F-35 Lightning II

Eikös sen S400 pitäny olla se superjärjestelmä joka näkee kaiken ja ampuu kaiken alas ainakin 300km säteellä. Nyt se onkin S500, parin vuoden päästä varmaan S600....tai 700......tai 800
S-500 kehitystyössä on ollut suuria ongelmia ja se on viivästynyt useilla vuosilla. Luotettavasti ei voida sanoa että onko järjestelmä koska täysin tuotantovalmis.
40N6 ohjus on jo olemassa ja integroitu S-400 järjestelmään. Senkin suorituskykyä on paisuteltu, koska ohjuksessa ei ole ramjettia ja sen kyky torjua äärietäisyydellä lentäviä ketteriä hävittäjiä on puppua. Lähinnä AWACS voisi olla sen kohde tai tankkerit.

EW järjestelmät myös vähentävät ohjuksen tehoa, joka pätee kaikkiin aktiivista tutkahakua käyttäviin ilmataisteluohjuksiin nykyään. Ohjuksia pitää ampua jopa 4 kpl vaikeaa maalia kohden, jotta on hyvä mahdollisuus tuhota maali.
 
Sellainen joka voisi osoittaa jotain todisteita "superaseiden" oikeasta toimivuudesta.
Putinin aikakaudella nämä ovat olleet lähinnä puhdasta potaskaa, tai protoja joiden toimivuudesta ei ole tietokaan, esimerkkinä nyt Armata. S400 ilmatorjunta ohjusta on ylistetty kovasti, mutta sekin näyttää olevan pelkkä ilmapallo. Suuret teknologia hypyt eivät ole kovin uskottavia, varsinkaan matalan kehityksen maassa kuten Venäjä.

Jostakin kumman syystä S-400 näyttää ärsyttävän USA:ta kovasti kun ottaa huomioon, että sillä ei tee mitään:

“We are not going to have the S-400 coexist with the F-35 in Turkey,” said Gen. Tod Wolters, the commander of U.S. European Command, on Dec. 10 at an event with reporters in Washington.
 
Jostakin kumman syystä S-400 näyttää ärsyttävän USA:ta kovasti kun ottaa huomioon, että sillä ei tee mitään:

“We are not going to have the S-400 coexist with the F-35 in Turkey,” said Gen. Tod Wolters, the commander of U.S. European Command, on Dec. 10 at an event with reporters in Washington.
En tajua Turkin mokausta tässä asiassa. varmasti tiesivät, mitä voi seurata S-400:n valinnasta ilmatorjuntaohjukseksi. Kaikki tämä olisi vältetty Patriot valitsemalla, ja eivät olisi samalla vieraannuttaneet yhtä suurimmista liittolaisistaan.

No, kunhan Turkissa sulttaanien aika menee ohitse, ja demokratiamieleiset länsisuuntautuneet saavat vähän isomman projektin korjailla Erdoganin tekemiä vahinkoja.
 
Jostakin kumman syystä S-400 näyttää ärsyttävän USA:ta kovasti kun ottaa huomioon, että sillä ei tee mitään:
Enemmänkin luulen, että kyse on siitä kun järjestelmän myötä tietoa valuu Venäjälle. Esimerkiksi kun maalitetaan vaikka F-35:sta tai luovutetaan muita tutkakuvia valmistajan analysoitavaksi. Harvemmin Venäjälle on avautunut mahdollisuutta päästä Natomaan rajojen sisälle konsultoimaan ilmapuolustusta.
 
Turkki taitaa olla enemmän kalmankihloissa NATOn kanssa, koska ei selvästi kuulu länsimaihin. Tarkoitus oli varmaan taata rauha Kreikan ja Turkin välillä kun molemmat ovat samassa liitossa.
Turkin menettäminen Venäjän etupiiriin olisi melkoinen tappio USAlle. Erdo varmaan tietää sen. Tosin Turkki on ollut hankalakin, kuten 2003 sodasta muistetaan. US 4th ID ei päässyt maahan aloittamaan hyökkäystä Pohjois-Irakiin.
 
