F-35 Lightning II

Miten tuo kiitotie voi olla noin mäkinen? Siis ylä ja alamäkiä, vai onko se vain optinen harha johtuen kuvakulmasta?
Lähinnä optinen harha johtuen todella pitkästä linssistä. Jos ajattelet että koko kolmen kilometrin kiitorata näkyy tuossa niin ei se hirveän mäkinen lopulta ole.

e: tässä vielä laskeutuvasta koneesta sama kenttä.

 
Lähinnä optinen harha johtuen todella pitkästä linssistä. Jos ajattelet että koko kolmen kilometrin kiitorata näkyy tuossa niin ei se hirveän mäkinen lopulta ole.
Jep. Alla pitkä ja lyhyt linssi. Pidempi linssi (oikealla) "lyhentää" etäisyyksiä.

default-perspective-comparisons.jpg
 
Toivottavasti tarkoitat rynnäkköhävittäjällä jotakin MiG-23:n rynnäkköversiota etkä Su-24:ää, kun alkujaan kirjoitit hävittäjistä. En nyt suoraan voi kumota väitettäsi, ja tulos voi hyvin riippua tarkemmasta tarkasteluvuodesta 1980-luvulla.

Siitä huolimatta toisen sukupolven koneet alkoivat olla itseään kunnioittavien ilmavoimien riveissä jokseenkin harvinaisia 1980-luvulle tultaessa. Kyllähän niitä edelleen löytyi toisesta portaasta sekä pienemmiltä ja köyhemmiltä mailta, mutta mutta... Kolmannesta sukupolvesta lännen työhevosta F-4:ää tuotettiin viitisen tuhatta konetta ja idän puolella MiG-23:a saman verran sekä lisäksi kolmisen tuhatta erityyppistä torjuntahävittäjää. Neljännestä sukupolvesta alkoi Yhdysvalloilla olla jo jonkin verran Eaglea ja Tomcatia 80-luvulle tultaessa ja vuosikymmenen edetessä maailmalla tuli muitakin konetyyppejä riviin.

Mutta joo, MiG-21:n valtaisa tuotantomäärä samoin kuin kiinalaisten rakkaussuhde J-6:n ja J-7:n kanssa voi kyllä heilauttaa pakan sinne teikäläisen puolelle, varsinkin jos F-16:n alkuvuosien BVR-kyvyttömyys otetaan vielä huomioon. Enpä ollut aiemmin mieltänyt, että kiinalaisilla oli noin vahva lentokonetuotanto.


80-luvulla oli Euroopassa vielä paljon käytössä vanhoja päivähävittäjiä ja lisäksi hävittäjäpommittajia joissa ei joko ollut tutkaa ollenkaan, tai ei ollut tutkaohjusta:
Mirage 5
F-5
Starfighter (pl. Italian ja Turkin S-mallit)
AJ 37
Harrier, Sea Harrier
Super Etendard
Su-7, Su-17 ja sen eri versiot
MiG-23BN, MiG-27
Jaguar
AMX
Alpha Jet
Su-24
Tornado

Sitten oli koneita joissa oli WVR-tutkaohjukset kuten MiG-21 ja Drakenit. Tanskankaan Drakeneissa ei ollut tutkaa. Ja F-16:ssa ei tosiaankaan ollut BVR-ohjusta vielä 80-luvulla. Eikä Tornado ADV:ssä...ja lisäksi käytössä saattoi olla vielä tosi vanhoja koneita rynnäkkökoneina kuten Hunter, G.91 ja MiG-17. Eli kyllä sellaista vanhaa jankkia löytyi jolle kahdella Sidewinderillä varustettu Hawk olisi ollut vakavasti otettava vastus. Siksi ne hankittiinkin.

Tuo wikipedian listaus 4. sukupolven koneista on ihan pöljä, eihän noista koneista likikään kaikki ole "4. sukupolven koneita" sillä tavoin kuin se nykyään ymmärretään. 80-luvun puolivälissä Euroopan ainoat "4. sukupolven" koneet oli muutama hassu Mirage 2000.
 
Näyttää Pohjois-Atlantilla olevan hieman tavanomaista myrskyisämpi keli.


Joo heräsin kolmelta aamulla täällä Oslossa, luulin että meinas katto lähteä... tunnin verran puhalisi ihan älyttömästi, puuskissa varmaan 30m/s, ja sitten loppui. Se taisi olla toi Dennis-myrsky matkalla Suomeen, ollaan 59astetta ja 55 minuuttia täällä joten osuu todennäköisesti johonkin Suomessa. Harmi että etelässä on maa sulana, toivottavasti ei mene liikaa mettää nurin tällä kertaa.
 
