Videolla näkyy hyvin PMA (Portable Maintenance Aid) eli periaatteessa läppäri, joka on F-35 mekaanikon perustyökalu. Se keskustelee hävittäjän järjestelmien kanssa eikä mitään suurta diagnostiikkayksikköä tarvita. Tästä on tukikohtakäytössä aikamoinen etu.
PMAn kautta mekaanikko kykenee:
- käynnistämään APU:n ja testaamaan monia siihen liittyviä järjestelmiä
- tarkastamaan polttoaineen jokaisessa säiliössä ja testaamaan PA-järjestelmän anturit+venttiilit sekä siirtämään PA:a tarvittaessa
- sulkemaan ja avaamaan asekuilut
- testaamaan hydrauliikkajärjestelmät (F-35:ssä niitä on 6 kpl, eikä keskushydrauliikkajärjestelmää ole)
- testaamaan yhdellä painikkeella ohjainpinnat sekä säätää ne alle 1 min
- näkemään koneeseen tehdyt päivitykset
PMA kytketään tämän jälkeen telakkaan, josta tieto välittyy ALISin kautta Forth Worthin keskukseen. Ohjaamossa on lisäksi "brick" eli tiili, johon tallentuvat kaikki lentotiedot. Brick voidaan irroittaa ja kytkeä myös ALISiin ja nekin tiedot lähtevät eteenpäin FW:n.
Siellä päätetään, että mitä tietoa jaetaan eri puolilla maailmaa oleviin depotteihin ja käyttäjämaille. Kaikilla käyttäjillä on joitain tietoja tai kykyjä joita ei haluta jakaa muille ja tämä suodatetaan USA:n Forth Worthissä. Tämä hyödyttäisi myös suomea, koska kaikki käyttäjät saavat tietoa, että mikä varaosa kuluu tai hajoaa useimmin ja mitkä taas kestävät pisimpään. Näin omia tilauksia voidaan tehdä fiksummin ja ennakoida paremmin tarve.
Ylläpitojohtaja Mike Sheehyn mukaan kaikki huollot ja korjaukset voitaisiin tehdä suomessa, eikä mitään syytä ole miksi konetta pitäisi lennättää Italiaan. Ainoastaan erittäin suuret muutokset täytyisi tehdä Italiassa, mutta nekin voitaisiin tehdä suomessa jos L&M kenttätiimi tulisi paikalle ja tekisi ne yhteistyössä esim.Patrian kanssa. Suuria muutostöitä ei ole näkyvissä, joten sekin seikka on täysin teoreettinen.
F-35:n tämänhetkinen huoltotarve on 6,3 tuntia lentotuntia kohden ja kypsänä järjestelmänä pidetään jo 9 työtuntia. Marraskuuhun 2018 mennessä 70 % F-35:n osista ei ollut vielä kertaakaan vikaantunut tai rikkoontunut, kun lentotunteja on kertynyt laivastolle 170 000. Vikaantuneista osista 26 % kesti kauemmin kuin ennalta arvioitiin. F-35 luotettavuus on osoittautunut paljon paremmaksi kuin otaksuttiin edeltävien konetyyppien kohdalla ja mm. F-18 Hornettiin verrattuna.
Lähde: Siivet 1/2019 (vierailu FW:n tukikohdassa 11/18)