F-35 Lightning II

Tuo on siihen brittien melkö höpöjuttuun perustuva suomennos.

A on todennäköinen pari B:lle kun puhutaan Tornadon korvaamisesta. Alle tonni eroa aseistuksen kantokyvyssä. B korvasi Harrierit.
 
Viimeksi muokattu:
Britannian puolustusministeriö harkitsee vetäytymistä F-35-kaupoista ja pohtii sen sijaan puolta halvempien Eurofighterien ostamista, uutisoivat brittilehdet.

Mistähän tuollaiset luvut on peräisin? Ei se Eurofighterikaan ihan halpa ole..
 
Olipas taas huonosti taustoitettu juttu, kotimainen media ei edelleenkään petä HX-uutisoinnissa.

Mutta jos tuota brittien tilannetta analysoi, niin alkuperäinen hankintasuunnitelma oli 150 konetta, jota sittemmin laskettiin siten, että 80 konetta korvaa Harrierit ja 58 Tornadot. Sittemmin on päätetty pitää kaksi laivueellista T1 Typhooneja palveluksessa 2035-40 asti, ja korvata osa Tornadon suorituskyvystä Typhoonin päivyksellä.

A-mallin hankkiminen on ongelmallista, koska nykyiset 48 B:tä ei riitä pitämään tarpeeksi koneita tukialuskäytössä. Toisin kuin Sea Harrierit jotka oli Fleet Air Armin alla, kaikki F-35:t on RAF:n alaisuudessa, joten niitä ei ole sellaisenaan korvamerkitty tukialukselle. Jos loput hankittavat olisi A-mallia, ei niiden hankintaa voisi perustella tukialuskäytön tarpeilla.

On todennäköistä että B:tä hankitaan toiset nelisenkymmentä, siten kokonaisuudesta saataisiin brittien mallin mukaan 2-3 operatiivista laivuetta. Mitä sen jälkeen tapahtuu, on vaikeampaa sanoa. Puolustusministeriönkin puolelta on myönnytty, että kokonaismäärää voisi ehkä vähentää. Samoista rahoista kilpailee moni muukin hanke, kuten laivaston Type 26 ja Type 31-hankinnat joiden rahoitus on epävarmaa. F-35B on väistämättä kallis, mutta vaikka A-malli on halvempi, se vaatisi niiden eroavaisuuksien takia investointia osittain omaan tukeutumis- ja operointikykyyn.

Vaikka britit käyttävät suhteellisen paljon rahaa puolustukseen se kuluu tällä hetkellä lähinnä strategisiin hankkeisiin, kuten tukialuksiin, sukellusveneisiin ja F-35:een. Ne työllistävät teollisuutta, mutta se kohdistuu kapealle sektorille. Esim. F-35 työllistää muutamaa yritystä, lähinnä BAE ja Qinetiq, kun taas Typhoonissa on useita kymmeniä osallisia. Tämä on ongelmallista maan edelleenkin tärkeän puolustus- ja ilmailuteollisuuden kannalta, ja sitä pahentaa Brexitin luoma epävarmuus. Monet pienemmät yritykset ovat ajautuneet vaikeuksiin viime vuosina, mikä on poliittisesti arka asia.

Sekä F-35 että Typhoon ovat osittain brittiläisiä koneita. F-35 15 prosenttisesti ja Typhoon noin 40 prosenttisesti. Ensi vuonna loppuu brittien Tier 1-status, ja osuus F-35-projektista tippuu hankintojen mukaiseen noin 5 prosenttiin ja vaikka sillä ei ole vaikutusta BAE:n nykyiseen valmistusosuuteen, se vaikuttaa tulevaisuuden työnjaon mahdollisuuksiin.

On vähän ironista, että britit vastustivat EU:n puolustusyhteistyötä joka käänteessä, mutta nyt siellä toitotetaan Eurooppalaisen puolustus- ja teollisuusyhteistyön ilosanomaa. Briteissä ymmärretään, että teollisuuden mahdollisuudet ovat Euroopassa. Pääsy Yhdysvaltojen puolustusmarkkinoille on rajallista, joten paras tapa varmistaa teollisuuden jatkuminen on yhä yhteistyö Euroopan markkinoiden kanssa. Tämä myös edesauttaa vientimarkkinoilla pärjäämistä.

Teollisuuden kannalta Typhoon onkin huomattavasti tärkeämpi hanke, jonka takia sitä lobataan niin teollisuuden kun politiikan puolelta. Briteissä pelätään jäämistä ulos Ranskan ja Saksan suunnittelemasta uudesta puolustusteollisuuden keskiöstä. Saksan omista intresseistä lähteävä Eurofighterin mahdollinen lisähankinta nähdään varmasti mahdollisuutena ylläpitää sekä paikallista, poliittisesti tärkeää teollisuutta että uhattuna olevaa asemaa Euroopan puolustusteollisuudessa, ja sitä tukisi myös Iso-Britannian osallistuminen lisähankintaan.

