Norjan ilmavoimat ei ole ollut tyytyväinen Lockheed Martin F-35A -hävittäjiensä jarruvarjon luotettavuuteen. Kyseessä on uniikki lisävaruste Norjan häivehävittäjiin, mutta ratkaisu kiinnostaa todennäköisesti myös Suomen Ilmavoimia. Jarruvarjojen ongelmista raportoi Defence News.
lentoposti.fi
Norjan ilmavoimat ei ole ollut tyytyväinen Lockheed Martin F-35A -hävittäjiensä jarruvarjon luotettavuuteen.
Kyseessä on uniikki lisävaruste Norjan häivehävittäjiin, mutta ratkaisu kiinnostaa todennäköisesti myös Suomen Ilmavoimia. Jarruvarjojen ongelmista raportoi Defence News.
Avautuessaan laskukiidossa jarruvarjo kohdistaa suuria voimia kiinnityspisteeseensä rungossa, jonka rakenteita on jouduttu vahvistamaan.
Oman haastavuutensa on tuonut myös vaatimus hävittäjän stealth- eli häiveominaisuuksien säilymisestä. Jarruvarjon muotosuoja näkyy kyhmynä koneen takarungossa.
Jarruvarjon käyttö mahdollistaa operaatiot myös heikommissa kiitotien kitkaolosuhteissa lyhentäen jarrutusmatkoja sekä parantaen ohjattavuutta liukkaalla säällä.
Jarruvarjosta on apua myös toimittaessa kovissa sivutuuliolosuhteissa tai hajautetuista tukikohdista maanteillä. Laskukiidon pituus lyhenee jarruvarjon käytöllä merkittävästi.
Jarruvarjo ei kuitenkaan täytä vaatimuksia ja edessä on muutoksia sekä itse varjoon ja sen kotelointiin.
Ratkaisua on jo kehitetty ja muokattua jarruvarjopakettia on koelennetty Norjassa vuoden 2019 aikana.
Tarvittavia muutostöitä koelennetään sekä ilmassa, että maassa helmikuuhun 2020 saakka.
Muutostöiden arvioidaan olevan valmiina käyttöön kesällä 2020.
Norjan Ilmavoimat toivoo saavansa uuden versio käyttöön talvikaudelle 2020-2021.