F-35 Lightning II

defence-aerospace.com ja Giovanni de Briganti eivät ole kovin luotettavia lähteitä, varsinkaan F-35:een kuuluvissa jutuissa...
 
defence-aerospace.com ja Giovanni de Briganti eivät ole kovin luotettavia lähteitä, varsinkaan F-35:een kuuluvissa jutuissa...
Kiitos tiedosta, ihan kiva. Onko sinulla kommentoitavaa viittaamaani artikkeliin, se on käsittääkseni aika puhtaasti asiapitoinen ja helppo tarkastaa faktojen osalta?
 
Juoruja, mutta virallista tietoa ei tulla saamaan:

A former Viper mech with several years working on the F-35 tells me it takes about 8 hours for a crew of six to swap an F135 if they have all the tools and necessary equipment on hand. He says it actually takes less on a "B" as all the doors opening gives better access. In his opinion, the F135 is better than the F110/F100 and the integrity of the motor has been very good. Without orders to go looking for something specific, he figures they only have to pull a motor once every 8 or 9 months. Overall he has been very happy / pleased with the F135 from a maintenance perspective.

ETA: Absent any tech or upgrade orders, the motor can run over 2k hours between service cycle inspections.

Olen toisaalta lukenut, että Hornet-mekaanikkoja puolestaan kyrsii ettei moottoreita saa enää pudotettua alaspäin vaan ne on ns. vedettävä perseestä (koska upotettu syvälle runkoon vlo-ominaisuuksien säilyttämiseksi ja ehkä vähän B:n vaikutusta) eli tilaa tarvitaan enemmän. No, laivaolosuhteet on eri juttu. Tuo yllä mainittu kuvaus tosi pitkästä välistä kunnes tarvetta ilmenee helpottaa ainakin minua tältä osin.
 
Videolla näkyy hyvin PMA (Portable Maintenance Aid) eli periaatteessa läppäri, joka on F-35 mekaanikon perustyökalu. Se keskustelee hävittäjän järjestelmien kanssa eikä mitään suurta diagnostiikkayksikköä tarvita. Tästä on tukikohtakäytössä aikamoinen etu.
PMAn kautta mekaanikko kykenee:
- käynnistämään APU:n ja testaamaan monia siihen liittyviä järjestelmiä
- tarkastamaan polttoaineen jokaisessa säiliössä ja testaamaan PA-järjestelmän anturit+venttiilit sekä siirtämään PA:a tarvittaessa
- sulkemaan ja avaamaan asekuilut
- testaamaan hydrauliikkajärjestelmät (F-35:ssä niitä on 6 kpl, eikä keskushydrauliikkajärjestelmää ole)
- testaamaan yhdellä painikkeella ohjainpinnat sekä säätää ne alle 1 min
- näkemään koneeseen tehdyt päivitykset

PMA kytketään tämän jälkeen telakkaan, josta tieto välittyy ALISin kautta Forth Worthin keskukseen. Ohjaamossa on lisäksi "brick" eli tiili, johon tallentuvat kaikki lentotiedot. Brick voidaan irroittaa ja kytkeä myös ALISiin ja nekin tiedot lähtevät eteenpäin FW:n.
Siellä päätetään, että mitä tietoa jaetaan eri puolilla maailmaa oleviin depotteihin ja käyttäjämaille. Kaikilla käyttäjillä on joitain tietoja tai kykyjä joita ei haluta jakaa muille ja tämä suodatetaan USA:n Forth Worthissä. Tämä hyödyttäisi myös suomea, koska kaikki käyttäjät saavat tietoa, että mikä varaosa kuluu tai hajoaa useimmin ja mitkä taas kestävät pisimpään. Näin omia tilauksia voidaan tehdä fiksummin ja ennakoida paremmin tarve.

Ylläpitojohtaja Mike Sheehyn mukaan kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä suomessa, eikä mitään syytä ole miksi konetta pitäisi lennättää Italiaan. Ainoastaan erittäin suuret muutokset täytyisi tehdä Italiassa, mutta nekin voitaisiin tehdä suomessa jos L&M kenttätiimi tulisi paikalle ja tekisi ne yhteistyössä esim.Patrian kanssa. Suuria muutostöitä ei ole näkyvissä, joten sekin seikka on täysin teoreettinen.

F-35:n tämänhetkinen huoltotarve on 6,3 tuntia lentotuntia kohden ja kypsänä järjestelmänä pidetään jo 9 työtuntia. Marraskuuhun 2018 mennessä 70 % F-35:n osista ei ollut vielä kertaakaan vikaantunut tai rikkoontunut, kun lentotunteja on kertynyt laivastolle 170 000. Vikaantuneista osista 26 % kesti kauemmin kuin ennalta arvioitiin. F-35 luotettavuus on osoittautunut paljon paremmaksi kuin otaksuttiin edeltävien konetyyppien kohdalla ja mm. F-18 Hornettiin verrattuna.

