F-35 Lightning II

Italialaiset (tarkemmin viiden tähteen liike) kiukuttelevat F-35:lle:mad:.

Lähde: http://www.defense-aerospace.com/ar...ears-as-government-begins-program-review.html

Ensimmäiseksi sanotaan, että me ei tykätä:

Soon after taking office, Defense Minister Elisabetta Trenta said during her first TV interview on July 6 that "We will not buy any other F35s; we are considering whether to maintain or cut existing contracts…..We have always been critical of the program, nobody has hidden it," she wrote in a post on her Facebook account, and "for this reason we will not buy any new fighters and, in light of the contracts already signed by the previous executive, we are carrying out a careful evaluation that takes exclusively into account the national interest."

Kentsu Alberto Rosso (~ilmav. esikuntapäällikkö) on eri mieltä - tai ehkä samaa mieltä koneesta, vain päämäärä on erilainen:


"We have qualified 25 pilots and just under 250 maintenance specialists. It has been inserted into the air defense network, the pilots are enthusiastic about it, it has capabilities that touch on science fiction and overcome our imagination, it is a system that makes the whole Air Force grow," Rosso told Parliament, and “the aircraft is perfectly integrated with the systems of NATO countries.”


Viimeisin käänne, italialaiset näyttivät luotettavuutensa: "ei makseta, ei makseta". Johon jenkit, "että ette, muuten, sitten saa niitä paria konettakaan..." Italialaiset: "tai no, maksetaan sitten, mutta koko diili pulataan uusiksi presidenttien kesken..."


The Italian government stopped payments to the F-35 program in early 2018, leading Lockheed to stop its deliveries and withhold at least two aircraft, which are currently sitting at the Italian Final Assembly and Check Out facility in Cameri, Italy.
Other sources say the payment was blocked by the Five Stars party to which Trenta belongs, pending a review of Italy’s participation in the F-35 program"
Turkki on tehnyt itsensä epäkansalaiseksi F-35:n kuvioissa S-400:lla ja vähän muutenkin ja italialaiset puolestaan ovat Kremlin "natinalistien" pauloissa. Euroopan alueelta saatetaan päätyä hakemaan uusia tekijöitä ohjelmaan, tietty alkuperäisen yhteistyöasetelman puitteissa ja NATO:n piirissä, ensisijaisesti. Onhan meilläkin, tosin, sellainen seitsemän tähteen liike (liekö kaikki ehtineet paikalle) mutta sitä on lienee havaita ilman EEG EKG-laitteita.

Jospa siis - ehkä kuitenkin, jos tähdet ovat sopivassa linjassa tai muussa okkultaatiossa, voisi ajatella pieneen Suomeenkin poikivan jossain tapauksessa second source supplier -tason osavalmistusta. Mainetta kai edelleen on ja substanssiosaamistakin; Jämsässä ja ehkä vähän muuallakin:cool:
 
Melkoiset vaatimukset maatietukikohdalle!
Saisikohan tuosta rakennettua mobiilimallin kuorma-auton kuljetuslavetista. Sen vain perettäis metsäautotien alkuun.
Mitenköhän tuo koko logistinen sirkus soveltuu meidän hajautusmenetelmiimme? Aika kalliilta vaikuttaa, kun 16 parvelle pitää hommata liikkuvat jäädytetyt hangaarit, yms...
 
Mitenköhän tuo koko logistinen sirkus soveltuu meidän hajautusmenetelmiimme? Aika kalliilta vaikuttaa, kun 16 parvelle pitää hommata liikkuvat jäädytetyt hangaarit, yms...
Se onkin vaikea homma puhaltaa viileää ilmaa koneen sisälle kesäkuumalla, muulloin luonto hoitaa homman. Eli hyvin soveltuu
 
Ohjusvideosta tuli mieleeni viimeinen Siivet-lehti, jossa mainittiin mm. F-35 laukaisimen olevan pneumaattinen ja varmatoimisempi kuin perinteiset. Se vaatii myös vähemmän huoltoa kun laukaisujohtoja ei mene poikki kovissa g-kuormissa ja puhdistusta vaaditaan paljon vähemmän. Tämä on kuulemma aika työllistävää mekaanikoille päivittäisessä operaatiotoiminnassa.

