F-35 Lightning II

Mitäs kaikkea sillä oikein testataan?

Lentokoneen lentoa ilmassa. :)


Normaalisti F-35 on tällanen nysä.


Tuo pidempi, jossa myös kohtauskulma-antureita mukana, antaa parempaa ja luotettavampaa dataa koelentojen aikana.

 
Mielenkiintoinen Chris Bogdanin haastattelu vuoden takaa, jossa hän vertailee F-18 E/F ja F-35 koneiden kykyjä. Chrisin mukaan "kaikki tietävät" että F-18 kehittyneetkään versiot eivät kykene samaan kuin F-35. Lopussa mies myös sanoo että ei usko Superbugin pysyvän relevanttina 25-30 vuotta eteenpäin kuten F-35.
 
Star Wars, eikun siis HX Wars, episodi IV.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006042324.html

Top Gun -myyntitykki markkinoi Suomelle F-35-hävittäjää – ”Kun istuu viidennen sukupolven koneeseen, on kuin olisi Star Wars-elokuvassa”


Koelentäjä Billie Flynn kiertää maailmaa Lockheed Martinin mannekiinina ja kertoo nyt, miksi F-35 olisi Suomelle paras hävittäjä.
PITÄISIKÖ tätä miestä uskoa? Koelentäjä Billie Flynnin mielestä Lockheed Martin F-35A on paras hävittäjä korvaamaan Suomen ilmavoimien Hornetit 2030-luvulla.

Flynn on Lockheed Martinin koelentäjä ja entinen Kanadan ilmavoimien pilotti. IS tapasi hänet keskiviikkona Helsingissä ja kysyi, miksi F-35 on niin erinomainen. Vastaus – ja valmistajan paras myyntiargumentti – on se, että F-35 edustaa uusinta, niin sanottua viidettä hävittäjäpolvea. Muut Hornetin seuraajatarjokkaat ovat edellisen polven koneita.

F-35A-monitoimikone Yhdysvaltain ilmavoimien tukikohdassa Arizonassa.(KUVA: Airman 1st Class Jacob Wongwai / US Air Force Photo)
Seurasi myyntipuhetta:

– Kun istuu viidennen sukupolven koneeseen, on kuin olisi Star Wars-, Iron Man- tai Avengers-elokuvassa. Ero on valtava, vastakohta suorastaan, Flynn sanoi.

Saab Gripeniä, Super Hornetia, Rafalea ja Eurofighter Typhoonia kauppaavat valmistajat ovat tästä tietenkin eri mieltä. Näistä koneista tarjotaan Suomelle viimeisimpiä kehitysversioita, joiden uudet ohjaamot ja kypärätähtäimet ovat jo verrattavissa F-35:een.

KANADAN ilmavoimissa Flynnin työkalu oli F/A-18 Hornet, jolla hän lensi 25 taistelulentoa Kosovon ja Serbian ilmatilassa. Siellä ilmapuolustus ”valaisi” hänen koneensa, mutta elektroniseen sodankäyntiin erikoistuneet omat hävittäjät tekivät nopeasti selvää ohjuspatterien tutkista.

Lisäksi Flynnillä on lentokokemusta F-16-hävittäjästä ja varhaisesta Eurofighter Typhoonista 2000-luvun taitteesta. Hän kertoi myös istuneensa Dassault Rafalen ohjaamossa, seuranneensa läheltä Gripen-koneen kehitystä ja tutustuneensa myös Super Hornetin kykyihin.

Flynn on toisen polven hävittäjälentäjä. Hänen isänsä lensi F-86 Sabre -konetta, ensimmäisen sukupolven suihkuhävittäjää. Toisen polven koneista hyvä esimerkki on MiG-21, kolmannen polven koneesta vaikkapa Phantom.

Varhaiset neljännen polven hävittäjät muuttivat ilmasodan kuvaa 1970-luvun lopulla: ne olivat nopeita, aggressiivisia ja hyviä liikehtimään ja niissä oli jo digitaalista tekniikkaa. Flynn oli ensimmäisiä ohjaajia, jotka ottivat Hornetit vastaan Kanadan ilmavoimiin 35 vuotta sitten.

– Teknologia oli ällistyttävää. Lentotehtävien laskentaan käytettiin kahta Commodore 64 k -tietokonetta, Flynn kertoi.

Anteeksi kuinka? Ihan oikeita Commodoreja, Flynn väitti.

