F-35 Lightning II

Kylmänsodan pommarintuhoajan pääsi näkemään omin silmin viimevuonna Utissa.

"12.55 Hornet-torjuntahävittäjän esityslento"
https://maavoimat.fi/artikkeli/-/as...rirykmentin-toimintanaytostapahtuma-12-5-2017


Torjuntahävittäjästä puhutaan suomessa vaikka ameriikoissa termit olisi muuta. Suomessa nyt kummiski ollaan.

F/A-18 -torjuntahävittäjän seuraajakaluston esiselvitys- ja hankintaprosessit


http://www.doria.fi/handle/10024/77442

Jos ei kansainvälinen määritelmä kelpaa, niin sovitaanko että kansallisesta määrittelystä vastaa Ilmavoimat, ei Maavoimat eikä yksittäinen taistelija?

https://ilmavoimat.fi/lentokalusto
 
Minä olen ymmärtänyt nyt jo tosin uusilla koneilla hämärtyneet termit niin, että torjuntahävittäjä = torjuu ilmamaaleja, rynnäkköhävittäjä = omaa (myös) kyvyn ilmasta maahan torjuntaan. Hornetilla oli nämä molemmat mutta meille tilattiin vain ilmamaaleja vastaan jota myöhemmin täydennettiin myös maamaalien torjuntaan.

Sopii korjata jos toisin.
Lurker tuossa jo aikaisemmin selitti mitä termi torjuntahävittäjä tarkoittaa.
Nykykoneista lähinnä Tornadon ADV-versio ja Mig-31 (ja se joku kiinalainen jota en jaksa nyt googlettaa) ovat tuollaisia.

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Torjuntahävittäjä
Rantojen Miehelle kommenttina.

En epäile etteikö näy. Varmaan ainoa sotakone jolla on suurempi tutkahavaittavuus on B-52. Mutta BVR-taistelussa havaintokyky ei ole mielestäni ainoa vaikuttava tekijä. Siitä on toki suuri etu, ei siitä kahta sanaa. Mutta torjunnan tarkoitus on pudottaa vastustaja, ei vain havaita sitä ja tässä asuu haaste.

AA-ohjusten kantomatka on hyvin suuressa määrin riippuvainen laukaisijan ja maalin etäisyyden lisäksi niiden suhteelliseen lentokorkeuden eroon, nopeuden eroon ja lentosuuntiin. Eli maali joka lentää matalammalla kuin ampuja voidaan tuhota paljon kauempaa kuin maali joka lentää samalla lentopinnalla puhumattakaan kohteesta joka on huomattavasti korkeammalla. Tämän toki kaikki täällä tietävät. Ja jos korkeusero (ja esim. nopeuden ero) on riittävän suuri putoaa osumatodennäköisyys nollaan. Mig 31 kehitettiin aikanaan nimenomaan etsimään, ottamaan kiinni ja tuhoamaan korkealta matalammalla lentäviä nopeita kohteita (pommittajat ja risteilyohjukset). Miksei samaa ominaisuutta voisi käyttää myös F-35 vastaan? Puhdas raaka suorituskykyero kun on näiden kahden koneen välillä rehellisesti sanottuna valtava.

Kyse on mielestäni teknologian ja toisaalta raa'an suorituskyvyn erojen suhteesta. Israelilaiset pähkäilivät tämän ongelman kanssa Mig 25-koneen kanssa aikanaan. Ja esim. U2 ja SR-71 olivat omana aikanaan vuosikausia "koskemattomia" puhtaan suorituskykynsä ansiosta. Molempia näistäkin koneista räiskittiin kaikella mitä ilmaan saatiin ja vaikka ne kuinka oli havaittu kaukaa niin mitään ei voitu kunnes teknologia kehittyi ja tilanne muuttui. Israelilaiset taas pärjäsivät ensin oveluudella ja myöhemmin ostivat F-15 koneita joissa hönkää riitti. Ja jos katsotaan Amerikkalaisia niin kun he tekivät ilmataisteluun konetta (F-22) niin jostain syystä hekin pitivät olennaisen tärkeänä että koneesta löytyy raakaa suorituskykyä teknologian lisäksi. Tuskin tekivät sitä huvin ja urheilun vuoksi hekään.

