F-35 Lightning II

Juurikin näin, ainakin nuo perusteet on helppo tunnistaa. Lisäksi on käytännöllinen asia, että parven välinen viestintä on helpompi todentaa, kun koneita on aidosti parven verran ilmassa.

Halunnevat myös demonstroida koneen kehittynyttä sensorifuusiota käytännössä eli yhden koneen näytöllä näkyy saumattomasti neljän koneen tutkien ja elektro-optisten sensorien muodostama tilannekuva. Tai vastaavasti, kuinka täysin pimeänä lentävät koneet saavat yhdeltä maalinosoituskoneelta tutkakuvan paljastamatta omaa sijaintiaan ollenkaan. Uskon, että tulevat tekemään vaikutuksen ilmavoimiin.
 
Näiden Pirkkalan testien myötä jyvät alkavat erottua akanoista ja hyvä niin, sehän on testien tarkoituskin!

Jep, ja Gripen ei kyllä voittanut pisteitä, kun se päätti olla lentämättä testejä sellaisessa säässä, jonka takia testiajankohta oli valittu. Nimenomaan tammi-helmikuu valittu huonon sään takia. Mutta ehkä se Gripenin maahanjääntipäätös jo itsessään toimi testituloksena
 
Näyttää neljä konetta vakuuttavan fanipojat, että valinta osuu omaan. Veikkaan että todennäköisyys valinnalle on jopa laskenut.
Eihän se voi liki sadasta nousta. ;)

Sveitsissä olivat myös neljällä. Ne oli tosin Hill AFB:sta näiden Luke AFB:n koneiden sijaan.

Billie Flynnin mielenkiintoinen henkilökuva. Syntyi Saksassa, lentäjän poika. Tuntee Eurofighterin myös hyvin kun oli sen koelentäjä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep, ja Gripen ei kyllä voittanut pisteitä, kun se päätti olla lentämättä testejä sellaisessa säässä, jonka takia testiajankohta oli valittu. Nimenomaan tammi-helmikuu valittu huonon sään takia. Mutta ehkä se Gripenin maahanjääntipäätös jo itsessään toimi testituloksena
eikös kyseessä ollut Suomen päätös olla testaamatta Gripeniä tuossa säässä. Näin ainakin olen lukenut mutta en ole enempää ehtinyt seurata.
 
Jep, ja Gripen ei kyllä voittanut pisteitä, kun se päätti olla lentämättä testejä sellaisessa säässä, jonka takia testiajankohta oli valittu. Nimenomaan tammi-helmikuu valittu huonon sään takia. Mutta ehkä se Gripenin maahanjääntipäätös jo itsessään toimi testituloksena

Tuskin oli oikeasti mikään tekninen ongelma, kun ottaa huomioon ettei Ruotsi itsekään missään päiväntasaajalla sijaitse..
 
Ei taida olla kuva tältä reissulta, kun taustalla on F-35B? :geek:
Tai sitten sen neljän koneen mysteeri ratkesi juuri.
ja kun kaikki fanit tuntuu tietävän että ainut oikea ratkaisu on f-35:nen. Niin nyt kilvoitellaan tuleeko sieltä a vai b malli. ;)
 
Jep, ja Gripen ei kyllä voittanut pisteitä, kun se päätti olla lentämättä testejä sellaisessa säässä, jonka takia testiajankohta oli valittu. Nimenomaan tammi-helmikuu valittu huonon sään takia. Mutta ehkä se Gripenin maahanjääntipäätös jo itsessään toimi testituloksena

Trollaatteko vai ajatteletteko ihan oikeasti, että Gripen ei pysty lentämään lumisateessa? Kysymys myös @Hanski
 
Trollaatteko vai ajatteletteko ihan oikeasti, että Gripen ei pysty lentämään lumisateessa? Kysymys myös @Hanski