LENTÄJÄN työtaakka ensimmäisissä neljännen polven koneissa oli vielä raskas. Hänen piti ymmärtää kaikki informaatio koneen kolmella-neljällä näyttöruudulla ja toteuttaa samaan aikaan lentotehtävää neljän tai kahdeksan koneen osastossa.

Taas Flynn sukelsi populaarikulttuuriin.

Näkymä F-35-lentäjän kypärätähtäimestä näyttää öisen maiseman Marylandista, Yhdysvalloista. Infrapunakuvassa lämpimät kohdat erottuvat vaaleina ja viileät tummina. (KUVA: SEPPO SOLMELA)
– Se oli kuin Top Gun –elokuvassa. Pilottien piti koko ajan keskustella keskenään ymmärtääkseen ympäristön hyvin nopeita tapahtumia, Flynn sanoi.

– Viidennen polven kone ottaa ohjaajalta työtaakan pois ja muuttaa koko konseptin. Toiminnasta tulee yksinkertaista ja kokonaisvaltaista.

Järjestelmää kutsutaan englanniksi nimellä closed loop sensor fusion, vapaasti suomennettuna suljetun silmukan sensorifuusio. Tietokone sulauttaa yhteen koneen tutkasta ja muista sensoreista tulevan datan ja esittää sen nopeasti hahmotettavassa muodossa ohjaajan edessä olevassa isossa näytössä.

SENSORIFUUSION lisäksi toinen viidennen polven koneen myyntiargumentti on sen heikko havaittavuus. Kone on jo lähtökohtaisesti suunniteltu näkymään huonosti vastustajan tutkassa ja sensoreissa.

Hävittäjäkoneiden kehityspolkua: Toisen maailmansodan aikainen P-51 Mustang, ensimmäistä suihkuhävittäjäpolvea edustanut F-86 Sabre ja F-35A esiintyivät lentonäytöksessä Davis-Monthanin lentotukikohdassa maaliskuussa. (KUVA: Senior Airman Alexander Cook / US Air Force Photo)
Nyt seurasi kirjallisuusviittaus:

– On väärin sanoa, että F-35 olisi kokoaan näkymätön. Sitä on kuitenkin niin vaikea havaita, että havaintohetkellä se on jo hyvin lähellä havaitsijaa. Sillä ei ole Harry Potterin näkymättömyysviittaa, mutta se pystyy kuitenkin toteuttamaan suurimman osan lentotehtävistä tulematta nähdyksi.

Häiveominaisuuksia rakennetaan koneeseen vähentämällä tutkapinta-alaa, päällystämällä rakenteet tutkasäteilyä absorboivilla aineilla, vähentämällä lämpösäteilyä ja pitämällä huolta siitä, että kone päästää ulospäin mahdollisimman vähän radiosäteilyä.

Yhdysvallat on jo myynyt F-35A-koneita muun muassa Israeliin, Norjaan ja Italiaan. Suomessa valtioneuvosto päättää Hornetin seuraajasta vuonna 2021.
Jouko Juonala
 
Pogon spesialisteilta taas uutta matskua, kaivakaa käsirasvat esiin:
 
Pogon spesialisteilta taas uutta matskua, kaivakaa käsirasvat esiin:

Selvä, esillä on. (Ostin Motonetistä Tummelia)
D8E69A7B-6AA0-432A-8147-B9E881B2CE5C.jpeg
Mitäs sitten tehdään? Laitetaanko rasvaa käsiin? Hankaloittaa padin hipeltämistä, mutta kämmennahka nuoskuu. Puolensa kaikessa.

POGOn artikkelista lukaistua:
Esillä olevat seikat vaikuttavat jo entuudestaan tutuilta. Faktaa on ainakin se, että ALIS on paskan kemiallinen merkki. Samalla on kuitenkin todettava se, että uusi yritys on tekeillä ja aikomus korjata ”hölmön tölmäykset” on olemassa. Saa toteuttaa.

Kitkerä piikki suuntautuu tekstissä myös DOT&E raportoinnin avoimuuden suuntaan. Ja sehän on sitten oma erillinen juttunsa.
———
 
Ei tuossa tosiaan valtavasti uutta tullut.

Tämähän on koko kehityksen ajan kestänyt saaga. GAO:n ja DOT&E:n raportit vastaan JPO:n ja LM:n raportit. Tarinat ovat kovin erilaiset kun on niitä vuosien mittaan vilkuillut. Olisi kyllä hauskaa kuulla härmäläisten testaajien kommentteja kun se aika tulee.
 