Lähde: Siivet 1/2019 (vierailu FW:n tukikohdassa 11/18)
 
Videolla näkyy hyvin PMA (Portable Maintenance Aid) eli periaatteessa läppäri, joka on F-35 mekaanikon perustyökalu. Se keskustelee hävittäjän järjestelmien kanssa eikä mitään suurta diagnostiikkayksikköä tarvita. Tästä on tukikohtakäytössä aikamoinen etu.
PMAn kautta mekaanikko kykenee:
- käynnistämään APU:n ja testaamaan monia siihen liittyviä järjestelmiä
- tarkastamaan polttoaineen jokaisessa säiliössä ja testaamaan PA-järjestelmän anturit+venttiilit sekä siirtämään PA:a tarvittaessa
- sulkemaan ja avaamaan asekuilut
- testaamaan hydrauliikkajärjestelmät (F-35:ssä niitä on 6 kpl, eikä keskushydrauliikkajärjestelmää ole)
- testaamaan yhdellä painikkeella ohjainpinnat sekä säätää ne alle 1 min
- näkemään koneeseen tehdyt päivitykset

PMA kytketään tämän jälkeen telakkaan, josta tieto välittyy ALISin kautta Forth Worthin keskukseen. Ohjaamossa on lisäksi "brick" eli tiili, johon tallentuvat kaikki lentotiedot. Brick voidaan irroittaa ja kytkeä myös ALISiin ja nekin tiedot lähtevät eteenpäin FW:n.
Siellä päätetään, että mitä tietoa jaetaan eri puolilla maailmaa oleviin depotteihin ja käyttäjämaille. Kaikilla käyttäjillä on joitain tietoja tai kykyjä joita ei haluta jakaa muille ja tämä suodatetaan USA:n Forth Worthissä. Tämä hyödyttäisi myös suomea, koska kaikki käyttäjät saavat tietoa, että mikä varaosa kuluu tai hajoaa useimmin ja mitkä taas kestävät pisimpään. Näin omia tilauksia voidaan tehdä fiksummin ja ennakoida paremmin tarve.

Ylläpitojohtaja Mike Sheehyn mukaan kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä suomessa, eikä mitään syytä ole miksi konetta pitäisi lennättää Italiaan. Ainoastaan erittäin suuret muutokset täytyisi tehdä Italiassa, mutta nekin voitaisiin tehdä suomessa jos L&M kenttätiimi tulisi paikalle ja tekisi ne yhteistyössä esim.Patrian kanssa. Suuria muutostöitä ei ole näkyvissä, joten sekin seikka on täysin teoreettinen.

F-35:n tämänhetkinen huoltotarve on 6,3 tuntia lentotuntia kohden ja kypsänä järjestelmänä pidetään jo 9 työtuntia. Marraskuuhun 2018 mennessä 70 % F-35:n osista ei ollut vielä kertaakaan vikaantunut tai rikkoontunut, kun lentotunteja on kertynyt laivastolle 170 000. Vikaantuneista osista 26 % kesti kauemmin kuin ennalta arvioitiin. F-35 luotettavuus on osoittautunut paljon paremmaksi kuin otaksuttiin edeltävien konetyyppien kohdalla ja mm. F-18 Hornettiin verrattuna.

Lähde: Siivet 1/2019 (vierailu FW:n tukikohdassa 11/18)

Kehitys on kehittynyt huollonkin osalta.
Tuohan on ihan normi trendi vähän kaikessa, suuret ja/tai erilliset testilaitteet korvautuvat erilaisissa läppäreissä olevilla ohjelmilla.
 
. Kaikilla käyttäjillä on joitain tietoja tai kykyjä joita ei haluta jakaa muille ja tämä suodatetaan USA:n Forth Worthissä.

Lähde: Siivet 1/2019 (vierailu FW:n tukikohdassa 11/18)
Tuo ei vissiin ole kaikille kelvannut. Tuskin suomikaan tuota haluaa.

"Some foreign F-35 operators will have the ability to block the F-35’s systems from sending data back to the U.S. through the Sovereign Data Management (SDM) system,This will create a sort-of operational security firewall "
https://theaviationist.com/2018/08/30/f-35-achieves-milestones-amid-setbacks-and-criticism/


Foreign F-35 Users Spend Millions To Stop Jet's Computer From Sharing Their Secrets

"At that time, Italy and Norway had already established a shared software laboratory at the U.S. Air Force’s Eglin Air Force Base in Florida to develop an interim firewall."

The Royal Australian Air Force has been pursuing its own separate plans, as well."

http://www.thedrive.com/the-war-zon...stop-jets-computer-from-sharing-their-secrets
 

While Lockheed Martin Corp.’s newer F-35 would get $37.5 billion over the five years, the more advanced plane would still take a hit. The service now plans to buy 48 F-35s each year from fiscal 2021 through 2023 instead of the 54 previously planned.
 
Kannattaa odottaa ja katsoa mitä kongressi tekee. Se on nyt useamman vuoden ajan lisännyt koneita ilmavoimille.
Joo eihän mikään vielä ole ns. kirkossa kuulutettu
 
Back
Top