F-35 Lightning II

 
Mitä rohkaiseva tuossa on tota luokkaahan se on kokoajan ollutkin.

137 milj. € on rohkaiseva luku näihin Juken ja muiden pahimpien itarusten hintapelotteluihin. Jos ajatellaan, että Haglund et al. yrittää lobata 6 miljardin euron lisärahoitusta puhumalla yhdeksästä, niin tuolla 137 milj. € per kone hinnalla saataisiin 43 F-35 hävittäjää, eli konemäärä ei aivan kauheasti putoa nykyisestä (vrt. peloteltu yksi laivue). Myös Australian hinnoitteluun nähden Korean hinta kuulostaa reilulta, koska aussit maksavat 163 miljoonaa euroa per kone. Aussien hinnalla kuudella miljardilla eurolla saisi vain 36 F-35 hävittäjää.

Australia will buy 58 more F-35 Joint Strike Fighters (JSF) at a cost of more than $12 billion after the Federal Government gave the go ahead for the purchase yesterday.

Joskin tuo Korean hinta nousee lähemmäksi Australian hintoja, jos tuo Teräsmiehen korealaiselta lainaama viesti pitää paikkansa (että nyt ilmoitettu hinta kattaa 20 konetta ja tuki-infran, loput 20 konetta hankitaan myöhemmin halvemmalla).
 
Joskin tuo Korean hinta nousee lähemmäksi Australian hintoja, jos tuo Teräsmiehen korealaiselta lainaama viesti pitää paikkansa (että nyt ilmoitettu hinta kattaa 20 konetta ja tuki-infran, loput 20 konetta hankitaan myöhemmin halvemmalla).

Eikös E-Korea pyytänyt vientilupaa 60 koneelle eli voisiko se olla 40 konetta 7 mrd $ ja 20 konetta sitten myöhemmin jollain hinnalla?
 
Eikös E-Korea pyytänyt vientilupaa 60 koneelle eli voisiko se olla 40 konetta 7 mrd $ ja 20 konetta sitten myöhemmin jollain hinnalla?

Ehkä. Tuon korealaisen viestinhän voi tulkita kahdella tapaa. Joko ostettiin 20 konetta ja aiotaan ostaa 20 konetta lisää myöhemmin tai sitten ostettiin 40 konetta ja aiotaan ostaa 20 konetta lisää myöhemmin. Kauankohan nuo ovat voimassa? Vaikka tuskinpa Korealla on vaikeuksia saada uuttakaan vientilupaa.

http://www.defensenews.com/article/.../S-Korea-Buy-40-F-35s-20-More-Jets-Still-Open
 
Yhden uutisen mukaan yksikköhinta on n. 90 miljoonaa euroa kappale, loppuhinta tuon päälle muodostuu härpäkkeistä. Tuo siis hinta jonka LM uskoo/toivoo saavuttavansa voluumin kasvaessa, lisäksi LM piti taannoin (hätä)kokouksen alihankkijoiden kanssa hinnan laskemiseksi.

Toisaalla:
http://online.wsj.com/articles/pratt-plans-f-35-jet-engine-fix-by-end-october-1411650344

OSLO—Pratt & Whitney and the Pentagon are expected to select a planned fix to the F-35 fighter jet's engine by the end of October, a senior company executive said Thursday.

Engineers have identified two potential remedies to prevent a repeat of the fire that broke out on a test jet in June, which temporarily grounded the fleet and still threatens to derail plans to have the plane combat ready for the U.S. Marine Corps next July.

Investigators have narrowed the cause of the incident to excessive rubbing between engine parts during a two-second flying maneuver on a test flight two weeks before the incident at Eglin Air Force Base in Florida.

Pratt, the sole producer of the jet's single F-135 engine, plans to either carve a groove in the part during manufacture or gradually create it with flying maneuvers on two test flights, a process similar to running in a car.

"I would say that we would probably [decide] in the mid-to-end-of-October time frame, depending on the results of the testing that we're doing," Chris Flynn, vice president of the F-135 program at Pratt, said in an interview at a meeting of F-35 partners in Oslo.
 
Viimeksi muokattu:
Yhden uutisen mukaan yksikköhinta on n. 90 miljoonaa euroa kappale, loppuhinta tuon päälle muodostuu härpäkkeistä. Tuo siis hinta jonka LM uskoo/toivoo saavuttavansa voluumin kasvaessa, lisäksi LM piti taannoin (hätä)kokouksen alihankkijoiden kanssa hinnan laskemiseksi.

Koneen fly-away hinta on jossain määrin irrelevanttia, kun noista härpäkkeistä voi muodostua vaikka kuinka iso tai pieni lisälasku siihen päälle. Siksi tykkään verrata mieluummin härpäkkeellisiä hintoja kuin fly-away hintoja.
 