HX Challenge -koelennot ajoitettiin tarkoituksella tammi/helmikuun vaihteeseen, jotta sää olisi mahdollisimman vaikea. Ei haluttu kovaa pakkasta - muuten olisi voitu mennä Rovaniemelle - vaan plussan molemmin puolin heittelehtivää säätä. Tämä haluttiin, jotta nähdään, mihin koneet pystyvät mahdollisimman haastavissa oloissa. Nyt kävi niin, että Saab ei halunnut lentää testiä sään takia. Syytä voin vain arvuutella, mutta oma veikkaukseni menee siihen, että Gripenin optoelektroniset sensorit eivät olisi toimineet tarpeeksi hyvin sellaisessa säässä. Lentää varmasti olisi pystynyt, mutta siitä ei olisi ollut hyötyä, jos sensorit ovat sokeina jäätävän sateen takia. Tietenkin on epäreilua, jos muille sattuu kirkas päivä ja Gripenille kamala myrsky, että sikäli ymmärrän, että Saab halusi tietenkin näyttää, mihin kone pystyy parhaimmillaan
 
Trollaatteko vai ajatteletteko ihan oikeasti, että Gripen ei pysty lentämään lumisateessa? Kysymys myös @Hanski
Totta kai valmis Gripen lentää myös lumisateessa. Suomessa lensi ensimmäinen tuotantosarjan proto ja emme tiedä sen avioniikan tasoista yhtään mitään. Ei minulla sinällään ole mitään Gripeniä vastaan, se vain on liian keskeneräinen Suomelle.
 
Tottakai se Gripen lentää huonossa kelissä keskeneräisenäkin samalla tavalla kuin kilpailijansa, laskeutuihan 39-10 huonossa kelissä ilman ongelmia. Kyseinen lentämättömyys johtui ainoastaan sensoreiden testeihin liittyvistä asioista, eivät ehkä halunneet antaa kilpailijoilleen etumatkaa jotka suorittivat vastaavat testit hyvässä kelissä.
 
HX Challenge -koelennot ajoitettiin tarkoituksella tammi/helmikuun vaihteeseen, jotta sää olisi mahdollisimman vaikea. Ei haluttu kovaa pakkasta - muuten olisi voitu mennä Rovaniemelle - vaan plussan molemmin puolin heittelehtivää säätä. Tämä haluttiin, jotta nähdään, mihin koneet pystyvät mahdollisimman haastavissa oloissa. Nyt kävi niin, että Saab ei halunnut lentää testiä sään takia. Syytä voin vain arvuutella, mutta oma veikkaukseni menee siihen, että Gripenin optoelektroniset sensorit eivät olisi toimineet tarpeeksi hyvin sellaisessa säässä. Lentää varmasti olisi pystynyt, mutta siitä ei olisi ollut hyötyä, jos sensorit ovat sokeina jäätävän sateen takia. Tietenkin on epäreilua, jos muille sattuu kirkas päivä ja Gripenille kamala myrsky, että sikäli ymmärrän, että Saab halusi tietenkin näyttää, mihin kone pystyy parhaimmillaan
Just tuota arvelen itsekin lukeneeni, lähdettä en muista. Laser ja IP eivät taida toimia kovin hyvin sumussa tai lumisateessa.
 
Tottakai se Gripen lentää huonossa kelissä keskeneräisenäkin samalla tavalla kuin kilpailijansa, laskeutuihan 39-10 huonossa kelissä ilman ongelmia. Kyseinen lentämättömyys johtui ainoastaan sensoreiden testeihin liittyvistä asioista, eivät ehkä halunneet antaa kilpailijoilleen etumatkaa jotka suorittivat vastaavat testit hyvässä kelissä.
Niin, kyllähän siinä noin asiallisesti ottaen taisi olla tarkoitus demota, miten pitkälle anturit näkevät optimaalisissa tai neutraaleissa olosuhteissa. Siis kattavatko edes myyntimiehen lupausta. Mutta nyt sää oli sille demolle kurja.
Ainakin toivottavasti kyse oli jostain tuon tyyppisestä.
 
Back
Top