F-35 Lightning II

d6iv40g-a173ac8e-e94b-4548-befa-71dc278fe071.jpg

Tässähän olisi hienonnäköinen HX.
 
Tuollaista voisi yrittää rakennella teollisuusyhteistyön nimissä. Ei ne F-35 tai myllyn kokoamista anna kuiteskaan ja johonkin pitää miljarditolkulla investoida.
Nimikin on jo palstalla valmiina: Superhäätäjä ja mallimerkinnäksi F-42 jos Sarek antaa luvan.
Valmista ei tule kumminkaan niin se pysyy täydellisenä.
 
Peruutus-metsätie-posti-peili -keskustelua vähän aikaa tässä F-35 -ketjussa seurattuani olen kanssanne ehdottoman samaa mieltä:

Postin pitää korvata Nissan Kumkvatit ja VW Mailapojat nimenomaan F-35 B -mallilla juuri siksi, että F-35:ssä on paremmat peruutuskamerat kuin kaukosäätimessä.

Sitä paitsi perinteinen kuuloperuutus olisi paljon roheempaa F-35 B:llä kuin Nissan Kumkvatilla.

Mitenkään off topikin määrään viittaamatta....
Postimies peruuttaa aina kahdesti -
ensin perstuntumalla ja sitten korvakuulolla.
 
Ja Mikko Kärnä on esitellyt sosiaalisessa mediassa sellasta vehjettä, että jos se olisi HX-kanditaatti, niin F-35: puolinäkymätön, helvetin ruma ja puolikuntoinen. Tosin F-35 poiketen, tuskin enään käytössä 60-luvulla...
 
Lukaisin tuossa muuten taannoin Belgian ilmavoimien everstin haastattelun, jossa tältä kysyttiin onko jo yhtä paljon ripulikakkaa housussa kuin keskiverto ämpeenettiläisellä noista testeissä löytyneistä vajaasta 900 viasta. Vastasi ettei ihan hirveästi ole huolissaan koska nykyisistäkin koneista niitä löytyy vielä kuulemma yli toista tuhatta. Siinä taas vähän sitä persepktiiviä...

 
Viimeksi muokattu:
Lukaisin tuossa muuten taannoin Belgian ilmavoimien everstin haastattelun, jossa tältä kysyttiin onko jo yhtä paljon ripulikakkaa housussa kuin keskiverto ämpeenettiläisellä noista testeissä löytyneistä vajaasta 900 viasta. Vastasi ettei ihan hirveästi ole huolissaan koska nykyisistäkin koneista niitä löytyy vielä kuulemma yli toista tuhatta. Siinä taas vähän sitä persepktiiviä...

Ei ole varmaankaan syytä huoleen muissa kuin kriittisissä puutteissa, joita on nyt 13. Linkkaamasi jutun perusteella edellisen arvioinnin aikana niitä oli 15 eli pientä kehitystä on. Tykin ongelma yhdessä ALISin kanssa lienevät suurimmat huolenaiheet. Molempia varmaan fiksataan, mutta koska on valmista? ODIN ei valmistu hetkeen ja tykin kanssakin kestää varmaan 1-2 vuotta.

En ihmettele toisaalta Belgialaisten huolettomuutta kun kauppojen yhteydessä sopimuksia tehtiin 8 isolle ja pienemmälle firmalle Belgiassa. Maassa on SABCAn kokoinen iso yritys, joka pystyy huoltamaan ja ylläpitämään F-16 (globaalisti)ja F-35 koneita. Sabca ja Ilias Group ovat tosin saaneet vasta luvan kilpailla ylläpidosta F-35 koneille muiden toimijoiden kanssa. Suomella ei olisi rahkeita suunnitella ja toteuttaa ylläpitoa tällä hetkellä noin laajasti. Sabcan juuret ovat L&M F-16 laivaston ylläpidossa, jossa osallistuvat myös USAF koneiden huoltoon.

“We examined SABCA Group closely, looking at their ability to design, manufacture, assemble and test complex safety-critical actuation systems for the F-35. It gave us great insights into the expertise and capabilities of SABCA. We are happy to have found once again a sound partner in SABCA Group” said Lockheed Martin Yung Le, Business Development Director. http://airrecognition.com/index.php...r-opportunities-for-the-f-35-fighter-jet.html

https://www.vrt.be/vrtnws/en/2019/0...s-land-contracts-to-held-with-the-constructi/
 
Viimeksi muokattu:
Lukaisin tuossa muuten taannoin Belgian ilmavoimien everstin haastattelun, jossa tältä kysyttiin onko jo yhtä paljon ripulikakkaa housussa kuin keskiverto ämpeenettiläisellä noista testeissä löytyneistä vajaasta 900 viasta. Vastasi ettei ihan hirveästi ole huolissaan koska nykyisistäkin koneista niitä löytyy vielä kuulemma yli toista tuhatta. Siinä taas vähän sitä persepktiiviä...

