me that I was holding the sidestick too high up, and after changing my grip, I could hold echelon position without problem.

Se, mistä kukin pilotti tykkää, on tietty tottumuskysymys. Siviilipropellipuolella kyllä pystyy adaptoitumaan aika helposti erilaisiin ohjaimiin ja myöskin eri käsillä; ei mene minuuttiakaan. (Normaali on kaasu oikealla kädellä ja ratti/sauva vasemmalla, paitsi jos oikeassa penkissä niin toisinpäin. Tai yleisemmin ratti-/sauvaohjaimen käyttö sillä kädellä, joka ei ole kaasun puolella; mikä vaihtelee konemalleittain.) Mutta siinä on toki vähän eriluonteiset lento-olosuhteet muutenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, eli voidaan kai todeta että tuo oikean käden halvaantuminen tai irti räjähtäminen on aika epätodennäköinen skenaario. :)

Olen itse nyt aikani kuluksi hiukan seikkaillut netin syövereissä, ja yllättävän paljon tuosta löytyi keskustelua. Vähemmän yllättäen F-16 kuskit kehuvat sivusauvaa, ja F-18:a lentäjät taas pitävät keskellä olevaa parempana.

Muutaman mielenkiintoisen argumentin löysin liittyen ilmataisteluihin (nämä ovat sellaisia joita ei osaa itse ajatella):
Hornet-kuski jolla kokemusta myös Viperista kommentoi että keskellä olevan sauvan kanssa taaksepäin kuikuilu on helpompaa. Viperillä paljon lentänyt kehui taasen sivusauvan olevan parempi kun lentäjään kohdistuu suuria voimia (korkeat G:t), sivusauvan käyttö vaatii pienempää fyysistä ponnistelua, eikä tahattomia liikkeitä tule yhtä paljon kuin keskellä olevan sauvan kanssa.

Vaikuttaisi ihan järkeviltä argumenteilta.

Ja sitten päivän kevennys...kyllä minäkin mielummin pidän kädet sohvan käsinojilla kuin munissa... :D
 
Näin maallikkona voi muutoinkin arvella, että jos hävittäjä tyyppiseen maaliin ja ohjaamoon osuu niin, että kuljettajan käsi menee toimintakyvyttömäksi niin luulisi, että osumaa ottaisi vähän jokin muukin kuin se pelkkä käsi.
 
Näin maallikkona voi muutoinkin arvella, että jos hävittäjä tyyppiseen maaliin ja ohjaamoon osuu niin, että kuljettajan käsi menee toimintakyvyttömäksi niin luulisi, että osumaa ottaisi vähän jokin muukin kuin se pelkkä käsi.
Eiköhän silloin ole tärkeintä saada kiskaistua siitä kelta-mustasta lenkistä reippaasti
 
Eiköhän silloin ole tärkeintä saada kiskaistua siitä kelta-mustasta lenkistä reippaasti

Ei mikään helppo päätös. Hypänneitä mahtuu kolmetoista tusinaan. Jos taas tuo liki raatona olevan koneen kotiin, vieläpä haavoittuneena, niin saa ämpärillisen kunniamerkkejä ja kovan maineen laivueessa. :cool:
 
Ei mikään helppo päätös. Hypänneitä mahtuu kolmetoista tusinaan. Jos taas tuo liki raatona olevan koneen kotiin, vieläpä haavoittuneena, niin saa ämpärillisen kunniamerkkejä ja kovan maineen laivueessa. :cool:
Joo tai mukavan laatan hautuumaalle jonne perhe ja omaiset voivat viedä kynttilöitä... jos käden puhkoo luoti tai sirpale nii kyllä se puhkoo sitä konettakin sen verran että lentäminen päättyy siihen.
 
Ei mikään helppo päätös. Hypänneitä mahtuu kolmetoista tusinaan. Jos taas tuo liki raatona olevan koneen kotiin, vieläpä haavoittuneena, niin saa ämpärillisen kunniamerkkejä ja kovan maineen laivueessa. :cool:

Suurin etu on kuitenkin se, että hoitoonpääsy on huomattavasti nopeampaa. Jos siis ajanotto lähtee siitä kun kuski poistuu ohjaamosta. Tietenkin jos lento takaisin kestää tunteja, niin silloin voi olla parempi hypätä. Sitä myös mietin, että mitä tapahtuu kun hyppäät heittoistuilmella kun sinulla on avohaavoja, meneekö ilmaa haavojen kautta verenkiertoon?
 
