Mitä oikein tarkoitetaan? Onhan se ilmatankkauskyky jo olemassa? Buddy?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Mitä oikein tarkoitetaan? Onhan se ilmatankkauskyky jo olemassa? Buddy?
In flight refueling probea A-malliin jotta pystyttäisiin hyödyntämään kevyempiä ilmatankkauskoneita. Tuskin on tulossa.
Jaa, että "kaksineuvoinen tapaus", reikä ja elin.
Tuskinpa tosiaan tulossa.
Tuleeko kenelläkään mieleen hävittäjää, jossa olisi ollut molemmat?
Jaa, että "kaksineuvoinen tapaus", reikä ja elin.
Tuskinpa tosiaan tulossa.
Tuleeko kenelläkään mieleen hävittäjää, jossa olisi ollut molemmat?
Super Hornet kykenee "buddy-tankkaukseen".Jaa, että "kaksineuvoinen tapaus", reikä ja elin.
Tuskinpa tosiaan tulossa.
Tuleeko kenelläkään mieleen hävittäjää, jossa olisi ollut molemmat?
Super Hornet kykenee "buddy-tankkaukseen".
no onko gen 5 hävittäjässä mitään järkeä, eihän meillä ole niitäkään.... Voi perse mikä ajatuksenjuoksu... Sorry, oli pakko heittää...Ei siinä vaihtamisessa ole kyllä mitään järkeä kun meillä ei ole yhtään tankkauskonetta. Norja ja Tanska ovat jo myös ostaneet Hunchback of Notre Dame -versiota.
Facepalm. Nyt on taas erityisolosuhteet löytynyt jostain. Mitä tekemistä noilla on toistensa kanssa? Kukaan ei ole tähänkään mennessä vaihtanut ja todellakin lähimpien naapurien järkeily pätee suurelta osin meille.no onko gen 5 hävittäjässä mitään järkeä, eihän meillä ole niitäkään.... Voi perse mikä ajatuksenjuoksu... Sorry, oli pakko heittää...
Ylläpito- ja kehityskustannusten minimoimiseksi HX-hankinnassa ja sen elinkaaren aikaisessa kehittämisessä tavoitellaan mahdollisimman korkeaa toiminnallista ja teknistä yhteneväisyyttä monitoimihävittäjän pääkäyttäjän tai pääkäyttäjien kanssa.
Ei siinä vaihtamisessa ole kyllä mitään järkeä kun meillä ei ole yhtään tankkauskonetta. Norja ja Tanska ovat jo myös ostaneet Hunchback of Notre Dame -versiota.
Joo, ei vain pilkota horisontissa vielä skenaario, jossa Suomi modaisi ensimmäisenä F-35A:n tankkausmetodia.
Kotimaan tarve on vähäinen ja kantama paranee tuntuvasti entisestä. Merkittävä kuluerä, jota ilman pärjätty ennenkin.
Ulkomaille matkatessa voi tilata oikeanlaisen tankkikoneen. Jos jossain ambomaassa operoitaisiin niin todennäköisyys on nolla, että siellä ei olisi Naton sopivat tankkerit koska kaikki muut F-35A:t olisi tankattava.
Varmaan samassa vaiheessa missä suurin osa Gripenin suorituskyvyistä ovat. Puheen asteella.Missäs nykyään mennään sen paljon mainostetun kuuden sisäisen amraamin kanssa ?
Jollei sitä tankkeria ympätä tähän hankinnassa olevaan rahoituskehyksen sisään niin sen voi kyllä unohtaa. Tuon hankinnan jälkeen ilmavoimille tulee aika pitkä kuiva aika.No ei varmaan ole, mutta toisaalta Norja ja Tanska on NATO:n ilmatankkauspoolissa. Ruotsilla on yksi modattu C-130, ja tulevaisuudessa todennäköisesti KC-390 samassa roolissa. Ilmatankkauskyvyn puute on meilläkin muutamaan kertaan mainittu suorituskyvyn rajoittajaksi, on sen hankkimiseksi jotain puolivillaisia yrityksiä muistaakseni ollutkin.
Ilmassa ja paikassa A oleva kone on huomattavasti nopeammin paikassa B kuin jos se lähtisi maasta. Reagointi kyky ihan toista luokkaa. Sitten päästään siihen, että millaisessa asekuormassa kone voi laskeutua esim. maantiekentälle vaarantamatta itseään? Eli jos on kone hampaisiin asti varustettu mutta tehtävä on peruuntunut ja muuta ammuttavaa ei ole löytynyt, polttoaine ei riitä odottamaan uutta maalia niin tiputetaanko pommit ja puikot sitten metsään? Sen sijaan kone voisi päivystää useammankin tunnin ilmassa odottamassa uutta tehtävää. Tuossa näkisin sen tankkaus koneen edulliseksi. Sama juttu jos joudutaan pitään välitöntä valmiutta niin se on helpointa ilmasta käsin. Nyt koneet odottavat tehtävää maassa.Ihmettelen suuresti, mihin/miten tankkeria käytettäisiin Suomessa. Taistellaan kuitenkin omalla alueella pääosin, ja kaikkein viimeiseksi sen tankkerin kanssa lennetään Moskovan liepeille...
Periaatteessa ilmatankkauskoneesta voisi olla mainittavaa hyötyä, mikäli maassa olevat tukikohdat on lamautettu ja ilmassa on omia koneita. Mutta kysymys kuuluu, mistä se ilmatankkauskone sitten operoi? Järkevän kokoinen (=suuri) tankkeri ei toimi maantieltä... ja niilläkin lentoasemilla kuin se on operoitavissa, ei konetta saa mihinkään järkevään suojaan (luola, naamioverkko kilometrien päässä tms.), vaan se on iso ja lihava maali maassa ollessaan.
KV-toiminnan ja siihen liittyvän koulutuksen osalta oma ilmatankkauskone voisi olla kiva olemassa, mutta en pidä sitä järin kustannustehokkaana kotimaan puolustuksen sektorilla.