“In the contract it says that we do not have to pay development costs either new or historic until 2030, thanks to a major concession by the Americans. If after 2030 we do have to pay, the new contract sets a limit of no more than one percent. Then we’re looking at similar sums to what we now pay for the F-16s, or about ten million euros.”
No jos tällaiset ehdot saataisiin Suomenkin soppareihin, eri vuosiluvuilla mutta yhtä kauas tulevaisuuteen sopparin allekirjoittamisesta lähtien, niin mikä ettei. F-35 voitti Belgian kilpailun käsittääkseni 2018, eli Suomi olisi 3 vuotta sen jälkeen ellen erehdy. Eli meille vastaavasti ilmaista 2033 asti ja sen jälkeen yksi%. 13 vuodessa ehtivät varmasti saada aikaan todella paljon bugien paikkaamisessa.
 
Ei ole varmaankaan syytä huoleen muissa kuin kriittisissä puutteissa, joita on nyt 13. Linkkaamasi jutun perusteella edellisen arvioinnin aikana niitä oli 15 eli pientä kehitystä on. Tykin ongelma yhdessä ALISin kanssa lienevät suurimmat huolenaiheet. Molempia varmaan fiksataan, mutta koska on valmista? ODIN ei valmistu hetkeen ja tykin kanssakin kestää varmaan 1-2 vuotta.

En ihmettele toisaalta Belgialaisten huolettomuutta kun kauppojen yhteydessä sopimuksia tehtiin 8 isolle ja pienemmälle firmalle Belgiassa. Maassa on SABCAn kokoinen iso yritys, joka pystyy huoltamaan ja ylläpitämään F-16 (globaalisti)ja F-35 koneita. Sabca ja Ilias Group ovat tosin saaneet vasta luvan kilpailla ylläpidosta F-35 koneille muiden toimijoiden kanssa. Suomella ei olisi rahkeita suunnitella ja toteuttaa ylläpitoa tällä hetkellä noin laajasti. Sabcan juuret ovat L&M F-16 laivaston ylläpidossa, jossa osallistuvat myös USAF koneiden huoltoon.

“We examined SABCA Group closely, looking at their ability to design, manufacture, assemble and test complex safety-critical actuation systems for the F-35. It gave us great insights into the expertise and capabilities of SABCA. We are happy to have found once again a sound partner in SABCA Group” said Lockheed Martin Yung Le, Business Development Director. http://airrecognition.com/index.php...r-opportunities-for-the-f-35-fighter-jet.html

https://www.vrt.be/vrtnws/en/2019/0...s-land-contracts-to-held-with-the-constructi/

Miten niin ei ole Suomella rahkeita? Taas perinteistä foorumipessimismiä...

Koko SABCA:n liikevaihto vuonna 2018 oli 186 miljoonaa euroa. Patrian liikevaihto taas oli 476 miljoonaa euroa, josta Aviation-liiketoiminnan osuus 150 miljoonaa euroa.

 
Miten niin ei ole Suomella rahkeita? Taas perinteistä foorumipessimismiä...

Koko SABCA:n liikevaihto vuonna 2018 oli 186 miljoonaa euroa. Patrian liikevaihto taas oli 476 miljoonaa euroa, josta Aviation-liiketoiminnan osuus 150 miljoonaa euroa.

Ehkä, ehkä ei. Sen mitä Patrian sivuilta olen lukenut, suomessa ei ole kykyä suunnitella ja valmistaa turvallisuuskriittisiä osia eli valmistuslinjastoa ei ole. Kyllä helpompien osien 3D-tulostus on osa portfoliota, mutta kyllä F-35 lentoturvallisuuteen vaadittavat osat tulisivat depoteista ja niitä pitäisi saada varastoon jonkin verran.

Pelkkä liikevaihto ei sano sitä mitä firma kykenee tekemään. Sabca tukee globaalisti F-16 laivastoa ja osallistuu 2000 lentokoneen ylläpitoon. Suhteet L&M on olleet vuosikymmeniä lujat. Patria on saanut ujutettua työllä ja tuskalla itsensä muutaman helpohkon F-18 laskutelinekomponentin osalta USN/USMC varaosahuollon toimittajaksi.