En hetkeäkään epäile, etteikö F-35 ole edistynein kone teknisesti (luen stealthin teknologiaksi) tänä päivänä. Ja uskon täysin että se on ylivoimaisesti maailman paras kone tehtävään johon se on suunniteltu. Mutta fakta on, että myös tässä koneessa on omat heikkoutensa varsinkin sellaisen käyttäjän näkökulmasta jolla ei ole käytössään Amerikkalaisten muita resursseja. Lisäksi Amerikkalaiset tietävät hyvin että eivät ole joutumassa tasaiselle kenenkään kanssa. Heillä on määrää, tankkausta, tutkakonetta ja maailman paras taistelunjohto. Onko meillä näitä elementtejä ja jos ei, miten se vaikuttaa meidän toimintaamme ja mitä se vaatii käytössä olevalta kalustolta? En mitenkään sano että F-35 ei voi olla oikea kone meille. Mutta mielestäni on viisasta miettiä myös potentiaalisen vastustajan taktiikoita ja käytössä olevia kykyjä suhteessa tarjontaan.

Leikin nyt vähän mustista:

Jos olet F-15-fani kuten annat ymmärtää, osaat varmaankin vastata näihin kahteen kysymykseen:

Mikä on A2A-kuormatun F-15:n huippunopeus?

Mikä on suurin nopeus jolla F-15 on lentänyt ilmataistelussa?

Bonuskysymys:
Kuka on määritellyt F-35:n huippunopeuden ja miten se liittyy ylläoleviin kysymyksiin?

Lisäbonuksenä: Amerikkalaiset hävittäjälentäjät käyttävät joskus seuraavaa fraasia nykyaikaisen ilmataistelun kuvaamiseen:
Fast and high it die, low and slow it go
 
Hmm..:). Ok. En tiedä fanista mutta koetetaan. Ja jos sopii kysyn sinultakin f-35 fanina muutaman kysymyksen samalla.

1. Riippuu kuorman koosta ja lentokorkeudesta sekä moottorien iästä. Otetaan kuormaksi vaikka 6 x AMRAAM ja 2 x AIM 9x ja oletetaan upouudet myllyt jos sopii? Veikkaan mach 0.8-1.0 pinnalla ja +14km korkeudessa mach 1,9-2,0. (maksimisuorite mach 2,5+ korkealla ja mach 1,2 pinnassa sileänä)

Vastakysymys 1. Mitkä ovat F-35:n suorituskykyarvot samalla kuormalla ja oletuksilla?

2. Rehellinen vastaus: en tiedä. Vuonna 1981 Israelilaiset ampuivat alas Mig 25-koneen (ja monta muuta Mig 21- konetta) ja jahtasivat paria muuta toisessa tilanteessa. 10 laukaistua ohjusta eikä osumia pakeneviin Mig-25 koneisiin johtuen etäisyydestä ja lentonopeudesta. Yksi osuma myös F-15 koneeseen toisessa tilanteessa mutta kone selvisi (kone kyllä hajosi myöhemmin mutta Israel vetosi tekniseen vikaan joten teknisesti tätä ei ole pidetty alasampumisena). Tarina ei kerro käytettyjä nopeuksia. Muissa tapauksissa nopeudet tuskin ovat ylittäneet mach 0,7.

Vastakysymys 2. Vastustaja on 100km päässä. F-35 ja F-15 lähtevät samassa kuormassa ja samoin asein torjuntaan samalta kentältä. Kumpi on mielestäsi nopeammin torjuntaetäisyydellä?

Bonuskysymys: Käsittääkseni tilaaja alustavissa tarjouskilpailuspesifikaatioissa. Miten se liittyy ylläoleviin kysymyksiin en tiedä.

Vastabonus: Kuka määritteli F-22 koneen huippunopeuden ja miten se liittyy yllä olevaan

Toinen vanha lentäjien sanonta: "Nopeus on korkeutta, korkeus on elämä."
 