Tässä se diili on

The delivery of the first Polish F-35 is expected to happen in 4 years. This is a milestone that finalizes the Harpia program aimed at acquisition of the new generation fighter aircraft for the Air Force.

Deal in numbers is as follows:

  • Delivery of the first examples to Poland (6) is planned to happen between 2024 and 2025. 32 examples would be delivered by 2030. The first six aircraft would be staying in the US for the sake of training for the Polish Air Force. This most probably refers to the Luke AFB. Poland will get a single spare engine.
  • Poland is acquiring the F-35 in the Block 4 variant, and the agreement also includes a modernization package that would involve subsequent upgrades introduced by Lockheed Martin.
  • Polish F-35 aircraft will be fitted with a drogue chute, similar to the one used by the Norwegians.
  • Extras that come with the Polish aircraft include ground support equipment, integrated training centre and 8 Full Mission Simulators, logistics support within the GSS system (until 2030) and training of 24 pilots (up to the instructur level), along with 90 members of the ground crew.
  • Pricetag of the Polish F-35 deal is defined as 4.6B US dollars with unit price of 87.3M dollars (net), engine included – according to the Armament Inspectorate of the Polish MoD.
  • The agreement also includes a modernization package that envisages that upgrades introduced later on would be implemented on the aircraft delivered before those upgrades.

 
Täällä on konetyypin puolustajilla itse kunkin merkin kohdalla sama tilanne kuin auton hankinnassa.Autokuume iski ja ihastuin erääseen saksalaiseen premiumyksilöön.Luin foorumilta että on vaihdelaatikkovikoja ja samaa tiesivät jotkut tuttavatkin.Olin kuitenkin kuumeeni sokaisema ja suljin negatiiviset viestit pois.Toistelin hyviä ja perustelin itselleni valinnan järkevyyttä.Hankinnan tehtyäni ja kuumeen laskettua olen muistanut varoitukset ja kylmä rinki peräpäässä aina kun nykii tai ääniä kuuluu.Vielä nipussa mutta.Näin se menee tässäkin asiassa.Kun toisesta koneesta kuuluu jostakinpäin pienikin nega sitä levitetään oli lähteen tarkistettavuus mikä tahansa.Oman suosikin kielteisiä uutisia vähätellään tai pidetään sivuseikkoina.Tuntuuko tutulta
Toki, mutta kun menet ostamaan naapurifirmasta autoa ja myyjä kertoo että on suoraan autonvalmistajan protovarikolta kärrätty, juuri sinua varten. Täysin virheetön yksilö ilman minkäänlaisia ongelmia ja JOPA ei 2020 malli vaan 2022 malli " just for you offer" , niin eikö tässä kohtaa soittele herätyskellot?

Fakta on se että toiset uutisoi uusien laitteiden kehitysongelmista ja toiset ei.
Mutta molemmissa lastenvirheitä on.
Koskee kaikkia kehittyneempiä laitteita, varsinkin sotilaspuolella.


Niitä on Ranskalaisessa ollut ja on, toki saatu korjattua osa. Niitä on hemmetisti Grippenissä ja vielä jäljellä F-35.
Olen omin silmin todistanut erään koneen "ominaisuutta" mikä on kandina seuraavaaksi koneeksi ja olen todistanut myös " erittäinluotetun ja pidetyn" koneen " ominaisuutta" mikä äkkiseltään kuulostaisi jo vähän irvistyksen arvoiselta tilanteelta ja ominaisuudelta.

Koneen tulevaisuudenkehitykseen vaikuttaa myös onko koneita käytössä 900kpl ympäri maailmaa vai 90kpl sotaa käymättömissä maissa. Viat löytyvät nopeammin ja niihin keksitään ratkaisut, osat on halvempia ja päivityksiä riittää.