Vaikka firma kyllä kykenee ylläpitämään nykyisiä F/A-18 koneita ja huoltaa hekoja aika suurelle käyttäjäkunnalle, Lightning II alihankintaketjut on niin kovin kilpailtuja ja Suomi lähtisi takamatkalta hankkeeseen, että tuskin sieltä vastaavaa tukea suurempaa saataisiin.
 
Miten niin ei ole Suomella rahkeita? Taas perinteistä foorumipessimismiä...

Koko SABCA:n liikevaihto vuonna 2018 oli 186 miljoonaa euroa. Patrian liikevaihto taas oli 476 miljoonaa euroa, josta Aviation-liiketoiminnan osuus 150 miljoonaa euroa.

Tuon on kyllä nii, ettei eikä ole mitään mahdollisuuksia, tai todella huonot mahdollisuudet pärjätä noissa Alihankinta skaboissa.
 
Alihankintakisaan ei päästä edes osallistumaan kun ei olla partnerimaa.

Turkin osalta voi tulla uudelleenjakoa?

Ja tärkein on luonnollisesti se, mitä omille koneille kyetään tekemään. Tässä on myyjällä varaa tulla vastaan, jos halua on. Mutta jos koneet toimitetaan Fort Worthin tuotantolinjalta, rungot huolletaan jossakin Britteinsaarilla tai Euroopassa ja moottorit Norjassa, niin se on morjes. No, moottorihuollon Norjassa voi ehkä vielä niellä pitkin hampain.
 
Ehkä, ehkä ei. Sen mitä Patrian sivuilta olen lukenut, suomessa ei ole kykyä suunnitella ja valmistaa turvallisuuskriittisiä osia eli valmistuslinjastoa ei ole. Kyllä helpompien osien 3D-tulostus on osa portfoliota, mutta kyllä F-35 lentoturvallisuuteen vaadittavat osat tulisivat depoteista ja niitä pitäisi saada varastoon jonkin verran.

Pelkkä liikevaihto ei sano sitä mitä firma kykenee tekemään. Sabca tukee globaalisti F-16 laivastoa ja osallistuu 2000 lentokoneen ylläpitoon. Suhteet L&M on olleet vuosikymmeniä lujat. Patria on saanut ujutettua työllä ja tuskalla itsensä muutaman helpohkon F-18 laskutelinekomponentin osalta USN/USMC varaosahuollon toimittajaksi.

Vaikka firma kyllä kykenee ylläpitämään nykyisiä F/A-18 koneita ja huoltaa hekoja aika suurelle käyttäjäkunnalle, Lightning II alihankintaketjut on niin kovin kilpailtuja ja Suomi lähtisi takamatkalta hankkeeseen, että tuskin sieltä vastaavaa tukea suurempaa saataisiin.

Kyllä Patrialla on hyväksynnät valmistaa vähän monimutkaisempiakin osia... Ja Airbusillehan on tehty alihankintaa tiettyjen osien ainoana toimittajana vuosikaudet. Sitä paitsi Belgiassakin lienee aloitettu jostakin? Näkisin Patrialla olevan erinomaiset valmiudet kasvaa ja laajentaa liiketoimintaa.

 
Patria on myös Saabin alihankkija Gripen E/F:n kehittelyssä, toki osuus on hyvin pieni ja siksi se ei ole juuri uutiskynnystä ylittänyt.
 
Patria on valmistanut edellä mainittujen Airbusin osien lisäksi mm NH-90:n komposiittirunkoja.

Patria on suunnitellut ja toteuttanut mm. HN- ja HW-kaluston rakenteiden eheyden hallinnan, ennakoivan vahvistamisen ja korjaamisen. Siis varmistanut, että koneilla voidaan lentää turvallisesti kantavien rakenteiden puolesta suunniteltu käyttöikä Ja tämä on tehty huomattavasti alkuperäistä valmistajaa paremmin, toki alkuperäistä suunnitteludataa valmistajalta on varmasti konsultoitu.

Kuulostaa minusta aika vahvasti turvallisuuskriittisten osien osaamiselta. Kyllä suomalaisesta ilmailuteollisuudesta laajemminkin voimme olla ylpeitä, vaikka hävittäjää ei kannatakaan kotimaassa alkaa suunnitella.
 
Back
Top