Yleisestikin jutussa käsiteltiin F-35 huoltoa ja sen kustannuksia, jotka on todettu lehtien madonlukuja paljon vähäisemmiksi vs. 4-g konetyypit. Loppujenlopuksi F-35 luotettavuus on paljon aikaisempia konetyyppejä parempi ja osittain kuva epäluotettavasta koneesta on tullut siksi että konetyypin kehitystyö on ollut paljon aikaisempia enemmän esillä.

Haastattelut oli tehty meren takana olevassa F-35 lentolaivueessa.
 
Ohjusvideosta tuli mieleeni viimeinen Siivet-lehti, jossa mainittiin mm. F-35 laukaisimen olevan pneumaattinen ja varmatoimisempi kuin perinteiset. Se vaatii myös vähemmän huoltoa kun laukaisujohtoja ei mene poikki kovissa g-kuormissa ja puhdistusta vaaditaan paljon vähemmän. Tämä on kuulemma aika työllistävää mekaanikoille päivittäisessä operaatiotoiminnassa.

Rafalessa on myös pneumaattiset ejektorit, taisi olla ensimmäinen kone jossa oli. Gripukkaan ne tulivat muistaakseni jossain versiossa myös, tai ainakin ovat tulossa E-malliin.
 
Ei nosta Italian jo ennestään epäluotettavaa mainetta talousasioissa. Voi välit viilentyä rapakon taakse ja mitenhän käypi kokoonpanon jatkossa? Sekin on ilmeisesti sulkeutumassa ennen aikojaan.
Makaroonit.....

Kuinka sen nyt ottaa. Jos kassa on totaalisen tyhjä niin väkisinkin se näkyy puolustushankinnossa.
Italian talous taitaa olla totaalisen kuralla jos vertaa vaikka Suomeen. Eihän siitä ole kauaa kun puhuttiin totaalisen romahduksen mahdollisuudesta.

Voi kansa tykätä kyttyrää jos viimeiset nykyliirat käytetään valtaviin aseostoihin.
Italiaa ei varsinaisesti edes mikään uhkaa,niin varmasti voivat nukkua yönsä hyvin ilman 120 uutta hävittäjää.
 
Kuinka sen nyt ottaa. Jos kassa on totaalisen tyhjä niin väkisinkin se näkyy puolustushankinnossa.
Italian talous taitaa olla totaalisen kuralla jos vertaa vaikka Suomeen. Eihän siitä ole kauaa kun puhuttiin totaalisen romahduksen mahdollisuudesta.
Se on Italiassa suhteellinen helpotus, että velkaantuminen on isolta osalta kotimaista - oman maan keskeistä. Mutta extrarasitteena on harmaa talous & rikollisuus.
 
Kuinka sen nyt ottaa. Jos kassa on totaalisen tyhjä niin väkisinkin se näkyy puolustushankinnossa.
Italian talous taitaa olla totaalisen kuralla jos vertaa vaikka Suomeen. Eihän siitä ole kauaa kun puhuttiin totaalisen romahduksen mahdollisuudesta.
Maksuvaikeudet sopimuskumppanille on epäluottamuksen osoitus, ihan sama mitä selittää. Ei pankkikaan kuuntele sinun selityksiäsi maksuvaikeuksista, vaan odottaa että hoidat osuutesi sopimuksesta. Puolustusvälinekaupoissa ei tunneta hyväntekeväisyyttä, kuin harvoissa tapauksissa koska bisnes on bisnestä.

Italia on sellainen poliittinen sekasikiö euroopassa että ei tuo nyt kamalana yllätyksenä varmaan tule, mutta aivan varmasti vaikuttaa kulissien takana.
 
Maksuvaikeudet sopimuskumppanille on epäluottamuksen osoitus, ihan sama mitä selittää. Ei pankkikaan kuuntele sinun selityksiäsi maksuvaikeuksista, vaan odottaa että hoidat osuutesi sopimuksesta. Puolustusvälinekaupoissa ei tunneta hyväntekeväisyyttä, kuin harvoissa tapauksissa koska bisnes on bisnestä.

