Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Wau, Thunderbirds! Tämä oli todella kova juttu aivan pikku-skidinä!!!
Postimies peruuttaa aina kahdesti -Peruutus-metsätie-posti-peili -keskustelua vähän aikaa tässä F-35 -ketjussa seurattuani olen kanssanne ehdottoman samaa mieltä:
Postin pitää korvata Nissan Kumkvatit ja VW Mailapojat nimenomaan F-35 B -mallilla juuri siksi, että F-35:ssä on paremmat peruutuskamerat kuin kaukosäätimessä.
Sitä paitsi perinteinen kuuloperuutus olisi paljon roheempaa F-35 B:llä kuin Nissan Kumkvatilla.
Mitenkään off topikin määrään viittaamatta....
Ei ole varmaankaan syytä huoleen muissa kuin kriittisissä puutteissa, joita on nyt 13. Linkkaamasi jutun perusteella edellisen arvioinnin aikana niitä oli 15 eli pientä kehitystä on. Tykin ongelma yhdessä ALISin kanssa lienevät suurimmat huolenaiheet. Molempia varmaan fiksataan, mutta koska on valmista? ODIN ei valmistu hetkeen ja tykin kanssakin kestää varmaan 1-2 vuotta.Lukaisin tuossa muuten taannoin Belgian ilmavoimien everstin haastattelun, jossa tältä kysyttiin onko jo yhtä paljon ripulikakkaa housussa kuin keskiverto ämpeenettiläisellä noista testeissä löytyneistä vajaasta 900 viasta. Vastasi ettei ihan hirveästi ole huolissaan koska nykyisistäkin koneista niitä löytyy vielä kuulemma yli toista tuhatta. Siinä taas vähän sitä persepktiiviä...
Belgium's defence ministry unconcerned about faults found in F-35 fighter jets
www.brusselstimes.com
Lukaisin tuossa muuten taannoin Belgian ilmavoimien everstin haastattelun, jossa tältä kysyttiin onko jo yhtä paljon ripulikakkaa housussa kuin keskiverto ämpeenettiläisellä noista testeissä löytyneistä vajaasta 900 viasta. Vastasi ettei ihan hirveästi ole huolissaan koska nykyisistäkin koneista niitä löytyy vielä kuulemma yli toista tuhatta. Siinä taas vähän sitä persepktiiviä...
Belgium's defence ministry unconcerned about faults found in F-35 fighter jets
www.brusselstimes.com
No jos tällaiset ehdot saataisiin Suomenkin soppareihin, eri vuosiluvuilla mutta yhtä kauas tulevaisuuteen sopparin allekirjoittamisesta lähtien, niin mikä ettei. F-35 voitti Belgian kilpailun käsittääkseni 2018, eli Suomi olisi 3 vuotta sen jälkeen ellen erehdy. Eli meille vastaavasti ilmaista 2033 asti ja sen jälkeen yksi%. 13 vuodessa ehtivät varmasti saada aikaan todella paljon bugien paikkaamisessa.“In the contract it says that we do not have to pay development costs either new or historic until 2030, thanks to a major concession by the Americans. If after 2030 we do have to pay, the new contract sets a limit of no more than one percent. Then we’re looking at similar sums to what we now pay for the F-16s, or about ten million euros.”
sattumalta
Ei ole varmaankaan syytä huoleen muissa kuin kriittisissä puutteissa, joita on nyt 13. Linkkaamasi jutun perusteella edellisen arvioinnin aikana niitä oli 15 eli pientä kehitystä on. Tykin ongelma yhdessä ALISin kanssa lienevät suurimmat huolenaiheet. Molempia varmaan fiksataan, mutta koska on valmista? ODIN ei valmistu hetkeen ja tykin kanssakin kestää varmaan 1-2 vuotta.
En ihmettele toisaalta Belgialaisten huolettomuutta kun kauppojen yhteydessä sopimuksia tehtiin 8 isolle ja pienemmälle firmalle Belgiassa. Maassa on SABCAn kokoinen iso yritys, joka pystyy huoltamaan ja ylläpitämään F-16 (globaalisti)ja F-35 koneita. Sabca ja Ilias Group ovat tosin saaneet vasta luvan kilpailla ylläpidosta F-35 koneille muiden toimijoiden kanssa. Suomella ei olisi rahkeita suunnitella ja toteuttaa ylläpitoa tällä hetkellä noin laajasti. Sabcan juuret ovat L&M F-16 laivaston ylläpidossa, jossa osallistuvat myös USAF koneiden huoltoon.
