F-35 Lightning II

Jollei sitä tankkeria ympätä tähän hankinnassa olevaan rahoituskehyksen sisään niin sen voi kyllä unohtaa. Tuon hankinnan jälkeen ilmavoimille tulee aika pitkä kuiva aika.

Ei välttämättä kovin pitkä. Hawkit poistuvat suunnitelman mukaan 2035. Korvaaja pitää hommata heti kun HX on paketissa.
 
Ei välttämättä kovin pitkä. Hawkit poistuvat suunnitelman mukaan 2035. Korvaaja pitää hommata heti kun HX on paketissa.
Vaikea nähdä, että sieltä löytyisi tankkerin tai pari mentävää aukkoa. Hawkienkin suhteen en usko 1:1 korvausta vaan puhutaan huomattavasti pienemmästä määrästä tai sitten halvasta ostettavasta. Ei sieltä korista vaan löydy sitä valuuttaa ja maavoimia on pakko alkaa uudistaa viimeistään 2030 ja puhutaan aikamoisista hankinnoista. Sieltä kuitenkin tulee mietittäväksi kaikkea kuorma-, ja maastoautoista, panssarivaunuihin ja raketinheittimiin. Tykistön uudistamista. K9 on vasta alku. yms. Laivaston puolella haminat alkavat olemaan poisto iässä jne. Kyllä siinä taikoja tarvitaan, että ilmavoimat saa miljardi ostoluvat vuosikymmen sen jälkeen kun laitettu kymppi miljardi palamaan.
 
Vaikea nähdä, että sieltä löytyisi tankkerin tai pari mentävää aukkoa. Hawkienkin suhteen en usko 1:1 korvausta vaan puhutaan huomattavasti pienemmästä määrästä tai sitten halvasta ostettavasta. Ei sieltä korista vaan löydy sitä valuuttaa ja maavoimia on pakko alkaa uudistaa viimeistään 2030 ja puhutaan aikamoisista hankinnoista. Sieltä kuitenkin tulee mietittäväksi kaikkea kuorma-, ja maastoautoista, panssarivaunuihin ja raketinheittimiin. Tykistön uudistamista. K9 on vasta alku. yms. Laivaston puolella haminat alkavat olemaan poisto iässä jne. Kyllä siinä taikoja tarvitaan, että ilmavoimat saa miljardi ostoluvat vuosikymmen sen jälkeen kun laitettu kymppi miljardi palamaan.

Tuskin Hawkeja tankkauskoneilla korvataan. Kommentoin tuota kuivaa kautta. HX:n jälkeen Ilmavoimilla on siis merkittävä hanke tulossa heti 30-luvun alussa.
 
Tuskin Hawkeja tankkauskoneilla korvataan. Kommentoin tuota kuivaa kautta. HX:n jälkeen Ilmavoimilla on siis merkittävä hanke tulossa heti 30-luvun alussa.
Ei siis en tarkoittunut sitä, että hawkit tai edes osaa korvattaisiin tankkauskoneilla. Tarkoitin, että niitä tankkereita ei ole tulossa jos ei niitä sisällytetä nyt tähän 10mrd jonka ilmavoimat on saamassa. Totta, että hawkit täytyy korvata mutta veikkaan, että se tulee olemaan aika väännön takana koska ilmavoimat on juuri saaneet miljardi koneet. Tarve ei toki poistu mutta kyllä siinä varmaan tullaan kaikennäköisiä tanssiaskelia näkemään koska myös maavoimilla on tuolloin todella paljon suorituskyvyn korvausta menossa. Tokko budjetti riittää kaikkien tarpeisiin ja lisä budjettia lienee turha odottaa kovinkaan nopeasti. Tuota olen juuri tarkoittanut parissa muussa ketjussa jonne tämänkin viesti paremmin kuuluisi, että puolustus on kokonaisuus ja ilmavoimien suorituskykyä pitäisi peilata kokonaisuuteen. HX hanke ei ole vain ilmavoimien hankinta vaan se on myös maa- ja merivoimien hankinta koska se hankinta vaikuttaa myös näiden toimintaan tavalla tai toisella. Pahimmillaan siten, että maavoimat eivät saa tarvitsemaansa rahoitusta 2030 luvulla jolloin sitä käytännössä supistetaan entistä lujemmin mallia kajander kohti. Kukaan tuskin toivoo sitäkään? Merivoimilla on tulossa 2030 omat suorituskykykorvaus hankkeensa. Siinä on kaksi raskasta vuosikymmentä edessä jossa jokaiselle tullaan jakamaan niukkuutta.