Olihan niitä mutta useimmat taistelukoneet olivat edelleen päivähävittäjiä tai rynnäkköhävittäjiä joissa joko ei ollut tutkaohjuksia ollenkaan tai sitten ne olivat tosi lyhytkantamaisia kuten Falcon/Atoll. Esimerkiksi pohjoismaista, Norjan ja Tanskan ilmavoimilla ei ollut minkäänlaista tutkaohjusta käytössä ennen kuin AMRAAM tuli 90-luvulla.
Tosiaan aika hyvä pointti! Tutkaohjukset Euroopan ilmavoimissa oli vain isoilla pelaajilla. Edes Länsi-Saksan F-4F Phantomeissa ei ollut aluksi kykyä käyttää muita, kuin Sidewindereitä. Briteillä oli Phantomeissa ja Tornadoissa Sky Flashit, jotka olivat myös Ruotsin Viggeneissä, Italian Starfightereissa Aspidet, Ranskan Mirage F1:llä ja 2000:lla Super 530 ja niillä mailla, joilla oli Mirage III:t oli R.530, joka oli kyllä melko avuton ohjus.
F-16A/B oli uusinta hottia ja sen pääase ilmataistelussa oli AIM-9. Toki L-version all-aspect-kyvyn ansiosta se oli melkeinpä yhtä hyvä - joissain määrin parempi - kuin silloiset tutkaohjukset.
 
Tuo wikipedian listaus 4. sukupolven koneista on ihan pöljä, eihän noista koneista likikään kaikki ole "4. sukupolven koneita" sillä tavoin kuin se nykyään ymmärretään. 80-luvun puolivälissä Euroopan ainoat "4. sukupolven" koneet oli muutama hassu Mirage 2000.
Älä unohda F-16:a ja Tornadoja (vai onko Tornado 3. sukupolven puolella?)
 
Älä unohda F-16:a ja Tornadoja (vai onko Tornado 3. sukupolven puolella?)

Tornado menee minun kirjoissa selkeästi kolmoseen, kaksi pääversiota jotka molemmat yhden roolin suorittajia (huolimatta alkuperäisestä 'Multi-Role Combat Aircraft' -nimityksestä...) pääosin analogitekniikalla toteutettuna.
Oman näkemykseni mukaan 4. sukupolven hävittäjän ominaisuuksiin kuuluu:
-multimooditutka look down/shoot down ja track-while-scan -kyvyillä
-jokasään torjuntakyky BVR-tutkaohjuksin
-FBW-ohjausjärjestelmä joka mahdollistaa 'huolettoman' käsittelyn lentäjän kannalta
-monitoiminäytöillä toteutettu ohjaamo mahdollistaen monipuolisen informaation esittämisen lentäjälle
-multirole-kyky jossa kone voidaan konfiguroida eri tehtäviin kentällä aseita ja varustesäiliöitä muuttamalla
-digitaalisella moottorinhallinnalla varustettu ohivirtausmoottori joka mahdollistaa noin 1:1 työntövoima/painosuhteen ilmataisteluvarustuksessa
-kyky korkeisiin (25 astetta tai enemmän) kohtauskulmiin ja sen mahdollistamaan liikehtimiskykyyn
-omasuoja joko kiinteästi tai toteutettavissa säiliöillä

F-16 on mielestäni alkujaan "4-" sukupolvea, puolianaloginen kone ilman tutkaohjusta. Ensimmäinen 'oikea 4. sukupolven kone' on nähdäkseni Hornet. Toisaalta tämänkaltaiset listaukset ja vertailut osaltaan kertovat miten älytöntä "sukupolvivertailu" on koska selkeästi "3. sukupolven" erikoistuneet koneet kuten F-15, Su-27 tai Tornado pystyvät edelleen kyykyttämään omalla erikoisalallaan useimpia "4. sukupolven" koneita.
 
Tornado menee minun kirjoissa selkeästi kolmoseen, kaksi pääversiota jotka molemmat yhden roolin suorittajia (huolimatta alkuperäisestä 'Multi-Role Combat Aircraft' -nimityksestä...) pääosin analogitekniikalla toteutettuna.
Oman näkemykseni mukaan 4. sukupolven hävittäjän ominaisuuksiin kuuluu:
-multimooditutka look down/shoot down ja track-while-scan -kyvyillä
-jokasään torjuntakyky BVR-tutkaohjuksin
-FBW-ohjausjärjestelmä joka mahdollistaa 'huolettoman' käsittelyn lentäjän kannalta
-monitoiminäytöillä toteutettu ohjaamo mahdollistaen monipuolisen informaation esittämisen lentäjälle
-multirole-kyky jossa kone voidaan konfiguroida eri tehtäviin kentällä aseita ja varustesäiliöitä muuttamalla
-digitaalisella moottorinhallinnalla varustettu ohivirtausmoottori joka mahdollistaa noin 1:1 työntövoima/painosuhteen ilmataisteluvarustuksessa
-kyky korkeisiin (25 astetta tai enemmän) kohtauskulmiin ja sen mahdollistamaan liikehtimiskykyyn
-omasuoja joko kiinteästi tai toteutettavissa säiliöillä