Italia on sellainen poliittinen sekasikiö euroopassa että ei tuo nyt kamalana yllätyksenä varmaan tule, mutta aivan varmasti vaikuttaa kulissien takana.
Totta, erääntyvät laskut tietysti pitää maksaa.
Lähinnä tarkoitin tuota että jos päätyvät pienentämään tilausta. Erittäin järkeväähän se supistaminen on jos ei pysty nykyisiä sitoumuksiaankaa maksamaan.

Ja kyllä ne nykyisetkin velat on vielä korkoineen maksettava, niin lisää ei kannata tilata.

Virhe on tapahtunut jo silloin kun tuollaiseen lähtivät mukaan persaukisena.

"Toistaiseksi Italian käyttöön tarkoitettuja hävittäjiä on valmistunut 11 kappaletta, ja yhdeksän tilaus on vahvistettu. Yhden koneen osat ovat La Stampan mukaan Yhdysvalloissa valmiina odottamaan kuljetusta kokoonpanotehtaalle Pohjois-Italiassa sijaitsevaan Cameriin."

"Italia saattaa supistaa F-35-hävittäjähankintaansa valtion rahapulan vuoksi vain muutamaan kymmeneen koneeseen alkuperäisestä 130:stä"
 
Totta, erääntyvät laskut tietysti pitää maksaa.
Lähinnä tarkoitin tuota että jos päätyvät pienentämään tilausta. Erittäin järkeväähän se supistaminen on jos ei pysty nykyisiä sitoumuksiaankaa maksamaan.

Ja kyllä ne nykyisetkin velat on vielä korkoineen maksettava, niin lisää ei kannata tilata.

Virhe on tapahtunut jo silloin kun tuollaiseen lähtivät mukaan persaukisena.

"Toistaiseksi Italian käyttöön tarkoitettuja hävittäjiä on valmistunut 11 kappaletta, ja yhdeksän tilaus on vahvistettu. Yhden koneen osat ovat La Stampan mukaan Yhdysvalloissa valmiina odottamaan kuljetusta kokoonpanotehtaalle Pohjois-Italiassa sijaitsevaan Cameriin."

"Italia saattaa supistaa F-35-hävittäjähankintaansa valtion rahapulan vuoksi vain muutamaan kymmeneen koneeseen alkuperäisestä 130:stä"
En tiedä mitä olivat kuvitelleet ja miten tuo myytiin L&M:lle että Cameriin saatiin kokoonpano euroopassa. Olisi kuvitellut että se olisi ollut UK:ssa.

Camerista oli Siivet -lehdessä juttu pari vuotta sitten ja toimittaja kävi paikanpäällä toteamassa että valtava tehdas toimi osittain vajaalla kapasiteetilla jo silloin. Nyt se hiljenee entisestään, koska en usko LM:n antavan yhtään lisää työtä kun tilatut konemäärätkin laskevat. Suomi-kauppa voisi sitten vähän vaikuttaa mutta aika näyttää käy.
 
Rafalessa on myös pneumaattiset ejektorit, taisi olla ensimmäinen kone jossa oli. Gripukkaan ne tulivat muistaakseni jossain versiossa myös, tai ainakin ovat tulossa E-malliin.
Maksuvaikeudet sopimuskumppanille on epäluottamuksen osoitus, ihan sama mitä selittää. Ei pankkikaan kuuntele sinun selityksiäsi maksuvaikeuksista, vaan odottaa että hoidat osuutesi sopimuksesta. Puolustusvälinekaupoissa ei tunneta hyväntekeväisyyttä, kuin harvoissa tapauksissa koska bisnes on bisnestä.

Italia on sellainen poliittinen sekasikiö euroopassa että ei tuo nyt kamalana yllätyksenä varmaan tule, mutta aivan varmasti vaikuttaa kulissien takana.

Viiden tähden liikkeellä on sen verran vipinää Venäjän suuntaan, että joustavat mielellään siitä, mitä vahvuuksia ovat NATO-yhteistyöhön tuomassa. Näin sen näen. Viittasin tuossa vähän aiemmin
defence-aerospacen artikkeliin, jossa ministeri näyttää närhen munat koko hankkeelle, ei niinkään sen kustannuksille.
 
Back
Top