1. Riippuu kuorman koosta ja lentokorkeudesta sekä moottorien iästä. Otetaan kuormaksi vaikka 6 x AMRAAM ja 2 x AIM 9x ja oletetaan upouudet myllyt jos sopii? Veikkaan mach 0.8-1.0 pinnalla ja +14km korkeudessa mach 1,9-2,0. (maksimisuorite mach 2,5+ korkealla ja mach 1,2 pinnassa sileänä)
M1.78
Vastakysymys 1. Mitkä ovat F-35:n suorituskykyarvot samalla kuormalla ja oletuksilla?
M1.6
2. Rehellinen vastaus: en tiedä. Vuonna 1981 Israelilaiset ampuivat alas Mig 25-koneen (ja monta muuta Mig 21- konetta) ja jahtasivat paria muuta toisessa tilanteessa. 10 laukaistua ohjusta eikä osumia pakeneviin Mig-25 koneisiin johtuen etäisyydestä ja lentonopeudesta. Yksi osuma myös F-15 koneeseen toisessa tilanteessa mutta kone selvisi (kone kyllä hajosi myöhemmin mutta Israel vetosi tekniseen vikaan joten teknisesti tätä ei ole pidetty alasampumisena). Tarina ei kerro käytettyjä nopeuksia. Muissa tapauksissa nopeudet tuskin ovat ylittäneet mach 0,7.
M1.3 persianlahden sodassa.
Vastakysymys 2. Vastustaja on 100km päässä. F-35 ja F-15 lähtevät samassa kuormassa ja samoin asein torjuntaan samalta kentältä. Kumpi on mielestäsi nopeammin torjuntaetäisyydellä?
Ero on luultavasti paljon pienempi kuin luulet sen olevan.
Bonuskysymys: Käsittääkseni tilaaja alustavissa tarjouskilpailuspesifikaatioissa. Miten se liittyy ylläoleviin kysymyksiin en tiedä.
Niin, olisiko USAF päätynyt tuohon huippunopeusvaatimukseen aikaisempia ilmasotia ja taisteluita analysoimalla? F-35:n tieltä eläkkeelle jäävät F/A-18 ja F-16 eivät ole tuon nopeampia.
Toinen vanha lentäjien sanonta: "Nopeus on korkeutta, korkeus on elämä."
Ei tainnut olla ainakaan yksikään niistä punaisista F-15:sta, jotka ottivat red flagissä kolmevitosilta 1:24 pannuun.

Mutta joo, mikäli olet oikeassa ja F-35 on ilmataistelukuormalla liian hidas, ei HX:ssä kyllä sitten Gripukalla ja SHornetillakaan ole mahkuja. Rafalekin on vähän kysymysmerkki.

Puhumattakaan meidän nykyisestä kalustosta. :unsure:
 
Viimeksi muokattu:
Viime kierroksella muuten voittajaksi arvottiin hitain kandidaatti.
Olisiko lopputulos ollut erilainen, jos ilmavoimat olisivat ymmärtäneet venäläisten torjuntahävittäjien muodostaman fataalin uhan?
 
Juuri toisella foorumilla väittelin ja vastaväittäjän mielestä Venäläinen rauta pesee F-35:n kirkkaasti kun se on niin uber dogfightingissa. Aina voidaan nostaa esiin se oman suosikin 1 parempi ominaisuus ja sitten vedota että juuri sen takia ilmataistelut voitetaan.
 
Toinen vanha lentäjien sanonta: "Nopeus on korkeutta, korkeus on elämä."
Nimenomaan vanha.
Tieto (tilannekuva) on valtaa lähempänä nykyisiä haluja.

Tuoreimman Pentagonin SAR:n mukaan F-35 on enää 18% kalliimpi kuin F-16 operoida.
Summa ei ole vertailukelpoinen eism. meidän kustannuksiin, mutta F-16 vs. F-35 samalla toimijalla on jo melko hyvä verrokki. F-16 on mitä luultavimmin edullisempi operoida kuin F-18 Hornet el classico.

The latest Pentagon selected acquisition report on the program put the cost per flying hour of the F-35 at around $30,000 per flying hour in 2012 dollars, compared to around $25,500 per hour for an older-generation F-16 fighter. Fuel cost changes could boost that sum in inflation-adjusted dollars.