Suurin etu on kuitenkin se, että hoitoonpääsy on huomattavasti nopeampaa. Jos siis ajanotto lähtee siitä kun kuski poistuu ohjaamosta. Tietenkin jos lento takaisin kestää tunteja, niin silloin voi olla parempi hypätä. Sitä myös mietin, että mitä tapahtuu kun hyppäät heittoistuilmella kun sinulla on avohaavoja, meneekö ilmaa haavojen kautta verenkiertoon?

Niin, tuokin on tärkeä seikka. Metsästä pitäisi rämpiä pois tai odottaa pelastajien saapumista, mikä voi kestää ainakin tunnin pari. Tosin onko laskeutuminenkaan autuus onneen? Alle 10 minuutin lento tukikohtaan ja sitten puoli tuntia autokyytiä yliopistosairaalaan. Melkein sanoisin, että selviytymistodennäköisyyksien kannalta voisi olla parasta hypätä sairaalan parkkipaikan yläpuolella. :D

Joo tai mukavan laatan hautuumaalle jonne perhe ja omaiset voivat viedä kynttilöitä... jos käden puhkoo luoti tai sirpale nii kyllä se puhkoo sitä konettakin sen verran että lentäminen päättyy siihen.

Ei välttämättä. Esimerkiksi Hornet on ottanut taistelukentällä nokkaansa. Vähän eri kulmasta tullut ohjus, niin sirpaleita olisi voinut päätyä ohjaajankin kehoon, mutta kone olisi luultavasti ollut edelleen ihan lentokelpoinen, kuten tuossakin tapauksessa.

35fb87ea7354b2eab8edc4769f056b81.jpg
 
Niin, tuokin on tärkeä seikka. Metsästä pitäisi rämpiä pois tai odottaa pelastajien saapumista, mikä voi kestää ainakin tunnin pari. Tosin onko laskeutuminenkaan autuus onneen? Alle 10 minuutin lento tukikohtaan ja sitten puoli tuntia autokyytiä yliopistosairaalaan. Melkein sanoisin, että selviytymistodennäköisyyksien kannalta voisi olla parasta hypätä sairaalan parkkipaikan yläpuolella. :D

Eiköhän lentotukikohdissa ole aina jonkinlainen lääkintävalmius, joten vaikka siellä olisi pelkkä varusmiesten miehittämä ambulanssi niin se jo ostaa sen matkaan menevän ajan verran elinaikaa. Ja saa olla hieman pitempikin matka.
 
Ei välttämättä. Esimerkiksi Hornet on ottanut taistelukentällä nokkaansa. Vähän eri kulmasta tullut ohjus, niin sirpaleita olisi voinut päätyä ohjaajankin kehoon, mutta kone olisi luultavasti ollut edelleen ihan lentokelpoinen, kuten tuossakin tapauksessa.

35fb87ea7354b2eab8edc4769f056b81.jpg
Ei taistelukentällä, vaan DACT-harjoituksessa törmäsi toiseen hönöön. Nokkakartio repeytyi irti ja kuomu lensi huitin tuuttiin. Kummankaan osapuolen lentäjät eivät loukkaantuneet ja molemmat koneet pääsivät alas mutta päätyivät pataan.
https://theaviationist.com/2015/11/...colliding-mid-air-during-air-combat-training/
 
Olishan se komeeta kun srapnelli amputoisi pilotilta kädet ja hän ohjastaisi koneen kentälle hampailla. Battler Britton on varmaan tuon tehnytkin.
 
Norris nyt ainakin...
 
Olishan se komeeta kun srapnelli amputoisi pilotilta kädet ja hän ohjastaisi koneen kentälle hampailla. Battler Britton on varmaan tuon tehnytkin.