Minä en ainakaan osaa sanoa mikä se on, Rafael voi yllättää, Superhornet se voi olla hyvinkin, F35 se voi olla jne. Kaikilla noista on monia vahvuuksia ja kun prosessissa otetaan huomioon kaikki, niin paha sanoa.

Ps. Aikoinaan Grippen sai hyvät miinuspisteet 1 moottorisuudesta vastaavissa kokeissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jostain syystä galluppien kärjessä pysyvä F-35 on myös yksimoottorinen.
Niin on, sehän tästä tekeekin jännän. Kun ei myöskään tiedä mitä nyt pisteytetään ja miten. Superhornet ei välttämättä ole yhtään niin huonolla sijalla kun sitä verrataan esimerkiksi Grippeniin. Rafael voi myös yllättää, mikäli turpo näkökulmat painaa korissa.
 
JAS Gripen oli lukuisten ongelmien kyllästämä prototyyppi.
Ilmavoimien arvio oli, että Ruotsille tuottaisi suuria vaikeuksia selättää koneen viat ja puutteet. Myyjillä oli paljon puheita ja lupauksia mutta ilman katetta.
Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis. Koneen kehitys valmiiksi kestää arviolta 10v, millä tahansa konetyypillä.
Arvio viimekerralla valmiista protosta ja Grippen kuuluisat halvat hinnat mitä mainostivat.

04532d92a68409de0c63c6f7e9207bb9ba9ddf38a79b2ad1922ab7bfb19c2f3b.jpg7b957e7cbf2ac17a88d630940af61bfa25658a11d68393c15c870e966a0bf7df.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Grippenin ei uskottu pystyvän tarjoamaan riittävää tukea eikä kehittämään konetta riittävästi tuleivaisuudessa mm pienen konemäärän johdosta.
Ruotsi yritti sitouttaa suomen myös Grippen kehityskuluihin.

Sittemin Suomelle tarjottu Grippenin versio on ajettu paikalliselle steenalle jopa ruotsissa, koska koneversiota ei edes kannattanut päivittää. Koneet kerkesivät lentää vain 30% lentotunneistaan Ruotsissa.

Että ei Grippen niin hyvä ehdokas ollut ja myönnän että minua hiukan vituttaa kun Ruotsi tarjosi melkeinpä paskaa käärepapereissa ja oltaisiin oltu ihmeissään myöhemmin koneen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
JAS Gripen oli lukuisten ongelmien kyllästämä prototyyppi.
Ilmavoimien arvio oli, että Ruotsille tuottaisi suuria vaikeuksia selättää koneen viat ja puutteet. Myyjillä oli paljon puheita ja lupauksia mutta ilman katetta.
Ruotsalaisten tapa tuottaa ja tukea koneita elinkaaren aikana oli erittäin kallis. Koneen kehitys valmiiksi kestää arviolta 10v, millä tahansa konetyypillä.
Arvio viimekerralla valmiista protosta ja Grippen kuuluisat halvat hinnat mitä mainostivat.

Katso liite: 37063Katso liite: 37064
Tuo Migin tarjous oli ihan perseestä. Se, että koneita ei olisi saatu tilausvaltuudella kuin 58, joista tutkattomia ja tykittömiä kaksipaikkaisia olisi ollut 7, niin meillä olisi ollut käytännössä 51 hävittäjän ilmavoimat. Sutta ja kalliilla.
 
Tuo Migin tarjous oli ihan perseestä. Se, että koneita ei olisi saatu tilausvaltuudella kuin 58, joista tutkattomia ja tykittömiä kaksipaikkaisia olisi ollut 7, niin meillä olisi ollut käytännössä 51 hävittäjän ilmavoimat. Sutta ja kalliilla.
Koneen elinikäkin oli noin 15v
Tekniikkakaan saannut keuhuja
 
Back
Top