F-35 Lightning II

Kannattaa vähän varoa. Trevitchik on yksi näitä "omaperäisempiä" kirjoittajiia.

F-16 puhutaan tuossakin F-15:n eläköittäjänä. Sitä pitäisi pohdiskella vuorostaan esim. Qatarin juuri tehtyihin kauppoihin. Siirtyykö Yhdysvalloissa koipussiin? No ehkä C/D, ei kuitenkaan E. Maailmalla ei varsinkaan.
Kokonaisuuden osalta merkittävää on huomioida yleinen saatavuusongelma. Ylläpitoa (SLEPit ym.) on laiminlyöty budjetti-sequestrationin myötä tapahtuneen resurssivajeen takia. Entisten jatkoa puoltaa se, että suurin osa on jo koulututettu tai ainakin ohjaajien tuotanto on täydessä mitassa käynnissä.

Ei voi toistaiseksi oikein sanoa, että F-35 ostoja olisi alennettu.

Konetyyppiä tullaan siten valmistamaan maailmanlaajuisestikin merkittävä määrä, lähes 1000 kpl.
Hold your horses, 565 kpl oli vasta tehty 2015 loppuun mennesä. Siitä on vielä aika pitkä matka tonniin. Tosin jos Growlerit (150 kpl) otetaan huomioon, niin 850 kpl menee hyvinkin kaikkia. https://books.google.fi/books?id=GDsODgAAQBAJ&lpg=PT211&ots=6hAMYlCTZw&dq=super hornet "total procurement"&hl=fi&pg=PT211#v=onepage&q=565&f=false

Täällä noin vuosikymmenen takainen paperi jossa jo pohdittiin pulaa.
Navy F/A-18E/F and EA-18G Aircraft Procurement and Strike Fighter Shortfall: Background and Issues for Congress
https://fas.org/sgp/crs/weapons/RL30624.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Lockheed Martin to build advanced threat radar to help F-35 pilots evade modern anti-aircraft missiles
http://www.militaryaerospace.com/articles/2017/06/radar-f-35-missiles.html

Eli tämä liittyy siihen miten harjoitusolosuhteita kehitetään haastavammaksi.

Advanced Radar Threat System Variant 2 (ARTS-V2).

The ARTS-V2 is to be a ruggedized mobile system designed to emulate radar-guided surface-to-air missile threats like the Russian-made SA-10, SA-12, and SA-20, which are built to strike at everything from low-flying drones and stealth cruise missiles to high-altitude reconnaissance airplanes and distant sensor platforms.

Lockheed Martin will build the ARTS-V2 to provide threat-representative radar tracking and reaction such as acquiring, tracking, and engaging several aircraft simultaneously with representative receiver, processor, and electronic counter-countermeasures.

The system will emulate advanced anti-aircraft missile radiated power, threat signals, antenna patterns, operational modes, and threat tactics, and can send real-time radar data to the Digital Integrated Air Defense System (DIADS)-controlled threat environment at the Range Control Center (RCC). ARTS-V2 will provide multi-spectral threat representation.

The ARTS-V2 is part of the overall Advanced Radar Threat System (ARTS) project to develop and field high-fidelity threat phased array radar for live, virtual, constructive aircrew training for anti-access and area-denial environments.

ARTS will provide the advanced capabilities necessary to train aircrews in the employment of F-35 aircraft against foreign fielded live double-digit surface-to-air missile threat systems. The program consists of the strategic long-range ARTS-V1 and the tactical short-range ARTS-V2 systems. The solicitation for the ARTS-V1 system was released in January.

On Monday's contract, Lockheed Martin will build one ARTS-V2 system, and will have options to build as many as 20 additional systems.
 
