@Einomies1 @Gyllis1 @fulcrum
Kommenttia tähän jo aiemmin esille nostamaani? Silloin vaiettiin kuoliaaksi, kukaan ei kommentoinut asiaan mitään.
hmmm, Onkohan tuo takaisinhsijastuman väheneminen, kun säde siirtyy sivuun keskilinjasta pinnan absorpoitumisen vuoksi? Eli säde kimpoutuu jonnekkin muualle ja siroutuu siten jonkin verran??? Tuo on tosiaan mielenkiintoinen kysymys! Ja todettakoon heti alkuun, että täysin varma en ole tästä...
maanpuolustus.net
En pysty kommentoimaan tuohon rajallisella tietämykselläni kuin siteeraten nettihelvettiä.
Esimerkkinä AN/SPY-6(V) AMDR, joka tulee 2023 alkaen Flight III Arleigh Burkeihin:
For the Flight III Burke-class destroyer's SPY-6(V) AMDR will feature 37 RMAs. The new radar will be able to see targets half the size at twice the distance of today’s SPY-1 radar. The AMDR will have four array faces to provide full-time, 360-degree situational awareness. Each 14-by-14-foot face is about the same size as today’s SPY-1D(V) radar.
The AN/SPY-6(V) AMDR will 30 times more sensitive than the AN/SPY-1D(V) in the Flight III configuration, and is being designed to counter large and complex raids, Raytheon officials say. The new radar will have adaptive digital beamforming and radar signal processing for dealing with high-clutter and jamming environments.
The AN/SPY-6(V) radar also is reprogrammable to adapt to new missions or emerging threats. It uses high-powered gallium nitride (GaN) semiconductors, distributed receiver exciters, adaptive digital beamforming, and Intel processors for digital signal processing.
The new radar will feature S-band radar coupled with X-band horizon-search radar, and a radar suite controller (RSC) to manage radar resources and integrate with the ship’s combat management system.
https://nationalinterest.org/blog/b...e-defense-about-get-major-radar-upgrade-77781
Itse ihan perusjärjellä ajatellen tuolla GaN-teknologialla ja uusimilla innovaatioilla S-aaltoalueen( NATO E/F) valinnalla on syynsä. Perustietämyksen mukaan tutkan aallonpituus on 7,5-15 cm , joka on paljon enemmän kuin X-aaltoalueen (NATO I/J) tutkissa eli 3cm +/-. L-aaltoalueella(NATO D) tutkasäteen pituus 0n 15-30 cm ja taas paljon pidempi. Sen olen kuullut että L/D -aaltoalueen tutkat vaativat paljon tehoa saavuttaakseen hyvän kantaman ja tutkan aallonpituus on itsessään se joka kykenee paljastamaan häivemaalit. Toisaalta S-aaltoalueen tutkilla ei väitetä olevan sellaista "anti-stealth"-kykyä kuin L-aaltoalueella(kts. linkki).
Ehkä S-aaltoalueen tutkat antavat 3D-tiedon, mitä pidemmän taajuuden tutkat eivät kykene antamaan? Tätä tukisi myös se seikka että ESSM kykenee erottamaan S-aaltoalueen säteilyn maalista. S-aaltotutkaan ei ilmeisesti vaikuta sää niin paljon kuin lyhyen aallonpituuden tutkiin. Joku syy kuitenkin on sille että uusimmissa lännen sotalaivoissa käytetään dual-band tutkia S-ja X-alueilla.
Joku voi oikaista ja korjata jos olen väärässä.
Joitakin vuosia sitten Venäjä mainosti kehittäneensä "Sunflower"- OTH tutkan, jolla häivemaalit havaittaisiin jopa 500 km päästä ja niitä voitaisiin seurata. Sillekin löytyy epäilijänsä, kuten muille samankaltaisille ihmetutkille, joita ryssät kehuskelevat aina säännöllisesti kehittäneensä.
HUOMIO, varoitus! Dave Majumdar mainittu!
Russia is the latest country to claim that it has developed a new radar system that can detect stealth warplanes. But the Sunflower low-frequency over-the-horizon radar likely suffers all the same drawbacks that have plagued previous generations of similar sensors.
Namely, Sunflower might be able to detect a low-observable airplane. But it probably can’t do so with great fidelity — nor generate a useful targeting track for a missile to follow. Despite Russia’s claim, stealth aircraft are no less difficult to find, target and destroy now than they were before the Sunflower’s introduction.
Technically speaking, that’s almost certainly true. Fighter-size stealth aircraft are optimized to avoid detection by radars in higher-frequency bands such as the C, X, Ku and part of the S band.
Low-frequency radars with larger wavelengths aren’t really affected by the stealth features that tend to defeat higher-frequency sensors. There’s a resonant effect with low-frequency radars that can generate a significant signal return despite an aircraft’s low-observable shaping and radar-absorbing coating.
But the same qualities that allow a low-frequency radar to detect a stealth fighter also prevent it from detecting the same aircraft with great precision. Mike Pietrucha, a former U.S. Air Force an electronic warfare officer, told reporter Dave Majumdar from The National Interest that early low-frequency radars could poinpoint a target’s location to within only 10,000 feet or so — not nearly accurately enough to guide a missile.
For that reason, low-frequency radars such as Sunflower are useful only as early-warning systems. All they can do is alert air-defenders to the likely presence of low-observable aircraft in a general area.
https://medium.com/war-is-boring/do...alth-fighter-detecting-new-radar-94ce6fc66883
Perustietoa:
https://www.radartutorial.eu/07.waves/Waves and Frequency Ranges.en.html