Selvä, esillä on. (Ostin Motonetistä Tummelia)

Mitäs sitten tehdään? Laitetaanko rasvaa käsiin?
Jelpataan ikämiestä mäessä. Olet varmaan tuostakin hommasta jo ehtinyt unohtamaan enemmän kuin me monnit olemme oppineet.

Mikäli siniset pillerit ja edelle linkattu pogon artikkeli eivät tehoa, täältä löytyy lisää stimulaatiota:
 
Ei tuossa tosiaan valtavasti uutta tullut.

Tämähän on koko kehityksen ajan kestänyt saaga. GAO:n ja DOT&E:n raportit vastaan JPO:n ja LM:n raportit. Tarinat ovat kovin erilaiset kun on niitä vuosien mittaan vilkuillut. Olisi kyllä hauskaa kuulla härmäläisten testaajien kommentteja kun se aika tulee.
DOT&E:n tehtävänä on varmistaa että kaikki viat löytyvät. JPO:n tehtävänä on varmistaa että ne korjataan, ja varmistaa että lämäri toimittaa sellaisen koneen joka on tilattu. Molemmat tekevät töitä virkavastuulla.

Raporttien vilkuilusta saisi varmaan enemmän irti jos ymmärtäisi edes perusasiat.
 
DOT&E:n tehtävänä on varmistaa että kaikki viat löytyvät. JPO:n tehtävänä on varmistaa että ne korjataan, ja varmistaa että lämäri toimittaa sellaisen koneen joka on tilattu. Molemmat tekevät töitä virkavastuulla.

Raporttien vilkuilusta saisi varmaan enemmän irti jos ymmärtäisi edes perusasiat.

Varmasti saisi. Oletko joskus ajatellut kokeilla?
 
Varmasti saisi. Oletko joskus ajatellut kokeilla?
No, nyt onkin sadan pisteen paikka esitellä omaa erinomaisesta osaamistasi ja valaista tyhmää: Mitä ovat nämä mainitsemasi JPO:n raportit, ja miten ne ovat olleet ristiriidassa GAO:n ja DOT:E:n raporttien kanssa?
 
Jelpataan ikämiestä mäessä. Olet varmaan tuostakin hommasta jo ehtinyt unohtamaan enemmän kuin me monnit olemme oppineet.

Mikäli siniset pillerit ja edelle linkattu pogon artikkeli eivät tehoa, täältä löytyy lisää stimulaatiota:

Heh, sen kerran kun kello pitää vetää, taidan pitäytyä luonnollisessa vastinkappaleessa. Eihän se toki enää sellaista ajokoirahommaa ole kuin nuorna miesnä, mutta nappikalleksi en ala eikä näppihaukan hommakaan innosta kun on noita aviollisia velvollisuuksia. ;) Tätä kirjoittaessa köllötän emännän vieressä ja hieron toisella kädellä häneltä niskaa ja hartioita. Sitten saanen hivenen vastavuoroista huomiota ronkon kolotusta torjumaan.

Olen katsellut mm. tämän foorumin sivuilla noita koneiden kuvia, mutta en niistä kyllä hardista housunpunttiin saa. Vika on varmaan minussa. Hunturuntukuvat ovat suosikkejani, niissä on jotain viehkeää. Minkkiaiheisessa ketjussa on sen sijaan usein ajatuksia herättäviä visuaalisia ärsykkeitä, mutta se aito asia tosiolevana on vertaansa vailla.

Salama-Santeristimulaatiota huntuun verhotuna.
196A25A5-5724-49BB-B2DC-579A38455399.jpeg
 
@inscout

DOT&E ei taida muuten itse varsinaisesti edes testata mitään, vaan arvioivat JPO:n toimittaman datan perusteella projektin etenemistä. DOT&E:n esittämään kritiikkiin vastaus on yleensä ollut, että viat ovat tiedossa ja niitä korjataan. Erimielisyyttä on ollut lähinnä aikatauluista. Lämärin ja muiden markkinamiesten jutut ovat tietenkin sitten asia erikseen. Niihin kannattaa suhtautua asiaankuuluvalla varauksella.
 
@inscout

DOT&E ei taida muuten itse varsinaisesti edes testata mitään.ä, vaan arvioivat JPO:n toimittaman datan perusteella projektin etenemistä. DOT&E:n kritiikkiin vastaus on yleensä ollut, että viat ovat tiedossa ja niitä korjataan. Erimielisyyttä on ollut lähinnä aikatauluista. Lämärin ja muiden markkinamiesten jutut ovat tietenkin sitten asia erikseen. Niihin kannattaa suhtautua asiaankuuluvalla varauksella.