Viimeksi muokattu:
Lisää demotreeniä Pariisin näytöstä varten. Puikoissa foorumilaisillekkin tuttu lämärin testipilotti Billie Flynn:

 
Hold your horses, 565 kpl oli vasta tehty 2015 loppuun mennesä. Siitä on vielä aika pitkä matka tonniin. Tosin jos Growlerit (150 kpl) otetaan huomioon, niin 850 kpl menee hyvinkin kaikkia.
F/A-18 E/F ja EA-18 tulevat samalta linjalta peruskokoonpanossa ja ovat kuitenkin pääosin sama kone joten kyllä lasken sen mukaan.
Esimerkiksi ausseille menneet F/A-18 F koneet varusteltiin tehtaalla valmiiksi myöhempää EA-muutostyötä varten.
 
F/A-18 E/F ja EA-18 tulevat samalta linjalta peruskokoonpanossa ja ovat kuitenkin pääosin sama kone joten kyllä lasken sen mukaan.
Esimerkiksi ausseille menneet F/A-18 F koneet varusteltiin tehtaalla valmiiksi myöhempää EA-muutostyötä varten.
En tiedä mikä oli syynä, mutta muutostöiden loppuun saattamisen sijaan tilasivat uusia Growlereita.
"In May 2013, Australia announced they would keep the 24 F/A-18F Super Hornets they currently have instead of converting them, and will order 12 new-built EA-18G Growlers."
http://www.adf-serials.com.au/3a46.htm
 
UUH!
file.php
 
@magitsu onko tuossa kuvassa 14 AMRAAMia, vai laskinko väärin. 12+2 varmaankin kuitenkin teoreettinen maksimi eli kuvassa virhe.
Paitsi jos jatkossa saadaan 6 AMRAAM:ia mahtumaan sisäisiin asekuiluihin...

2020-luvun alussa Block 4:ssä sisäisen JDAMin korvaava ratkaisu lisää sisäisen määrän kuuteen. Ulkona 4x2.
Kuva on täältä, joten kaipa tietävät lukumäärän oikein: https://www.f35.com/about/carrytheload/weaponry

F-22:een maksimi on 16. Tämä kertoo F-22 osalta laatikossa olevan AMRAAMien ulos puhaltaja (vertical eject) ja Sidewinderille trapetsi, jolla kiskolaukaistava ohjus ulotetaan ulos. https://www.flightglobal.com/news/articles/arming-from-the-inside-582/
 
Viimeksi muokattu:
Kuinkahan usein vihollinen lentelee täydessä asekuormassa, jos se nostaa dramaattisesti RCS:ää?

Se. Maksimikuorma heikentää myös suoritusarvoja. Maksimikuormalla (AMRAAM) lentäminen olisi lähinnä arsenaalikoneena toimimista. Kaikkien koneiden varustaminen petomoodiin ei olisi muutenkaan järkevää. Jos kuvan kaltaisessa sotisovassa (14+2) olisi 60 konetta, AMRAAMeja tarvittaisiin varusteluun 840 kpl ja täydennykset päälle.
 
Esim. neljä jos olisi ilmassa niin yksi voisi jäädä muiden taakse ja toimia muiden tulenohjauksella.
Aika rajattu hyöty, mutta mahdollinen itselle ja huomioonotettava vastustajalle.

Esim. 1+1 jos ajattelee niin edessä menisi yksi stealthina 6kpl amraam. Takana 14. Yhteensä 20. Gripukkaan verrattuna olisi sama määrä laukauksia, mutta RCS olisi koskematon sen eteentyönnetyn osalta vrt. kaksi kompromenttoitunutta jo lähtökohtaisesti heikompaa.

SACM-kehveli mahdollistaisi 12 sisäistä F-35:n kuiluun!
 
Viimeksi muokattu:
6 kpl JDAM 2000 lbs/kpl = 12 000 lbs
Jos 2* amraam + 2 * JDAM = 5700 lbs, niin 2* amraam = 1700 lbs
Siis 6*JDAM + 2 * amraam = 13 700 lbs.
Nyt jos 2*amraam + 6*JDAM + 2*AIM-9x = 22 000 lbs, niin 2*AIM-9x =8300 lbs.
Jos laskelmissa ei ole mitään virhettä, ovat lähtötiedot (kuvasta luetut) päin persettä.
Itse en usko noin painavia sidewindereitä löytyvän, joten tuohon 22 000 lbs lukemaan ei noilla lasteilla päästä, ei edes lähelle, vaikka laskettaisiin konetykin ammukset mukaan, joita kuvassa ei ole.
Tässä viestissä olevat virheet saa ja tuleekin korjata.
 
