F-35 Lightning II

No kun nyt vielä Gyllis halusit jatkaa... Minun lähtökohtani voivat olla heikot ja tietoni mitättömät mutta en sentään yritä väittää oman hevoseni voittavan fysiikan lakeja kuten sinä. Sinä puhuit soopaa ja turvauduit sitten suunsoittoon ja henkilökohtaisuuksiin. Mutta jos nyt kuitenkin annettaisiin olla. Ei tästä sotaa tarvitse tehdä.

Kuten olen aiemmin sanonut minua kiinnostaa vain Suomen ilmapuolustus. Ei se, mitä muut maat näillä koneilla tekevät. Enkä mitenkään ole sanomassa F-35:ttä huonoksi! Mielestäni tässä on kuitenkin kyseessä Suomen kannalta niin tärkeä hankinta että sitä pitää yrittää katsoa monelta, ehkä tyhmältäkin kannalta. Ei näistä suuttua kai tarvitse? F-35 on kuitenkin yksi pääehdokas ja jos suoraan sanon myös todennäköisin valinta Suomen seuraavaksi koneeksi omasta mielestäni.
Missä kohtaa puhuin soopaa?

Enkä minä suinkaan suuttunut. Näiden samojen höpöjuttujen kumoaminen säännöllisin väliajoin vain rupeaa kyllästyttämään.
 
Itseäni mietityttää tällainen skenaario:

Itäinen "ystävä" pistää ilmaan 20-25 mig-31 konetta rajalle. Lentokorkeus 18-20 km joka...

Tuli näistä skenaarioista mieleen että kannattaa lukea tällainen kirjoitus missä harrastelija on pistänyt CMANO-peli "simulaattorissa" F-35-koneen Venäjän ylpeyksiä Su-35:ia vastaan ja pelaa muutamankin "skenaarion".

Does the F-35 really suck in air combat?
https://www.aerosociety.com/news/does-the-f-35-really-suck-in-air-combat/

Todella typistetty lyhennelmä menee jotensakin niin että vaikka hemmo koettaa tasoittaa tilannetta miten, niin Su-35:t eivät vain havaitse F-35:ia ajoissa ja ne ammutaan alas kohtuu pian. Ei nyt ihan super-tosissaan kannata tätä ottaa mutta mielenkiintoista pohdintaa, suosittelen :)
 
Tuli näistä skenaarioista mieleen että kannattaa lukea tällainen kirjoitus missä harrastelija on pistänyt CMANO-peli "simulaattorissa" F-35-koneen Venäjän ylpeyksiä Su-35:ia vastaan ja pelaa muutamankin "skenaarion".

Does the F-35 really suck in air combat?
https://www.aerosociety.com/news/does-the-f-35-really-suck-in-air-combat/

Todella typistetty lyhennelmä menee jotensakin niin että vaikka hemmo koettaa tasoittaa tilannetta miten, niin Su-35:t eivät vain havaitse F-35:ia ajoissa ja ne ammutaan alas kohtuu pian. Ei nyt ihan super-tosissaan kannata tätä ottaa mutta mielenkiintoista pohdintaa, suosittelen :)

Tunnen ko. pelin kehittäjät online-henkkoht jutteluista. Se on myyty "professional editionina" USA:n asevoimille ja kumppanina on BAE Systems.

Kannattaa ostaa ko. peli/simu ja kokeilla kaikenlaista. PE-versiossa ainoa muuttuja on erilaiset editointimahdollisuudet ja salaisen tiedon käyttö editointiin.
 
Vastakysymys 2. Vastustaja on 100km päässä. F-35 ja F-15 lähtevät samassa kuormassa ja samoin asein torjuntaan samalta kentältä. Kumpi on mielestäsi nopeammin torjuntaetäisyydellä?

Tämä ei ole kovin ratkaiseva kysymys; kaikki nykyaikaiset koneet (esim HX-kandidaatit) lentävät hyvin nopeasti halutulle korkeudelle, jos maali lähestyy vain sadan kilometrin päässä. Mikään noista ei tarvitse moiseen tehtävään lisätankkeja ja tähtäämässä ollaan parin minuutin kuluessa. Jopa Gripen C MS20-varustuksella pärjää tuossa tehtävässä erinomaisesti (siihen se on tehty).

