F-35 Lightning II

Mikähän lehti se nyt oli, jossa oli artikkeli korean sodan ilmataisteluista ja sen mukaan nuo pudotukset meni melkolailla tasan. Ja sekin vain Sabre vastaan Mig taisteluissa, muut koneet hävisi selvästi Migille. Tai miten se nyt oli, en omista kyseistä lehteä.
 
USAlla on aika vähän F-22:sia. Ihan mahdollista siis, että jouduttaisiin F-35 vs. F-35 tilanteeseen. Silloin on hyvä, että viholliselle myytiin monkey-model varsinaisen koneen sijaan.

No eikös se ole kuitenkin niin että se EI OLE monkey model JOS:

-Lockheed corporation on täyttänyt vaaditut sopimuksen mukaiset ehdot? Näin ainakin amerikkalainen lakimies sanoisi asiasta. :eek: :D

Kyllähän esim Britannia on ollut tiukasti mukana koneen kehitystyön vaiheissa, samoin vissiin Kanada ja Norja yms?
 
No eikös se ole kuitenkin niin että se EI OLE monkey model JOS:

-Lockheed corporation on täyttänyt vaaditut sopimuksen mukaiset ehdot? Näin ainakin amerikkalainen lakimies sanoisi asiasta. :eek: :D

Mistähän sopimuksesta (julkisesti esiin, kiitos) on kyse, ja siinäkö sanotaan koneen tutkaheijasteeksi jokin tietty arvo? Exportatun "monkey modelin" ei tarvitse olla paska, se vain ei ole aivan yhtä hyvä kuin alkuperäinen.

Kyllähän esim Britannia on ollut tiukasti mukana koneen kehitystyön vaiheissa, samoin vissiin Kanada ja Norja yms?

Lähinnä rahallisesti.


Mielestäni jo Lockheed Martinin kiertely antaa syyn epäillä jotain vilunkia olevan pelissä, vaikka joku kenraali kuinka väittäisi, että ulkomaille myydään yhtä hyvää konetta kuin kotimaan asevoimille. Ylipäätänsä esim. huippustealthin kauppaaminen Suomelle tai Norjalle olisi varsin iso riski, koska mahdollisessa sodassa Venäjä voisi saada sellaisen haltuunsa joko sotasaaliina tai sotakorvauksena. Siinä meni sitten se häive-etu, Venäjä kiittää pienennettyään PAK FA:n puolen neliömetrin tutkaheijasteen sadasosaan.

Kuten tuosta yllä olevasta linkistä käy ilmi, niin myös australialaisilta on lähtenyt huhuja liikkelle. Loppuun vielä lyhyt lainaus:

Now, it could be that the airframe itself is as stealthy for all customers. However, things like avionics, sensor and communications emissions controls and IR signature reduction tech may be different for American F-35s than they are for foreign jets. However, with interoperability being one of the main selling points for the jet, wouldn’t it make sense for everyone to be using the same avionics, sensors and comms gear?


Read more: http://defensetech.org/2011/06/23/how-stealthy-is-your-f-35/#ixzz2ysprAgJ7
Defense.org
 
Ei ole mitään F-35 export versiota. Kaikki koneet valmistetaan samalla linjalla aluksi. Lisäksi komponentteja toimittaa muidenkin maiden tehtaat, Italialainen Alenia-Aermacchi toimittaa siipiä myös USA:n koneisiin, Kanadalainen Magellan korkeusvakaajia, australialainen Marand sivuvakaajia jne. jne.
 
Mikähän lehti se nyt oli, jossa oli artikkeli korean sodan ilmataisteluista ja sen mukaan nuo pudotukset meni melkolailla tasan. Ja sekin vain Sabre vastaan Mig taisteluissa, muut koneet hävisi selvästi Migille. Tai miten se nyt oli, en omista kyseistä lehteä.

Lehti oli viime vuosikymmenen lopun lopun Suomen Sotilas. Löytyy MPKK:n kirjastosta.
 