Ei tämä toteutuessaan kuitenkaan tarkoittaisi F-35:n hankinnan korvautumista kokonaan. Eivät ne operatiivisestikaan korvaa toisiaan, vaan ovat toisiaan täydentäviä. Brittien asevoimat tuntuvat olevan tyytyväisiä niiden yhdistelmään. Kyse on siitä, mikä tulee olemaan lopullinen suhde koneiden välillä, ja siihen vaikuttaa moni asia niin poliittisesti, taloudellisesti kuin sotilaallisestikin.
 
Viimeksi muokattu:
A-mallin hankkiminen on ongelmallista, koska nykyiset 48 B:tä ei riitä pitämään tarpeeksi koneita tukialuskäytössä. Toisin kuin Sea Harrierit jotka oli Fleet Air Armin alla, kaikki F-35:t on RAF:n alaisuudessa, joten niitä ei ole sellaisenaan korvamerkitty tukialukselle. Jos loput hankittavat olisi A-mallia, ei niiden hankintaa voisi perustella tukialuskäytön tarpeilla.
Entäs 809 Naval Air Squadron? Sehän tulee olemaan nimenomaan Fleet Air Armin alla ja sille on tulossa F-35:t. 617 Squadron RAF tulee olemaan brittien ensimmäinen F-35 laivue ja 809 toinen, eli eikö periaatteessa puolet noista 48:sta F-35:sta tule sitten olemaan Fleet Air Armin/Royal Navyn alla?

https://en.wikipedia.org/wiki/809_Naval_Air_Squadron
https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2013/september/09/130909-809-air-squadron
 
Entäs 809 Naval Air Squadron? Sehän tulee olemaan nimenomaan Fleet Air Armin alla ja sille on tulossa F-35:t. 617 Squadron RAF tulee olemaan brittien ensimmäinen F-35 laivue ja 809 toinen, eli eikö periaatteessa puolet noista 48:sta F-35:sta tule sitten olemaan Fleet Air Armin/Royal Navyn alla?

https://en.wikipedia.org/wiki/809_Naval_Air_Squadron
https://www.royalnavy.mod.uk/news-and-latest-activity/news/2013/september/09/130909-809-air-squadron

Totta, hyvä pointti, unohdin että tuokin oli tulossa. Tosin Briteillä nämä laivueet ovat enemmän nimellisiä. Kaikki koneet ja kaikki niiden koulutus- ja tukijärjestelmät sijaitsevat RAF Marhamin tukikohdassa ja niitä lentävät sekä RN:n että RAF:n lentäjät, laivueesta riippumatta. Molempien lentäjät ja laivueet myös operoivat lentotukialuksilta.

Tässä on taustalla se, että F-35 alkoi RN:n projektina Sea Harrierin korvaajaksi, mutta kun RAF tuli kuvaan Tornadon korvaajan muodossa taputeltiin projektista Joint Combat Aircraft, mikä käytännössä tarkoitti että RAF omi sen. Tästä ollaan yhä vähän käärmeissään RN:ssä.

Tarkoitin tällä siis sitä, että samojen koneiden pitää samaan aikaan korvata sekä Sea Harrierit että Tornadot. RAF varmaankin haluaisi hankkia F-35A:ta, mutta silloin se ei pystyisi täyttämään tuota ensimmäistä roolia. Pelkkään tukialuskäyttöön tarvittaisiin arvoiden mukaan vähintään n. 80 konetta, joten pidän epätodennököisenä että F-35A:ta hankittaisiin ennen kuin B-mallia on tuon verran.
 
Viimeksi muokattu:
Israel says first country to use U.S.-made F-35 in combat

JERUSALEM, May 22 (Reuters) - Israel is the first country to have used the U.S.-made F-35 stealth fighter in combat, the Israeli air force chief said on Tuesday in remarks carried by the military’s official Twitter account.

Israeli media further quoted Major-General Amikam Norkin as saying: “We are flying the F-35 all of the Middle East and have already attacked twice on two different fronts”.

https://www.reuters.com/article/loc...y-to-use-us-made-f-35-in-combat-idUSJ7N1PG02E
 
Israel says first country to use U.S.-made F-35 in combat

JERUSALEM, May 22 (Reuters) - Israel is the first country to have used the U.S.-made F-35 stealth fighter in combat, the Israeli air force chief said on Tuesday in remarks carried by the military’s official Twitter account.

Israeli media further quoted Major-General Amikam Norkin as saying: “We are flying the F-35 all of the Middle East and have already attacked twice on two different fronts”.

https://www.reuters.com/article/loc...y-to-use-us-made-f-35-in-combat-idUSJ7N1PG02E
Combat proven bitches!!
 
Combat proven bitches!!
Ja tässä Jerusalem Postin artikkeli aiheesta:

---

IAF COMMANDER: ISRAEL FIRST TO USE F-35 JET IN COMBAT
“We are flying the F-35 all over the Middle East."
BY ANNA AHRONHEIM

MAY 22, 2018 10:04

Israel has struck targets in the Middle East with the F-35 Adir stealth fighter jet twice, Israel Air Force Commander Maj.-Gen. Amikam Norkin said Tuesday, becoming the first country to use the US-made jet in combat.