Mielenkiintoisemmaksi asia alkaa käydä, jos vihollinen on sadan-kahden kilometrin päässä omasta maalistaan ja oma tukikohta, josta lähdetään, on 200-500km päässä. Ja jos sen jälkeen täytyykin jäädä partioimaan alueelle ensimmäisen valehyökkäyksen jälkeen odottamaan seuraavaa aaltoa. Sitten taktisia ja konetyyppien välisiä eroja alkaa syntyä riippuen siitä, minkä verran polttoainetta oli mukana ja paljonko sitä tarvitsi polttaa lähtökiireessä.
 
1,6? Ei todellakaan ole. Ei edes lähellä tuota. Katsopa esim. kuorma jonka olin laittanut tehtävälle. Mahtuuko kaikki tuo tavara F-35 sisään? Ei taida mahtua vai onko niin että ulkoinen kuorma ei aiheuta vastusta F-35:lle mutta aiheuttaa muille?
Eli tämä oli ilmeisesti se kohta jossa puhun mielestäsi höpöä?

F-35:n ei ole rajoitettu M1.6:een siksi että myllystä loppuisi jerkku, vaan ihan muista syistä.
Prototyyppi on testattu M1.7:ään asti ja jatkoi tuossakin nopeudessa vielä kiihtymistä. Kaikki 3 tuotantomalliakin on testattu yli 1.6:n.

Muutama ripustin ja ohjus eivät nosta ilmanvastusta niin paljon, etteikö tuota huippunopeutta saavutettaisi.
Lisäkannut olisivat sitten eri juttu.
 
No niin. Et siis ollut edes lukenut tekstiäni ennen kuin leimasit sen roskaksi ja minut mitään mistään tietämättömäksi.

Olihan tuo yksi asia. F-35 huippunopeus on 1,6. Se mitä se voi tehdä jossain testissä tai miksi se on rajoitettu on merkityksetöntä. Olennaista on se, että juuri sinä olet se, joka täällä olet koko ajan puhunut F-35:n suorituskyvystä sileänä vs. muut. On se kumma, että muut koneet eivät voi saavuttaa huippunopeuksia koska niillä on ulkoista kuormaa. Tuota voi kutsua älylliseksi epärehellisyydeksi. Eikä siinä kohdan 1 F-15 huippunopeudessakaan ole järkeä. Missä korkeudessa ja millä kuormalla tuo sinun lukusi oli saavutettu? Tuollaiset yhden luvun heitot ilman taustaa ovat täysin turhia. Nämä noin esimerkkinä.

Pointtini on että asenteesi haisi. Minä voin saman tien postata tänne virallisia Amerikkalaisia valtiollisia valituslistoja koneen puutteista ja ilmoittaa sinun olevan idiootti kun väität konetta hyväksi paljon vähäisemmällä tiedolla kuin esim. GAO:lla on koneesta. Ei täällä kellään mitään salaista tietoa ja totuutta ole tuon koneen todellisesta suorituskyvystä tosipaikan tullen.

En ole tänne aikaisemmin koskaan kirjoitellut, mutta lukenut olen palstaa jo vuosia. Olet yksi eniten tietoa F-35 projektista tänne tuovista kirjoittajista ja vaikka en ole aina joka asiassa samaa mieltä, niin arvostan kovasti panostasi ja olen siitä monta hyvää pointtia löytänyt. Ja toivoisin että näitä keskusteluja voisi käydä ilman turhaa suunsoittoa. Jos jokin kommenttini on mielestäsi niin tyhmä ettei sitä voi kommentoida ilman haistattelua niin eikö olisi parempi kaikille jos jättäisit sen kommentoimatta kokonaan?
 
Herkästihän palstalla nykyään menee vittuiluksi ja henkilökohtaisuuksiin. Muiden viestejä ei osata tai tahdota lukea ja keskustelu jää trollaamiseksi tai asioista ohipuhumiseksi. Tämä taas ruokkii entistä kärkkäämpiä vastauksia, ja sitten jankataan sivukaupalla jostain täysin turhasta, joka ei edes liittynyt alkuperäiseen asiaan. Esimerkkejä löytyy etenkin tästä ketjusta.
 
Parikin kertaa alkanut jo kirjoittamaan kommenttia, mutta sitten pyyhkinyt tekstin nopeasti pois, kun ei ole ollut kiinnostusta sekaantua tähän ketjuun.
 