  • Tykkää
Reactions: SJ
Kiitos. Muistaakseni lehdessä oli myös vertailu erillaisten hävittäjä aseiden vaikutuksesta kohteeseen.
 
Mikähän lehti se nyt oli, jossa oli artikkeli korean sodan ilmataisteluista ja sen mukaan nuo pudotukset meni melkolailla tasan. Ja sekin vain Sabre vastaan Mig taisteluissa, muut koneet hävisi selvästi Migille. Tai miten se nyt oli, en omista kyseistä lehteä.
WIKI;

During the war, 362 A-4/TA-4F Skyhawks were lost due to all causes.

Skyhawkeilla ammuttin alas yksi Mig-17.

Mahtaako nuo luvut koskaan selvitä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_A-4_Skyhawk
 
Mikähän lehti se nyt oli, jossa oli artikkeli korean sodan ilmataisteluista ja sen mukaan nuo pudotukset meni melkolailla tasan. Ja sekin vain Sabre vastaan Mig taisteluissa, muut koneet hävisi selvästi Migille. Tai miten se nyt oli, en omista kyseistä lehteä.

Sabret muistaakseni löylyttivät MiGejä noin 3:1 tai niillämain. MiGeillä oli sekä venäläisiä, kiinalaisia että korealaisia pilotteja. Jälkimmäisten kahden lentosuorituksista tiedetään lännessä hyvin vähän.
Venäläisillä oli aluksi aika kokeneita pilotteja jotka menestyivät hyvin. Sodan loppupuolella vaaka alkoi kallistua selkeästi jenkkien puolelle. Venäläiset komentajat moittivat ettei täydennyspilottien taso ollut hääppöinen. Myöhemmin venäläiset ovat valittaneet että pakko käyttää koreaa kommunikoinnissa haittasi heidän taktiikoitaan ja taistelunjohtoa.
Muut koneet eivät tosiaan menestyneet kovin hyvin MiGiä vastaan, paitsi ehkä laivaston Panther. B-29 -lennot päivisin piti lopettaa kun tappioprosentti alkoi mennä kamikazen puolelle.
 
Ei ole mitään F-35 export versiota. Kaikki koneet valmistetaan samalla linjalla aluksi. Lisäksi komponentteja toimittaa muidenkin maiden tehtaat, Italialainen Alenia-Aermacchi toimittaa siipiä myös USA:n koneisiin, Kanadalainen Magellan korkeusvakaajia, australialainen Marand sivuvakaajia jne. jne.

Niin ne kaikki Octaviatkin valmistettiin samalla linjalla aluksi, silti niitä sai heti alkuun hyvin erilaisella varustuksella. Ja korin muodolla (sedan vs farmari). Itse asiassa sama linja puski pihalle muitakin malleja, kuten Fabiaa. Ei se että kaikki tulee samalta linjalta mitenkään tarkoita että jokainen kone on atomilleen identtinen, ei ollenkaan.
 
Eräältä seuraamaltani saitilta tämä;

Designs compromised by Chinese hackers in 2012, which could undermine the strategic advantage of the JSF

Extremely complicated computer software requiring more than 8 million lines of code. Glitches have caused long delays.

Has had problems with vulnerability to electrical storms, though the Pentagon says this is being fixed

Pentagon chief has complained that parts fall off the plane mid-flight (holy shit!)

Not particularly manoeuvrable

Too many maintenance hours needed for each hour of flying

(Sources: US government, Parliament of Australia, Sukhoi, Lockheed Martin)
 
http://www.huffingtonpost.ca/2014/04/29/f-35-maintenance-costs-michael-byers_n_5233459.html

A new report by two think-tanks says the operating costs of Canada's proposed new stealth fighter could be considerably higher than what Harper government is acknowledging — and perhaps even expecting.
The Centre for Policy Alternatives and the Rideau Institute estimate the current numbers for the F-35 could be off by between $12 billion and $81 billion, depending on a variety of factors and risks over 40 years.
 
Back
Top