“We examined SABCA Group closely, looking at their ability to design, manufacture, assemble and test complex safety-critical actuation systems for the F-35. It gave us great insights into the expertise and capabilities of SABCA. We are happy to have found once again a sound partner in SABCA Group” said Lockheed Martin Yung Le, Business Development Director. http://airrecognition.com/index.php...r-opportunities-for-the-f-35-fighter-jet.html
https://www.vrt.be/vrtnws/en/2019/0...s-land-contracts-to-held-with-the-constructi/
Ehkä, ehkä ei. Sen mitä Patrian sivuilta olen lukenut, suomessa ei ole kykyä suunnitella ja valmistaa turvallisuuskriittisiä osia eli valmistuslinjastoa ei ole. Kyllä helpompien osien 3D-tulostus on osa portfoliota, mutta kyllä F-35 lentoturvallisuuteen vaadittavat osat tulisivat depoteista ja niitä pitäisi saada varastoon jonkin verran.Miten niin ei ole Suomella rahkeita? Taas perinteistä foorumipessimismiä...
Koko SABCA:n liikevaihto vuonna 2018 oli 186 miljoonaa euroa. Patrian liikevaihto taas oli 476 miljoonaa euroa, josta Aviation-liiketoiminnan osuus 150 miljoonaa euroa.
SABCA - Wikipedia
en.wikipedia.orgPatrian talouskatsaus 2018 - ennakkotiedot | Patria
www.patriagroup.comPörssi- ja yritystietojen julkaisu Taloussanomissa päättyy 31.5.2023
Taloussanomien sivuston pörssi- ja yritystietojen julkaisu päättyy. Tässä artikkelissa on linkkejä sivustoille, joilta löydät vastaavan informaation.www.is.fi
Tuon on kyllä nii, ettei eikä ole mitään mahdollisuuksia, tai todella huonot mahdollisuudet pärjätä noissa Alihankinta skaboissa.Miten niin ei ole Suomella rahkeita? Taas perinteistä foorumipessimismiä...
Koko SABCA:n liikevaihto vuonna 2018 oli 186 miljoonaa euroa. Patrian liikevaihto taas oli 476 miljoonaa euroa, josta Aviation-liiketoiminnan osuus 150 miljoonaa euroa.
SABCA - Wikipedia
en.wikipedia.orgPatrian talouskatsaus 2018 - ennakkotiedot | Patria
www.patriagroup.comPörssi- ja yritystietojen julkaisu Taloussanomissa päättyy 31.5.2023
Taloussanomien sivuston pörssi- ja yritystietojen julkaisu päättyy. Tässä artikkelissa on linkkejä sivustoille, joilta löydät vastaavan informaation.www.is.fi
Alihankintakisaan ei päästä edes osallistumaan kun ei olla partnerimaa.
Ehkä, ehkä ei. Sen mitä Patrian sivuilta olen lukenut, suomessa ei ole kykyä suunnitella ja valmistaa turvallisuuskriittisiä osia eli valmistuslinjastoa ei ole. Kyllä helpompien osien 3D-tulostus on osa portfoliota, mutta kyllä F-35 lentoturvallisuuteen vaadittavat osat tulisivat depoteista ja niitä pitäisi saada varastoon jonkin verran.
Pelkkä liikevaihto ei sano sitä mitä firma kykenee tekemään. Sabca tukee globaalisti F-16 laivastoa ja osallistuu 2000 lentokoneen ylläpitoon. Suhteet L&M on olleet vuosikymmeniä lujat. Patria on saanut ujutettua työllä ja tuskalla itsensä muutaman helpohkon F-18 laskutelinekomponentin osalta USN/USMC varaosahuollon toimittajaksi.
Vaikka firma kyllä kykenee ylläpitämään nykyisiä F/A-18 koneita ja huoltaa hekoja aika suurelle käyttäjäkunnalle, Lightning II alihankintaketjut on niin kovin kilpailtuja ja Suomi lähtisi takamatkalta hankkeeseen, että tuskin sieltä vastaavaa tukea suurempaa saataisiin.