Mielestäni tässä on kuitenkin kyseessä Suomen kannalta niin tärkeä hankinta että sitä pitää yrittää katsoa monelta, ehkä tyhmältäkin kannalta.
Loppukaneettina lohdutuksen sanoja:

Ilmavoimat sotapelaa tieto ja tarjouspyynnöistä saamiensa tietojen perusteella erilaisia skenaarioita kaikilla kandidaateilla.
Inspiraatiota tuskin haetaan täältä, joten lopputulokseen tuskin voit hirveästi vaikuttaa vaikka tutkiskelisit asioita miten monelta kannalta tahansa.
Parikin kertaa alkanut jo kirjoittamaan kommenttia, mutta sitten pyyhkinyt tekstin nopeasti pois, kun ei ole ollut kiinnostusta sekaantua tähän ketjuun.
On tästä jotain hyötyäkin sitten ollut.
 
No niin. Et siis ollut edes lukenut tekstiäni ennen kuin leimasit sen roskaksi ja minut mitään mistään tietämättömäksi.

Olihan tuo yksi asia. F-35 huippunopeus on 1,6. Se mitä se voi tehdä jossain testissä tai miksi se on rajoitettu on merkityksetöntä. Olennaista on se, että juuri sinä olet se, joka täällä olet koko ajan puhunut F-35:n suorituskyvystä sileänä vs. muut. On se kumma, että muut koneet eivät voi saavuttaa huippunopeuksia koska niillä on ulkoista kuormaa. Tuota voi kutsua älylliseksi epärehellisyydeksi. Eikä siinä kohdan 1 F-15 huippunopeudessakaan ole järkeä. Missä korkeudessa ja millä kuormalla tuo sinun lukusi oli saavutettu? Tuollaiset yhden luvun heitot ilman taustaa ovat täysin turhia. Nämä noin esimerkkinä.

Pointtini on että asenteesi haisi. Minä voin saman tien postata tänne virallisia Amerikkalaisia valtiollisia valituslistoja koneen puutteista ja ilmoittaa sinun olevan idiootti kun väität konetta hyväksi paljon vähäisemmällä tiedolla kuin esim. GAO:lla on koneesta. Ei täällä kellään mitään salaista tietoa ja totuutta ole tuon koneen todellisesta suorituskyvystä tosipaikan tullen.

En ole tänne aikaisemmin koskaan kirjoitellut, mutta lukenut olen palstaa jo vuosia. Olet yksi eniten tietoa F-35 projektista tänne tuovista kirjoittajista ja vaikka en ole aina joka asiassa samaa mieltä, niin arvostan kovasti panostasi ja olen siitä monta hyvää pointtia löytänyt. Ja toivoisin että näitä keskusteluja voisi käydä ilman turhaa suunsoittoa. Jos jokin kommenttini on mielestäsi niin tyhmä ettei sitä voi kommentoida ilman haistattelua niin eikö olisi parempi kaikille jos jättäisit sen kommentoimatta kokonaan?

Et taida ymmärtää, että F-35 kantaa asekuorman sisäisesti eikä tarvitse ulkoisia polttoainesäiliöitä samassa mittakaavassa, omaten myös suuren sisäisen polttoainekuorman. Siksi F-35 on "sileä".

Pieni tutustuminen aiheeseen ilman keuhkoamista olisi ehken tarpeen.
 
Parikin kertaa alkanut jo kirjoittamaan kommenttia, mutta sitten pyyhkinyt tekstin nopeasti pois, kun ei ole ollut kiinnostusta sekaantua tähän ketjuun.
Mutta jollet sinä sekaannu tähän ketjuun täällä, tämä ketju kyllä sekaantuu sinuun jossain muussa ketjussa. HX keskustelun lonkerot ovat pitkät, ne ulottuvat maatalouskeskustelusta maahanmuuton kautta aina minkkeihin asti.

lataus (2).jpeg
 
Täällä keskustelu on saattanut olla kiivasta ja henkilöönmenevääkin. Tästä innostuneena päätin kaivaa vähän dataa HX-ehdokkaiden suosiosta tällä foorumilla.

Alla olevan triidin perusteella foorumilaisista puolet (48.5%) veikkaa HX:n voittajaksi F-35 -hävittäjää:
https://maanpuolustus.net/threads/mikä-konetyyppi-korvaa-hornetit.5117/

Mikä konetyyppi herättää eniten keskustelua foorumi-ketjujen perusteella:

F-35
- 448 sivua viestejä.
Gripen E
- 118 sivua.
Super Hornet
- 45
Rafale
- 35
Eurofighter
- 27

Ovathan ketjut eri ikäisiä. Kuitenkin on tuo ainakin omaan silmään parin ekan osalta synkassa sen kanssa miten aktiivisesti ketjuihin kirjoitetaan.
 
