Ei häive ole on/off-tyyppinen ominaisuus, joka on joko päällä tai pois. Jokainen kone on näkyvä jollain sähkömagneettisen spektrin osa-alueella, esim. F35 näkyy näkyvässä valossa oikein hyvin. Koneita sen sijaan optimoidaan minimoimaan tiettyjen taajuusalueiden herätteet, yleensä tulenjohtotutkien käyttämät taajuusalueet. Samaa ase/vasta-ase -kehitystähän tämä on kuin aina ja nyt näyttää, että teknologinen etu on häiveen puolella. Vastaavasti esim. 2. maailmansodassa niillä mailla oli kohtalainen etu ilmasodassa, joilla oli kehittyneet tutkat.
Totta kai 4G-koneen voi rakentaa vaikka millaiseksi, jos taaloja on laittaa riviin iso nippu. Helppoa se ei välttämättä olisi, mutta ei mahdotontakaan. Jos esimerkiksi F35:teen kehitettyjä kykyjä voisi hyödyntää, kehitysmatka ei olisi aivan mahdoton. Häiveominaisuudet taitavat olla niitä harvoja asioita, joiden rakentaminen jälkikäteen olisi todella vaikeaa.
ELSO on yksi keinoista, joilla häiveen merkitystä voi pienentää. Sen sijaan, että tehdään koneen herätteistä pienet, voidaan aktiivisella ELSO-toiminnalla vaikeuttaa koneen havaittavuutta (eli vaimennetaan koneesta heijastuvat tutkakaiut). Tätähän mm. Gripenin markkinoinnissa on korostettu.
Toisaalta, kun F35:ssä on mahdollista saada sekä häive että kehittyneet ELSO-kyvyt, miksi tyytyä koneeseen, joka luottaa ainoastaan ELSOon...