Toki on kiva elää hetkessä sen enempää miettimättä huomista mutta maailmalla on ikäviä esimerkkejä, että hankintaa x juttua x määrä ja huomataan että siihen ei oikeasti ollut varaa. Siitä on sitten huono ammentaa suorituskykyä. Paperilla se on silloin hyvä mutta käytännössä ei. Täytyy tyytyä ns. suorituskykyyn johon meillä on varaa myös rauhanaikana vaikka sotaa varten kamppeet ostetaankin.
 
Ei siis en tarkoittunut sitä, että hawkit tai edes osaa korvattaisiin tankkauskoneilla. Tarkoitin, että niitä tankkereita ei ole tulossa jos ei niitä sisällytetä nyt tähän 10mrd jonka ilmavoimat on saamassa. Totta, että hawkit täytyy korvata mutta veikkaan, että se tulee olemaan aika väännön takana koska ilmavoimat on juuri saaneet miljardi koneet. Tarve ei toki poistu mutta kyllä siinä varmaan tullaan kaikennäköisiä tanssiaskelia näkemään koska myös maavoimilla on tuolloin todella paljon suorituskyvyn korvausta menossa. Tokko budjetti riittää kaikkien tarpeisiin ja lisä budjettia lienee turha odottaa kovinkaan nopeasti. Tuota olen juuri tarkoittanut parissa muussa ketjussa jonne tämänkin viesti paremmin kuuluisi, että puolustus on kokonaisuus ja ilmavoimien suorituskykyä pitäisi peilata kokonaisuuteen. HX hanke ei ole vain ilmavoimien hankinta vaan se on myös maa- ja merivoimien hankinta koska se hankinta vaikuttaa myös näiden toimintaan tavalla tai toisella. Pahimmillaan siten, että maavoimat eivät saa tarvitsemaansa rahoitusta 2030 luvulla jolloin sitä käytännössä supistetaan entistä lujemmin mallia kajander kohti. Kukaan tuskin toivoo sitäkään? Merivoimilla on tulossa 2030 omat suorituskykykorvaus hankkeensa. Siinä on kaksi raskasta vuosikymmentä edessä jossa jokaiselle tullaan jakamaan niukkuutta.

Toki on kiva elää hetkessä sen enempää miettimättä huomista mutta maailmalla on ikäviä esimerkkejä, että hankintaa x juttua x määrä ja huomataan että siihen ei oikeasti ollut varaa. Siitä on sitten huono ammentaa suorituskykyä. Paperilla se on silloin hyvä mutta käytännössä ei. Täytyy tyytyä ns. suorituskykyyn johon meillä on varaa myös rauhanaikana vaikka sotaa varten kamppeet ostetaankin.

Ymmärsin kyllä mitä tarkoitit ja olen samaa mieltä siitä ettei tutkavalvontakoneen tai tankkerin hankinta erillishankkeena heti HX:n perään ole edes ajatuksena tästä maailmasta. Samaan kokonaisuuteen pitää ympätä kaikki olennainen. En tosin usko että siihenkään lopulta moisia sisältyisi. Vaikka olisi optimitilanne ja piikki auki niin rahat ovat niukalla. Hawkin korvaamisenkin voi arvata tapahtuvan aikanaan melko matalalla profiililla. Maavoimat elää joka tapauksessa jännittäviä aikoja 30-luvulla.
 
Onko koneissa jarruvarjo ja tunnistusvalonheitin, ovatko samalla ilmatankkausvarustuksella kun nytkin vai siirrytäänkö USAF:in malliin?

Jarruvarjo on käytössä norjalaisilla joten mikseipä suomalaisillakin?

Tunnistusvalonheitintä ei varmaan koneessa ennestään ole, liekö sellaista lähdetään meidän tarpeisiin kehittämäänkään? Onko sille edes sopivaa paikkaa koneessa? EODAS varmaan osittain korvaa sen tarpeen.