Siinä on taustalla sekin idea, etteivät Euromaat ikinä sodi Venäjää vastaan, jolloin on ihan sama mikä kone heille myydään, kunhan se vain tuottaa jenkeille hilloa ja sitä voi käyttää KV-operatioissa. Ei Suomi viimeksikään ostanut parhaiten ilmataisteluun soveltuvaa konetta, vaan päinvastoin sen raskaimman ja kalleimman, jota oli tarjolla.

Suomi osti parhaan aselavetti-asejärjestelmä -yhdistelmän. Koiratappelu ei ole se keskeisin valintaperuste.
 
Ketterä siihen asti kunnes joutuu tykkitaisteluun. Suhteellisen ketterä rynnäkkökoneeksi.

No, höh. Tykkitaistelussahan Hornet on vahva, se on erittäin liikehtimiskykyinen suhteellisen hitaissa nopeuksissa ja sen hetkellinen kaartokyky on erittäin suuri. Juuri sen takia nuo Ilmavoimien kehutut Hornet esitykset eri lentonäytöksissä ovat olleet vaikuttavia...
 
Jo Hornetin A-versio löylytti F-14:ää kaartotaistelussa ja hitaissa nopeuksissa oli tosiaan ketterämpi kuin F-16. Isommilla nopeuksissa F-16 on parempi etenkin jatkuvassa kaarrossa, mutta uudempien Hornettien tehokkaammat moottorit ovat tasoittaneet tilannetta.
 
No, höh. Tykkitaistelussahan Hornet on vahva, se on erittäin liikehtimiskykyinen suhteellisen hitaissa nopeuksissa ja sen hetkellinen kaartokyky on erittäin suuri. Juuri sen takia nuo Ilmavoimien kehutut Hornet esitykset eri lentonäytöksissä ovat olleet vaikuttavia...


Miksi koneella pitäisi lentää hiljaa..ai niin koska Hornetilla ei voi lentää todella kovaa...F35 on vielä hitaampi ja lähes liikehtimiskyvytön ( Spreyn mukaan ).
 
Kaartotaistelussa koneiden nopeudet putoavat jatkuvasti koska ne menettävät energiaa..."hidaslento" tarkoittanee tässä tapauksessa nopeuksia luokkaa 600km/h tai alle. Mitä kauemmin taistelu kestää, sitä lähemmäksi mennään sakkausnopeuksia. Hornet ja MiG-29 ovat parhaimmillaan alhaisissa nopeuksissa koska ne pystyvät osoittamaan nokkansa vihollista kohden paremmin kuin esim F-16. Tällä on merkitystä etenkin infrapunaohjuksin käydyssä ilmataistelussa.
Kaartotaistelut tosin eivät ole niin yleisiä, eivät olleet edes tykkien aikakautena. Muistaakseni Desert stormissa oli noin kaksi tai kolme kaartotaistelua. Jopa 1. maailmansodassa merkittävä osa ilmavoitoista saavutettiin yllätettyä vastustajaa vastaan syöksyssä tai nousussa.
 
Miksi koneella pitäisi lentää hiljaa..ai niin koska Hornetilla ei voi lentää todella kovaa...F35 on vielä hitaampi ja lähes liikehtimiskyvytön ( Spreyn mukaan ).

Spreyn mukaan hävittäjissä ei pitäisi olla edes tutkaa... F-16 taisi saada myös kuraa niskaansa Spreyltä koska siinä on tutka.
 
Miksi koneella pitäisi lentää hiljaa..ai niin koska Hornetilla ei voi lentää todella kovaa...F35 on vielä hitaampi ja lähes liikehtimiskyvytön ( Spreyn mukaan ).

No minkälaisissa nopeuksissa sä sitten kuvittelet ilmataisteluja käytävän tykeillä?!?
 
Pahin puute Hornetissa on nimenomaan moottorien teho, suhteessa koneen käyttötarkoitukseen kaartotaistelussa. Koneen suunnittelu laivastohävittäjäksi ja käytettäväksi lentotukialuksilta pitkillä kantamilla, on vastaavasti lisännyt painoa ja heikentänyt koneen suorituskykyä muilla osa-aluleilla, etenkin kaartotaistelukyvyn saralla. Alivoimaisessa tilanteessa kone ei esimerkiksi voi yrittää paeta, vaan naapurin koneet saavat sen leikiten kiinni, jolloin lentäjän vaihtoehdot ovat aika vähissä. Myös tunnistustehtävissä paljon närää on herättänyt se seikka, ettei Hornet kykene seuraamaan nopeampia koneita. Muistuttaisin että Mig29 suunniteltiin nimenomaan peittoamaan F16 ja F18 kaartotaistelussa, johon se myös kykenee. Mig29 käyttää myös länsimaisperäistä lähitaisteluohjusta, mikä havaittiin aikanaan Suomenkin testeissä länsimaisvastaisten kanssa täysin kilpailukykyiseksi.


aviation-art-mig-29.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top