“We are flying the F-35 all over the Middle East. It had become part of our operational capabilities. We are the first to attack using the F-35 in the Middle East and have already attacked twice on different fronts,” he said during the IAF Senior Air Force Conference in Herzilya.

Norkin made the comments while showing a picture of one Israeli F-35 flying over the Lebanese capital of Beirut during the day. He did not mention when the picture was taken.

Israel declared initial operational capability of the world’s most advanced jet in December after receiving nine F-35s. The Air Force is expected to receive a total of 50 planes to make two full squadrons by 2024.

With an extremely low radar signature, the F-35 is able to operate undetected deep inside enemy territory such as Iran as well as evade advanced missile defense systems like the advanced Russian-made S-300 missile defense system which Tehran announced in March had become operational.

Israel is also said to be still considering acquiring F-35B Lightning II short takeoff/vertical landing jets. According to Lockheed Martin, the B variant “is designed to operate from austere bases and a range of air-capable ships near frontline combat zones. It can also take off and land conventionally from longer runways on major bases.”

This could be crucial in times of war when air force bases - and particularly runways - run the risk of being targeted by enemy missiles and rockets.

Current US Department of Defense plans state that Washington will acquire a total of 2,456 F-35s from the United States Air Force, Marine Corps and Navy. According to Lockheed Martin, over 280 F-35 aircraft have been delivered and are operating from 15 bases around the globe with over 580 pilots and 5,600 maintainers who have been trained on the aircraft whose fleet has surpassed more than 130,000 cumulative flight hours.
 
Täällä on Israelin ilmavoimien vahvistus, että kyseessä on tosiaan strike eikä mikään kaukokiikarointi.
http://www.iaf.org.il/4473-50208-en/IAF.aspx

Tänään on ilmeisesti avautunut joku kokous, jossa Suomi myös edustettuna. Tuo F-35 isku oli ollut avajaispuheenvuoron paljastus.
"The 'Adir' (F-35I) aircraft are already operational and flying combat missions. In fact, we have performed the first operational F-35 strike in the world. We attacked twice in the Middle East using the F-35 – we are the first in the world to do so. The Israeli Air Force is a pioneer and a world leader in operating air power". These are the words of IAF Commander Maj. Gen. Amikam Norkin, spoken today (Tuesday) at the International Air Force Commander Convention's opening at Israel's Air Force Auditorium.

As part of the convention, which also marks the Israeli Air Force's 70th anniversary, air force commanders and senior officers from over 20 countries will arrive in Israel. Among the countries participating in the convention are the United States, UK, Germany, Canada, Greece, Poland, Italy, Cyprus, Austria, Bulgaria, Brazil, France, Czech Republic, Romania, Croatia, the Netherlands, Finland, Belgium, Vietnam and India. "This gathering is an exceptional event marking aerial, global and regional cooperation in order to strengthen regional stability. Your presence here has a strategic meaning for the people of the IAF and for myself, and for that I thank all of you", said Maj. Gen. Norkin.
 
Eikö Suomenkin kannattaisi hankkia F-35B:tä? Hajauttaminen pääsisi uudelle tasolle, kun päästäisiin operoimaan korpikentiltä. Olettaen että kaikki huoltoajoneuvot ovat Zil 6x6 -tyyppisiä maastokelpoisia kavereita
 
https://www.facebook.com/plugins/po...k.com/Scramblemagazine/posts/2214160161943839

This week, five Japan Air Self-Defense Force (JASDF) F-35A's, currently based at Luke AFB (AZ), will be ferried across the Pacific Ocean to their new home Misawa AB. Three more are expected later this Fiscal Year.

The Scramble database reports the following Lightning IIs with 944th OG at Luke; 69-8701, 69-8702, 79-8703, 79-8704 and 79-8705. It is not said, these are the ones that will be ferried.
 
Eikö Suomenkin kannattaisi hankkia F-35B:tä? Hajauttaminen pääsisi uudelle tasolle, kun päästäisiin operoimaan korpikentiltä. Olettaen että kaikki huoltoajoneuvot ovat Zil 6x6 -tyyppisiä maastokelpoisia kavereita
Hinta ja ylläpito on vaan aika suolainen. Sitten voisi hyvin lopettaa tosin haaveilemisen 64:stä koneesta. Voisi alkaa haaveilemaan 20-30:stä.
 
F-35:n osalta tulkitsen tämän vakioituneen kaavan tarkoittavan sitä, että ilman Luneburgeja ei Nevadan ulkopuolella lennetä ainakaan ensimmäiseen kymmeneen vuoteen, ainakaan ilman Pentagonin kertakohtaista lupaa. Siihen asti se on "lupaus häivekoneesta" näin lonkalta ajatellen. ; )
Täällä on Israelin ilmavoimien vahvistus, että kyseessä on tosiaan strike eikä mikään kaukokiikarointi.
http://www.iaf.org.il/4473-50208-en/IAF.aspx
Miten meni omasta mielestä?

Vai lentävätkö "ympäri Lähi-itää" ja pommittavat Syyriaa tutkaheijastimet kiinni? :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top