Kun hankittava kone on A-mallia, käytetään puomi-ilmatankkausta. Koska meillä ei ole omaa tankkauskalustoa, en näe mitään syytä pitäytyä väkisin letkutankkauksessa.
 
Letkutankkaus olisi kyllä meille parempi koska se on maailmalla hyvin laajasti käytössä. Mutta ei se meille mikään kynnyskysymys ole.
 
Tässä tarkennusta tuohon EW-simulaattorikuvaan.

Northrop Grumman has delivered a new tool to the U.S. Navy that will allow the service to test its F-35s in a dynamic electronic warfare environment that can recreate mission-like conditions, the company said.
Described by the firm as the “most sophisticated test environment” the company has ever created, the environment consists of three key elements:
  • The Combat Electromagnetic Environment Simulator, or CEESIM, which simulates multiple, simultaneous radio frequency emitters along with static and dynamic platform attributes to model real war conditions.
  • The Signal Measurement System, or SMS, which provides a wide bandwidth signal measurement-recording analysis capability used to validate the test environment and system.
  • The Synchronizer Controller System, or SCS, which provides tools to program an integrated multispectral test scenario to include threat radars, communications signals, radar and electro-opitcal/infrared signatures.
“Keeping the F-35’s systems ready requires a fully integrated test environment like we have developed with CEESIM, SMS and SCS,” said Joe Downie, director of the land and avionics C4ISR division with Northrop Grumman Mission Systems. “These systems work together to provide the environment complexity and density, measurement and analysis capability, and test control capability necessary to evaluate the F-35 in a realistic mission scenario.”
Lockheed Martin has also created a specialized facility to help test and ready Surface Electronic Warfare Improvement Program deliveries for the Navy.
The first facility was built in 2012 and was used as part of the low-rate production units with 38 systems going through the chamber, Joseph Ottaviano, director of electronic warfare systems at Lockheed Martin, told C4ISRNET during an April 9 interview at the Navy League’s Sea-Air-Space conference.

The chamber can replicate threats and test sensitivity levels that were previously impossible.
Moreover, the facility is adjacent to the manufacturing plant, making it easier and faster to test after production.
https://www.c4isrnet.com/electronic...electronic-warfare-environment-for-its-f-35s/
 
Pantteri
Mr. Rogoway,

The panther patch that you're inquiring about is an F-35 Weapons School patch that the students wear. Pilots in F-35 community are referring to the jet as "Panther". As always, the official name of the jet is still F-35 Lightning II.
http://www.thedrive.com/the-war-zon...me-given-to-it-by-the-usafs-most-elite-pilots

Fort Worth, jossa on LM:n F-35 kokoonpanotehdas näemmä Panther city.
https://www.nbcdfw.com/news/local/The-Origin-of-Panther-City-381899231.html
 
miten F-35:n harmaan sävyt vaihtelevat niin paljon eri kuvissa.
Harmaan sävyn ideahan on, että se neutraalina heijastaa ympäristön vallitsevaa sävyä. Ns sininen hetki ja harmaa on sekin sininen. Tai auringonlaskussa se voi olla oranssi. Se myös valokuvissa muuttuu samalla periaatteella kuvan pienenkin värivirheen vuoksi.
 
Joo siis koneen väri lienee kauttaaltaan sama värikoodi FS36170, joka on hieman vihreänruskehtava harmaa. Saumaraidat ovat samaa väriä, mutta täysin mattana. Nyt on uudempi pinnoite käytössä, jossa saumat ovat pykälän vähemmän mattoja. Suurin osa pintaa on hyvin metallisävyistä ja näyttäytyy eri valossa ja eri valaistuskulmissa täysin erilaiselta; kameran suunnasta tulevassa spottivalossa lähes mustanharmaalta. Auringonpaisteessa yleispinta on tummempaa, saumat korostetun vaaleita, vaikka väri on sama. Pilvisessä eli täysin epäsuorassa valossa saumaraidat eivät erotu juuri lainkaan yleisväristä. Lopputuloksena kone on joka valaistuksessa eri värinen ja siksi epämääräisen uhkaava. Elektro-optisten tavoitteiden lisäksi sillä on psykologinen efekti, eikä varmastikaan vahingossa tai edes sivutuotteena.