The cost of buying new jets has come down and is expected to reach $80 million per aircraft by 2020, but more work is needed to reduce the cost of operating the jets, Hauck said. He said the Air Force wanted to cut the operating cost by 38 percent.
https://www.reuters.com/article/us-...h-to-drive-down-operating-costs-idUSKCN1LQ25Z
 
Viimeksi muokattu:
.JASSM-hankinta on mielestäni Suomen puolustuksen paras hankinta viime vuosikymmeniltä. Se antoi meille ennen näkemättömän kyvyn vaikuttaa vastustajaan syvyydessä ja nimenomaan haastaa vastustajan kykyä iskeä ilmasta meitä vastaan. Lentokenttien polttoaine/ammushuolto, kiinteät huoltovarikot ja viestikeskukset sekä lennonjohdot. Siinä oikeita kohteita Jasmiineille. Näillä vähennetään vastustajan kykyä hallita isoja ilmaoperaatioita ja haastetaan sortie generation ratea.

Tämäkin skenaario romahtaa kun viitsii vilkaista karttaa. Noiden ampuminen onnistuu käytännössä omien hallitseman maa-alueen päältä ja naapuri tuskin sijoittaa merkittävää osaa kalustosta tuohon 300 kilometrin säteelle kun lääniä piisaa muutenkin.
 
Tämäkin skenaario romahtaa kun viitsii vilkaista karttaa. Noiden ampuminen onnistuu käytännössä omien hallitseman maa-alueen päältä ja naapuri tuskin sijoittaa merkittävää osaa kalustosta tuohon 300 kilometrin säteelle kun lääniä piisaa muutenkin.

Siinähän se juuri onkin. Naapuri pitää ilmavoimansa poissa noiden kantamalta! Näkisin tämän olevan varsin merkittävä, kun SU-25:n tiedoista löytyy tälläistä:

Performance

  • Maximum speed: Mach 0.79 (975 km/h; 606 mph) at sea level
  • Range: 1,000 km (621 mi; 540 nmi) clean at altitude
  • Combat range: 750 km (466 mi; 405 nmi) at sea level with 4,400 kg (9,700 lb) of ordnance and two external fuel tanks
  • Service ceiling: 7,000 m (23,000 ft) clean; 5,000 m (16,000 ft) with ordnance
  • Rate of climb: 58 m/s (11,400 ft/min)
  • Maximum g-load: +6.5 g

Oletan tuossa tuon "Combat range:n" tarkoittavan Combat Radius:ta. Lisäksi tuossa pitää huomata, että nuo polttoainetankit sitten sisältyvät tuohon 4400 kg:n kuormaan, koska tuo on Su-25:n maksimi ulkoinen kuorma ainakin wikipedian mukaan.
 
Siinähän se juuri onkin. Naapuri pitää ilmavoimansa poissa noiden kantamalta! Näkisin tämän olevan varsin merkittävä, kun SU-25:n tiedoista löytyy tälläistä:



Oletan tuossa tuon "Combat range:n" tarkoittavan Combat Radius:ta. Lisäksi tuossa pitää huomata, että nuo polttoainetankit sitten sisältyvät tuohon 4400 kg:n kuormaan, koska tuo on Su-25:n maksimi ulkoinen kuorma ainakin wikipedian mukaan.

Kyllä range on vain yksisuuntainen. Mutta siinä on combatissa lastia mukana ja vedetään merenpinnan tasalla, mitkä lyhentää matkaa.

Mutta kertoo joka tapauksessa siitä, että kyseessä on rynnäkkö/lähitukikone, joka operoi läheltä rintamaa.
 
Kyllä range on vain yksisuuntainen. Mutta siinä on combatissa lastia mukana ja vedetään merenpinnan tasalla, mitkä lyhentää matkaa.

Mutta kertoo joka tapauksessa siitä, että kyseessä on rynnäkkö/lähitukikone, joka operoi läheltä rintamaa.

No, sitten tuon JASSM:n vaikutus on entistä suurempi. Joko kenttää pidetään JASSM:n kantamalla tai tehtävälle ei edes lähdetä ilman lisäpolttoainetankkeja.
 
Juuri toisella foorumilla väittelin ja vastaväittäjän mielestä Venäläinen rauta pesee F-35:n kirkkaasti kun se on niin uber dogfightingissa. Aina voidaan nostaa esiin se oman suosikin 1 parempi ominaisuus ja sitten vedota että juuri sen takia ilmataistelut voitetaan.

