Gylliksen vastauksiin hieman kommentoisin.
1. 1,78? Missä korkeudessa ja millä kuormalla?
2. 1,6? Ei todellakaan ole. Ei edes lähellä tuota. Katsopa esim. kuorma jonka olin laittanut tehtävälle. Mahtuuko kaikki tuo tavara F-35 sisään? Ei taida mahtua vai onko niin että ulkoinen kuorma ei aiheuta vastusta F-35:lle mutta aiheuttaa muille? Lisäksi voisit katsoa uudelleen keskustelun joka oli tälläkin palstalla jokin aika sitten liittyen GAO:n raporttiin F-35:n huippunopeudesta. Mitä se 1,6 machin saavuttaminen vaati ja mitä siitä seurasi. Muistat sen keskustelun kyllä.
3. 1,3? Uskon mielelläni.
4. Pienempi kuin uskon? Voi olla mutta en usko
.
5. Todennäköisesti päätyi juuri siitä syystä. Ja mitkä olivatkaan F-22 ja F-35 koneille tarkoitetut tehtävät ja työnjako silloin, kun näitä speksejä tehtiin? Kyllä minä ymmärsin mitä hait sillä kysymykselläsi. Se vain ei ollut relevantti koska F-35 ei ole alun perin suunniteltu A-A toimintaan kuten hyvin tiedät. Kun Amerikkalaiset tekivät ilmataisteluhävittäjää he panivat painoa suorituskyvylle. Varmaankin syistä jotka itse mainitsit. F-35:n piti korvata nuo mainitsemasi koneet, F-22 piti korvata F-15.
Täällä ei yleisesti ottaen arvosteta suorituskykyä paljonkaan. Ok. Kuten sanottu ehkä olen vanhanaikainen ja ajastani jäänyt. Mutta totuus on myös se, että viime vuosikymmeninä ei ole käyty taisteluita, joissa hyökkääjä olisi joutunut aitoon hävittäjätaisteluun. Tuo matalalla lentämisen korostaminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että 99% lentokonetappioista on tullut ilmatorjunnasta. Hävittäjätaistelussa yksikään lentäjä ei aloita taistelua matalalta ja hitaalla nopeudella jos sen voi välttää. Tämä asia ei ole muuttunut yhtään mihinkään johtuen jo pelkästään käytössä olevien aseiden ominaisuuksista. Mutta toki jos oletuksena on, että hävittäjätaistelut ovat menneisyyttä niin sitten asia on pihvi eikä oikeastaan valinnanvaikeutta juuri ole.
Loppukaneettina tuohon käyttökustannusasiaan. Teknisten laitteiden käyttökustannukset ovat asia josta hieman tiedän jotain. Ja Pentagon tai kuka muu tahansa saa laittaa tänä päivänä paperille aivan mitä haluaa, mutta jos joku tulisi minulle päin naamaa väittämään että esim. 15 vuotta vanhan F-35:n ja 15 vuotta vanhan F-16:n huoltokustannukset ovat lähes samat niin kenkää tulisi välittömästi. Tuo on jo niin kaiken järjen vastainen väittämä että sellaisen pistäminen virkavelvollisuudella paperille on lähinnä rikos.