F-16 on mielestäni alkujaan "4-" sukupolvea, puolianaloginen kone ilman tutkaohjusta. Ensimmäinen 'oikea 4. sukupolven kone' on nähdäkseni Hornet. Toisaalta tämänkaltaiset listaukset ja vertailut osaltaan kertovat miten älytöntä "sukupolvivertailu" on koska selkeästi "3. sukupolven" erikoistuneet koneet kuten F-15, Su-27 tai Tornado pystyvät edelleen kyykyttämään omalla erikoisalallaan useimpia "4. sukupolven" koneita.

Harrier FA2 oli ensimmäinen eurooppalainen AMRAAM-varustettu kone ja se täyttää listasta huomattavan osan "omalla tavallaan" erityisesti tutkan ja aseistuksen suhteen, mutta ei ollut ylisooninen. Se tuli käyttöön vauhdilla ja poistettiin myös käytöstä yllättävän nopealla vauhdilla, kun huippunopeus/toimintamatka tuli vastaan heti perään kehittyneiden verrokkien vuoksi (EF lähinnä). Briteille onneksi ovat voineet rauhassa odotella sitten F-35B:n tuloa, aktiiviset sodat on tässä odotteluaikana järjestetty eri tavalla kuin lentotukialuskäytössä tarvittaisiin.
 
Epäilen tätä, mutta jos Saab vetäisisi sekä Intian että Kanadan diilit itselleen, sehän olisi jo 200 konetta kaupaksi. Sitten vaan Brasilia lunastamaan optionsa, niin oltaisiin 300 koneessa. Plus Ruotsin omat.
No nyt on monta jossia. Taitavat olla enempi myytyjä kuin ostettuja ;-)
 
Milläs vauhdilla muuten hävittäjiä valmistuu? Ihan sama mitä merkkiä, mutta jos tilauskirjassa on satoja tilauksia eri maista, kuka on jonossa ensimmäisenä?
Paras veikkaukseni on, että sovitun toimitusajan mukaan toimitellaan. Sikäli kuin tuotteen suosio kasvaa tarpeeksi, pystytetään uusi tuotantolinja tai pari.

Poikkeusoloissa tehdään varmasti poikkeuksiakin, asiakkaan pärstäkertoimen mukaan.
 
Paras veikkaukseni on, että sovitun toimitusajan mukaan toimitellaan. Sikäli kuin tuotteen suosio kasvaa tarpeeksi, pystytetään uusi tuotantolinja tai pari.

Poikkeusoloissa tehdään varmasti poikkeuksiakin, asiakkaan pärstäkertoimen mukaan.
Niinpä, täällä on nyt vatvottu eri koneiden ominaisuuksista, en ole huomannut toimitusaikatauluista mitään tietoa, mutta yksi pointti on kuitenkin että saako ja milloin
 
Niinpä, täällä on nyt vatvottu eri koneiden ominaisuuksista, en ole huomannut toimitusaikatauluista mitään tietoa, mutta yksi pointti on kuitenkin että saako ja milloin
Tämä on vähän hankala kysymys kun Lämärillä on vielä kesken se koulutusohjelma, jossa opetetaan laittamaan ruuvit oikeisiin reikiin ja Saabilla taas opetellaan tekemään muuten vaan oikeanlaista lentsikkaa.
Tarjouspyynnöissä on toimitusajasta maininta, samoin, veikkaan, tarjouksissa. Tuotantolinjatkin puskevat siivekkäitä sisuksistaan, paitsi yksi...
 
Tämä on vähän hankala kysymys kun Lämärillä on vielä kesken se koulutusohjelma, jossa opetetaan laittamaan ruuvit oikeisiin reikiin ja Saabilla taas opetellaan tekemään muuten vaan oikeanlaista lentsikkaa.
Tarjouspyynnöissä on toimitusajasta maininta, samoin, veikkaan, tarjouksissa. Tuotantolinjatkin puskevat siivekkäitä sisuksistaan, paitsi yksi...
Siinä vaiheessa kun tieto koneen toimittajasta tulee julkiseksi, jos vaikka naapuri alkaa värkkäämään jotain kriisiä, toimittaisiko esim ranska tai ruotsi koneita aikataulun mukaisesti?
 
Back
Top