F-35 Lightning II

Eli meillä olisi ollut jo 2000-luvun alussa käynnistetty MX-hanke, ja 2015 viimeiset Migin korvaajat käytössä. Mikäköhän olisi silloin tullut? Eurofighter vai Super Hornet?

..tai JAS-39C/D?

Vaihtoehtohistoria on kiintoisaa!

  • Super Hornetia tuskin valittaisiin, koska se ei olisi juuri muuta kuin lihava Hornet (sama avioniikka)
  • Typhoon sisältäisi merkittäviä riskejä ja olisi oletettavasti kallis
  • Rafalekin sisältäisi merkittäviä riskejä ja olisi oletettavasti kallis
  • Mirage 2000-5 olisi varmaankin vielä geimeissä mukana, ikä kuitenkin painaisi
  • JAS-39 näyttäisi kyntensä DX-hanketta paremmin ja voisi olla todellinen kärkiehdokas
  • F-16 olisi voittanut hetkeä aiemmin mm. Puolassa ja Kreikassa, tämä olisi toinen kärkiehdokas
  • F-15E voisi myös olla mukana, ilmavoimien märkä uni, paras ja kallein ainakin käyttökuluissa
 
4 kpl F-35?!?
Miksi kun muille ehdokkaille riittää 2 konetta HX-challengeen?

Kiinnitin samaan huomiota. Ehkä LM haluaa esitellä toimintaa meikäläisten neljän parvessa tai kokevat, ettei kahdella pysty antamaan koko kuvaa verkottumisen ja sensorifuusion mahdollisuuksist tms.
 
Edellä mainittujen syiden lisäksi huomattavaa on toki LM:n panostus HX-challengeen. Tuplakustannukset (ainakin) testiviikolta muihin kanditaatteihin verrattuna...
 
(trollimoodi päälle)
Koska puolet ovat koko ajan huollettavana :p
(trollimoodi pois)
Jollain valmistajalla sentään on neljä valmista konetta esiteltäväksi, eikä tarvitse roudata sitä ainokaista protoa ja yrittää pimpata vanhemman sukupolven laitetta edes jollain lailla muistuttamaan ostettavaa tuotetta... :cool:
 
Jollain valmistajalla sentään on neljä valmista konetta esiteltäväksi, eikä tarvitse roudata sitä ainokaista protoa ja yrittää pimpata vanhemman sukupolven laitetta edes jollain lailla muistuttamaan ostettavaa tuotetta... :cool:
Tietty parvilinkin toiminnan varmentaminen vaatii useamman koneen ja koneiden välisen sensorifuusion todentaminen vaatii useamman koneen kuten edellä jo mainittiin.
 
Tietty parvilinkin toiminnan varmentaminen vaatii useamman koneen ja koneiden välisen sensorifuusion todentaminen vaatii useamman koneen kuten edellä jo mainittiin.
Kyllä! Aika paljon uskottavuutta lisää se, että parven toiminta voidaan todentaa käytännössä neljällä koneella, kuin 1½ koneen demoaminen!
 
Eurofighterissa ei taida olla, Rafaleen taitaa olla jossain kohtaa tulossa. Voin toki muistaa väärinkin.
Gripenissä olisi, mutta kun koneita ei ole kuin 1½, niin parvilinkistä ei ole hyötyä... :cool:

EDIT: näköjään samaan aikaan kommentoitiin @PSS kanssa samalla teemalla.
 
Mitähän naapurivitjassa olisi sanottu, jos Saab olisi tuonut kolmannen koneen Pirkkalaan.... :rolleyes: Luultavasti täsmälleen samat asiat päinvastaisten nimimerkkien esittäminä..? ;)
 
Back
Top