Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pysyy paremmin myös kaukovalvonta ja ennakkovaroitus-tutkien näkymättömissä kun ei ole sivu ja korkeusvakaajia. Sitä kai tuolla haetaan?Kappas keppanaa sieltähän se Boeingin omilta sivuilta löytyi. Ompas erikoinen viritelmä, tai sitten olen jo liian vanha ajattelemaan luovasti.
Katso liite: 18641
No joo, varmaan pyrstötön olisi ollut lähempänä totuutta.Kuudennen sukupolven hävittäjissä ei tosiaan liene sivuvakaajia (ainakaan havainnekuvissa näin ei ole), tosin missään ei ole vielä kai tehty ylisoonisia koneita ilman sivuvakaajia joten voi olla että aerodynamiikan kanssa on vielä tekemistä...
Huomasin äsken että LockMartin säännöllisesti julkaisemien "F-35 Program Status"-lehdyköiden uusimmassa painoksessa sanottiin että: "265+ Aircraft Delivered", eli tällä hetkellä F-35 koneita on toimitettu enemmän kuin mitä Gripenin tai Rafalen kaikkia versioita on tehty. Eikä F-35:n varsinainen sarjatuotanto ole vielä edes alkanut...
Pysyy paremmin myös kaukovalvonta ja ennakkovaroitus-tutkien näkymättömissä kun ei ole sivu ja korkeusvakaajia. Sitä kai tuolla haetaan?
Lämärin viimeisin konsepti näyttää aika samanlaiselta.
Katso liite: 18642
http://aviationweek.com/awindefense/skunk-works-unveils-updated-next-gen-fighter-concept
Tuotantomallin haittapuolena, jos ilmaisu sallitaan, on keskeneräisen tuotteen moninkertainen pävitys, joka tulee alkutilaajille kalliiksi. Kone pitää päivittää kerta toisensa jälkeen eikä valmista tule. Myyjän varainhankintamenetelmänä kauppatapa on näppärä ja varma.
Tämä on kuitenkin ihan normaalitilanne kaikkien koneiden osalta, F-16 koneiden Block 1 ja Block 5 koneen upgreidattiin Block 10 tasolle, jotkut Block 10 koneet Block 15 tasolle jne.
http://www.f-16.net/f-16_versions_article3.html
Jokatapauksessa hiton paljon halvemmaksi F-35 tyylinen suunniteltu päivitys FOC tasolle tulee kuin vaikka Gripen tyylinen kehitys jossa yli 100 ensimmäistä varustukseltaan ja ominaisuuksiltaan keskenerästä konetta on poistettu käytöstä vain 5 - 10 vuoden käytön jälkeen...
Pysyy paremmin myös kaukovalvonta ja ennakkovaroitus-tutkien näkymättömissä kun ei ole sivu ja korkeusvakaajia. Sitä kai tuolla haetaan?
Lämärin viimeisin konsepti näyttää aika samanlaiselta.
Katso liite: 18642
http://aviationweek.com/awindefense/skunk-works-unveils-updated-next-gen-fighter-concept
Jokatapauksessa hiton paljon halvemmaksi F-35 tyylinen suunniteltu päivitys FOC tasolle tulee kuin vaikka Gripen tyylinen kehitys jossa yli 100 ensimmäistä varustukseltaan ja ominaisuuksiltaan keskenerästä konetta on poistettu käytöstä vain 5 - 10 vuoden käytön jälkeen...
Teknisesti ihan ok ajatus, mutta poliittisesti mahdoton. Ei olla liittokunnassa. Meillä ei myöskään ole virinnyt sen tason teollispoliittisia ambitioita, että isolla etukäteissitoumuksella olisi kannattanut lähteä tavoittelemaan alihankintaa koko projektissa. Esim. Italia ja Japani ovat maksaneet tuhdisti oikeudesta koota F-35:ia. Meillä tyydytään näiden Amosten ja Misujen ujuttamiseenKysynpä nyt suoraan, olisitko suomalaisena ostajana ostanut koneen sitoutumalla siihen ja kehitystyöhön alkusarjasta saakka vai odottaisitko valmista ja kävisit sitten vasta kauppasille?
Teknisesti ihan ok ajatus, mutta poliittisesti mahdoton. Ei olla liittokunnassa. Meillä ei myöskään ole virinnyt sen tason teollispoliittisia ambitioita, että isolla etukäteissitoumuksella olisi kannattanut lähteä tavoittelemaan alihankintaa koko projektissa. Esim. Italia ja Japani ovat maksaneet tuhdisti oikeudesta koota F-35:ia. Meillä tyydytään näiden Amosten ja Misujen ujuttamiseen
Vähän myös Hornetien eläköitymisen ajankohta on sopimaton. Jos se olisi ollut 5-10 vuotta aiemmin, niin etukeno olisi ollut parempi.
En usko että F-35 voisi hyödyntää korkeaa lentopintaa, vaikka siitä onkin etuja kulutukseen, nopeuteen ja ohjuksen kantamaan.
Kone olisi kylmä ja erottuisi maata vasten, jos katsotaan ylhäältä. Uav tai satelliitti.