Tästä hetkestä eteenpäin F-35:n hinta tulee kaiken järjen mukaan tuotantomäärän noustessa vain laskemaan, mikäli mitään aivan yllättävää ei tapahdu. Uusien tilausten myötä konee yksikköhinta tulee tulevaisuudessa vain laskemaan. Kunhan koneen "lastentaudit" saadaan voitettua ja kone täystuotantoon, en näe mitään estettä sille etteikö F-35:sta voisi tulla elinkaarikustannuksiltaan yksi kaikkien aikojen kustannustehokkaimmista konetyypeistä. Konetyypillä on kuitenkin etunaan historiallisen suuri "varma" asiakaskunta USA:n ilmavoimien, laivaston ja merijalkaväen muodossa, unohtamatta laajaa kansainvälisten partnereiden joukkoa.
Jokainen voi laskea itse miten koneen yksikköhintaan vaikuttaa esimerkiksi se, että jaetaanko tuotekehityskustannukset muutaman sadan vai tuhannen yksilön kesken... Laaja käyttäjäkunta tulee myös takaamaan sen, että varaosien ja päivityspakettien hinta tulee todennäköisesti olemaan merkittävästi edullisempi verrattuna muihin vastaaviin konetyyppeihin. Ylipäätään konetyypille tulee olemaan elinkaarituki paljon pidempään kuin nyt jo palveluskäytössä oleville konetyypeille. Ylipäätään F-35 on ainoa tällä hetkellä markkinoilla oleva "viidennen sukupolven" hävittäjätyyppi, mikä tulee takaamaan sen menekin pitkälle tulevaisuuteen.
Minun on vaikea nähdä tällä hetkellä mitään muuta konetyyppiä oikeasti potentiaalisena Hornetin seuraajana. Meillä kun koneiden määrä tulee aina olemaan itänaapuria alhaisempi, joten en näe mitään mieltä kakkoslaadun koneiden hankkimisessa. Jos rahat eivät riitä sellaisen konetyypin hankkimiseen, joka suoriutuu uskottavasti torjuntahävittäjän roolista ainakin 2050-luvulle asti, pidän parempana vaihtoehtona koko ilmavoimien lakkauttamista ja säästyneiden rahojen käyttämistä kauskantoiseen ilmatorjuntaan (+mielellään sotilaallista liittoutumista). Oikeastaan tähän Hornetin seuraaja -kysymykseen tiivistyy näkemykseni mukaan koko Suomen uskottavan itsenäisen puolustuksen tulevaisuus, ilman uskottavaa ilmapuolustusta ei tulevaisuudessa ole myöskään uskottavaa maanpuolustusta...
Jokainen voi laskea itse miten koneen yksikköhintaan vaikuttaa esimerkiksi se, että jaetaanko tuotekehityskustannukset muutaman sadan vai tuhannen yksilön kesken... Laaja käyttäjäkunta tulee myös takaamaan sen, että varaosien ja päivityspakettien hinta tulee todennäköisesti olemaan merkittävästi edullisempi verrattuna muihin vastaaviin konetyyppeihin. Ylipäätään konetyypille tulee olemaan elinkaarituki paljon pidempään kuin nyt jo palveluskäytössä oleville konetyypeille. Ylipäätään F-35 on ainoa tällä hetkellä markkinoilla oleva "viidennen sukupolven" hävittäjätyyppi, mikä tulee takaamaan sen menekin pitkälle tulevaisuuteen.
Minun on vaikea nähdä tällä hetkellä mitään muuta konetyyppiä oikeasti potentiaalisena Hornetin seuraajana. Meillä kun koneiden määrä tulee aina olemaan itänaapuria alhaisempi, joten en näe mitään mieltä kakkoslaadun koneiden hankkimisessa. Jos rahat eivät riitä sellaisen konetyypin hankkimiseen, joka suoriutuu uskottavasti torjuntahävittäjän roolista ainakin 2050-luvulle asti, pidän parempana vaihtoehtona koko ilmavoimien lakkauttamista ja säästyneiden rahojen käyttämistä kauskantoiseen ilmatorjuntaan (+mielellään sotilaallista liittoutumista). Oikeastaan tähän Hornetin seuraaja -kysymykseen tiivistyy näkemykseni mukaan koko Suomen uskottavan itsenäisen puolustuksen tulevaisuus, ilman uskottavaa ilmapuolustusta ei tulevaisuudessa ole myöskään uskottavaa maanpuolustusta...