Alla olevassa videossa kohdasta 3:15 alkaen näkyy EOTS skannaamassa peilillään taivasta, oletan että liittyy IRST toiminnallisuuteen.

 
Et taida ymmärtää, että F-35 kantaa asekuorman sisäisesti eikä tarvitse ulkoisia polttoainesäiliöitä samassa mittakaavassa, omaten myös suuren sisäisen polttoainekuorman. Siksi F-35 on "sileä".

Pieni tutustuminen aiheeseen ilman keuhkoamista olisi ehken tarpeen.


Luitko sen kommentin mistä tässä oli kyse? Sen alkuperäisen kommentin? Ja minkälaisesta asekuormasta minä siinä puhuin? Ja miksi minä nimenomaan sellaisen asekuorman mainitsin? Etpä tainnut lukea.

Mutta unohdetaan tämä aihe. Eiköhän tämä kommentti hyvin kuvaa tämän keskustelun jatkamisen turhuutta.

Jatkakaamme hedelmällisemmillä aiheilla:).
 
IOT&E:n virallinen aloitus lykkääntyy, kunnes saadaan mm. uusi 3F-versio. Nykyinen operatiivinen ohjelmisto soveltuu lähinnä vain matalan tason uhkia vastaan.

https://www.pogo.org/document/2018/...f-35-initial-operational-test-and-evaluation/

Arvioisin, että jos Behlerin perse kestää ulkopuolisen paineen, niin aloitus voi siirtyä tammikuulle. Poliittista painetta helpottaa se, että esisarjatuotannon koneita rullaa koko ajan tuotantolinjalta, eli raha virtaa poliitikkojen kotikulmille, testin aloituksesta tai aloittamatta jättämisestä riippumatta.
 
Viimeksi muokattu:
IOT&E:n virallinen aloitus lykkääntyy, kunnes saadaan mm. uusi 3F-versio. Nykyinen operatiivinen ohjelmisto soveltuu lähinnä vain matalan tason uhkia vastaan.

https://www.pogo.org/document/2018/...f-35-initial-operational-test-and-evaluation/

Arvioisin, että jos Behlerin perse kestää ulkopuolisen paineen, niin aloitus voi siirtyä tammikuulle. Poliittista painetta helpottaa se, että esisarjatuotannon koneita rullaa koko ajan tuotantolinjalta, eli raha virtaa poliitikkojen kotikulmille, testin aloituksesta tai aloittamatta jättämisestä riippumatta.
Kuka muistaa koska iot&e:n olisi pitänyt alkaa?, siis tarkoitan niitä aivan alkuperäisiä tarinoita.
 
Kuka muistaa koska iot&e:n olisi pitänyt alkaa?, siis tarkoitan niitä aivan alkuperäisiä tarinoita.
Mahdollisesti vuonna 2011 tai sitäkin aiemmin, riippuen miten muinaisiin master aikatauluihin mennään.

Tammikuussa 2017 (silloinen) direktööri Gilmore antoi lausunnon:
“the program will not be ready to start IOT&E until late CY18, at the soonest, or more likely early CY19. In fact, IOT&E could be delayed to as late as CY20"

Eli tuolloin objektiivinen arvio oli, että kevät 2019 on todennäköinen, mutta aloitus voi mennä vuoteen 2020.
 
Viimeksi muokattu:
Etelä-Korea havittelee lentokoneita operoimaan pystyviä laivoja laivastolleen, luonnollinen vaihtoehto koneeksi on F-35B.

http://english.yonhapnews.co.kr/news/2018/09/12/0200000000AEN20180912006500315.html

SEOUL, Sept. 12 (Yonhap) -- The Marine Corps is considering introducing a large transport ship capable of carrying warplanes, and mobilizing unmanned aerial vehicles (UAVs) to enhance its amphibious operations and surveillance capabilities, its chief said Wednesday.

During his keynote speech at a security seminar, Lt. Gen. Jun Jin-goo also expressed his desire to capitalize on robotics and other cutting-edge technologies to enhance the marines' maritime power projection capabilities.

"We are considering building the LPX (large platform experimental)-type ship capable of carrying aircraft in close cooperation with the Navy," Jun said.

He did not specify what aircraft will be carried by the envisioned ship. But observers say that the commander might have in mind the F-35B, a short takeoff and vertical landing variant of the U.S.-made radar-evading fighter.
 
Back
Top