F-35 Lightning II

Siinä muutama sitaatti:

So, from the beginning of the F-35 program, Lockheed’s goal was to achieve acceptable stealth while reducing maintenance needs. But during development, something happened. First, program officials began hinting the F-35 might be stealthier than the F-22; hard to believe, given its less-disciplined shape. Then officials started referring to a material secret, a “conductive layer . . . where the magic happens.” In May of 2010, Tom Burbage, then executive vice president for the F-35 program, disclosed the incorporation of “fiber mat” technology, describing it as the “biggest technical breakthrough we’ve had on this program.”

2] Lt. Gen. Christopher Bogdan (JPO): "I would say that General Hostage … is accurate in his statement about the simple stealthiness of the F-35 [with regard] to other airplanes," Bogdan said in the interview. The statement was accurate for radar cross section, as measured in decibels, and range of detectability, he said, and he scoffed at the notion that anyone can tell how stealthy an aircraft is just by looking at it.

http://www.airforcemag.com/Magaz...

2017:

On a radar map, a 747 would appear the size of a hot air balloon and an F-16 would look like a beach ball. Drill down to legacy stealth aircraft and Lockheed’s F-117 Nighthawk would show up as a golf ball while an F-22 Raptor might appear as a pea. With the F-35, Lockheed is getting down to pebble size, according to Robert Wallace, senior manager for F-35 flight operations. Wallace, a former chief of low-observability for the US Air Force’s B-2 bomber, says the F-35 has leveraged LO qualities from the bomber – but he could not elaborate on specifics. Pilots will see a more advanced low-observable signature on the F-35 versus the F-22,.
 
Vankkumaton Usko, tuo foorumin ehtymätön luonnonvara. Hupenevien resurssien maapallolla on lohdullista tietää, että on yksi Asia, joka ei lopu kesken. :D

Tutkahäiveeseen liittyvä rakenteellinen ja pinnoitemateriaalien kehitys on jatkunut tähän saakka eikä taida olla vielä lähellekään lopussa. Häivemateriaalien käytön ja paikkaamisen helppoutta sekä olosuhteiden kestoa koetetaan jatkuvasti parantaa, jotteivät koneet jäisi hangaariprinsessoiksi. F-35:n kehitystyön jatkoromaanissakin häivepinnoitteen materiaaliteknologisella kehityksellä on omat lukunsa. Aikaa on kulunut, mutta edistystäkin on kerrottu saavutetun. Ja se ei ainakaan huono asia ole. Etenkään HX -hankkeeseen liittyen.
 
Vankkumaton Usko, tuo foorumin ehtymätön luonnonvara. Hupenevien resurssien maapallolla on lohdullista tietää, että on yksi Asia, joka ei lopu kesken. :D

Tutkahäiveeseen liittyvä rakenteellinen ja pinnoitemateriaalien kehitys on jatkunut tähän saakka eikä taida olla vielä lähellekään lopussa. Häivemateriaalien käytön ja paikkaamisen helppoutta sekä olosuhteiden kestoa koetetaan jatkuvasti parantaa, jotteivät koneet jäisi hangaariprinsessoiksi. F-35:n kehitystyön jatkoromaanissakin häivepinnoitteen materiaaliteknologisella kehityksellä on omat lukunsa. Aikaa on kulunut, mutta edistystäkin on kerrottu saavutetun. Ja se ei ainakaan huono asia ole. Etenkään HX -hankkeeseen liittyen.
Ihminen joka pitää Gripenin valintaa todennäköisimpänä, on kyllä ihan vihoviimeinen jolla on varaa vittuilla muiden uskomuksista.
 
Ihminen joka pitää Gripenin valintaa todennäköisimpänä, on kyllä ihan vihoviimeinen jolla on varaa vittuilla muiden uskomuksista.
Auts, kyllä nyt sattui Juhaa leukaan. Ota, mutta älä itseesi. ;)

Foorumin HX -veikkauksessa on varsin mahdollista veikata konetta, joka ei tule valituksi. Gripen, jonka aikataulu on venähtänyt vuosien saatossa viimeiselle hilkulle, saattaa varsin hyvin olla tällainen kone, kuten moni muukin ehdokas - kukin omista syistään. Minusta Gripenissä tulisi olla reippaasti enemmän moottoritehoa ja tämän olen useampaan otteeseen tuonut esille.

F-35 on ennakkoon ollut monelle vahva suosikki ja sitä se on tälläkin foorumilla. Jokainen äänestäjä äänestää omien lähtökohtiensa ja äänestyshetken puntarointinsa mukaan; kaikki eivät välttämättä turvaa Uskoon, olipa se sisällöltään sitten mitä hyvänsä. Todennäköisyyksiin ja niiden toteutumiseen voivat matkan varrella vaikuttaa moninaiset teknisluonteiset, poliittiset ja taloudelliset seikat sekä yllätykset. Ja matkaahan on vielä jäljellä, Joulu ei ole vielä nyt.

Mitä veikkauksessa voi voittaa? Avvostusta, Isäm Maam Puolllllustajan Asian Tuntian kunniamerkin, lippalakkeja vai jotain muuta? Sen, että voi lällätellä väärää hevosta veikanneille surkimuksille olleensa Oikeammassa? Onko sillä jotain Merkitystä?