Juuri näin. Edelleenkin mysteeri se mitenkä joku Su-35 aikoo BVR-etäisyyksiltä käytävän ilmataistelun voittaa jos se ei edes löydä F-35:sta lainkaan. Jos oletamme että kyseessä on siis puhdas 1 vs 1 kohtaaminen. Uskallan veikata, että F-35 havaitsee venäläisen ensin ja tilannekuvansa sekä häiveominaisuuksiensa avulla pääsee ampumaan ensin. Etutikki on puoli voittoa.
 
Gylliksen vastauksiin hieman kommentoisin.

1. 1,78? Missä korkeudessa ja millä kuormalla?

2. 1,6? Ei todellakaan ole. Ei edes lähellä tuota. Katsopa esim. kuorma jonka olin laittanut tehtävälle. Mahtuuko kaikki tuo tavara F-35 sisään? Ei taida mahtua vai onko niin että ulkoinen kuorma ei aiheuta vastusta F-35:lle mutta aiheuttaa muille? Lisäksi voisit katsoa uudelleen keskustelun joka oli tälläkin palstalla jokin aika sitten liittyen GAO:n raporttiin F-35:n huippunopeudesta. Mitä se 1,6 machin saavuttaminen vaati ja mitä siitä seurasi. Muistat sen keskustelun kyllä.

3. 1,3? Uskon mielelläni.

4. Pienempi kuin uskon? Voi olla mutta en usko:).

5. Todennäköisesti päätyi juuri siitä syystä. Ja mitkä olivatkaan F-22 ja F-35 koneille tarkoitetut tehtävät ja työnjako silloin, kun näitä speksejä tehtiin? Kyllä minä ymmärsin mitä hait sillä kysymykselläsi. Se vain ei ollut relevantti koska F-35 ei ole alun perin suunniteltu A-A toimintaan kuten hyvin tiedät. Kun Amerikkalaiset tekivät ilmataisteluhävittäjää he panivat painoa suorituskyvylle. Varmaankin syistä jotka itse mainitsit. F-35:n piti korvata nuo mainitsemasi koneet, F-22 piti korvata F-15.

Täällä ei yleisesti ottaen arvosteta suorituskykyä paljonkaan. Ok. Kuten sanottu ehkä olen vanhanaikainen ja ajastani jäänyt. Mutta totuus on myös se, että viime vuosikymmeninä ei ole käyty taisteluita, joissa hyökkääjä olisi joutunut aitoon hävittäjätaisteluun. Tuo matalalla lentämisen korostaminen johtuu yksinkertaisesti siitä, että 99% lentokonetappioista on tullut ilmatorjunnasta. Hävittäjätaistelussa yksikään lentäjä ei aloita taistelua matalalta ja hitaalla nopeudella jos sen voi välttää. Tämä asia ei ole muuttunut yhtään mihinkään johtuen jo pelkästään käytössä olevien aseiden ominaisuuksista. Mutta toki jos oletuksena on, että hävittäjätaistelut ovat menneisyyttä niin sitten asia on pihvi eikä oikeastaan valinnanvaikeutta juuri ole.

Loppukaneettina tuohon käyttökustannusasiaan. Teknisten laitteiden käyttökustannukset ovat asia josta hieman tiedän jotain. Ja Pentagon tai kuka muu tahansa saa laittaa tänä päivänä paperille aivan mitä haluaa, mutta jos joku tulisi minulle päin naamaa väittämään että esim. 15 vuotta vanhan F-35:n ja 15 vuotta vanhan F-16:n huoltokustannukset ovat lähes samat niin kenkää tulisi välittömästi. Tuo on jo niin kaiken järjen vastainen väittämä että sellaisen pistäminen virkavelvollisuudella paperille on lähinnä rikos.
 
Juuri näin. Edelleenkin mysteeri se mitenkä joku Su-35 aikoo BVR-etäisyyksiltä käytävän ilmataistelun voittaa jos se ei edes löydä F-35:sta lainkaan. Jos oletamme että kyseessä on siis puhdas 1 vs 1 kohtaaminen. Uskallan veikata, että F-35 havaitsee venäläisen ensin ja tilannekuvansa sekä häiveominaisuuksiensa avulla pääsee ampumaan ensin. Etutikki on puoli voittoa.