Itse asiassa peniksellä laskeutumista on muistaakseni jo kokeiltu... jos uskomme jumalallisiin ihmeisiin. :D


There I was crossing the pond and you could say that I
wasn't exactly fond of all the shit I was wearing on
that day
Now the F-16 is cramped enough but it's even worse with
all that stuff supposed to save your life but we knew
there was no way
'Cause when you're going down in the North Atlantic man
it's over
Now about 4 hours into the flight I got a little
nervous 'cause it was still night and I'm on the wing
of the tanker man - and I gotta piss
So I started fucking with the jaws of death and before
I knew it I was out of breath - pissed off and cursing
and saying to hell with this
And I seriously considered just pissing my pants
I finally got the fly undone and I knew the next part
would be twice as fun trying to get the gopher to pop
on out of his hole
So I thought real hard about naked chicks, lesbians and
porno flicks but none of that worked 'cause he knew
that water was damn cold
I cursed my daddy's name for making me half Polish
I knew that I would need a little help to keep from
pissing all over myself and if I held it any longer I'd
give myself cancer
So in my hour of great despair I offered up a simple
prayer to Jesus hoping that he might answer
And to paraphrase a bit this is what I said

Dear Lord won't you give me a 12 inch penis
Just for an hour or two
I'm stuck in the trenches and I need just a few more
inches
And I'll give 'em back as soon as I am through

Now my faith was strong but my strength was lacking and
I didn't have much time for this miracle to happen so I
thought the best thing to do was just help it along
So I started to pull and it started to pinch and I
thought I might have squeezed out an extra inch but
that sucker was wedged in tighter than your grandma's
thong
I'm sorry folks that was completely uncalled for
So I choked that fucker like a serial killer - made me
think about that movie - you know, the one with Ben
Stiller where the dude in the back was yelling, "He was
masturbating!"
With the other hand I reached for the bag and I tried
to take aim but it was just a wag and I knew my chances
of success they were quickly fading
And at this point I knew it would take an act of
desperation
Now it was too much to hope that I could get it to
dangle - Hell the best I could do was a ninety degree
angle and hook shot that sonafabitch like Doctor J
Now I never really thought about what was ensuing 'til
I realized I couldn't see what the fuck I was doing and
I paused for a second and I began to pray
Dear Lord, you gotta give me this one

Repeat Chorus

Now just about the time I started to go ol' mister
winky he started to grow and before I knew it he was at
least a foot long
Now up in heaven God got quite a laugh 'cause it kept
on going past a foot and a half and before I knew it I
was holding a 2 foot schlong
Now I know what you're thinking - what the hell is he
going to do with that
That was pretty much the end of my woes since now I had
a Johnson like a fire hose and in fact my whole problem
was completely defused
Now what I did next you might think sleazy but at this
point pissing was just too easy and my newfound powers
- they just had to be used
You know, for fighting the forces of evil and shit
So when it was my turn to refuel I thought it would be
pretty fucking cool if I did the whole thing with my
hands behind my back
Now you might think that was the ultimate test but the
hardest part was really the ILS 'cause I thought about
your mom and I ended up well off track
Yeah slightly above glide slope and climbing
Now after I landed - that was the trick 'cause what the
hell do you do with two feet of dick but it didn't
matter much 'cause the Lord he came to relieve me
When I tried to put it all back in the cup it looked
like my two hours were up and I thought to myself, "Who
the hell will believe me?"
You can bet for damn sure it ain't going to be my wife

Repeat Chorus
 
Joo tai mukavan laatan hautuumaalle jonne perhe ja omaiset voivat viedä kynttilöitä... jos käden puhkoo luoti tai sirpale nii kyllä se puhkoo sitä konettakin sen verran että lentäminen päättyy siihen.
Ei välttämättä Ainakin a-kymppiä on tuotu melkoisina romukasoina takaisin kentälle, en toki käteen haavoittuneista piloteista tiedä mutta ei ne nyt muutamasta pienestä reijästä tipu.
 
A-10 ei ole tässä ehkä ihan paras esimerkki, se on käytännössä lentävä tankki joka on alusta asti suunniteltu selviämään takaisin kentälle vaikka ottaisi kovastikin kipeää. Onhan sen ollut tarkoitus toimia vihollisen ammusilmatorjunnan vaikutusalueella. Yhtäläisyysmerkit nykyaikaiseen hävittäjään jäävät vetämättä.

"The A-10's cockpit and portions of its flight control system are protected by 1,200 pounds of titanium aircraft armor, called the "bathtub." The bathtub can withstand direct hits from armor-piercing projectiles up 23 mm. The front windscreen and canopy are resistant to small arms fire. This protection combines with double-redundant hydraulic flight systems, and a mechanical system that still works even if hydraulics are lost."
 
Back
Top