Edit semi-OT: jos joku pykäilee HX-kandidaateista pienoismallit itselleen, niin F-35:n väritys menee melko tarkalleen oikeaksi Vallejon akryyliväreillä 71.280 Camouflage grey ja 71.072 Gunmetal. Saumat ja radomet pelkällä harmaalla, isot pinnat sekoituksella 3xgrey + 1xgunmetal. Sitä voi ihailla sitten vaikka eri valaistuksissa ;)
 
Viimeksi muokattu:
Mikä puikko on kuvassa? Näyttää pirun pitkältä.
 
Mikä puikko on kuvassa? Näyttää pirun pitkältä.

Amraam.

Onhan se. Mutta kuvakulma ja linssi hämää osin. Vertaa kuski-ihmisen kokoa vs. kyykyssä olija.

Toinen kuva.

images
 
In a recent exercise where 2 x F-35s shielded 4 x F-16s vs a force of 8 x F-16s. The Blue force F-16s were able to take out the Red while the F-35s provided SA, ESM support, and A2A cleanup.


"While a lot of missions are conducted with the JOTT partners, the Dutch F-35s periodically fly with the 148th Fighter Squadron ‘Kickin’ Ass’, the RNLAF’s F-16 training unit in Tucson, Arizona, to evaluate and validate new tactics. ‘The 1st time we got to test all these advanced capabilities to their fullest potential was about a year ago, with and against our F-16s in Tucson,’ says Knight. ‘The initial scenario was that our two F-35s would escort a four-ship of F-16s across a notional border and protect them against another eight-ship of F-16s simulating a modern adversary.

A relatively inexperienced flight leader was in charge of the F-16s on our side and Lt Col Joost ‘Niki’ Luijsterburg, the Tucson detachment commander, was responsible for the adversaries. Up to this point we had only practised these scenarios in the simulators and while we had a decent game-plan, we were all anxious to see how the F-35 would perform in real life. We figured that the F-35’s stealth would keep us out of harm’s way for most of the fight, but that we also need to protect the friendly F-16s, maximize the lethality of their missiles and get them to the target. To make this happen, we planned to initially use electronic attack against the adversary F-16s, see if we could avoid having them detect friendly fighters and datalink the location of the hostile aircraft to our F-16s. This way we could use the F-16s on our side to shoot down the initial wave of enemy fighters and keep our own missiles available once the ‘Blue Air’ F-16s had to focus on their target attack. The plan worked flawlessly.

‘In the debrief ‘Niki’ told us it was one of the most memorable sorties he had ever flown. Having previously worked in the F-35 program office he was elated to find out how effective the F-35 was, but at the same time he was frustrated by not getting a single shot off the rail against us, while getting killed multiple times. After that sortie it really hit us that the F-35 was going to make a big difference in how we operate fighters and other assets in the Royal Netherlands Air Force.‘"
 
https://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/2...a-jota-suomikin-harkitsee-tilanne-rinnastettu

Ulkomaat
|
HX-hävittäjähanke


Suomi on korvaamassa uusilla monitoimihävittäjillä vuosina 1995–2000 käyttöön otetut Hornetit, joiden 30 vuoden elinkaari on täyttymässä vuoteen 2030 mennessä. Hävittäjähanke kulkee nimellä HX, missä ensimmäinen kirjain tulee korvattavasta koneesta (Hornet) ja kirjain X toimii seuraajaehdokkaan tunnuksena.
Hävittäjähankinnan kustannusarvio on 7–10 miljardia euroa. Luvussa ei ole mukana ylläpito- ja kehityskustannuksia tulevan 30 vuoden aikana. Hankintapäätös tehdään 2020-luvun alussa.
Kilpailussa mukana olevat hävittäjät:
Boeing F/A-18 Super Hornet (Yhdysvallat)
Dassault Rafale (Ranska)
Eurofighter Typhoon (Iso-Britannia)
Lockheed Martin F-35 (Yhdysvallat)
Saab Gripen (Ruotsi)
Uuden Suomen jutut HX-hankkeesta: https://www.uusisuomi.fi/aiheet/hx-hanke
Britannian puolustusministeriö harkitsee vetäytymistä F-35-kaupoista ja pohtii sen sijaan puolta halvempien Eurofighterien ostamista, uutisoivat brittilehdet.
 
Back
Top