———OT STOP———
Tämä on ketjun aiheena olevasta koneesta ehdottomasti yksi parhaimmista kuvakulmista.
 
Hyvä ettei minun tarvitse päättää tulevaa konetta, ei mitään hajua mikä olisi paras. F-35 on varmaan vahvoilla, harmi että se on yksi rumimmista ehdokkaista.
 
F-35 on varmaan vahvoilla, harmi että se on yksi rumimmista ehdokkaista.

Vaimo katseli viikon loppuna tarkemmin lehdestä kaikkien ehdokkaiden kuvia kun lehti sattui olemaan auki keittiön pöydällä.
Ihmetteli F-35:sta. Kysyi multa, että: "Mikäs tämä on? Ei näytä hävittäjältä." Sitten osoitti Gripeniä ja totesi: "Tämä on hienon näköinen. Se näyttääkin ihan hävittäjältä".
Tuli ihan mieleen se heitto, että naiset valitsee auton sen värin perusteella välittämättä teknisistä asioista.
 
https://siivet.fi/sotilasilmailu/f-...on-helpompi-kuin-hornet-tai-f-16-haastattelu/

Siivet-lehti haastatteli F-35 koelentäjä Billie Flynniä.
Sivustolla on viisi haastatteluvideota:

F-35-koelentäjä Billie Flynn: ”F-35 on helpompi kuin Hornet tai F-16”

Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynnillä on melko kova ilmailutausta.
Hän palveli Kanadan ilmavoimissa lentäjänä 23 vuotta huristellen muun maussa F-18 Hornetilla.
Hän palveli myös Saksassa Eurofighter Typhoon -lentäjänä . 15 vuotta sitten hän siirtyi Lockheed Martinille ja on nykyään F-35-koelentäjä.
Yhteensä hänellä on yli 5000 lentotuntia ja 80+ konetyyppiä. Haastattelimme raskaamman sarjan lentäjäammattilaista ja kysyimme muutaman kysymyksen HX-ehdokas F-35:stä.

Videohaastatteluissa Billie Flynn vastaa seuraaviin Siivet-lehden tekemiin kysymyksiin:

- Mikä on ollut sinulle hauskin lennettävä kone?

- Millainen F-35:n kohuttu ja kehuttu kypärä oikein on? Miten se toimii? Entä mitä toimintaa lentämääsi koelento-ohjelmaan kuulunut?
”En ikinä voinut kuvitellakaan, että tekniikka voisi olla näin siistiä”, Flynn kertoo.

-Teknologian harppaus Hornetista F-35:een
Billie Flynn oli aikoinaan yksi ensimmäisistä kanadalaisista F-18 Hornet -lentäjistä.
Ja siitä onkin kulunut haastatteluhetkellä jo 34 vuotta. Hän on sittemmin lentänyt Hornetilla myös sotatoimissa mutta tunnustaa, että onhan siitä aikaa – ja teknologia on sittemmin kehittynyt valtavilla
harppauksilla.

”Eihän minulla ole kotonakaan mitään niin vanhaa kuin F-18 tänään. F-35 loikkaa teknologiassa niin paljon eteenpäin. Meillä on nyt kosketusnäytöt, Tony Stark -kypärä, sensorit näkevät kaikkialle
ympärillemme eikä kukaan ne konettani. Se on niin dramaattisen erilaista tänään.”

”F-18, F-16 ja Eurofighter olivat upeita koneita lentää, mutta F-35 on helpoin ja yksinkertaisin lentokone, jolla olen ikinä lentänyt. Meidän tehtävämme ei ole enää lentää konetta vaan hallita ja käsitellä
informaatiota, tehdä päätöksiä.”

- Mutta onko F-35:ttä kiva lentää?

- Milloin F-35 lentää Suomessa?
 
http://aviationweek.com/awindefense/csba-analyst-calls-f-35c-redesign

"A U.S. defense expert says the U.S. Navy should redesign the Lockheed Martin F-35C to perform a future role as a fleet defense fighter and long-range bomber "

Ja loppu onkin maksumuurin takana.

(CSBA = Center for Strategic and Budgetary Assessments)
///
https://www.bloomberg.com/news/arti...st-when-pentagon-labels-late-f-35s-as-on-time

"Lockheed Martin Corp. delivered 91 of its F-35 jets in 2018 as promised, but only 54 were “on-time” based on monthly contract targets -- and 19 of those were reclassified from “late” in a settlement of production issues with the Pentagon."

"The F-35 entered the crucial one-year phase of intense combat testing required to proceed into full production with 917 unresolved deficiencies, 15 of which are regarded as “must-fix” potential safety or combat capabilities problems. "

“-this large amount of unresolved deficiencies will likely have a cumulative effect on F-35 mission capability, the extent of which will be determined” over the next year, Lieutenant Colonel Michelle Baldanza, a spokeswoman for the testing office, said in an email.

"Pentagon officials have repeatedly said Lockheed must improve performance as production ramps up. "
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top