6 kpl JDAM 2000 lbs/kpl = 12 000 lbs
Jos 2* amraam + 2 * JDAM = 5700 lbs, niin 2* amraam = 1700 lbs
Siis 6*JDAM + 2 * amraam = 13 700 lbs.
Nyt jos 2*amraam + 6*JDAM + 2*AIM-9x = 22 000 lbs, niin 2*AIM-9x =8300 lbs.
Jos laskelmissa ei ole mitään virhettä, ovat lähtötiedot (kuvasta luetut) päin persettä.
Itse en usko noin painavia sidewindereitä löytyvän, joten tuohon 22 000 lbs lukemaan ei noilla lasteilla päästä, ei edes lähelle, vaikka laskettaisiin konetykin ammukset mukaan, joita kuvassa ei ole.
Tässä viestissä olevat virheet saa ja tuleekin korjata.

Markkinointiin kai kuuluu, että se on sopivasti etäistä sukua faktoille.

Amraam painaa 150kg, joten pikaisesti arvioiden ehkä kaksi tonnia ohjuksia. Väitetään että muodostuu 10 tonnia.

Tässä tapauksessa markkinointi siis n. 5x faktat. :rolleyes:
 
Amraam painaa 150kg, joten pikaisesti arvioiden ehkä kaksi tonnia ohjuksia.
Väitetään että muodostuu 10 tonnia.

Tässä tapauksessa markkinointi siis n. 5x faktat. :rolleyes:
No ei kuva kyllä tuollaista väitä. Luulisi olevan aika selvä juttu että noilla painoilla tarkoitetaan nimenomaan ilmasta maahan kuormia. :rolleyes:
Vai meinaatko ihan oikeasti että kuva väittää 2x AMRAAM ja 2x JDAM olevan samanpainoiset kuin 4x AMRAAM?

@fyysikko hyvin bongattu. Aikaisemmin ovat puhuneet 18 500 paunan maksimi asekuormasta. 6x JDAM 2x AMRAAM ja 2x sidewinder plus tykinammukset jos nyt en ihan väärin muista. Joten jokin panovirhe tuossa on käynyt.
 
Lockheed Martin Corp (LMT.N) is in the final stages of negotiating a deal worth more than $37 billion to sell a record 440 F-35 fighter jets to a group of 11 nations including the United States, two people familiar with the talks said...

The pricing of the jets was still not final, though the average price of the 440 jets was expected to be $85 million, the people said on condition of anonymity because they were not authorized to discuss the negotiations publicly. The multi-year deal for the fighters will consist of three tranches over fiscal years 2018-2020...

The memorandum of understanding being negotiated between Lockheed and the customers aims to procure 135 or more jets in fiscal year 2018 for delivery in 2020 for about $88 million per jet, the people said. In the subsequent fiscal years, 2019 and 2020, procurement would ramp up to 150 or more jets per year. The average price in 2019 could be $85 million for the F-35 "A" variant and could drop below $80 million in 2020, the people said. That would mark the lowest price ever paid for an F-35, making this deal an important step in reducing the overall cost of each jet.

The F-35 business accounts for about 37 percent of Lockheed's total revenue.
http://www.reuters.com/article/us-airshow-paris-f-idUSKBN1990S8?il=0
 
No ei kuva kyllä tuollaista väitä. Luulisi olevan aika selvä juttu että noilla painoilla tarkoitetaan nimenomaan ilmasta maahan kuormia. :rolleyes:

Katso kuvaa uudestaan, ja sano tuo sama asia uudestaan sen jälkeen käsi sydämellä ja kirkkain silmin. :rolleyes:
 
Back
Top