Näin olen käsittänyt asian olevan. DOT&E "testaa testaamista". Ja totta on, että JPO vastaa lähinnä juurikin kuten sanot. Aikataulut ovat luonnollisesti olleet iso ongelma. Mutta on niitä muitakin. Käsittääkseni Bogdanov pistettiin JPO:n johtoon ainakin osittain juuri saamaan vauhtia JPO:n kautta LM:n toimintaan. GAO on sitten oma juttunsa mutta kyllä sieltä kriittistä materiaalia löytyy vaikka riisillinen printtiä.

Kyllä niissä raporteissa muitakin probleemia löytyy JPO:n toiminnasta ja tavoista testata. Ohessa esimerkkinä 2017 raportti.

Sen verran nyt että en ole tässä konetta haukkumassa mutta onhan tuo prosessi kiistämättä aivan käsittämätön. Budjetti ylitetty ties paljonko ja aikataulu samaten. Ja vieläkin piisaa ongelmia varsinkin ALIS:n kanssa. Lopputulos voi olla briljantti, mutta prosessi on ollut peräaukosta.

 
Näin olen käsittänyt asian olevan. DOT&E "testaa testaamista". Ja totta on, että JPO vastaa lähinnä juurikin kuten sanot. Aikataulut ovat luonnollisesti olleet iso ongelma. Mutta on niitä muitakin. Käsittääkseni Bogdanov pistettiin JPO:n johtoon ainakin osittain juuri saamaan vauhtia JPO:n kautta LM:n toimintaan. GAO on sitten oma juttunsa mutta kyllä sieltä kriittistä materiaalia löytyy vaikka riisillinen printtiä.

Kyllä niissä raporteissa muitakin probleemia löytyy JPO:n toiminnasta ja tavoista testata. Ohessa esimerkkinä 2017 raportti.

Sen verran nyt että en ole tässä konetta haukkumassa mutta onhan tuo prosessi kiistämättä aivan käsittämätön. Budjetti ylitetty ties paljonko ja aikataulu samaten. Ja vieläkin piisaa ongelmia varsinkin ALIS:n kanssa. Lopputulos voi olla briljantti, mutta prosessi on ollut peräaukosta.

Joo. Voin kyllä suurimmalta osin allekirjoittaa yllä olevan viestisi.

Faktaa on myös se, että suurinta osaa edellisten raporttien listaamista vioista ei uusimmasta löydy, yksinkertaisesti siitä syystä että ne on korjattu.

Siinä kontekstissa kommenttisi Härmäläisistä testaajista ja "JPO:n raporteista" tuntuu vähän oudolta.
Varsinkin kuten hyvin tiedät, HX:ssä ei saa lisäpisteitä siitä, miten hyvin projektit pysyivät aikataulussa tai budjetissa, vaan testattava lopputuote ratkaisee.
 
Joo. Voin kyllä suurimmalta osin allekirjoittaa yllä olevan viestisi.

Faktaa on myös se, että suurinta osaa edellisten raporttien listaamista vioista ei uusimmasta löydy, yksinkertaisesti siitä syystä että ne on korjattu.

Siinä kontekstissa kommenttisi Härmäläisistä testaajista ja "JPO:n raporteista" tuntuu vähän oudolta.
Varsinkin kuten hyvin tiedät, HX:ssä ei saa lisäpisteitä siitä, miten hyvin projektit pysyivät aikataulussa tai budjetissa, vaan testattava lopputuote ratkaisee.

Äääh. Turhaa tappelusta oli tulossa. Tarkoitin vain sitä, että kun F-35:stä on kirjoitettu niin paljon kaikenlaista monilta puolilta vuosien mittaan niin olisi todella hauska nähdä omin silmin mikä on se ihan ehta tuote kaiken puheen takana:). Ei minulla muuta ollut mielessä.

Ja luonnollisesti lopputuote ratkaisee. Minulle on se ja sama vaikka Jenkit pistäisivät koko valtionsa konkkaan saadakseen koneen valmiiksi jos siitä tulee meille soiva peli käypään hintaan. Mutta kuten sanottu, oli lopputulos mitä tahansa, niin tuosta prosessista en kyllä pisteitä heille jaa.
 