No tässä toisessa foorumissa käydyssä keskustelussa toinen hemmo väitti että F-35 saattaa havaita Su-35:n ensin, mutta Su-35:n todella kehittynyt häirintä torjuu helposti AMRAAM:t, jonka jälkeen taistelu menee dogfightiksi ja tässä Su-35 vie leikiten :unsure::D:salut:

...
Täällä ei yleisesti ottaen arvosteta suorituskykyä paljonkaan. Ok. Kuten sanottu ehkä olen vanhanaikainen ja ajastani jäänyt....

Täällä varmasti arvostetaan suorituskykyä, mutta on ehkä olemassa vanhempia ja uudempia käsityksiä suorituskyvystä. Esimerkiksi Mig-21:n maksiminopeus on suurempi kuin F-35:n. Onko siis Mig-21 suorituskykyisempi? Noh, on varmaan juuri tämän speksin puolesta :)
 
Viimeksi muokattu:
Gylliksen vastauksiin hieman kommentoisin.

Kyllä minä ymmärsin mitä hait sillä kysymykselläsi. Se vain ei ollut relevantti koska F-35 ei ole alun perin suunniteltu A-A toimintaan kuten hyvin tiedät.
Koska menet metsään jo tässä, ovat loputkin samaa virheellistä logiikkaa seuraavat ajatukset ripulia.

PS. En muista aikaisempaa keskustelua. Mitä nimimerkkiä käytit silloin?
 
Jaa että noin? No mikäs siinä. Eiköhän tämä aihe ollut sitten siinä.

En ole tänne aiemmin kirjoitellut. Ei ollut minun tekstejäni.
 
Jenkeillä on ainakin sitten aika hirvittävä tilanne jos ainoaa modernia A-A-konetta on valmistettu parisataa ja valmistus lopetettu. Ulkomaillekaan eivät perhana myy.
Ilmeisesti jenkeillä on tarkoitus sotia vaan maakohteita varten kun F-35 on täysin tehoton vihollisen ilmavoimia vastaan?
 
Jaa että noin? No mikäs siinä. Eiköhän tämä aihe ollut sitten siinä.
9G:tä oli myös USAFin vaatimus, syöksypommitusta varten varmaan... :unsure:Ja joo, kyllä jos lähtökohdat keskustelulle on tuota luokkaa, turha jauhaa enempää.
Ilmeisesti jenkeillä on tarkoitus sotia vaan maakohteita varten kun F-35 on täysin tehoton vihollisen ilmavoimia vastaan?
Todisteita päinvastaisesta rupeaa olemaan sen verran paljon, että ihmetyttää miten joku asioihin vähänkään perehtynyt jaksaa tuota levyä soittaa.

Screenshot_20180911-164628.jpg

Nämä kaikki ovat ilmeisesti joko täydellistä ammattitaidottomuutta tai jotain kansainvälistä salaliittoa jonka läpi vai nämä erikoismiehet näkevät.
 
No kun nyt vielä Gyllis halusit jatkaa... Minun lähtökohtani voivat olla heikot ja tietoni mitättömät mutta en sentään yritä väittää oman hevoseni voittavan fysiikan lakeja kuten sinä. Sinä puhuit soopaa ja turvauduit sitten suunsoittoon ja henkilökohtaisuuksiin. Mutta jos nyt kuitenkin annettaisiin olla. Ei tästä sotaa tarvitse tehdä.

Kuten olen aiemmin sanonut minua kiinnostaa vain Suomen ilmapuolustus. Ei se, mitä muut maat näillä koneilla tekevät. Enkä mitenkään ole sanomassa F-35:ttä huonoksi! Mielestäni tässä on kuitenkin kyseessä Suomen kannalta niin tärkeä hankinta että sitä pitää yrittää katsoa monelta, ehkä tyhmältäkin kannalta. Ei näistä suuttua kai tarvitse? F-35 on kuitenkin yksi pääehdokas ja jos suoraan sanon myös todennäköisin valinta Suomen seuraavaksi koneeksi omasta mielestäni.
 
Back
Top