THE F-35 FACES ITS MOST CRITICAL TEST WHAT PILOTS SAY ABOUT THE WORLD’S MOST ADVANCED FIGHTER.
April/May 2019 INTERVIEWS BY LINDA SHINER

"...LIEUTENANT COLONEL YOSEF MORRIS | USAF 4TH SQUADRON;
COMMANDER, 388TH FIGHTER WING, HILL AIR FORCE BASE
In 2012, Morris transitioned to the F-35 from the F-16. He was part of the initial cadre that stood up the first F-35 squadron at Edwards Air Force Base, and he led the 4th Fighter Squadron in 2017 and 2019 Red Flag exercises.

In the two years since [the 388th’s] last Red Flag exercise, the airplane itself has had some pretty significant advancements. A couple of months before the 2017 Red Flag, the Air Force declared that the squadron was what we call “initial operational capable.” So the jet still had some operating limitations— altitude, airspeed, Gs, things like that. The software on the aircraft, though very capable, still had some limitations in terms of some of the systems and some of the weapons it could control. Fast forward two years, and we’re operating with what’s referred to as full warfighting capability software. It’s a more advanced F-35 than it was two years ago.

[In the mission to suppress enemy air defenses,] we’re trying to prevent surface-to-air missiles from targeting other aircraft that are trying to get to different objectives. The F-35 has some really good sensors that can help us locate those threats. That’s a very satisfying mission to be able to target something that’s trying to shoot at you, especially when [you’re] helping out some other assets to get to a target and keeping them safe.

The jet is sort of like a big antenna. It is receiving emissions from things that are radiating. And sometimes the [F-35’s] radar is actively trying to get information on, for example, an adversary aircraft. We can mission-plan the sensors, depending on the type of mission.

And in a large-force environment like Red Flag, where there might be as many as 60 or 70 aircraft on the Blue side and 10 or 20 adversary aircraft, lots of things on the ground—that’s a lot of information to interpret. Reading the first sortie on the first day, I certainly felt overwhelmed with the amount of information. And the next sortie I flew, I could manage some of my sensors differently to give me just the information I needed for that particular mission. Figuring out how to declutter your display to match the scenario is one of the main skills we learn here that we can’t simulate in day-to-day training, because you don’t get to train with the rest of the Department of Defense on a daily basis."
 
As part of the F-35 Global Support Solution, participating nations were provided with requirements outlining repair needs for F-35 component workload. Each country was afforded the opportunity to work with their industrial base to submit responses. Regional considerations such as forward basing, aircraft phasing, and transportation also contributed to assignment decisions. Work assignments will be reviewed and updated as required by the program.

The current assignments are time-phased based on fleet need. The first overseas repair capabilities will be stood up beginning in 2021 and will serve all F-35s globally until 2025. Eventually, the demand for repairs will increase to a point where one repair capability will not be enough and the program will stand up additional regional repair capabilities, one in Europe and one in the Pacific. Thus, two component repair assignments were made: one to support global repairs from 2021 to 2025 and a second to enable support in 2025 and beyond.



2021 to 2025 Global Repair Assignments:

The Department of Defense has assigned repair components to the United Kingdom, Italy, Netherlands, Denmark, Norway and Israel for global repairs, with repair capability activated between 2021 to 2025. The actual activation timeframes will be determined by a country-endorsed business case to support the required activation.
https://f35.com/news/detail/dod-makes-f-35-mrou-component-global-assignments

Jos ymmärsin oikein suomeen (Patria) olisi sauma saada joko tuo uusi, alueellinen korjauspaja tai sitten komponenttikorjauslafka. Siis, jos HX-päätös osuu oikeaan osoitteeseen :).
 
And in a large-force environment like Red Flag, where there might be as many as 60 or 70 aircraft on the Blue side and 10 or 20 adversary aircraft, lots of things on the ground—that’s a lot of information to interpret. Reading the first sortie on the first day, I certainly felt overwhelmed with the amount of information. And the next sortie I flew, I could manage some of my sensors differently to give me just the information I needed for that particular mission. Figuring out how to declutter your display to match the scenario is one of the main skills we learn here that we can’t simulate in day-to-day training, because you don’t get to train with the rest of the Department of Defense on a daily basis."
Tosi mielenkiintoinen sitaatti.
 
Kuka muistaa tarinat MiG-21F:stä, jonka ohjainpinnat sääti kohdalleen kirgiisin näköinen kaveri lekalla?
Toiset on mestareita hienosäätölekan käytössä. Toisaalta koko kone, kuin myös bis, oli aika lailla lekalla säädetyn näköinen.
 
Back
Top